TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Producenter hjälps åt
Producenter hjälps åt
Jo, jag är mkt väl medveten om att det finns en producent-tråd här på TA, men den är inte hälften så trevlig som sweta. Här får du betydligt vettigare svar (oftast). Alla här hänger heller inte på tc.
Nu är det så att jag behöver en ny fläkt med luft i mitt producerande. Jag har framförallt problem med att komma på nya trumrytmer. Det heligaste i alla låtar. Hur tänker ni/går ni till väga när ni gör era trum-loopar?
Är det något speciellt tycker MÅSTE finnas med? För mig är det mest essentiella baskicken, det ordinära öpna hihaten vid 3e 16delen och en snabb stängd hihat.
x---x---x---x--- Kick
--x---x---x---x- Öppen hihat
x-x-x-x-x-x-x-x- Stängd Hihat
----x-------x--- Clap
Fler tips?
Om ni samtidigt har tips på andra sorters trummor annat än hihats, kicks och claps så tala gärna om för mig även hur ni har det med compressorer på hela kitet elelr bara vissa delar.
Ett enkelt men effektivt tips är att köra shuffle på den stängda hihaten om du samtidigt har så att den slår på varje sextondel. Antingen 100% eller lite lätt shuffle på typ 25-50%, prova dig fram till det som låter bra (beror på låtens stil) 
Kompressor brukar jag själv köra på klappen och på vissa kickar.
jag brukar fuska med delay på percussions som har ett ljud med kort eller ingen decay alls, det ger ett oerhört liv till dom ljuden.
Även på hihaten så gör en svag svag delay susen för att få den mer levande.
I övrigt så leker jag mest fram beatsen, har börjat märka också att basslingan gör mycket för hur beatet uppfattas 
[edit]
kom på en till sak som hjälpt mig mycket på sistonde, fastna inte i standardtänkandet och hur andra producenter gjort i sina låtar.
visst måste man kanske hålla sig till ett standard 4/4 beat men varför måste man låsa sig till att ha hihaten som off-beat, en malande shaker osv.
våga testa runt och försök glömma bort att du tycker det låter dåligt för att du inte är van vid hur du lagt om dina percussions 
Nu på senare tid har jag börjat experimentera mer med breakbeat och hur man kan blanda det med vanlig 4/4.
X--xX---X--xX--- är en lite intressant kick-slinga (x=svag, X=stark)
En rolig stängd hihat-slinga:
-x-x--x--x-x--x-x-x--x-x-x--x (Tror den blev rätt så)
Pröva också med att förändra slingorna i slutet av dom, det kan höja känslan av dynamik i produktionen.
Skriver kanske mer när jag kommer hem 
Kaveh:
Shuffle funktionen?
vad använder du för program?
Vizay:
Ska testa att använda lite delay på ljuden, måste hitta lite mer percussion samples kom jag på också 
NooN:
Tackar för den! Testar med en gång 
testa på massa nytt, experimentera, bryt loss!
shakers, congas och små blippljud är hett. även sk. bitcrushade loopar
gör en låt i 1/8T? lite 80-tals gung
eller testa den här trollformeln för lite husigare rytmer:
x - - - x - - - x - - - kick: (1/16)
- - x - - - x - - - x - o-h: (1/16)
----x-----x-----x-----x-----x-----x c-h: (1/64)
haha, ok, det ser lite udda ut. men i grunden så är det en 2 & 4/16 del framflyttad 1/64 del. sen lite variation på det, bara så länge som 2 & 4/16 = 2(+1 1/64)/16 & 4(+1 1/64)/16
.......
ifall du hänger med 
Tackar nils, ska testa det med 
Någon här som känner till någon schysst vst-plug för att sidechaina en sub-bas mot en kick?
| quote: |
| Originally posted by Rikard Kaveh: Shuffle funktionen? vad använder du för program? |