TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Sommartid
Pages (2): [1] 2 »

Posted by reveal on Mar-26-2006 13:05:

Lightbulb Sommartid

Kom just sj�lv p� att det var dags att st�lla fram klockan en timme P�minner h�r ifall det �r n�n mer som gl�mt det

Posted by ScuL on Mar-26-2006 13:22:

Re: Sommartid

quote:
Originally posted by reveal
Kom just sj�lv p� att det var dags att st�lla fram klockan en timme P�minner h�r ifall det �r n�n mer som gl�mt det

alla mina klockor g�r det automatiskt f�rutom min mobiltelefon

PS ... jag anser sommartid �r mycket st�rande. blir dags att det upph�r n�n g�ng.

Posted by Pjox on Mar-26-2006 13:36:

Re: Re: Sommartid

quote:
Originally posted by ScuL

PS ... jag anser sommartid �r mycket st�rande. blir dags att det upph�r n�n g�ng.

Varf�r �r det st�rande?
Jag tycker det �r ganska s� bra att ha. Lite mer ljus p� kv�llen

Posted by Christian �. on Mar-26-2006 13:42:

Re: Re: Re: Sommartid

quote:
Originally posted by Pjox
Varf�r �r det st�rande?
Jag tycker det �r ganska s� bra att ha. Lite mer ljus p� kv�llen

ja precis! Det �r b�ttre att det �r ljust p� kv�llen �n p� morgonen n�r man �nd� sover...

BTW, t�nkte p� en sak ig�r... det va ljust vid halv sju h�r i stockholm och idag kommer det d� att vara ljust vid halv �tta, fan vad skumt det k�nns eftersom vi fortfarande har s� mycket sn�

Posted by Pjox on Mar-26-2006 13:48:

Re: Re: Re: Re: Sommartid

quote:
Originally posted by Christian �.
ja precis! Det �r b�ttre att det �r ljust p� kv�llen �n p� morgonen n�r man �nd� sover...

BTW, t�nkte p� en sak ig�r... det va ljust vid halv sju h�r i stockholm och idag kommer det d� att vara ljust vid halv �tta, fan vad skumt det k�nns eftersom vi fortfarande har s� mycket sn�

Jag kom att t�nka p� det jag med ig�r n�r vi satt och k�kade middag.
T�nkte facktiskt p� samma tid jag me
Det k�nns lite skoumt. Men r�tt kul �nd�. Nu kan jag facktiskt tr�na hunden p� kv�llen

Posted by ScuL on Mar-26-2006 14:01:

Re: Re: Sommartid

quote:

Ljuset �r inte viktigast. Det �r f�r�ndringen i biologiska klockan som g�r det jobbigt f�r vissa.
Jag till ex. f�r huvudv�rk f�r minst tv� veckor n�r detta genomf�rs, har mindre problem n�r det g�r tillbaka till vintertid. K�nner mig tr�tt varje g�ng jag ska upp osv. M�r inte bra pga det... d�rf�r �r det st�rande (f�r mig iaf).

Posted by Braxen on Mar-26-2006 14:08:

Fett sk����nt

Sommartider hej hej sommartider ! ..

Posted by Pjox on Mar-26-2006 14:27:

Re: Re: Re: Sommartid

quote:
Ljuset �r inte viktigast. Det �r f�r�ndringen i biologiska klockan som g�r det jobbigt f�r vissa.
Jag till ex. f�r huvudv�rk f�r minst tv� veckor n�r detta genomf�rs, har mindre problem n�r det g�r tillbaka till vintertid. K�nner mig tr�tt varje g�ng jag ska upp osv. M�r inte bra pga det... d�rf�r �r det st�rande (f�r mig iaf).

M�r man s� f�rst�r jag att man inte gillar omst�llningen mellan sommar och normaltid

Posted by benni on Mar-26-2006 14:49:

p� island har man ingen vinter eller sommartid... det �r samma tid �ret runt... vi har ju typ 24/7 sol p� sommaren och tv�rtom p� vintern, s� det skulle inte spela n�n st�rre roll

men v�ren ska tydligen b�rja nu i denna vecka (eller n�sta) i sverige har jag h�rt

Posted by Kaveh on Mar-26-2006 15:03:

Jag tycker att vi ska ha "sommartid" �ret om. Ge mig ett relevant argument mot det f�rslaget :E

Posted by Pjox on Mar-26-2006 15:28:

quote:
Originally posted by Kaveh
Jag tycker att vi ska ha "sommartid" �ret om. Ge mig ett relevant argument mot det f�rslaget :E

Varf�r inte ha normaltid �ret om?

Posted by ScuL on Mar-26-2006 15:30:

quote:

inget emot det. s� l�nge dem inte byter tiden hela tiden..

Posted by Kaveh on Mar-26-2006 16:00:

quote:

D�rf�r att solnedg�ngen sker tidigare p� kv�llen med normaltid. Normaltid �ret om skulle m�jligen gynna de som stiger upp v�ldigt tidigt varje dag... fast jag �r personligen mer en kv�lls-/nattm�nniska

Posted by Laszlo on Mar-27-2006 00:30:

quote:

quote:

Anledningen till att vi har sommar- resp vintertid �r f�r att n�gon nisse f�r ett herrans antal �r sedan inte gillade det faktum att vi har s� l�nga m�rka dagar under vintern, s� f�r att vi jordbor p� allra b�sta s�tt skulle kunna utnyttja den korta tid det var ljust p� dagen s� inf�rdes vintertid. Och det som inte �r vintertid d�ptes s�ledes till - ja just det, sommartid

Posted by Cloudburst on Mar-27-2006 09:27:

Var det inte n�tt man inf�rde under f�rsta v�rldskriget f�r att spara str�m.

Posted by Kaveh on Mar-27-2006 09:52:

quote:
Originally posted by Laszlo
Anledningen till att vi har sommar- resp vintertid �r f�r att n�gon nisse f�r ett herrans antal �r sedan inte gillade det faktum att vi har s� l�nga m�rka dagar under vintern, s� f�r att vi jordbor p� allra b�sta s�tt skulle kunna utnyttja den korta tid det var ljust p� dagen s� inf�rdes vintertid. Och det som inte �r vintertid d�ptes s�ledes till - ja just det, sommartid

Det �r tv�rtom. Vintertid �r den normala tiden medan sommartiden har inf�rts efterhand.

Och ang�ende v�ra l�nga m�rka dagar under vintern: de blir ju bara �nnu m�rkare pga normaltiden - d�rf�r jag tyckte att vi skulle ha sommartid �ret om

Posted by ScuL on Mar-27-2006 11:28:

quote:
Det �r tv�rtom. Vintertid �r den normala tiden medan sommartiden har inf�rts efterhand.

Och ang�ende v�ra l�nga m�rka dagar under vintern: de blir ju bara �nnu m�rkare pga normaltiden - d�rf�r jag tyckte att vi skulle ha sommartid �ret om

Du har r�tt. F�rutom, det g�ller flera l�nder �n bara Sverige som p�verkas av sommartiden. Och jag kan s�ga att vi i Holland har inga s�rskilda problem med l�nga m�rka dagar. (Det blir aldrig m�rkt f�re kl18 under vintern).

Posted by Aendy on Mar-27-2006 12:55:

quote:
Originally posted by Cloudburst
Var det inte n�tt man inf�rde under f�rsta v�rldskriget f�r att spara str�m.

1980...

Posted by St_Andrew on Mar-27-2006 13:06:

quote:

Tror EU var p� v�g att genomf�ra det, men fransm�nnen motsatte sig det om jag inte minns fel...

Posted by ScuL on Mar-27-2006 14:10:

quote:
Originally posted by St_Andrew
Tror EU var p� v�g att genomf�ra det, men fransm�nnen motsatte sig det om jag inte minns fel...

Posted by Kaveh on Mar-27-2006 14:18:

quote:
Du har r�tt. F�rutom, det g�ller flera l�nder �n bara Sverige som p�verkas av sommartiden. Och jag kan s�ga att vi i Holland har inga s�rskilda problem med l�nga m�rka dagar. (Det blir aldrig m�rkt f�re kl18 under vintern).

Mm, precis... bara vi h�r uppe som har det problemet.

Visste inte att EU hade funderat p� det f�rslaget. J�vla fransm�n

Posted by jofawe on Mar-27-2006 14:51:

ni menar allts� att sommartid resp. vintertid �r ett p�hitt svenskare �n surstr�mming och midsommar?

Posted by Aendy on Mar-27-2006 14:53:

quote:
Originally posted by jofawe
ni menar allts� att sommartid resp. vintertid �r ett p�hitt svenskare �n surstr�mming och midsommar?

N�, det �r en tysk id� och finns numera i de flesta delar av v�rlden (jmfr. amerikanska Daylight saving time)

Posted by jofawe on Mar-27-2006 19:56:

quote:
Originally posted by Aendy
N�, det �r en tysk id� och finns numera i de flesta delar av v�rlden (jmfr. amerikanska Daylight saving time)

t�nkte v�l det..
men hur fick tyskarna amerikanarna att ge med sig d�r?
Amerikanarna har ju fortfarande inte gett upp det d�r med tum och fat

Posted by Cloudburst on Mar-27-2006 20:23:

quote:
Originally posted by Aendy
1980...

Hmm enligt wikipedia:

quote:
Sommartid anv�ndes f�rsta g�ngen sommaren 1916, d� Tyskland hade sommartid 30 april � 1 oktober och Storbritannien 21 maj � 1 oktober.

D�remot:

quote:
Sommartid inf�rdes i Sverige 1980 och regleras i f�rordning (2001:127) om sommartid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Pages (2): [1] 2 »