TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Sommartid
Pages (2): [1] 2 »
Sommartid
Kom just sj�lv p� att det var dags att st�lla fram klockan en timme
P�minner h�r ifall det �r n�n mer som gl�mt det 
Re: Sommartid
| quote: |
| Originally posted by reveal Kom just sj�lv p� att det var dags att st�lla fram klockan en timme P�minner h�r ifall det �r n�n mer som gl�mt det |

Re: Re: Sommartid
| Originally posted by ScuL alla mina klockor g�r det automatiskt f�rutom min mobiltelefon ![]() PS ... jag anser sommartid �r mycket st�rande. blir dags att det upph�r n�n g�ng. |

Re: Re: Re: Sommartid
| Originally posted by Pjox Varf�r �r det st�rande? ![]() Jag tycker det �r ganska s� bra att ha. Lite mer ljus p� kv�llen |
Re: Re: Re: Re: Sommartid
| Originally posted by Christian �. ja precis! Det �r b�ttre att det �r ljust p� kv�llen �n p� morgonen n�r man �nd� sover... BTW, t�nkte p� en sak ig�r... det va ljust vid halv sju h�r i stockholm och idag kommer det d� att vara ljust vid halv �tta, fan vad skumt det k�nns eftersom vi fortfarande har s� mycket sn� |

Re: Re: Sommartid
| Originally posted by ScuL alla mina klockor g�r det automatiskt f�rutom min mobiltelefon ![]() PS ... jag anser sommartid �r mycket st�rande. blir dags att det upph�r n�n g�ng. |
Fett sk����nt
Sommartider hej hej sommartider ! ..

Re: Re: Re: Sommartid
| Originally posted by ScuL Ljuset �r inte viktigast. Det �r f�r�ndringen i biologiska klockan som g�r det jobbigt f�r vissa. Jag till ex. f�r huvudv�rk f�r minst tv� veckor n�r detta genomf�rs, har mindre problem n�r det g�r tillbaka till vintertid. K�nner mig tr�tt varje g�ng jag ska upp osv. M�r inte bra pga det... d�rf�r �r det st�rande (f�r mig iaf). |
p� island har man ingen vinter eller sommartid... det �r samma tid �ret runt... vi har ju typ 24/7 sol p� sommaren och tv�rtom p� vintern, s� det skulle inte spela n�n st�rre roll
men v�ren ska tydligen b�rja nu i denna vecka (eller n�sta) i sverige har jag h�rt 
Jag tycker att vi ska ha "sommartid" �ret om. Ge mig ett relevant argument mot det f�rslaget :E
| Originally posted by Kaveh Jag tycker att vi ska ha "sommartid" �ret om. Ge mig ett relevant argument mot det f�rslaget :E |
| Originally posted by Kaveh Jag tycker att vi ska ha "sommartid" �ret om. Ge mig ett relevant argument mot det f�rslaget :E |
| Originally posted by Pjox Varf�r inte ha normaltid �ret om? |
| Originally posted by Pjox Varf�r inte ha normaltid �ret om? |
Var det inte n�tt man inf�rde under f�rsta v�rldskriget f�r att spara str�m.
| Originally posted by Laszlo Anledningen till att vi har sommar- resp vintertid �r f�r att n�gon nisse f�r ett herrans antal �r sedan inte gillade det faktum att vi har s� l�nga m�rka dagar under vintern, s� f�r att vi jordbor p� allra b�sta s�tt skulle kunna utnyttja den korta tid det var ljust p� dagen s� inf�rdes vintertid. Och det som inte �r vintertid d�ptes s�ledes till - ja just det, sommartid |
| Originally posted by Kaveh Det �r tv�rtom. Vintertid �r den normala tiden medan sommartiden har inf�rts efterhand. Och ang�ende v�ra l�nga m�rka dagar under vintern: de blir ju bara �nnu m�rkare pga normaltiden - d�rf�r jag tyckte att vi skulle ha sommartid �ret om |
| Originally posted by Cloudburst Var det inte n�tt man inf�rde under f�rsta v�rldskriget f�r att spara str�m. |
| Originally posted by St_Andrew Tror EU var p� v�g att genomf�ra det, men fransm�nnen motsatte sig det om jag inte minns fel... |
| Originally posted by ScuL Du har r�tt. F�rutom, det g�ller flera l�nder �n bara Sverige som p�verkas av sommartiden. Och jag kan s�ga att vi i Holland har inga s�rskilda problem med l�nga m�rka dagar. (Det blir aldrig m�rkt f�re kl18 under vintern). |
ni menar allts� att sommartid resp. vintertid �r ett p�hitt svenskare �n surstr�mming och midsommar?

| Originally posted by jofawe ni menar allts� att sommartid resp. vintertid �r ett p�hitt svenskare �n surstr�mming och midsommar? |
| Originally posted by Aendy N�, det �r en tysk id� och finns numera i de flesta delar av v�rlden (jmfr. amerikanska Daylight saving time) |
| Originally posted by Aendy 1980... |
| Sommartid anv�ndes f�rsta g�ngen sommaren 1916, d� Tyskland hade sommartid 30 april � 1 oktober och Storbritannien 21 maj � 1 oktober. |
| Sommartid inf�rdes i Sverige 1980 och regleras i f�rordning (2001:127) om sommartid. |