TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Jag behöver hjälp från alla er datakunniga TA's

Posted by NordLight on Mar-13-2002 22:49:

Jag behöver hjälp från alla er datakunniga TA's

Hej och suck...

Nu har jag haft problem med min dator i drygt två veckor...
Jag har följande problem:
1. Jag kommer inte åt vissa sajter på nätet (inkl. startsidan TA. De bara vägrar ladda.
2. Ingen (inklusive mig själv!) kan logga in på min ftp längre...
3. Vissa sajter som t.ex. forumet TA laddar extremt långsamt. Alla andra funkar precis som vanligt...

Vad f.n kan det vara för fel??
Det skumma är ju att jag ansluter snabbt och problemfritt till de allra flesta sajter, men några vägrar ladda... (jag kommer åt dem från andra datorer). Och det där med min ftp?! Jag kör ftp klienten och servern på samma dator!!
Jag har ingen brandvägg installerad och jag tror att jag är virusfri (körde precis en till koll).

Jag har inte ändrat säkerhetsinställningar eller liknande i explorer. Jag har ominstallerat både system och explorer.

Hjälp!!!!!!!
Tack på förhand
NordLight

Snart skickar jag ut pc'n från balkongen.
Mac rulz.

Posted by Beamish on Mar-13-2002 23:42:

hade nästan exakt samma problem. Tröttnade på skiten och körde en format c:\
tips: Windows XP. Har haft det sen september förra året och det har aldrig hängt sig eller krashat!!

Posted by mindshooter on Mar-14-2002 06:34:

Japp....seghet och dylikt beror oftast på att burken börjar bli slapp.... Då är det format C:\ som gäller...

Jag snackade med supporten med telia förut angående ett problem jag hade själv. Jag kunde inte komma åt vissa sidor... Dom sa att jag skulle koppla upp utan proxy och sedan dess har det fungerat.... han sa att det kunde hända att man inte kom åt vissa sidor annars....fast detta gäller telia ADSL.....

Posted by Vizay on Mar-14-2002 10:11:

om du har telia adsl föreslår jag att du gör som mind sa nyss, annars om de inte funkar så ere nog bara att formatera om den (å sen lägga in XP eller Linux, de e stabila :] )

Posted by x-dream on Mar-14-2002 15:05:

Hade samma problem oxå....Min burk börja bli slö som fan....Så jag formatera om skiten....Installera windows me....Eftersom jag inte hade xp.....Då försvann ljudet.....Blev helt tokig....Så jag formatera skiten igen...Sen blev det XP....Funkar kanon bra....

Posted by reveal on Mar-14-2002 15:08:

XP funkade inte alls bra för mig, så jag har gått tillbaka till 2k... jag har en massa anledningar till att 2k är bättre än xp, men jag pallar inte skriva dom

Posted by Virus on Mar-14-2002 15:25:

Jag bytte till Xp från windows 98 igår.... Min dator hängde sej flera gånger om dagen innan och hade blivit riktigt slö.... Nu funkar det klockrent.. Har inte hittat några riktiga nackdelar med xp... bara smågrejer som jag irriterar mej på.. som integrerade länkar typ "buy music online" och såna grejer... plus den gröna startknappen... faan vad ful.. går den att ändra??

Posted by mindshooter on Mar-14-2002 15:52:

quote:
Originally posted by King of Clubs
Jag bytte till Xp från windows 98 igår.... Min dator hängde sej flera gånger om dagen innan och hade blivit riktigt slö.... Nu funkar det klockrent.. Har inte hittat några riktiga nackdelar med xp... bara smågrejer som jag irriterar mej på.. som integrerade länkar typ "buy music online" och såna grejer... plus den gröna startknappen... faan vad ful.. går den att ändra??

Går att ändra tema på nåt sätt...har inte orkat kolla hur.....
XP funkar klockrent för mig med....en av dom bästa grejerna är att allt funkar direkt! Internet funkade när jag satte på datorn första gången med XP installerat....och jag behövde bara plugga in skrivaren så kom det up en liten popup i vänste hörn "skrivare installerad och körklar"... underbart!
Sen finns det juh videoredigering och brännarprogram redan installerat i XP...

Posted by reveal on Mar-14-2002 16:42:

om man stör sig på allt grafiskt trams i XP så rekommenderar jag att man byter tema, förslagsvis till "Klassisk Windows" (nåt sånt heter det)
högerklicka på skrivbordet, egenskaper, första fliken, ändra

startmenyn ändras genom att man högerklickar på den, tar egenskaper, och väljer det klassiska utseendet

Posted by Virus on Mar-14-2002 17:11:

Jag provade det där med klassiskt windows förut, men jag tycker inte det var så fräckt... Det som var bra dock är att där kan man byta färg etc.. på allting i stort sett, på "vanliga" xp verkar man bara kunna byta "tema"... Skitdumt, Microsoft och helt ologiskt...

Posted by NordLight on Mar-14-2002 19:40:

Tack

Tack för alla svar - det blir nog en format c: i kväll.

Greetz
NordLight

Posted by NordLight on Mar-14-2002 22:44:

Äntligen !!!!!!!!

Back on track !
F.n va skönt...

Greetz
NordLight

Posted by Beamish on Mar-14-2002 23:54:

gick bra eller?

om du kör WinXp kan jag rekommender themeXP om du vill ha lite schyssta themes

Posted by reveal on Mar-15-2002 00:26:

och jag rekommenderar www.tweakxp.com för massvis med bra tips o tricks

Posted by NordLight on Mar-15-2002 07:13:

Tack för tipsen !

NordLight

Posted by Ravesquad on Mar-15-2002 08:48:

Min kompis som jobbar som datakonsult säger att Xp suger.

Posted by Beamish on Mar-15-2002 12:52:

Alla kan ju inte alltid vara nöjda eller hur?

För mig funkar det skitbra iaf, får ut mer prestanda ur burken, den krashar inte och är så jävla mkt mer stabilare än med Me och 2k

Det räcker för mig iaf

Posted by 303 on Mar-15-2002 16:51:

quote:
Originally posted by Ravesquad

kan faktiskt hålla med det påstående i vissa "synvinklar", men jämfört med tex 98/me är det en avsevärd förbättring. dock borde jag väl pissa på all winburkar eftersom jag kör linux...eller är det inte så?

tilläggas bör nog att jag även kör xp dualbootat med slackware...

Posted by Vizay on Mar-15-2002 18:53:

quote:
Originally posted by Ravesquad

sen e han juh datakonsult osså

ne men XP suger (som nån sa innan) på vissa punkter.

som exempel e all grafiken, men den går ju å bli av med :]
som helhet så väger fördelarna med XP över mot nackdelarna tycker jag....mitt XP har hängt sig 3 ggr sen jag fick det (har haft i över ett halvår nu, skaffade innan releasen )