TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Böcker
Pages (2): [1] 2 »
Böcker
Finns en filmtråd så för att någon rättvisa ska kunna skipas i denna värld så är det på hög tid att en boktråd startas!
Jag måste erkänna att jag inte läser speciellt mycket tyvärr, mest på grund av tidsbrist, men häromdagen tryckte min chef på mig Kejsaren - Roms portar, som jag inte kan slita mig ifrån. Brutalt bra. När man läser böcker som denna undrar man varför man inte läser dygnet runt...
Pocketversionen kostar 39 spänn, men den inbundna versionen är väl värd sina 157 riksdaler - KÖP DEN! Den andra delen, Kungars död, ska tydligen vara ännu bättre. 
http://www.adlibris.se/product.aspx...80775&checked=1
Vad har ni läst/läser som ni vill rekomendera?
På tal om böcker och att läsa...någon här som kan läsa i typ 1000+ ord/minut? Jag kämpar mig fram med mina 250 ord/minut som är runt genomsnittet...finns tydligen de som kan läsa över 3000 ord per minut. Dessa snibbar betar av en 400-sidig bok på dryga halvtimman. Snacka om vilken jävla kunskap (läs: makt) man kan skaffa sig med sådana enorma läskunnigheter....shit pommes alltså. 
Är tveksam till att denna blir lika populär som filmtråden 
Brukar inte bli så bland relativt unga människor...
Själv får jag mest och bäst läsro på sommaren o då kan jag plöja på ganska bra. I somras var jag o fisken i Grekland i 35 dagar o då blev det ett tiotal..
Böcker jag har läst på sistone som jag kan rekommendera:
Poeten - Michael Connelly
En av dom bästa deckarna jag har läst. Sjukt bra!
Damernas detektivbyrå och giraffens tårar - Alexander McCall Smith
Riktigt trevliga och mysiga böcker. Kanske inte alltför djupa men det behövs inte alltid.
Alla böcker om Van Veeteren - Håkan Nesser
Gillar nästan alla 
Jag är faktiskt också interesserat av bra tipps på böcker för jag vill gärna utbreda mina kunskaper på Svenska och ordförråden (som det kallas) 
är faktiskt ingen riktig läsare, läser knappast böcker på Holländska heller.. så det borde vara något som är inte för tungt men inte för lätt heller
typ 150~200 sidor max 
borde väl finnas några som är interessanta
Åhh, vilken tråd!
Skimmer av Göran Tunström, min favorit genom alla tider.
Novellsamlingen; Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans av Anna Gavalda, hennes första och starkaste bok, allt som hon gett ut efter det har gradvis sjunkit i läsvärdhet.
Kommande bok jag ska ge mig på är facklitterär så det kanske inte är något att tipsa om.
Mästaren och margarita av Michail Bulgakov, underbar bok, läste den för första gången på svenska på väg upp och ner till kryssningen. 
Gillar man fantasy är det annars bara att sätta sig och sträckläsa allt som Davod och Leigh Eddings har skrivit.
Jag måste läsa mer!
Egentligen så är det något jag värkligen borde göra så att jag kanske kan lära mig att stava någon gång. Dessutom behöver jag öva mig på att läsa
Men det är så svårt att börja tycker jag.
När jag väl har börjat läsa brukar det funka, eller som när jag gick i skolan och var tvungen att läsa ut boken så var jag ju tvungen att ta upp boken och det är ju ricktigt trevligt att läsa...
Jag har just lät ut två böcker av han som hade "värsta språket" (Viz vill du ha tillbaka din bok?
). Det var mycket intressant men nu vet jag inte va jag ska läsa.
Pga all litteratur på plugget så har jag blivit lite halvt avskräckt av all sorts läsning tyvärr.. Läsa är med andra ord tyvärr det sista jag har lust att göra när jag har en lugn stund 
Trots detta har jag i sommar börjat läsa nyutgåvan av "Last Night a DJ Saved My Life". Intressant och rolig bok! 
http://www.amazon.com/gp/product/07...9118447?ie=UTF8
| quote: |
| The DJ was born on Christmas Eve |
Just nu läser jag Dan Browns - The Da Vinci code, vill gärna läsa boken innan jag ser filmen men jag har svårt att komma in i den.
| Originally posted by ScuL Jag är faktiskt också interesserat av bra tipps på böcker för jag vill gärna utbreda mina kunskaper på Svenska ordförrådet inte för tungt men inte för lätt heller typ 150~200 sidor max borde väl finnas några som är interessanta |
| Originally posted by Pjox Jag måste läsa mer! Jag har just lät ut två böcker av han som hade "värsta språket" (Viz vill du ha tillbaka din bok? |
Författaren som är antropolog och etolog har under 30 år observerat hundar som hon har i sin vård för att ta reda på vad hundar vill och hur dem skulle vilja leva sina liv om dem själva fick bestämma. Boken är rolig och lätt att läsa (145 sidor) och oerhört intressant! Man ser på hunden med nya ögon efteråt.
| Originally posted by Akia Jag måste också slå ett slag för Terry Pratchetts - Små gudar (283 sidor), som är en fullkommligt galen bok. Den driver hejdlöst med religoner och gudar och jag kan lova många asagarv (rekomenderas dock ej till goda kristna eller trogna muslimer...). |

| Originally posted by Akia Just nu läser jag Dan Browns - The Da Vinci code, vill gärna läsa boken innan jag ser filmen men jag har svårt att komma in i den. |
| Originally posted by CJ InterCity När jag började läsa Da Vinci Koden för evigheter sedan, då trodde jag att den skulle handla om Da Vinci själv. Något jag länge velat utveckla mina kunskaper om. Ack så var det ju inte, men ja jävlar vilken fängslande bok! Filmen däremot är bortkastade biopengar om jag får säga det själv... ångrar att jag ens gick och såg den!!! Någon som läst andra Dan Brown böcker? Har inte vågat mig på dom... än... |
Tycker filmen da vinci-koden hade betydligt bättre berättarteknik än vad dan brown har själv, men mannen kan få ihop en spännande historia, även om det stundtals är förutsägbart och karaktärerna är lite ytliga så är det spännande, vilket är en bra recension på i cirkelns mitt som är den enda bok av dan brown jag läst förutom da vinci koden... 
Intressant tråd! Alltid bra att få tips från andra
För jag köpte nyligen en bok som låg högt uppe i "bocket toppen" den va helt kass!
Tips på bra böcker:
Hela serien om "Arn" skirven av Jan Guillou. Sjukt bra, har läst alla dem 2 ggr
Sen är hans bok tjuvarnas marknad ganska hyffsad den med. Lasermannen av Gellert Tamas, väldigt intressant bok som man bör läsa.
Ja, böckerna om Arns rike är jätte bra!
Jag gillar Jan Guillous språk, men det finns dem som tycker att det är för komplicerat. Har en kompis som knappt lyckades ta sig igenom första boken, hon tyckte att hon gick misste om storyn för att hon trasslade in sig i orden. Så kanske inget för förstagångs läsaren... Men jag tycker i alla fall att man ska prova, det är en både spännande och vacker berättelse! 
Och om man gillar Arns Rike (förlåt att jag spammar i den här tråden
!) tror jag nog att man gillar Lian Hearns triologi - Sagan om klanen Otori (Över näktergalens golv, På kudde av gräs och Under lysande måne) också. Det är en berättelse som utspelar sig i det medeltida Japan och handlar om pojken Takeo som lärs upp i det legendariska släktets märkliga och magiska förmågor. Långsamt upptäcker han sanningen om sig själv och det öde som väntar honom. En storslagen saga om maktkamp, intriger, mod och kärlek.
för dem som inte intresserar sig för dussindeckare, utan vill ha nåt lite mer tankekraftigt kan jag rekommendera chuck palahniuks böcker. det var denna homosexuelle man som skrev fight club, och står även bakom ett flertal sjukt bra titlar. läs allt han skrivit, gärna på engelska.
Nu när det är jullov har man äntligen tid att läsa
! Håller på med en bok av Torey Hayden - Ghost Girl, som är en verklig berättelse om ett barn med allvarliga problem. Kan inte säga så mycket om den än eftersom jag bara läst knappt halvvägs, men den är gripande!
Här ett utdrag: ""So, will you show me that you can stand up stright?" She shook her head. "why? Does it hurt?" "NO." "Well, why then?" "Because I need to bend over." "Why?" "Because I need too." "But why?" "To keep my insides from falling out."".
Jag måste ta och tipsa om en författare jag är helt fast i nu. Paulo Coelho, mest känd för Alkemisten men det är framförallt hans andra böcker som fångadr mig.
Djävulen och Fröken Prym är nog min favorit av de jag betat av. En fantastisk historia om ondhet och godhet.
Paulo har ett helt makalöst språk och skriver enkelt och otroligt tänkvärt.
Jag är kär 
| Originally posted by avh Jag måste ta och tipsa om en författare jag är helt fast i nu. Paulo Coelho, mest känd för Alkemisten men det är framförallt hans andra böcker som fångadr mig. Djävulen och Fröken Prym är nog min favorit av de jag betat av. En fantastisk historia om ondhet och godhet. Paulo har ett helt makalöst språk och skriver enkelt och otroligt tänkvärt. Jag är kär |
| Originally posted by Aendy "Veronica decides to die" är min favoritbok med Coelho. Dock gillade jag inte "Alkemisten", tyckte den inte lämnade något mellan raderna att själv klura på, kändes som att han idiotförklarade en med att förklara vad precis allt innebar. |
| Originally posted by avh "11timmar" |
Jag har nyligen fastnat i coelho's magiska grepp. Läste Valkyrierna och Alkemisten, ska ge mig på The Devil and Miss Prym härnäst (läser dem på engelska =))
En annan författare jag fått upp ögonen för är Bret Easton Ellis. Maken till groteska berättelser får man leta efter
Less Than Zero och Rules of Attraction är avklarade, ska börja med American Psycho nu