TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- festlivet (edm) i sverige...

Posted by Vizay on Jul-29-2005 20:01:

festlivet (edm) i sverige...

N�r jag satt p� bussen hem idag s� b�rjade jag fundera lite. M�nga r�ster h�rs fortfarande s�gas att festlivet h�r i sverige �r s� kasst j�mf�rt med andra l�nder (t.ex. tyskland, holland osv) men j�mf�r festlivet idag mot f�r 5 �r sedan. D� hade v�l tiesto varit h�r men det var v�l ungef�r det st�rsta som h�nt, nu f�r tiden (spec. under sommaren) s� kan man iaf h�r i sthlm dra ut � klubba iaf en g�ng i veckan till bra musik. Vet inte hur det ser ut i andra st�rre st�der runt om i sverige men jag f�r k�nslan av att m�ngden fester med intressanta artister har �kat markant sen jag d�k in i hela edm-genren.

Tycker det skulle va kul � h�ra andras �sikter om festlivet i sverige idag kontra f�rr.

Sj�lv tycker jag det �r n�st intill perfekt nu, det kommer en hel del bra artister hit till sverige � festerna �r v�lfyllda med en entusiastisk publik som vet hur man r�jer ett dansgolv (jag f�rst�r varf�r fler och fler artister s�ker sig till sverige med spelningar)

Posted by ScuL on Jul-29-2005 20:06:

det v�xer stadigt kan man s�ga

Posted by Mats W on Jul-29-2005 20:22:

Jag tycker det �r riktigt stabilt utbud faktiskt. Tyv�rr har man blivit mer bortsk�md ocks�, men det �r v�l en oundviklig biverkning.

Posted by Jeremy H on Jul-29-2005 20:33:

Ni bor i Stockholm.. d�r �r utbudet heeeelt annorlunda. H�r i G�teborg kommer lite artister d� och d�, men oftast p� riktigt sunkiga klubbar med halvtr�kig st�mning IMO..
Men p� s� vis har jag ju iaf inte heller blivit bortsk�md direkt

Posted by CJ InterCity on Jul-29-2005 21:22:

H�ller med f�rsta posten - stockholm har blivit ett centrum f�r EDM aktiviteter. Jag har bara varit med p� 1 fest d�r, men man ser ju hela tiden nya, intressanta grejer dyka upp. Kryssningen i februari var ett bakslag, men se s� fort allt gick tillbaka till det normala! det �r ett gott tecken nu �r ju Sverige ett ganska stort land j�mf�rt med de flesta andra l�nder i Europa, vilket betyder att man i regel m�ste ta sig l�nga v�gar f�r att g� p� de "riktiga festerna" - men visst finns dom!

Posted by Vizay on Jul-29-2005 22:40:

quote:
Originally posted by Jeremy H
Ni bor i Stockholm.. d�r �r utbudet heeeelt annorlunda. H�r i G�teborg kommer lite artister d� och d�, men oftast p� riktigt sunkiga klubbar med halvtr�kig st�mning IMO..
Men p� s� vis har jag ju iaf inte heller blivit bortsk�md direkt

givetvis blir det mer h�r i huvudstan j�mf�rt med andra orter men det torde ju inneb�ra att det bara �r en tidsfr�ga innan dom andra st�rre st�derna h�nger p�. Mal� �r ju ett bra exempel, det har ju blivit lite mer centrum f�r st�rre fester i j�mf�relse med sthlm som mer �r klubbkv�llar

Posted by Jeremy H on Jul-29-2005 22:51:

quote:
Originally posted by Vizay
givetvis blir det mer h�r i huvudstan j�mf�rt med andra orter men det torde ju inneb�ra att det bara �r en tidsfr�ga innan dom andra st�rre st�derna h�nger p�. Mal� �r ju ett bra exempel, det har ju blivit lite mer centrum f�r st�rre fester i j�mf�relse med sthlm som mer �r klubbkv�llar

Mjo kanske.. lite house-clubbar och s�nt har ju satt ig�ng sen den kommersiella housen slog igenom i Sverige f�rra sommaren typ
Men i Malm� har det v�l bara varit Ace Event om jag minns fel? Och n�n s�n eldsj�l har vi tydligen inte h�r i Gbg.. bara massa psytrance-tomtar lite h�r o d�r
Ist�llet f�r att forts�tta gn�lla funderar jag p� att dra �ver till London n�n helg o kolla in utelivet d�r (:

Posted by Johan (DJ Irish) on Jul-29-2005 23:45:

Hehe, jo h�r i Malm� har vi Ace Events att tacka f�r mycket. N�r det g�ller trance-relaterade grejer s� �r det i princip bara en till arang�r som g�r saker officielt f�rutom Ace och det �r Klubb Honto p� KB.

Ibland k�r ju �ven Digital Structures en och annan fest s� klart men det �r max ett par om �ret.

Det enda regelbundna vi har �r Club AmnesiA I Lund en g�ng i m�naden. All heder till dem som lyckats h�lla klubben ig�ng sedan 2001.

Men jag h�ller med, fest-utbudet i Sverige har ju helt klart �kat �verlag de senaste �ren. Jag t�nker d� p� "overground" fester. Underground scene har jag r�tt d�lig koll p� nuf�rtiden men det lilla jag h�r verkar vara r�tt lovande.

Problemet �r dock som redans n�mnts v�ra stora avst�nd (i kombination med SJ's t�gpriser ) plus att vi inte �r s� j�vla m�nga per stad.

Tyv�rr �r det lite sv�rt att fixa just s�dan problem s� att vi f�r nog r�kna med ett r�tt l�gt tak f�r hur stor "scenen" kan bli den n�rmsta framtiden.

Posted by Hauken on Jul-30-2005 01:02:

Storsj�yran, en av Sveriges st�rsta festivaler, p�g�r just nu i �stersund. Man har av 72 artister inte med n�gon som ens �r lite �t EDM h�llet. Fan inte ens ngn ful-EDM som e-type eller ngt s�dant.

F�rutom Andreas Tilliander d� som dom utn�mt till "technopopkung". Sen kommer ju Darin ocks�.

Jag bojkottar yran f�r andra �ret i rad och drar p� Dancevalley ist�llet. Men nog fan tycker man att dom borde kunna ta hit n�gon ok DJ iaf? Seri�st, intresset f�r EDM i �stersund �r v�l fan st�rre �n f�r mkt annat av skiten som spelas. Kolla sj�lva, www.storsjoyran.se

Polisen gillar ju inte kulturen som bekant, hur mkt hinder tror ni det utg�r f�r arrang�rer p� ett ungef�r?

Stockholm har ju iaf Mondaybar... Tur det inte �r f�r l�ngt borta iaf... standby g�r p� 300:- med SAS �sd - Sthlm... 200 med Fly Me (Endast h�st, vinter v�r). Men det �r ju mer �n s� som kostar givetvis.. :/

Kryssningarna �r v�l v�rda det givetvis, men mindre events.. som dessutom kr�ver hotell... tveksamt?

Posted by Smekbar on Jul-30-2005 01:22:

[semi-full]
bor man i s�ne har man absolut inget att klaga �ver tycker jag iom att h�r �r fester i princip varje helg... iofs aldrig vanliga trance-fester, men det �r utomhusfester hela tiden plus en hel del technofester p� club deep... k�nner man inte folket kanske det �r segt iofs, men det �r ju bara till att h�nga p� badboll s� f�r man kontakt med alla som �r viktigta idag �r det t.ex. fest under brof�stet med en hel massa psytrane om tv� veckor �r det typ halv-festival under hela helgen (och jag ska med stor sannolikhet spela lite psy-trance live d�)... jag �r n�jd med andra ord, men jag �r iofs inte n�n som gillar att dra p� klubbar...
[/semi-full]

Posted by staz on Jul-30-2005 05:34:

nu i sommar har det vart ett gener�st utbud i stockholm m�ste ja s�ga. s� gener�st s� att jag t.o.m. d� och d� skiter i att g� p� sjyssta edm events och g�r p� vanliga random klubbar eller har hemmakv�llar ist�llet.. och d� m�ste det ju va ganska bra utbud :P

Posted by ScuL on Jul-30-2005 11:10:

Det utvecklar sig precis som i Canada, det b�rjar omkring st�rsta staden f�rst (Stockholm) och sen f�ljer mindere st�der med.
Antagligen kommer det aldrig h�nda att det sprider ut sig �ver hela landet; s� om man bor en bit fr�n en stad f�r man �ka en bit tyv�rr. Det har allt att g�ra med befolkningst�theten. (Sverige har 20 inv�nare/kvkm o Holland har 484,2 )

Posted by staz on Jul-31-2005 07:35:

hehe klockren analys

Posted by St_Andrew on Jul-31-2005 23:05:

quote:
Originally posted by ScuL
Det utvecklar sig precis som i Canada, det b�rjar omkring st�rsta staden f�rst (Stockholm) och sen f�ljer mindere st�der med.

Skillnaden �r bara att dom "mindre" st�derna i kanada �r st�rre �n stockholm hehe

Fast toronto m�ste jag s�ga har ett grymmt EDM utbud!!!

Posted by Johan (DJ Irish) on Aug-02-2005 08:56:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Skillnaden �r bara att dom "mindre" st�derna i kanada �r st�rre �n stockholm hehe

Fast toronto m�ste jag s�ga har ett grymmt EDM utbud!!!

Har du haft m�jlighet att titta f�rbi Vancouver? S�g Ferry Corsten d�r f�r n�got �r sedan. Eftersom festlivet i Vancouver �r hopv�xt med Seattles s� verkar det f�rekomma schyssta fester r�tt regelbundet i den staden.

Posted by St_Andrew on Aug-02-2005 12:38:

quote:
Originally posted by Dj_Irish
Har du haft m�jlighet att titta f�rbi Vancouver? S�g Ferry Corsten d�r f�r n�got �r sedan. Eftersom festlivet i Vancouver �r hopv�xt med Seattles s� verkar det f�rekomma schyssta fester r�tt regelbundet i den staden.

Neh, vancover l�g typ 400-500 fr�n d�r jag bodde

Toronto har ett grymmt clubliv (kommer n�n riktigt stor typ varje m�nad, plus att dom har iaf 3-4 j�tteklubbar som spelar trance/liknande varje helg!!!), men fick tyv�rr inte se s� mkt av det heller.

N�n fest i m�lm� i helgen d�? =) Ska n�mligen ner dig imorn - s�ndag...

Posted by JayBee on Aug-02-2005 14:04:

tycker fan det �r perfect som det �r.. f�r mig �r det i genomsnitt 1 fest i m�ndaden(edm fest alts�) som jag vill g� p� h�r i sthlm och s� tr�kigt/jobbigt om det varit stora dj's varje j�vla helg.

d� hadde det varit mainstream.. fan d� kan man lika g�rna bli hipp-hoppare en del utav charmen �r ju att det �r lite halvt undergroundish.

och s� laddar man upp suget f�r festerna n�r de �r lite glesare

Posted by Smekbar on Aug-03-2005 18:43:

quote:

Techno-fest p� KB p� Fredag. 100kr intr�de, 18+

Posted by Funfrock on Aug-03-2005 21:16:

quote:

Kolla in stella polaris i k�penhamn p� s�ndag ocks�, jag �r l�tt d�r om v�dret �r hyfsat
http://www.stella-polaris.dk