TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Long Live the US of America !
Pages (2): [1] 2 »

Posted by SteveTranz4ever on Sep-02-2005 09:44:

Long Live the US of America !

Det �r r�tt skr�mmande att se hur v�rldens m�ktigaste land med ett stolt folk beter sig n�r de allt st�lls p� sin spets eller n�r dom k�nner sig pressande och tr�ngda.

Personligen ogillar jag det landet mer och mer genom allt man h�r genom �ren och hur dom v�ljer att agera, dels politiskt och milit�rt men �ven vad som h�nder bland deras egna folk.
Okej hel den diskussionen �r sansl�st komplicerad f�r det ena har lett till det andra med d�lig politik och d�liga ledare.

Visst f�rst�r jag argumenten kring att bomba Afghanistan och sen dra vidare till Irak, men �nd� inte. Bush har f�r mycket makt i den fr�gan och folk d�r p� kuppen.

Nu l�ser man �ven om hur orkanen Katrina har st�llt till det, en oerh�rt sv�r katastrof f�r den delen av landet. D� utbryter anarki bland dess innev�nare, okej l�ngt fr�n alla och f�rmodligen v�ldigt f� vill nog ha det s� men n�r man l�ser om hur g�ng driver runt och h�rjar, hindrar l�kare fr�n att hj�lpa d�dligt skadade och sjuka, kvinnor v�ldtas mm. mm.
D� kanske en del tycker, ja men det �r v�l inget nytt n�stan, det mesta av det h�nder ju dagligen d�r. Det s�ger v�l �nnu mer hur det g�r f�r det landet.

Om man sen tittar p� mindre aspekter vad som h�nder s� har vi ju det h�r rave't som var i Utah som den statliga makten stoppade.

Jag har inte n�n po�ng med detta men det �r som sagt skr�mmande hur verkligheten ser ut, hur extremt l�ngt m�nskligheten har kommit p� sin egna underg�ng. Visst det �r inte k�rt, jag �r inte pessimist men h�ll med om att det �r fan skr�mmande.

L�s denna artikeln.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/s...,693053,00.html

Posted by Endre on Sep-02-2005 09:53:

Orka bry sig... medlidande �r s� typiskt svenskt. Vi borde se p� v�r egen underg�ng lite mer och lista ut hur vi ska undg� den. Att inte g� �ver till euro och ha kvar den h�r satans kungen �r bara n�gra saker som f�r mig att vilja flytta h�r ifr�n fort som fan. Jag st�djer inte USA p� n�got s�tt alls, att bomba irak mer �n n�dv�ndigt �r on�digt men om nu folk hatar dem s� varf�r inte gl�djas till den h�r orkanen som pajar deras, vad det nu �r. Min point �r, sluta bry er s� mycket om andra n�r vi h�ller p� att drunkna sj�lva.

Posted by SteveTranz4ever on Sep-02-2005 10:29:

quote:
Originally posted by Endre

Orka bry sig... medlidande �r s� typiskt svenskt. Vi borde se p� v�r egen underg�ng lite mer och lista ut hur vi ska undg� den. Att inte g� �ver till euro och ha kvar den h�r satans kungen �r bara n�gra saker som f�r mig att vilja flytta h�r ifr�n fort som fan. Jag st�djer inte USA p� n�got s�tt alls, att bomba irak mer �n n�dv�ndigt �r on�digt men om nu folk hatar dem s� varf�r inte gl�djas till den h�r orkanen som pajar deras, vad det nu �r. Min point �r, sluta bry er s� mycket om andra n�r vi h�ller p� att drunkna sj�lva.

Varf�r ska man inte bry sig och engagera sig ?

Posted by Braxen on Sep-02-2005 10:32:

Allt st�r inte r�tt till d�rborta, d e helt klart ..

Posted by CJ InterCity on Sep-02-2005 10:45:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Varf�r ska man inte bry sig och engagera sig ?

f�r att vi har litet st�lle som heter Sverige, d�r v�rat engagemang ocks� beh�vs... man kan inte r�dda hela v�rlden ensam, s� kanske b�st att se efter sitt eget land f�rst och fr�mst. Nu s�ger jag inte att Sverige beh�ver n�gon direkt hj�lp, men vi har v�ra egna problem...

men visst t�l det att diskuteras om vad som p�g�r runtom, speciellt vad som h�nder i USA nu

Posted by SteveTranz4ever on Sep-02-2005 10:55:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
f�r att vi har litet st�lle som heter Sverige, d�r v�rat engagemang ocks� beh�vs... man kan inte r�dda hela v�rlden ensam, s� kanske b�st att se efter sitt eget land f�rst och fr�mst. Nu s�ger jag inte att Sverige beh�ver n�gon direkt hj�lp, men vi har v�ra egna problem...

men visst t�l det att diskuteras om vad som p�g�r runtom, speciellt vad som h�nder i USA nu

Jag anser att det inte �r bra att bara t�nka p� sig sj�lv och sitt ego. Klart man som enskild m�nniska inte kan g�ra n�t �t hela situationen eller f�rb�ttra v�rlden men n�r alla s�ger att dom bryr sig noll s� blir v�rlden verkligen inte b�ttre.

Jag tar h�r bara det hela till diskussion och t�nker inte g�ra n�n heroisk insatts likt st�lmannen.

Typiskt Svenskt att inte bry sig skulle jag vilja s�ga... Tex. finns inget civilkurrage i detta land. B�ttre att sitta hemma p� soffan och muttra och klaga p� bagateller i livet.

Posted by CJ InterCity on Sep-02-2005 12:23:

jag skulle snarare vilja s�ga, typiskt svenskt att vilja hj�lpa hela v�rlden medan grannens tr�dg�rd st�r i l�gor (sm�tt �verdrivet men �nd�). Det har inte s� mycket med ego att g�ra. Detta g�ller hela landet, inte bara individen f�r sig. Men f�rst och fr�mst borde man f�rb�ttra och sk�ta inrikes innan man springer ut och r�ddar v�rldens bekymmer... annars kommer man ingen vart.

Och sj�lvklart �r det bra att diskutera detta - utan diskussion ingen l�sning!

Posted by Vizay on Sep-03-2005 07:42:

det �r verkligen typiskt svenskt att bry sig om hela v�rlden � tro att vi kan g�ra en gigantisk hj�lteinsats som spelar en j�tteviktig roll. Samtidigt �r det ocks� typiskt svenskt att inte ens ingripa eller helt enkelt gl�mma vad vi sett s� fort det kommer till den graden att vi faktiskt hamnar n�ra problemen (som kan best� av allt fr�n misshandel, v�ldt�ckt, r�n osv)

S� fort det r�r saker som inte eg. ber�r oss och som garanterat inte kommer drabba oss d� �r vi svenskar v�ldigt duktiga p� att l�gga oss i och leka v�rldspolitiker och supertyckare

f�r att �terg� till �mnet s� tycker jag det �r helt sinnessjukt hur fort det kan bli anarki bara f�r att lag & r�tt tillf�lligt l�mnar en stad.
Dock kan ju till�ggas att skulle samma katastrof intr�ffa i t.ex. Stockholm eller London med samma f�r�delse s� skulle samma lagl�shet intr�da, det handlar inte egentligen om amerikanerna och deras t�nkande utan det �r en grupp m�nniskor som tar lagen i egna h�nder och s�tter sig sj�lva som herre p� t�ppan ist�llet f�r att vara samh�llets avskum och bottenskrap.

Dessutom m�ste jag s�ga att jag ocks� skulle bli grymt f�rbannad om jag vore heml�s och s�g dessa lager med mat och vatten som �r l�sta och inte finns n�gon tillg�ng till, jag skulle iofs inte b�rja skjuta och v�ldta folk men f�rbannad skulle man ju klart bli...

Posted by RebeL9 on Sep-03-2005 10:16:

anledningen till anarkin �r v�l att myndigheterna ingrep alldeles f�r tafatt och f�r sent. hade de g�tt in direkt med en stor styrka s� hade det nog knappast urartat. Nu satte man in ett f�tal fr�n hemv�rnet och dessa var ju hoppl�sa direkt.

Posted by SteveTranz4ever on Sep-03-2005 10:55:

quote:
Originally posted by Vizay
det �r verkligen typiskt svenskt att bry sig om hela v�rlden � tro att vi kan g�ra en gigantisk hj�lteinsats som spelar en j�tteviktig roll. Samtidigt �r det ocks� typiskt svenskt att inte ens ingripa eller helt enkelt gl�mma vad vi sett s� fort det kommer till den graden att vi faktiskt hamnar n�ra problemen (som kan best� av allt fr�n misshandel, v�ldt�ckt, r�n osv)

S� fort det r�r saker som inte eg. ber�r oss och som garanterat inte kommer drabba oss d� �r vi svenskar v�ldigt duktiga p� att l�gga oss i och leka v�rldspolitiker och supertyckare

f�r att �terg� till �mnet s� tycker jag det �r helt sinnessjukt hur fort det kan bli anarki bara f�r att lag & r�tt tillf�lligt l�mnar en stad.
Dock kan ju till�ggas att skulle samma katastrof intr�ffa i t.ex. Stockholm eller London med samma f�r�delse s� skulle samma lagl�shet intr�da, det handlar inte egentligen om amerikanerna och deras t�nkande utan det �r en grupp m�nniskor som tar lagen i egna h�nder och s�tter sig sj�lva som herre p� t�ppan ist�llet f�r att vara samh�llets avskum och bottenskrap.

Dessutom m�ste jag s�ga att jag ocks� skulle bli grymt f�rbannad om jag vore heml�s och s�g dessa lager med mat och vatten som �r l�sta och inte finns n�gon tillg�ng till, jag skulle iofs inte b�rja skjuta och v�ldta folk men f�rbannad skulle man ju klart bli...

Men samtidigt s� �r det ju en v�ldigt stor nyhet och �r n�stan ofr�nkomligt att hela v�rlden v�nder sina �gon mot hela h�ndelsen...

Sen kan man ju titta p� en liknande h�ndelse men i mycket st�rre omfattning och �ven om det �r i en helt annan kultur s�... Ja ni vet Asian katastrofen... �ver 300'000 m�nniskor d�da i flertalet l�nder...
Anarki kanske �r sm�tt ofr�nkomlig men d�r nere s� blev det inte den lagl�shet som man ser i USA nu... Folk blev mer enade och hj�lptes �t...

Posted by gurra on Sep-03-2005 11:39:

Jag tycker det �r r�tt fascinerande vilken ovilja det finns mot att bringa ordning p� situationen och bygga upp staden igen. Har sv�rt att tro att n�got liknande skulle kunna intr�ffa i Sverige, lagl�shet? Visst, men inte till s�dan grad att man tar till vapen mot hj�lpinsatser!

Och varf�r skulle vi hj�lpa till d�r borta? Om det �r n�t land som har resurser s� �r det USA. Dom kan ju ta fr�n krigsbudgeten om inte annat.

Sen �r det ju ganska obeg�vat att bygga en stad under havsniv�n.

Posted by ScuL on Sep-03-2005 12:02:

quote:
Originally posted by gurra
Sen �r det ju ganska obeg�vat att bygga en stad under havsniv�n.

60% av Holland ligger under havsniv�n.
Jag bor 5 meter under havsniv�..

Hur som helst tror jag att man f�r inte gl�mma att m�nga av de som fanns kvar i staden �r fattiga m�nniskor och n�r de har chansen att f� tag p� saker som annars �r ogripbara s� tar dem den.

Posted by zoric on Sep-03-2005 12:05:

"What goes around, Comes around USA"

Ingen kan g�ra de n�got f�rutom naturen.

Posted by gurra on Sep-03-2005 15:09:

quote:
Originally posted by ScuL

60% av Holland ligger under havsniv�n.

Jag vet det Men situationen �r lite annorlunda d�r.

Posted by jofawe on Sep-03-2005 15:31:

det jag tycker �r intressant �r att 900+ dog n�r de f�rs�kte fly f�r sina liv fr�n en p�st�dd sj�lvmordsbombare p� en bro i irak.
Mest kvinnor och barn... och vad fick det? En notis.. Samma dag intr�ffade en orkan som man vetat om i minst 5 dagar i Usa som tar upp hela nyhetsfl�det.

Jag s�ger d� det...
Kunde inte bry mig mindre om vad som h�nder i USA, det landet �r p� v�g utf�r sen Clinton inte fick sitta kvar..

Posted by ScuL on Sep-03-2005 16:11:

quote:
Originally posted by gurra
Jag vet det Men situationen �r lite annorlunda d�r.

inte alls. vi har diker som beskyddar oss.
i New Orleans fanns det diker ocks�, men det var Bush som f�rminskade pengarna som var reserverade �t det.
s� f�rorsaker man en livsfarlig situation!

om v�r regering skulle stoppa finansera dikerna imorron s� �r jag d�d om n�gra m�nader med

Posted by St_Andrew on Sep-03-2005 17:58:

quote:
Originally posted by RebeL9
anledningen till anarkin �r v�l att myndigheterna ingrep alldeles f�r tafatt och f�r sent. hade de g�tt in direkt med en stor styrka s� hade det nog knappast urartat. Nu satte man in ett f�tal fr�n hemv�rnet och dessa var ju hoppl�sa direkt.

Precis, gick oerh�rt segt f�r dom federala (och statliga) myndigheterna att reagera, var v�l egentligen bara borgm�steren i New Orleans som reagera snabbt och bra. Men det har ju inte vart lite kritik mot mydigheterna heller s� �r ju bra

Hursom, sen f�r man ju inte gl�mma att dom utrymde ju staden innan, s� det som blev kvar var i princip alla fattiga som inte kunde ta sig ut. Samt dom kriminella. Om man har en stor del kriminella g�ng i en tom stad, som inte har n�n respekt f�r n�got, och hatar allt som har med myndigheter att g�ra, ja d� vet man ju hur det kommer g�. Dom h�r m�nniskorna borde inte f� f�rst�ra ryktet f�r hela USA, som imo �r typ det trevligaste och sn�llaste folket som jag tr�ffat p� denna jord.

quote:
Originally posted by jofawe
det jag tycker �r intressant �r att 900+ dog n�r de f�rs�kte fly f�r sina liv fr�n en p�st�dd sj�lvmordsbombare p� en bro i irak.
Mest kvinnor och barn... och vad fick det? En notis.. Samma dag intr�ffade en orkan som man vetat om i minst 5 dagar i Usa som tar upp hela nyhetsfl�det.

�r ju inte sant, dom 900 som dog d�r var l�tt f�rsta nyheten den dagen! Jag t�nkte speciellt p� det och tyckte det var n�stan lite konstigt (konstigt, inte d�ligt) eftersom man alltid brukar prioritera v�stv�rlden... Sen �r det ju vissa som tror det d�tt mer �n 10 000 i denna katastrof, s� �r ju inte s� ologiskt om den f�r mer publicitet (plus att det finns mer nya saker att diskutera h�r �n det som h�nde i irak, och att effekten f�r oss blir mkt st�rre, ekonomiska osv).

Posted by St_Andrew on Sep-03-2005 18:02:

quote:
i New Orleans fanns det diker ocks�, men det var Bush som f�rminskade pengarna som var reserverade �t det.

om v�r regering skulle stoppa finansera dikerna imorron s� �r jag d�d om n�gra m�nader med

Inte f�r att jag tycker om att f�rsvara bush men m�ste �nd� g�ra det... Dom var aldrig byggda f�r en orkan starkare �n category 3, s� hade inte hj�lp med mer pengar, d�remot hade det kanske vart b�ttre plannering n�r n�tt s�nt skulle h�nda...

Hursom, �r lite konstigt att dom haft f�r svaga dammar i 30 �r och ingen gjort n�got �t saken, �ven fast man visste att det f�rr eller senare skulle komma en stark orkan...

Posted by gurra on Sep-03-2005 18:20:

quote:

Fast det var inte riktigt s� jag menade. New Orleans ligger i en s�nka mitt i mellan en sj� och sj�lva havet, vid ett floddelta dessutom vilket inneb�r sankmark. V�dret kan som synes ocks� bli mycket, mycket h�rdare d�r �n i Nederl�nderna.

Posted by ScuL on Sep-03-2005 18:20:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Hursom, �r lite konstigt att dom haft f�r svaga dammar i 30 �r och ingen gjort n�got �t saken, �ven fast man visste att det f�rr eller senare skulle komma en stark orkan...

detta �r vad jag pekar p�.
vad �r ocks� viktigt i historien �r att det fanns en stor sump framf�r kusten o det blev mindre o mindre av det dem senaste �ren, och de har gjort ingenting heller emot det. v�rf�r? f�r att Bush tog pengarna och anv�nde det i Irak..

Posted by jofawe on Sep-03-2005 18:21:

iofs var det kanske lite mer �n en notis.. men det �r ju minst lika allvarligt n�r en j�vlamassa m�nniskor d�r pga n�n s�ger att det finns en sj�lvmordsbombare d�r.. t�nk skr�cken och paniken.

Visst hade de evakuerat en j�vla massa.. men som du sj�lv sa, de som �r kvar �r de fattiga och kriminella.
D� g�r det som det g�r.. vad hade de v�ntat.

F�rhoppningsvis l�r sig amerikanarna n�got p� detta.. att deras land inte �r en dr�m som de sj�lva s�ger.

Nej.. usch f�r dem.

Posted by CJ InterCity on Sep-03-2005 21:06:

Vet n�gon av er att halva europa (sm�tt �verdrivet) har legat under vatten efter stora �versv�mningar nyligen, och att portugal lider av torka och skogsbr�nder? Jag har inte sett s� mycket som en notis om detta, trots att det �r v�ran egen bakg�rd...

Posted by ScuL on Sep-03-2005 21:11:

quote:
Vet n�gon av er att halva europa (sm�tt �verdrivet) har legat under vatten efter stora �versv�mningar nyligen, och att portugal lider av torka och skogsbr�nder? Jag har inte sett s� mycket som en notis om detta, trots att det �r v�ran egen bakg�rd...

Jag har det men man kan s�ga att hj�lpen h�r �r adekvat.
vi skickade t.o.m. helikoptrar till Portugal och b�tar till Schweiz

Posted by St_Andrew on Sep-03-2005 22:59:

quote:

Tycker det vart en hel del. Kollar iof n�stan aldrig p� svenska nyheter s� kanske vart d�ligt h�r? Hursom, g�r knappast att g�mf�ra. Nu har vi ett omr�de st�rre �n stor britanien som �r drabbat!

Posted by CJ InterCity on Sep-04-2005 01:18:

s�klart g�r det inte att j�mf�ra f�r�delsernas storlek, men det g�r inte europas �versv�mningar mindre v�rt att n�mnas! Speciellt d� det handlar om v�r egen bakg�rd! kan h�nda att det n�mns n�gonstans, jag har i af inte sett/h�rt n�got i svenska nyheter och tidningar.

Pages (2): [1] 2 »