TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Router-problem

Posted by reveal on Sep-05-2006 18:32:

Question Router-problem

Jag har problem att f� min nya router att fungera, t�nkte ifall n�n h�r kanske kan hj�lpa mig?

Jag har bredband via Bahnhof. N�r man loggar in med en "ny" dator, s� kommer man till en sida d�r man ska logga in och aktivera datorn ifr�ga. N�r man sen gjort det s� beh�ver man inte t�nka p� n�gonting alls (inga inloggningar/inst�llningar etc) f�rr�n man kopplar in en annan dator (d� f�r man aktivera den enligt ovan beskriven process).

Nu vill jag ha mer �n en dator til lmin internetuppkoppling, men jag har bara ett ip-nummer. Klassiskt behov av en router med andra ord. Efter routerinstallation kom jag till registreringssidan, d�r jag fick aktivera routern. Inga problem s� l�ngt. Men n�r jag nu vill g� in p� n�n sida s� kommer jag bara till registreringssidan hela tiden. Om jag avktiverar aktuell uppkoppling (som ju nu allts� �r routern) s� s�ger sidan ungef�r att "Du �r redan aktiverad, du borde inte komma till denna sida. Prova att starta om dator och eventuell router.". Att starta om router och dator hj�lper inte.

Jag har letat igenom alla inst�llningar i routern (web-gr�nssnitt, man "surfar" till den och loggar in - detta fungerar fint), men jag kan inte hitta n�t som �r av intresse. Jag har �ven provat att inaktivera DHCP f�r n�tverket och tilldela datorerna statiska ip, men detta hj�lper inte heller. Nu �r jag tillbaka d�r jag b�rjade: med en dator som �r direktkopplad mot internet, och en dator vid sidan om som inte har n�n uppkoppling alls.

�r det n�gon som har n�gra tips?

Routern �r en D-LINK DI-524UP (Ja, jag vet att de har d�ligt rykte, men killen i aff�ren sa att de hade bytt chips, och numera faktiskt var stabilare �n andra m�rken som tex 3-com, dessutom fick jag den p� �ppet k�p, s� jag k�rde p� den.) och de enda anslutningarna �r en sladd mellan n�tverksuttaget i v�ggen och routern, samt en sladd mellan routern och n�tverkskortet i datorn. Och s� givetvis str�m.

Posted by anuga on Sep-09-2006 23:10:

Du borde h�ra med Bahnhof.

Men testa detta...

F�rst, uppdatera firmwaren, om du inte har gjort det, eller den inte redan �r den senaste (1.02)
Sen, kolla om du f�tt ett ip nummer av Bahnhof, Under "Home / Wan".

L�ter n�mnligen som den �r fel inst�lld.

Jag gav upp min efter att den inte pallade sommarhetan.
Rekommenderar stark Level1's produkter, de pallar med det mesta och har enormt m�nga m�jligheter.

Posted by reveal on Sep-10-2006 10:07:

Tack f�r tipset, f�r testa att uppdatera firmware (tror jag har v 1.01). Har f�tt ip-nummer dock...

Posted by anuga on Sep-10-2006 12:46:

quote:
Originally posted by reveal
Tack f�r tipset, f�r testa att uppdatera firmware (tror jag har v 1.01). Har f�tt ip-nummer dock...

Annars kolla med n�gon om de kommer �t webgr�nsnittet utifr�n.
Det �r ett s�tt och se om routern �r tillg�nglig via n�tet