TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hur hittar ni er musik?

Posted by Laszlo on Feb-25-2006 16:21:

Hur hittar ni er musik?

Dagens I-landsproblem, for sure.

Jag undrar hur ni alla b�r er �t f�r att pl�ja igenom all den o�ndliga massan med musik som sl�pps och hur hittar era guldkorn? Jag g�r ocks� det som alla ni andra g�r, men som ingen pratar om - drar hem musik fr�n n�tet. Gillar jag det s� k�per jag det oftast, antingen digitalt p� Beatport eller p� vax via Decks, Juno, Chemical eller what not.

Mitt problem �r s�ledes inte att hitta det jag vill ha p� vinyl eller digitalt, utan snarare att hitta n�got som inte redan �r s�nderspelat av allt och alla.

Jag lider av, vad jag tror �r ett ganska vanligt syndrom - och det �r det faktum att jag har v�ldigt sv�rt f�r att fatta tycke f�r s� gott som alla l�tar f�rsta eller andra g�ngen jag h�r dem. M�nga g�nger tar det m�nader innan en viss l�t hinner v�xa och jag verkligen inser hur bra det �r - men d� �r det oftast f�r sent. Och just detta syndrom �r ju ett enormt problem n�r man pl�jer igenom samples p� Beatport och Juno - f�r det f�rsta f�r man inte h�ra l�ten i sin helhet, och f�r det andra s� h�nder det v�ldigt s�llan att man lyssnar igenom en och samma chart tv� g�nger. R�kar man snubbla �ver en release tv� g�nger s� �r det oftast av en slump - i alla fall f�r egen del.

Min st�rsta k�lla till ny musik �r livesets och radioshows. Digweeds Kiss100 �r stor inspirationsk�lla. Essential Mixarna �r s�klart ocks� en favorit. Problemet med livesets �r att man inte hinner lyssna igenom en br�kdel av det som finns, eller �verhuvudtaget det jag laddar ner, speciellt med tanke p� att jag m�ste h�ra det 3-4 g�nger innan jag verkligen ska fatta tycke f�r en eller ett par l�tar i setet.

Vad har ni f�r knep, dela med er...

Posted by RebeL9 on Feb-25-2006 17:41:

Beatport �r en bra k�lla har jag uppt�ckt. D�r kan man kolla back catalouge hos flera skivbolag och hitta massa guldklimpar som de flesta inte k�nner igen. Ta bara en titt p� Silverplanets katalog. Massa nice grejjer som till och med g�tt mig f�rbi.

Sen lyssnar jag p� DJs som k�r lite olika stil och inte spelar det vanliga stuket. De riktigt stora DJna har en tendens att de k�r n�gra l�tar som alla sedan spelar s�nder. Digweed b�rjade ju Aftermath-grejen som alla k�rde p�.

Posted by Braxen on Feb-25-2006 18:40:

*************.com & DC �r de st�llen jag laddar ner ifr�n, f�r ja, det g�r jag .. men f�rs�ker sj�lvklart k�pa de mesta som jag gillar.

Det sv�ra e ju sj�lvklart � veta vad som e bra, vad man tror att man kommer gilla lixom, jag kollar runt mkt p� mina favorit dj's tracklists, och f�rs�ker f� tag i dom prylarna, men sj�lvklart drar man ner lite p� chans ocks�, s�nt som polare/andra m�nniskor rekomenderar, e d inge � ha ere ju ba sl�nga

edit. haha sk�nt att man inte kan skriva adressen ^^

Posted by Gate 42 on Feb-25-2006 19:44:

Varje dag g�r jag igenom dessa sidor och lyssnar efter nya bra sl�pp ::

www.decks.de, www.juno.co.uk, www.beatport.com & www.djdownload.com

R�cker inte det s� kan man �ven ta ett varv p� n�gon mer suspekt sida f�r att leta superf�rska promo's

Posted by Laszlo on Feb-26-2006 00:29:

quote:
Originally posted by Braxen
*************.com & DC �r de st�llen jag laddar ner ifr�n, f�r ja, det g�r jag .. men f�rs�ker sj�lvklart k�pa de mesta som jag gillar.

Det sv�ra e ju sj�lvklart � veta vad som e bra, vad man tror att man kommer gilla lixom, jag kollar runt mkt p� mina favorit dj's tracklists, och f�rs�ker f� tag i dom prylarna, men sj�lvklart drar man ner lite p� chans ocks�, s�nt som polare/andra m�nniskor rekomenderar, e d inge � ha ere ju ba sl�nga

edit. haha sk�nt att man inte kan skriva adressen ^^

hmm...�r det t-h-e-mixin-bo.wl du pratar om? enda sajten jag kan kl�mma in som passar in p� antalet bokst�ver

Posted by Jeremy H on Feb-26-2006 00:38:

eller t-traffic?

Posted by benni on Feb-26-2006 00:57:

quote:
Originally posted by Laszlo
hmm...�r det t-h-e-mixin-bo.wl du pratar om? enda sajten jag kan kl�mma in som passar in p� antalet bokst�ver

har du pr�vat tribalmixes . com ? dom har mycket b�ttre grejer tycker jag (om man gillar prog/house vilket jag antar du g�r)

Posted by Laszlo on Feb-26-2006 01:05:

quote:
Originally posted by benni
har du pr�vat tribalmixes . com ? dom har mycket b�ttre grejer tycker jag (om man gillar prog/house vilket jag antar du g�r)

aldrig h�rt talas om...tack f�r tipset

Posted by Laszlo on Feb-26-2006 01:26:

quote:
Originally posted by Gate 42
Varje dag g�r jag igenom dessa sidor och lyssnar efter nya bra sl�pp ::

www.decks.de, www.juno.co.uk, www.beatport.com & www.djdownload.com

R�cker inte det s� kan man �ven ta ett varv p� n�gon mer suspekt sida f�r att leta superf�rska promo's

N�gon liknande rutin verkar vara en klok id�. Jag satt konstant i 3 timmar tidigare och pl�jde igenom allt jag kom �ver p� Beatport och jag hittade en hel del schyssta grejer - om man kan se till att kolla igenom allt nytt som kommer in 2-3 g�nger i veckan blir det s�kerligen inte lika jobbigt.

Posted by thernan on Feb-27-2006 08:16:

Intressant tr�d! Jag f�rs�ker precis som m�nga andra att kolla igenom diverse mp3 shopar (Beatport, Astralmusic.com etc). Ibland kan man finna bra skit... Annars blir det Asot och Gdjb f�r att h�lla sig updaterad, dock saknar jag n�gon house radio show etc. Tycker det �r enklare att hitta/h�nga med innom trance/prog �n house f�r exempel.
//

Thernan

Posted by dbl on Feb-27-2006 13:44:

p� senaste tid har jag inte k�pt en enda trance l�t faktiskt.. bara k�pt massa gamla l�tar som jag vill ha.. typ lite eurythmics, depeche mode, mio min mio l�ten.. hehe.. och s�...
�ven n�n l�t med Laleh och eskobar

och detta fr�n iTunes musik shop... funkar ju massa smidigt.. men tyv�rr har dem ju inte allt som jag vill ha som dem egentligen borde ha... typ prince - purple rain med tanke p� att dem har albumet, men har inte med sj�lva purple rain l�ten... n�got kass, men aja

men som sagt.. ingen aning vart man kan hitta bra elektronisk musik

Posted by Laszlo on Feb-27-2006 15:29:

quote:
Originally posted by dbl

Beatport.com ftw

Posted by Braxen on Feb-27-2006 15:31:

quote:
Originally posted by Jeremy H
eller t-traffic?

thats it

Posted by Gate 42 on Feb-27-2006 17:15:

quote:
Originally posted by dbl

www.djdownload.com/ , www.trackitdown.net/ , www.3beatdigital.com/ + Beatport som d� redan Laszlo har n�mnt (den �r f�r�vrigt b�st!)

Posted by Jeremy H on Feb-27-2006 17:38:

quote:
Originally posted by Braxen
thats it

Trodde v�l det!
Haha, sjukt kul att det �r censurerat

Posted by K-PAXian on Feb-28-2006 12:46:

www.audiojelly.com har ingen n�mnt.
D�r finns en hel del j�kligt bra grejer. Och Armada har sina exklusiva downloads d�r veckor innan officiella releases.
Annars �r det Beatport �ven f�r mig. D�r kirrar jag min house. �ven p� www.3beatdigital.com kirrar jag en del house.

Enjoy!

Posted by Gate 42 on Feb-28-2006 17:29:

^ Ingen har v�l n�mnt Audiojelly f�r att den har en s� hemsk och osmidig design. Allt i l�nga textrader, nej USH!

Posted by CJ InterCity on Mar-04-2006 06:02:

Jag �r den enda trance-f�nen som v�gar sig in p� Subwax h�r i Malm�, s� fort de f�r in n�got som house-nissarna spottar p� ringer dom upp mig

Electric Pulse - Time Traveller (Black Hole)
Lennox - Servant Of Justice / Flying Amongst The Stars (Mondo)

^^ fick jag hem d�rifr�n idag. Snubblade �ver en sk�n Green Velvet - Flash (Timo Maas Remix) tolva ocks� men d� var pengarna slut

Posted by benni on Mar-04-2006 13:47:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
Snubblade �ver en sk�n Green Velvet - Flash (Timo Maas Remix) tolva ocks� men d� var pengarna slut

vet hur det k�nns

jass� .. s� det finns trance i subwax.. den enda trancen jag hittade va typ psy... men jag letade nog inte s� noga �nd�..

Posted by Laszlo on Mar-04-2006 13:50:

quote:
Originally posted by CJ InterCity
Snubblade �ver en sk�n Green Velvet - Flash (Timo Maas Remix) tolva ocks� men d� var pengarna slut

aaaaah...den �r ju feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet!

Posted by nils on Mar-05-2006 14:33:

foryourears.com �r schysst, ifall man gillar techno. annars, tummen upp f�r beatport & djdownload.com
f�rresten, jag s�g att juno.co.uk s�ljer tigas 'sexor' som digital release. vet n�gon om n�got, om det? ska de ocks� b�rja med mp3 f�rs�ljning?

Posted by Gate 42 on Mar-05-2006 15:25:

quote:
Originally posted by nils
f�rresten, jag s�g att juno.co.uk s�ljer tigas 'sexor' som digital release. vet n�gon om n�got, om det? ska de ocks� b�rja med mp3 f�rs�ljning?

Yea, juno har b�rjat k�ra mp3's i sin shop ocks�. Deras mp3 f�rs�ljning �r helt integrerad med resten av sidan s� man kan shoppa fritt bland mp3 vinyl och cd. Ganska fr�nt system m�ste jag s�ga.
Skulle dock inte ha n�got emot att MP3 sl�pp markeras upp p� ett b�ttre s�tt �n de g�r idag "(Digital Release)" eller va det st�r, borde vara �nnu tydligare, helst i bilden kanske. Aja bagateller.