TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- DJs svara lite på mina frågor tack


Posted by mindshooter on Mar-17-2002 18:51:

Hello! DJs svara lite på mina frågor tack

Har vi några DJs hära? Som typ spelar och så?
Som dom flesta vet så samlar jag just nu för att kunna skaffa egen utrustning...

Vad jag undrar nu är vad som krävs av en för att kunna spela som DJ.....Vem som hellst förstår väl att det handlar om att mixa låtar på ett snyggt sätt....Men jag menar....jag har hört att konsten inte ligger i att mixa låtar...utan att göra det på ett orginelt sätt....
Jag har också hört att om man lyckas få 2 låtar att gå i takt 10 sekunder så är det bra.....och sen har jag också läst att dom måste gå ihop 30 sekunder för att det ska räknas som en mix.....
På hur många olika sätt kan man mixa en grej? Ska man satsa på att få in en så pass bra känsla så att man kan få låtarna att gå ihop typ en och en halv minut och göra feta mixen som typ Tiesto eller nån...?


Posted by ExOn on Mar-17-2002 19:50:

Det där spelar inte så stor roll det där med 30 sek och sånt.. spelar du på klubbar där det finns alkohol så bryr sig ingen.. inte så många i alla fall. Men ska du spela typ för nyktra som ett uppträdande så kan det vara bra att kunna det.
Jag håller på att skaffa mig lite stuff nu.. ska köpa en American DJ DCD Pro-250 med en polare http://www.djportal.nu/dj-shop/img/...d-dcdpro250.jpg
Sen ska jag ju lära mig den och fixa lite jobb när jag är bra på det


Posted by mindshooter on Mar-17-2002 21:33:

quote:
Originally posted by Dj_ExOn
Det där spelar inte så stor roll det där med 30 sek och sånt.. spelar du på klubbar där det finns alkohol så bryr sig ingen.. inte så många i alla fall. Men ska du spela typ för nyktra som ett uppträdande så kan det vara bra att kunna det.
Jag håller på att skaffa mig lite stuff nu.. ska köpa en American DJ DCD Pro-250 med en polare http://www.djportal.nu/dj-shop/img/...d-dcdpro250.jpg
Sen ska jag ju lära mig den och fixa lite jobb när jag är bra på det


Ahh ok....själv ska jag ha vinyl Får mera kontakt med skivan och så....Men funkar juh med båda


Posted by Beamish on Mar-18-2002 15:47:

finns ju inga regler för hur man spinner skivor. snurra skivor är ett sätt att uttrycka sig på och bemöta ett dansgolv. Alla har sin egna stil


Posted by ExOn on Mar-18-2002 16:27:

quote:
Originally posted by Beamish
finns ju inga regler för hur man spinner skivor. snurra skivor är ett sätt att uttrycka sig på och bemöta ett dansgolv. Alla har sin egna stil


Sant!


Posted by reveal on Mar-18-2002 16:34:

quote:
Originally posted by Dj_ExOn


Sant!


nåja,... vissa "regler" finns väl, tex att inte göra som DJ Jean gjorde med PPK


Posted by ExOn on Mar-18-2002 16:37:

Vad gjorde han?


Posted by Beamish on Mar-18-2002 17:25:

han scratchade sönder hela låten. Men jag tycker fortfarande att det inte finns regler. Utan man skall anpassa sig efter golvet...
det gjorde INTE DJ Jean


Posted by nils on Mar-18-2002 20:34:

Vinyl är bäst och roligast! Men också dyrast. (Med skivor och nålar då menat.) Du har väl testat att spinna på vinyl Mind?

DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta!

edit: AH! Blev precis klar med yttligare en skivbeställning! Bara att vänta!


Posted by mindshooter on Mar-19-2002 06:09:

Men om det inte finns några regler.....hur många olika sätt kan man göra det på då? Kan inte tänka mig så mycket som funkar utom att mixa ihop det bara... Sen finns det väl olika sätt att göra det på men det är juh inte sååå märkbart....eller?


Posted by nils on Mar-19-2002 07:28:

Jorå! Bara kreativiteten är hög så! En klassiker är att när man mixat ihop två låtar, så gör man en snabb dragning på skivan som spelat först, samtidigt som man trycker på play (stannar skivspelaren) så att skivan fortsätter ett par varv bakåt. Låter grovt! Sedan är det bara att dra ner volymen på skivspelaren eller switcha med crossen. Detta trick/knep borde användas i slutet takten där den nya skivans basgång ska gå igång nästa takt. Ett exempel är på Johan Gielens set @ TE 2002 just när han droppar Nu Nrg - Dreamland. Innan den rikrigt kommer igång, så gör Gielen som ovanstående. Lyssna! (Näst sista låten)

En DJ:s jobb/mål/dröm(?) är att få dansgolvet så fyllt som möjligt och så busy som jobbigt. VIsst, väljer man rätt låtar så kan det funka bra, men även bättre ifall man tar till vissa knep.

T.ex. att använda 3 (eller fler) TT's/CDJ's. Det visar hur skicklig en är, hur snabbt man beatmatchar. Dessutom låter det som himlen.

Det finns svin mycke andra saker aman kan göra också. Behövs kreativitet, mod (måste våga att testa o exprimentera) och skicklighet.


Posted by Beamish on Mar-19-2002 08:54:

quote:
Originally posted by Trancefella

DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta!



Word Up!

Kunde inte sagt det bättre själv


Posted by Albert on Mar-19-2002 21:35:

Så här ligger det till:

Alla kan vi beatmixa, det lär man sig själv. sen blir du bättre och bättre och får gig här och där. Du gör samma mixar hela tiden. Sen tar det stopp!

ALLA världkända DJs har kommit på något ingen annan har, skapa eller hitta egna låtar med annan touch på dem. Inte för att du ska börja lira nån skit, utan nåt som du representerar... annars kommer du aldrig bli stor-stor!!! (inte för jag e det, jag e bara smart och analytisk)

Kolla på Chemical Brothers, de erkänner att det inte kan beatmixa!!! Ingen av dem båda kan få 2 låtar att gå i takt, men ändå e dom grymma som DJs (inte på att göra låtar (det oxå iofs)). Så hitta på egna grejjer och sluta härma kändisar!

Som Herbie (i popstars) sa: Why do you immitate Whitney Huston? No-one wants to hear another Whitney, they want something new!

PS. bli känd lokalt är inte svårt, det e senare det behövs det där extra!!


Posted by tjockis on Mar-19-2002 21:40:

okej!!!

ärligt talat!!!

vem vill bli av med sina 1210r?
jag vill ha ett par stycken...

kanske känner nån som känner nån som känner nån som inte vill ha sina längre?!!

vore schyrre nämligen tycker jag


Posted by tjockis on Mar-19-2002 21:50:

quote:
Originally posted by mindshooter
Men om det inte finns några regler.....hur många olika sätt kan man göra det på då? Kan inte tänka mig så mycket som funkar utom att mixa ihop det bara... Sen finns det väl olika sätt att göra det på men det är juh inte sååå märkbart....eller?


carl cox kan spela med FEM skivspelare...
krävs en viss finkänslighet skulle jag tro

bara å ligga i


Posted by mindshooter on Mar-20-2002 10:33:

quote:
Originally posted by tjockis
okej!!!

ärligt talat!!!

vem vill bli av med sina 1210r?
jag vill ha ett par stycken...

kanske känner nån som känner nån som känner nån som inte vill ha sina längre?!!

vore schyrre nämligen tycker jag


Hörru dom där har jag först pax på! Har fan lagt upp en thread om det här


Får väl se hur jag kan utvecklas när jag får mina spelare
Själv hör jag inte speciellt mycket skillnad på dom grymmaste DJ:arna....Tycker mest att dom mixar låtarna på ett jävligt snyggt sett så att man knappt hör att det mixas.....


Posted by Dj Memento on Mar-23-2002 16:54:

Finns det några bra siter som har beskrivningar på schysta DJ-tricks? Även om man helst skall komma på egna så kan det ju vara kul att veta vad som finns redan


Posted by Jre on Mar-24-2002 01:08:

Hej nu vill jag vara med också!

När man spelar Trance så gäller det ju att "bygga"
fram känslorna som finns i musiken.

Man kan ju visserligen spela "Floor Fillers" hela kvällen
men då förstör man ju hela iden med Trance.

Man måste hitta känslan för att få folk att vilja
stanna kvar på dansgolvet pga att de inte vill missa
nästa låt. Får man folk att vänta några extra minuter
att gå på dass eller köpa en ny öl så tycker jag man lyckats
sedan vad krögaren tycker är ju en helt annan sak.

1) Lära sig beatmatcha
2) Hitta känslan för "rätt" låtval
3) Vara konsekvent

Fyy fan vad jag hatar dj´s som inte är konsekventa i sitt
låtval.Hur fan kan man försöra en upplifting trance låt
med att mixa in RNB tex.Jag säger inte att RNB är dåligt utan
i rätt mängd och mixat med rätt låtar kan även det låta bra.

Lägger man ett spår som tex Gouryella - Walhalla så enligt min
mening så "måste" man följa upp med minst två låtar till i samma
genre.Det kommer även att uppskattas utav RNB delen av folket
på dansgolvet.SÅ SNÄLLA var konsekventa i era låtval...

/ Jre


Posted by mindshooter on Mar-24-2002 09:49:

Tack för all info


Finns det kanske några fler tips man kan få på sätt man kan mixa ihop låtar så det blir bra? Kul att höra lite exempel


Posted by Jre on Mar-24-2002 11:34:

Ok.. Lite "Trix" då

Backspinna är ju förbannat kul

Här här ni mig i action.Tyvärr så är dett inspelat
med kass utrustning och distar därför *eeeh* lite
men man hör min Backspinn klart och tydligt. Detta är ett uttdrag
ur ett sett jag gjort. Jag mixar mellan CJ Stone - Shining Star
och Katana - Fancy Fair.Jag låter dessa gå ihop ett tag sedan
backspinnar jag ur Shining star och låter Fancy Fair fortsätta..


Ladda hem sample


Får ni problem. Pröva save target as

/Jre


Posted by mindshooter on Mar-24-2002 18:58:

quote:
Originally posted by Jre
Ok.. Lite "Trix" då

Backspinna är ju förbannat kul

Här här ni mig i action.Tyvärr så är dett inspelat
med kass utrustning och distar därför *eeeh* lite
men man hör min Backspinn klart och tydligt. Detta är ett uttdrag
ur ett sett jag gjort. Jag mixar mellan CJ Stone - Shining Star
och Katana - Fancy Fair.Jag låter dessa gå ihop ett tag sedan
backspinnar jag ur Shining star och låter Fancy Fair fortsätta..


Ladda hem sample


Får ni problem. Pröva save target as

/Jre



FETT det lät bra!! Sånt där är bra att veta
tack



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.