TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Mixa Country?

Posted by Dj Cola on Jul-28-2006 16:33:

Dunno Mixa Country?

Hejsan alla!
Jag hade t�nkt kolla med er om erfarenheter ang. att mixa country och s�dannt.

Nu har ju n�gra som ska ha en fest f�tt nys p� att jag �r dj och vill att jag ska spela billigt p� en fest (dom �r ju v�nner s� det g�r inget).

Men jag har ju ingen egen utrustning men dom s�ger att dom har utrustning. D�remot s� �r jag inte "full�rd" �nnu.. Jag kan inte mixa utan Bpm r�knare men som sagt jag h�ller p� o l�r mig.

Fr�gan �r nu, Beh�vs verkligen bpm r�knare och s�dannt till country etc? eller iallafall i den utstr�ckningen som det beh�vs i edm?
N�gra tips? Bra startl�tar? bra slutl�tar? etc.
Han som festen ska vara �t ska ju tydligen br�nna ner l�tar �t mig...
Temat �r country men jag ska nog kunna smyga in lite annat, tips?

Jag vore v�ldigt tacksam f�r eventuella tankar ang. det h�r och s�klart svar p� fr�gorna..

Mvh jari

Posted by SteveTranz4ever on Jul-28-2006 16:52:

�r det 1a april idag ? L�ter som ett sk�mt !

Sorry nej men fan det l�ter ju helt otroligt, mixa country... Mitt enda r�d �r nog att du tar och k�r med fade mellan l�tarna...
�r det ens m�jligt att beatmatcha country ?

Detta �r ju ett forum f�r folk som lyssnar p� EDM s� att ge f�rslag p� bra countryl�tar � nog n�st intill om�jligt.
Du f�r v�l ladda hem typ Absolute Country...

btw. tror inte det finns m�nga som anv�nder BPM-r�knare n�r de mixar. Jag g�r de inte iaf.

Posted by jofawe on Jul-28-2006 17:00:

testa g�ra som du k�r med edm, fast du har ju breaket hela tiden
Spela g�rna in det .. haha

Posted by Dj Cola on Jul-28-2006 18:12:

Ok ^^.
jag vet att det h�r �r ett edm forum men som sagt jag vettefan var man kan v�nda sig annars .
Steve, det �r faktiskt augusti vad jag vet .
nu fick jag veta att personerna �r "all�tare".. s� hade t�nkt starta med lite kitaro/jarre och sen matcha in beats p� det sen coutryn.. kanske lite house eller disco mot slutet .
Ang. Bpm r�knare; Ja har �nnu inte l�rt mig hur mycket en viss pitch % tar p� tillex. 140 bpm osv. vilket kanske kan vara sk�let .
Jag �r uppl�rd och har n�stan bara spelat p� Pioneer cmx-3000 och djm-3000 s� �r ju sm�tt bortsk�mmd, �ngrar att ja inte startade med saker utan bpm r�knare :/.

tack f�r svaren d� .

Posted by reveal on Jul-28-2006 18:33:

quote:
Originally posted by Dj Cola
Steve, det �r faktiskt augusti vad jag vet .

Juli.

Lycka till med festen iaf!

Posted by Rainborn on Jul-28-2006 18:35:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
�r det 1a april idag ? L�ter som ett sk�mt !

Sorry nej men fan det l�ter ju helt otroligt, mixa country... Mitt enda r�d �r nog att du tar och k�r med fade mellan l�tarna...
�r det ens m�jligt att beatmatcha country ?

Detta �r ju ett forum f�r folk som lyssnar p� EDM s� att ge f�rslag p� bra countryl�tar � nog n�st intill om�jligt.
Du f�r v�l ladda hem typ Absolute Country...

btw. tror inte det finns m�nga som anv�nder BPM-r�knare n�r de mixar. Jag g�r de inte iaf.

Sj�lvklart g�r det att mixa country. S� l�nge en l�t har n�gon rytm �ver huvud taget s� kan man beatmatcha ihop skiten och s�.

Posted by zoric on Jul-28-2006 19:49:

Posted by Dj Cola on Jul-28-2006 21:16:

s� r�tt .

Posted by Laszlo on Jul-29-2006 02:16:

quote:
Originally posted by reveal
Juli.

moha...�gd

BPM-r�knare �r ju bara f�r n00bs...skit i det tramset, det f�rvirrar mer �n det hj�lper - de �r aldrig exakta. Anv�nd �ronen, du l�r dig mycket snabbare p� s� vis. Ska du spela country o annan sm�rja s� gissar jag p� att publiken �r allt annat �n musikaliska genier - �ven om de skulle vara det s� l�r �verg�ngarna vara det sista de kommer st�ra sig p�.

Posted by Jeremy H on Jul-29-2006 10:38:

Mja, �verg�ngar �r det sista dom kommer bry sig om som sagt... s� enkla fades mellan l�tarna duger nog alldelles utm�rkt Hellre det �n att trainwrecka och f�rst�ra deras linedance!

Och se till att tejpa f�r BPM-r�knarna s� fort du kommer hem och ska tr�na igen..

Posted by Laszlo on Jul-29-2006 15:40:

quote:
Originally posted by Jeremy H
Och se till att tejpa f�r BPM-r�knarna s� fort du kommer hem och ska tr�na igen..

'nuff said!

Posted by Dj Cola on Jul-29-2006 17:39:

haha ok!
tack f�r tipsen .
jag tar o s�tter en liten tejp f�r och tr�nar senare..
har gjort n�gra snygga mixar med �ronen s� nu f�r det bli s� .
Har redan utvecklat ett hat mot Cd'n.
Knapparna �r otroligt sega vilket g�r att musiken startar ca 0.5 sekunder efter att jag tryckt p� den j�vla knappen, vilket g�r det sv�rare ^^.
que funktionen �r ju inte riktigt okey heller.. j�vla skit .
har v�ll blivigt bortsk�mmd p� pioneers cmx-3000

Posted by Rainborn on Jul-29-2006 17:40:

quote:
Originally posted by zoric

VAD�R�!? Ni bara driver med mig, eller hur?!