TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Long Live the US of America !
Pages (2): [1] 2 »
Long Live the US of America !
Det �r r�tt skr�mmande att se hur v�rldens m�ktigaste land med ett stolt folk beter sig n�r de allt st�lls p� sin spets eller n�r dom k�nner sig pressande och tr�ngda.
Personligen ogillar jag det landet mer och mer genom allt man h�r genom �ren och hur dom v�ljer att agera, dels politiskt och milit�rt men �ven vad som h�nder bland deras egna folk.
Okej hel den diskussionen �r sansl�st komplicerad f�r det ena har lett till det andra med d�lig politik och d�liga ledare.
Visst f�rst�r jag argumenten kring att bomba Afghanistan och sen dra vidare till Irak, men �nd� inte. Bush har f�r mycket makt i den fr�gan och folk d�r p� kuppen.
Nu l�ser man �ven om hur orkanen Katrina har st�llt till det, en oerh�rt sv�r katastrof f�r den delen av landet. D� utbryter anarki bland dess innev�nare, okej l�ngt fr�n alla och f�rmodligen v�ldigt f� vill nog ha det s� men n�r man l�ser om hur g�ng driver runt och h�rjar, hindrar l�kare fr�n att hj�lpa d�dligt skadade och sjuka, kvinnor v�ldtas mm. mm.
D� kanske en del tycker, ja men det �r v�l inget nytt n�stan, det mesta av det h�nder ju dagligen d�r. Det s�ger v�l �nnu mer hur det g�r f�r det landet.
Om man sen tittar p� mindre aspekter vad som h�nder s� har vi ju det h�r rave't som var i Utah som den statliga makten stoppade.
Jag har inte n�n po�ng med detta men det �r som sagt skr�mmande hur verkligheten ser ut, hur extremt l�ngt m�nskligheten har kommit p� sin egna underg�ng. Visst det �r inte k�rt, jag �r inte pessimist men h�ll med om att det �r fan skr�mmande.
L�s denna artikeln.
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/s...,693053,00.html
Orka bry sig... medlidande �r s� typiskt svenskt. Vi borde se p� v�r egen underg�ng lite mer och lista ut hur vi ska undg� den. Att inte g� �ver till euro och ha kvar den h�r satans kungen �r bara n�gra saker som f�r mig att vilja flytta h�r ifr�n fort som fan. Jag st�djer inte USA p� n�got s�tt alls, att bomba irak mer �n n�dv�ndigt �r on�digt men om nu folk hatar dem s� varf�r inte gl�djas till den h�r orkanen som pajar deras, vad det nu �r. Min point �r, sluta bry er s� mycket om andra n�r vi h�ller p� att drunkna sj�lva.
| quote: |
| Originally posted by Endre Orka bry sig... medlidande �r s� typiskt svenskt. Vi borde se p� v�r egen underg�ng lite mer och lista ut hur vi ska undg� den. Att inte g� �ver till euro och ha kvar den h�r satans kungen �r bara n�gra saker som f�r mig att vilja flytta h�r ifr�n fort som fan. Jag st�djer inte USA p� n�got s�tt alls, att bomba irak mer �n n�dv�ndigt �r on�digt men om nu folk hatar dem s� varf�r inte gl�djas till den h�r orkanen som pajar deras, vad det nu �r. Min point �r, sluta bry er s� mycket om andra n�r vi h�ller p� att drunkna sj�lva. |
Allt st�r inte r�tt till d�rborta, d e helt klart .. 
| Originally posted by SteveTranz4ever Varf�r ska man inte bry sig och engagera sig ? |
| Originally posted by CJ InterCity f�r att vi har litet st�lle som heter Sverige, d�r v�rat engagemang ocks� beh�vs... man kan inte r�dda hela v�rlden ensam, s� kanske b�st att se efter sitt eget land f�rst och fr�mst. Nu s�ger jag inte att Sverige beh�ver n�gon direkt hj�lp, men vi har v�ra egna problem... men visst t�l det att diskuteras om vad som p�g�r runtom, speciellt vad som h�nder i USA nu |
jag skulle snarare vilja s�ga, typiskt svenskt att vilja hj�lpa hela v�rlden medan grannens tr�dg�rd st�r i l�gor (sm�tt �verdrivet men �nd�). Det har inte s� mycket med ego att g�ra. Detta g�ller hela landet, inte bara individen f�r sig. Men f�rst och fr�mst borde man f�rb�ttra och sk�ta inrikes innan man springer ut och r�ddar v�rldens bekymmer... annars kommer man ingen vart.
Och sj�lvklart �r det bra att diskutera detta - utan diskussion ingen l�sning! 
det �r verkligen typiskt svenskt att bry sig om hela v�rlden � tro att vi kan g�ra en gigantisk hj�lteinsats som spelar en j�tteviktig roll. Samtidigt �r det ocks� typiskt svenskt att inte ens ingripa eller helt enkelt gl�mma vad vi sett s� fort det kommer till den graden att vi faktiskt hamnar n�ra problemen (som kan best� av allt fr�n misshandel, v�ldt�ckt, r�n osv)
S� fort det r�r saker som inte eg. ber�r oss och som garanterat inte kommer drabba oss d� �r vi svenskar v�ldigt duktiga p� att l�gga oss i och leka v�rldspolitiker och supertyckare 
f�r att �terg� till �mnet s� tycker jag det �r helt sinnessjukt hur fort det kan bli anarki bara f�r att lag & r�tt tillf�lligt l�mnar en stad.
Dock kan ju till�ggas att skulle samma katastrof intr�ffa i t.ex. Stockholm eller London med samma f�r�delse s� skulle samma lagl�shet intr�da, det handlar inte egentligen om amerikanerna och deras t�nkande utan det �r en grupp m�nniskor som tar lagen i egna h�nder och s�tter sig sj�lva som herre p� t�ppan ist�llet f�r att vara samh�llets avskum och bottenskrap.
Dessutom m�ste jag s�ga att jag ocks� skulle bli grymt f�rbannad om jag vore heml�s och s�g dessa lager med mat och vatten som �r l�sta och inte finns n�gon tillg�ng till, jag skulle iofs inte b�rja skjuta och v�ldta folk men f�rbannad skulle man ju klart bli...
anledningen till anarkin �r v�l att myndigheterna ingrep alldeles f�r tafatt och f�r sent. hade de g�tt in direkt med en stor styrka s� hade det nog knappast urartat. Nu satte man in ett f�tal fr�n hemv�rnet och dessa var ju hoppl�sa direkt.
| Originally posted by Vizay det �r verkligen typiskt svenskt att bry sig om hela v�rlden � tro att vi kan g�ra en gigantisk hj�lteinsats som spelar en j�tteviktig roll. Samtidigt �r det ocks� typiskt svenskt att inte ens ingripa eller helt enkelt gl�mma vad vi sett s� fort det kommer till den graden att vi faktiskt hamnar n�ra problemen (som kan best� av allt fr�n misshandel, v�ldt�ckt, r�n osv) S� fort det r�r saker som inte eg. ber�r oss och som garanterat inte kommer drabba oss d� �r vi svenskar v�ldigt duktiga p� att l�gga oss i och leka v�rldspolitiker och supertyckare ![]() f�r att �terg� till �mnet s� tycker jag det �r helt sinnessjukt hur fort det kan bli anarki bara f�r att lag & r�tt tillf�lligt l�mnar en stad. Dock kan ju till�ggas att skulle samma katastrof intr�ffa i t.ex. Stockholm eller London med samma f�r�delse s� skulle samma lagl�shet intr�da, det handlar inte egentligen om amerikanerna och deras t�nkande utan det �r en grupp m�nniskor som tar lagen i egna h�nder och s�tter sig sj�lva som herre p� t�ppan ist�llet f�r att vara samh�llets avskum och bottenskrap. Dessutom m�ste jag s�ga att jag ocks� skulle bli grymt f�rbannad om jag vore heml�s och s�g dessa lager med mat och vatten som �r l�sta och inte finns n�gon tillg�ng till, jag skulle iofs inte b�rja skjuta och v�ldta folk men f�rbannad skulle man ju klart bli... |
Jag tycker det �r r�tt fascinerande vilken ovilja det finns mot att bringa ordning p� situationen och bygga upp staden igen. Har sv�rt att tro att n�got liknande skulle kunna intr�ffa i Sverige, lagl�shet? Visst, men inte till s�dan grad att man tar till vapen mot hj�lpinsatser!
Och varf�r skulle vi hj�lpa till d�r borta? Om det �r n�t land som har resurser s� �r det USA. Dom kan ju ta fr�n krigsbudgeten om inte annat.
Sen �r det ju ganska obeg�vat att bygga en stad under havsniv�n.
| Originally posted by gurra Sen �r det ju ganska obeg�vat att bygga en stad under havsniv�n. |

"What goes around, Comes around USA"
Ingen kan g�ra de n�got f�rutom naturen.
Originally posted by ScuL ![]() 60% av Holland ligger under havsniv�n. |
Men situationen �r lite annorlunda d�r.
det jag tycker �r intressant �r att 900+ dog n�r de f�rs�kte fly f�r sina liv fr�n en p�st�dd sj�lvmordsbombare p� en bro i irak.
Mest kvinnor och barn... och vad fick det? En notis.. Samma dag intr�ffade en orkan som man vetat om i minst 5 dagar i Usa som tar upp hela nyhetsfl�det.
Jag s�ger d� det...
Kunde inte bry mig mindre om vad som h�nder i USA, det landet �r p� v�g utf�r sen Clinton inte fick sitta kvar..
| Originally posted by gurra Jag vet det Men situationen �r lite annorlunda d�r. |
| Originally posted by RebeL9 anledningen till anarkin �r v�l att myndigheterna ingrep alldeles f�r tafatt och f�r sent. hade de g�tt in direkt med en stor styrka s� hade det nog knappast urartat. Nu satte man in ett f�tal fr�n hemv�rnet och dessa var ju hoppl�sa direkt. |

| Originally posted by jofawe det jag tycker �r intressant �r att 900+ dog n�r de f�rs�kte fly f�r sina liv fr�n en p�st�dd sj�lvmordsbombare p� en bro i irak. Mest kvinnor och barn... och vad fick det? En notis.. Samma dag intr�ffade en orkan som man vetat om i minst 5 dagar i Usa som tar upp hela nyhetsfl�det. |
| Originally posted by ScuL inte alls. vi har diker som beskyddar oss. i New Orleans fanns det diker ocks�, men det var Bush som f�rminskade pengarna som var reserverade �t det. s� f�rorsaker man en livsfarlig situation! om v�r regering skulle stoppa finansera dikerna imorron s� �r jag d�d om n�gra m�nader med |
| Originally posted by ScuL inte alls. vi har diker som beskyddar oss. i New Orleans fanns det diker ocks�, men det var Bush som f�rminskade pengarna som var reserverade �t det. s� f�rorsaker man en livsfarlig situation! om v�r regering skulle stoppa finansera dikerna imorron s� �r jag d�d om n�gra m�nader med |
| Originally posted by St_Andrew Hursom, �r lite konstigt att dom haft f�r svaga dammar i 30 �r och ingen gjort n�got �t saken, �ven fast man visste att det f�rr eller senare skulle komma en stark orkan... |
iofs var det kanske lite mer �n en notis.. men det �r ju minst lika allvarligt n�r en j�vlamassa m�nniskor d�r pga n�n s�ger att det finns en sj�lvmordsbombare d�r.. t�nk skr�cken och paniken.
Visst hade de evakuerat en j�vla massa.. men som du sj�lv sa, de som �r kvar �r de fattiga och kriminella.
D� g�r det som det g�r.. vad hade de v�ntat.
F�rhoppningsvis l�r sig amerikanarna n�got p� detta.. att deras land inte �r en dr�m som de sj�lva s�ger.
Nej.. usch f�r dem.
Vet n�gon av er att halva europa (sm�tt �verdrivet) har legat under vatten efter stora �versv�mningar nyligen, och att portugal lider av torka och skogsbr�nder? Jag har inte sett s� mycket som en notis om detta, trots att det �r v�ran egen bakg�rd...
| Originally posted by CJ InterCity Vet n�gon av er att halva europa (sm�tt �verdrivet) har legat under vatten efter stora �versv�mningar nyligen, och att portugal lider av torka och skogsbr�nder? Jag har inte sett s� mycket som en notis om detta, trots att det �r v�ran egen bakg�rd... |
| Originally posted by CJ InterCity Vet n�gon av er att halva europa (sm�tt �verdrivet) har legat under vatten efter stora �versv�mningar nyligen, och att portugal lider av torka och skogsbr�nder? Jag har inte sett s� mycket som en notis om detta, trots att det �r v�ran egen bakg�rd... |
s�klart g�r det inte att j�mf�ra f�r�delsernas storlek, men det g�r inte europas �versv�mningar mindre v�rt att n�mnas! Speciellt d� det handlar om v�r egen bakg�rd! kan h�nda att det n�mns n�gonstans, jag har i af inte sett/h�rt n�got i svenska nyheter och tidningar.