TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Kopiera en vinyl

Posted by reveal on May-28-2006 14:36:

Kopiera en vinyl

Bokstavligt talat http://gadgets.qj.net/How-to-Pirate...pg/49/aid/39381

N�n kan v�l testa, och meddela resultatet?

Posted by mjz on May-28-2006 15:15:

haha, man m�ste ju n�stan prova bara f�r saken skull.

Posted by Laszlo on May-28-2006 15:26:

ojoj, nu snackar vi piratkopiering p� eliteniv�

Posted by Speactra on May-28-2006 15:41:

Den här killen säger att han gjort det i ett år nu..
E ju grymt

Posted by Vizay on May-28-2006 18:41:

vet man hur en vinylskiva �r uppbyggd s� l�ter det h�gst otroligt att det g�r att g�ra bra.
Skulle tippa p� att ljudet blir riktigt d�ligt faktiskt...

Posted by ScuL on May-28-2006 19:03:

quote:
Originally posted by Vizay
vet man hur en vinylskiva �r uppbyggd s� l�ter det h�gst otroligt att det g�r att g�ra bra.

Satsar p� detsamma..

Posted by reveal on May-28-2006 19:52:

quote:

Skulle du kunna utveckla? Jag har ingen st�rre koll...

Posted by zoric on May-28-2006 20:35:

Hehe Coolt

Posted by jofawe on May-28-2006 21:14:

ljudet uppkommer v�l av gropar i sj�lva ytan i sp�ren p� vinylen, om jag inte minns fel..

det funkar att g�ra s�, men det kommer inte l�ta bra.

Posted by Vizay on May-29-2006 01:41:

quote:
Originally posted by jofawe
ljudet uppkommer v�l av gropar i sj�lva ytan i sp�ren p� vinylen, om jag inte minns fel..

det funkar att g�ra s�, men det kommer inte l�ta bra.

enkelt f�rklarat fungerar det precis som jofawe s�ger
det �r dels sp�r som har ett visst djup, sp�ren �r basicly formade som ett V enkelt f�rklarat.
P� b�da v�ggarna s� finns sen gropar eller hur man ska uttrycka det som �r sj�lva ljudet.
Dessa �r v�ldigt sm�, det �r d�rf�r jag �r tveksam till att man kan gjuta av en skiva och f� bra kvalitet.

Posted by reveal on May-29-2006 16:16:

quote:
enkelt f�rklarat fungerar det precis som jofawe s�ger
det �r dels sp�r som har ett visst djup, sp�ren �r basicly formade som ett V enkelt f�rklarat.
P� b�da v�ggarna s� finns sen gropar eller hur man ska uttrycka det som �r sj�lva ljudet.
Dessa �r v�ldigt sm�, det �r d�rf�r jag �r tveksam till att man kan gjuta av en skiva och f� bra kvalitet.

Jo, att det �r s� det fungerar k�nde jag till, men varf�r skulle det inte g� att kopiera? Man kan ju tom se sp�ren (och f�r�ndringarna) med blotta �gat, och d� borde det v�l inte vara en om�jlighet att detta skulle fungera? Men det kan ju s�klart vara s� att det blir f�r d�liga "avtryck" i kopian att det l�ter bra

(F�r �vrigt �r det s� att tidigare s� kom vinylsinglar i en 7-tums- och en 12-tums-variant. Vitsen med 12-tummaren var just att den var fysiskt st�rre, vilket gjorde sp�ren st�rre och "b�ttre", vilket medf�rde b�ttre ljud. Tror inte att 7-tummare finns l�ngre dock.)

Posted by ScuL on May-29-2006 16:30:

quote:
Originally posted by reveal
Jo, att det �r s� det fungerar k�nde jag till, men varf�r skulle det inte g� att kopiera? Man kan ju tom se sp�ren (och f�r�ndringarna) med blotta �gat, och d� borde det v�l inte vara en om�jlighet att detta skulle fungera? Men det kan ju s�klart vara s� att det blir f�r d�liga "avtryck" i kopian att det l�ter bra

(F�r �vrigt �r det s� att tidigare s� kom vinylsinglar i en 7-tums- och en 12-tums-variant. Vitsen med 12-tummaren var just att den var fysiskt st�rre, vilket gjorde sp�ren st�rre och "b�ttre", vilket medf�rde b�ttre ljud. Tror inte att 7-tummare finns l�ngre dock.)

jag tror faktiskt inte att "substansen" kommer att fylla alla h�ll/sp�ren d�rf�r �r kopien inte lika bra som orginalet

Posted by reveal on May-29-2006 16:37:

quote:
Originally posted by ScuL
jag tror faktiskt inte att "substansen" kommer att fylla alla h�ll/sp�ren d�rf�r �r kopien inte lika bra som orginalet

Inte ens om man k�r med samma material som en "riktig" skiva �r gjord av?

Posted by Pjox on May-29-2006 16:48:

quote:

Det man g�r skivan av borde v�l beh�va vara v�lldigt l�ttflytande s� att det just tar sig in �verallt.
Det ser r�tt s� skoj ut, men jag tror som vissa andra, d�ligt ljud. Men om man ska g�ra s� l�r det inte kosta mer �n att k�pa sj�lva skivan?

Posted by ScuL on May-29-2006 17:13:

quote:

nej f�r man jobbar med metal som grundmaterial d�

Posted by Funfrock on May-29-2006 20:20:

fanns en ljudfil d�r man h�r hur gr�sligt det l�ter.
http://www.devicerecordings.co.uk/vinylclone.mp3

Posted by reveal on May-29-2006 21:10:

quote:
Originally posted by Funfrock
fanns en ljudfil d�r man h�r hur gr�sligt det l�ter.
http://www.devicerecordings.co.uk/vinylclone.mp3

Doctor Who-introt va?

Hur som helst, jag är övertygad om att det inte blir bra