TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Val 2006
Val 2006
Vet att det �r ett �r kvar, men valdebatterna har redan b�rjat och jag tyckte det vore roligt att ha en tr�d med saker, allt eftersom fler saker kommer upp. Vet inte hur stort intresset �r men vi g�r ett f�rs�k iaf 
Personligen vet jag inte vad jag ska r�sta om, tycker alla partier �r skit i Sverige. Men en sak �r s�ker, jag ska INTE r�sta p� den nuvarande regeringen, eller dess samarbetspartier.
Sverige �r p� v�g �t p� tok f�r fel h�ll enligt mig, ett s�mh�lle med mer och mer regleringar och "r�tta" �sikter, ett samh�lle d�r staten f�r t�nka mer och mer, och individen f�r allt mindre ansvar. Nu snackar jag inte enbart om ekonomi, Sverige g�r trots allt ganska bra (�ven fast jag tror det kunde g� MYCKET b�ttre om vi �ndrade lite), men sociala friheter som vi bortr�vas en efter en utan att n�nsinn reflektera �ver det. Sen s� klart, har vi saker som arbetsl�sheten, som regeringen nu ska l�sa lite kortsikting lagom till valet, men som sedan kommer �ka �nnu mer (tom Per Nuder erk�nner att budgetpropositionen inte kommer g�ra n�n l�ngsiktig f�r�ndring). Sen har vi problemen med facken som forts�tter att g�ra det allt sv�rare f�r Sverige att konkurera p� en internationell marknad, helt sjukt enligt mig vilken makt dom har.
Ta bara idag, se detta:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6
Regeringen ska skapa en spr�kmyndighet. Japp, du l�ste r�tt. Seri�st, finns nog LITE b�ttre saker att g�ra f�r v�ra skattepengar (typ ta hand om gamla pension�rer som ligger och ruttnar n�nstanns), men inte bara det, vem fan har sagt att det �r statens uppgift att s�ga hur vi ska anv�nda v�rat spr�k!? Eller ens vilket j�vla spr�k vi ska anv�nda?! Spr�ket ska ju fungera som en sj�lvutvecklande sak, d�r vi som anv�nder spr�ket �r dom som best�mmer hur det ska anv�ndas, inte v�ran j�vla kommunist regering som vill best�mma �ver allt och alla.
Blir s� arg 
Discuss.
jag �r inne lite p� samma sp�r som du, avskyr n�r dom ska s�tta in fler och fler lagar f�r att styra vad vi f�r och inte f�r g�ra, i slut�ndan ska staten ha all best�mmander�tt och folket bara r�tta sig om nuvarande politiker f�r best�mma.
Jag vill definitivt inte leva i ett land som mer och mer b�rjar likna ett kommunistiskt styre. Lika r�ttigheter, l�ner osv till alla, visst klingar det j�ttefint men det funkar aldrig i praktiken eftersom m�nniskan �r girig och inte vill dela med sig fullt ut.
Shit, Det h�r �r det enda min l�rare i Samh�llskunskap snackar om. Han �r galen ang�ende valet 2006.
| quote: |
| Originally posted by zoric Shit, Det h�r �r det enda min l�rare i Samh�llskunskap snackar om. Han �r galen ang�ende valet 2006. |
| Originally posted by Aendy Inte helt chockerande... |
| Originally posted by zoric Men det b�rjar bli r�tt jobbigt. Hela tiden �r det politik. |
| Originally posted by St_Andrew Politik �r skitkul ju, folk beh�ver byta inst�llning |
| Originally posted by Vizay jag �r inne lite p� samma sp�r som du, avskyr n�r dom ska s�tta in fler och fler lagar f�r att styra vad vi f�r och inte f�r g�ra, i slut�ndan ska staten ha all best�mmander�tt och folket bara r�tta sig om nuvarande politiker f�r best�mma. Jag vill definitivt inte leva i ett land som mer och mer b�rjar likna ett kommunistiskt styre. Lika r�ttigheter, l�ner osv till alla, visst klingar det j�ttefint men det funkar aldrig i praktiken eftersom m�nniskan �r girig och inte vill dela med sig fullt ut. |
scul: givetvis �r det precis som du n�mner s� att sverige och svenskarna har det v�ldigt bra n�r man tittar p� dom aspekterna du n�mner, framf�rallt sjukv�rden d�r vi faktiskt betalar l�jligt lite f�r behandling.
Men det du tar upp �r skr�ckexempel p� hur det kan bli, jag personligen tror p� en balans mellan frihet och �verstatligt styre. Precis som du s�ger s� kan folk inte ta hand om sig sj�lva fullt ut och best�mma vad som �r b�st f�r oss MEN det betyder inte automatiskt att vi m�r b�st av ett totalt �verstatligt styre.
N�r en regering l�gger fram s�nna f�rslag som att beskatta socker och fett d� b�rjar jag bli orolig, jag vill sj�lv kunna best�mma vad jag ska stoppa i mig och inte.
| Originally posted by Vizay scul: givetvis �r det precis som du n�mner s� att sverige och svenskarna har det v�ldigt bra n�r man tittar p� dom aspekterna du n�mner, framf�rallt sjukv�rden d�r vi faktiskt betalar l�jligt lite f�r behandling. Men det du tar upp �r skr�ckexempel p� hur det kan bli, jag personligen tror p� en balans mellan frihet och �verstatligt styre. Precis som du s�ger s� kan folk inte ta hand om sig sj�lva fullt ut och best�mma vad som �r b�st f�r oss MEN det betyder inte automatiskt att vi m�r b�st av ett totalt �verstatligt styre. N�r en regering l�gger fram s�nna f�rslag som att beskatta socker och fett d� b�rjar jag bli orolig, jag vill sj�lv kunna best�mma vad jag ska stoppa i mig och inte. |
Det f�r inte vara anarki (som verkar n�stan n�rma i NL, s�kert om man tittar p� en annan �mne som polis- och justitidepartementet), men ingen sovjetrepublik heller. F�rresten det �r kanske en skr�ckexempel f�r dig men verklighet f�r mig :X
... Jag har tappat f�rtroende i alla partier i mitt eget land o har fan ingen aning vad att v�lja f�r att det finns ingen som g�r vad jag vill. D�remot finns det flera personer inom EU-regeringen som g�r vad jag vill men de har inte tillr�ckligt inflyttande
| Originally posted by ScuL Det �r bra att en regering g�r vad de existerar f�r.. n�mligen att styra folket. Folket KAN inte styra de sj�lva fullst�ndigt, det ser man h�r i Holland utm�rkt. V�r regering har l�mnat �ver n�stan allt f�r borgaren och det leder till total kaos. Jag tycker faktiskt att Sverige �r en j�ttebra exempel f�r hur det ska vara. Drogpolitiken �r det fr�msta exempel fr�n v�rt land som �r mest k�nd. M�nga utl�ndare gillar det och handlar knark fritt inom landet, den negativa sidan �r att det Holl�ndska folket ser (mjuk)knark mer o mer som en vanlig "snack" som har altid funnits. Liksom godis, man vet det �r fel o inte bra f�r kroppen men man tar det �nd�. Resultatet �r att mer o mer personer anv�nder det, blir beroende, t.o.m. barn. Men det syns inte att de �r beroende f�r att det �r lagligt h�r. Och om en annan regering skulle f�rs�ka g�ra det illegal igen i framtiden, som det har altid varit, skulle det leda till stora protester, det �r garanterat. Det �r detsamma som om man skulle f�rbjuda alkohol totalt i Sverige imorgon. |
| En annan bra exempel �r v�rt socialsystem, n�got som ni troligtvis �r inte insatt in alls, men det kommer v�ldigt n�ra till Amerikanska systemet d�r alla �r ansvarig f�r dem sj�lva. P� den f�rsta januari 06 byter regeringen om h�lsosystemet s� att varje borgare �r ansvarig f�r sin egen "sjukdomsf�rs�kring". N�got som inte ens existerar i Sverige f�r att staten f�rs�krar borgaren automatiskt f�r att du betalar skatt. Om man har d�ligt om pengar �r det m�jligt att du inte kan betala sjukdomsf�rs�kringen som kostar omkring 1300 SEK i m�naden per person. (r�kna om det f�r en familj med 2 f�r�ldrar o 2 barn). Om man kan inte betala det 3 m�nader i r�d blir den uppsagt och �r man of�rs�krad. F�r man en bilolycka d� s� �r det s�kert att du f�r betala pengar tillbaka tills du d�r. Annars �r det s� att alla vanliga behandlingar inom socialv�rden �r f�r borgarens r�kning. En vanlig bes�k till l�karen kostar 400 SEK, en vanlig bes�k till tandl�karen 750SEK, har du ett h�ll i en tand �r det 1300SEK/styck o det kan l�tt bli dyrare om det kr�vs en sv�rare behandling. D�r en dag i sjukhuset kostar 80 SEK i Sverige kostar det 10.000 SEK i Holland. (skojar inte). S� beh�ll g�rna er socialsystem f�r att det suger som fan att leva med s�na stora risker hela tiden. |
| Originally posted by St_Andrew �ven fast det �r mycket poppul�rare att ta droger i Holland s� kan jag ju inte riktigt h�lla me dig h�r. Holland har - trots sin h�gre konsumption - trots allt en l�gre andel missbrukare och andra drogrelaterade problem. I Sverige har vi den h�r tendensen att alltid f�rs�ka f�rbjuda allt, men det �r d�tt lopp eftersom folk �nd� kommer anv�nda droger, spelar ingen roll om det �r lagligt eller olagligt. Imo s� �r det b�ttre att anv�nda sig av "harm reduction", s� folk l�r sig hur dom ska anv�nda drogerna, och hur dom inte ska anv�nda droger, och vilka droger som faktiskt �r riktigt farliga. Ungef�r som n�r USA f�rs�ker l�ra ut "abstinence only", alts� att man inte ska ha sex innan �ktenskapet, som det enda s�kra preventin medlet. G�r ju bra, USA har kanske v�rldens h�gsta abortion rate, samt STD rate, enbart f�r att dom aldrig f�r l�ra sig "harm reduction", utan ist�llet att man inte ska g�ra det alls. |
Det �r s� att folket tar det som �r lagligt nu "for granted", o de tror att det �r inte farligt alls, resultatet �r att av�ndning av farligare droger har �kat starkt. Okej det �r kanske s� att folk har b�ttre koll p� vad de h�ller p� med p.g.a. informationen de fick men jag har fan ingen aning vem som kommer att styra landet n�r alla har hj�rnskador av det stora drogmisbruk som finns. F�rresten siffrorna som s�nds till utlandet s�ger ingenting. Vad g�ller gr�s �r det omkring 80% av ungdomerna som anv�nder det p� gymnasiet, ingen rapport som kommer att ber�tta det men man ser det fr�n sin egen erfarenhet. Men l�t oss inte g�ra valtr�den om i en debat om droger, det jag ville s�ga �r bara att f�r l�ngt liberalism leder till kaos f�r att folket beh�ver n�n som styrar.
Det enda jag hoppas p� �r att milj�partiet inte kommer med i n�gon koallition. DE �r sl�seri med skattepengar.
Jag m�ste s�ga att jag �r inte speciellt insatt, men jag �r lite intresserad iallafall.. b�rjar bli.. av politik.
Anser mig sj�lv h�lla med om b�de r�da och bl�a �sikter men att det inte finns n�got bra parti att r�sta p�.
Ett parti som jag aldrig kommer r�sta p� �r moderaterna som st�djer djurpl�geri, t�nker endast p� pengar, idioter...
kan h�lla med om att det finns m�nga konstiga myndigheter och att det kan vara lite v�l mycket fr�kenfasoner ibland. men � andra sidan tilltalar h�gerpolitik mig inte ett skvatt.
| Originally posted by gurra kan h�lla med om att det finns m�nga konstiga myndigheter och att det kan vara lite v�l mycket fr�kenfasoner ibland. men � andra sidan tilltalar h�gerpolitik mig inte ett skvatt. |
| Originally posted by ScuL H�ller fortfarande inte med, kanske �r det s� f�r att jag ser det varje g�ng i dagliga livet Det �r s� att folket tar det som �r lagligt nu "for granted", o de tror att det �r inte farligt alls, resultatet �r att av�ndning av farligare droger har �kat starkt. Okej det �r kanske s� att folk har b�ttre koll p� vad de h�ller p� med p.g.a. informationen de fick men jag har fan ingen aning vem som kommer att styra landet n�r alla har hj�rnskador av det stora drogmisbruk som finns. F�rresten siffrorna som s�nds till utlandet s�ger ingenting. Vad g�ller gr�s �r det omkring 80% av ungdomerna som anv�nder det p� gymnasiet, ingen rapport som kommer att ber�tta det men man ser det fr�n sin egen erfarenhet. Men l�t oss inte g�ra valtr�den om i en debat om droger, det jag ville s�ga �r bara att f�r l�ngt liberalism leder till kaos f�r att folket beh�ver n�n som styrar. |
Skrev ett brev till v�ran bist�ndsminister, Carin J�mtin, idag:
| K�ra Minister, Jag har s�som du s�kert ocks� gjort dom senaste veckorna f�ljt dom enormt tragiska h�ndelserna i Pakistan och Indien. Vad jag tycker �r hemskast �r inte jordb�vningen � som i sig �r en fruktansv�rd tragedi � utan hur v�stv�rlden har reagerat p� denna katastrof. 73 000 totalt oskyldiga m�nniskor har hittills d�tt, FN har v�djat efter 550 miljoner USD fr�n det internationella samfundet, hittills har bara 130 miljoner kommit in. Det finns dom inom FN som tror att d�dssiffran kan komma att dubblas om inte mer pengar kan komma in. Jag vet att Sverige har gjort sin del i detta, men jag tycker att eftersom v�rlden har visat sin totala of�rm�ga och inkompetens att g�ra n�got �t saken, s� m�ste Sverige ta sitt humana ansvar. Det fattas just nu ungef�r 3.3 miljarder kronor, en helt klart betydlig summa. Ser man den dock till det totala sammanhanget � att den kanska kan r�dda 73 000 oskyldiga liv � s� �r det ingen summa att tala om. Tex skulle vi kunna s�nka ers�ttningen under ett �r f�r dom sjukskriva med 2.5% och vi skulle ha finansieringen redan d�r. Eller tycker inte du det vore v�rt att r�dda 73 000 liv medan Sveriges sjukskriva fick 2.5% mindre att leva p�? Eller varf�r inte dra ner p� alla utgifter med 0.04%, d� f�r vi alla betala lika mycket f�r detta, ja menar jag tror inte det finns n�n institution i Sverige som inte kan klara sig med 0.04% mindre i statliga bidrag. Personligen f�rst�r jag inte hur detta inte kunde vara v�rt det, n�r man kan r�dda 73 000 liv. V�rlden klarar inte av att ta sitt ansvar, men jag klarar inte av att sitta h�r och se p� n�r min regering skulle kunna g�ra n�tt, men inte g�r det f�r att vi m�ste f�rsvara v�ra egna medborgare som har mer �n dom klarar sig �nd�. S� jag hoppas att �ven du kan ta ditt ansvar. Mvh, Erik Englund |