TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Vad säger ni om detta?
Vad säger ni om detta?
I åratal har jag försvarat trancen när folk tjatat om hur enformigt och icke-nyskapande musiken blivit. Det fanns ju trots allt en gnista kvar i det hela... melodierna som får en att drömma bort till ibiza, mmm gött gött... ja ni hajar... men för bövelen, JAG GER UPP... det enda jag hör numera är bjällerklang bjällerklang i varje låt! Hela scenen har blivit en rå pepparkaksdeg utan like...
I de mörka stunderna fann jag alltid ljuset i den så kallade prog-trancen. Det var ju något nytt, som inte fanns för XX år sedan... men även det har blivit en enda röra...
Hur ska detta sluta???? 
http://www.ultimae.com/en/releases/208/tracks.html
Lyssna samples och glöm alla besvär.
Tacka vet jag proghus och minimal 
Äsch, det beror ju helt på vilka releaser/grupper man lyssnar på. Det finns dåliga låtar och det finns bra låtar. Alla ASOT låter ganska lika, men jag tycker fortfarande de är bra. Jag började att lyssna på psychedelic trance 1998 (Astral Projection och MFG). Lyssnade endast på metal (Pantera, Sepultura) innan. Kommer aldrig att tröttna på psy och tycker fortarande att det är den allra bästa genren av musik, även om jag på senare år kört ganska mycket drum n bass, breaks, progressive och elektro. Blir sällan metal nuförtiden, men körde hem ett album med Rammstein igår.
Ett exempel på ganska ny och riktigt bra psy är The Next Generation - Compiled By Dna.
Jag tror variation är lösningen på problemet.
Man klarar nog helt enkelt inte att lyssna på en genre för länge.
NooN sa dagens sanning, omväxling är the foundation of music 
Ord neger (word nigga)
Omväxling förnöjer! Själv är jag mest inne på den hårdare formen av trance just nu... Men lyssnar gärna på alla stilar av EDM...
Yes omväxling krävs
Dock skulle jag behöva lite ny musik :P
Men lyssnar mest på hardstyle och typ tiesto/avb musik.. Ja det är svårt att veta vilken genre man lyssnar på inom trance nuförtiden.. :P
Jag blir alltid lite små-lack när folk tycker att trance o sånt alltid låter like dant, fast man förstår ju också 
Dock så tror jag inte dem så säger så inte har hört dem rätta låtarna :P
De som sågar trance (och närliggande stilar) för att det låter enformigt har helt enkelt inte lärt sig lyssna på musikstilen i fråga, det är också vad jag säger till dessa och ännu har jag inte fått fel.
De som jag har fått att faktiskt lyssna lite nogrannare har erkänt att det faktiskt är rätt okej och inte fullt så enformigt.
Sen ska man ju inte sticka under stol med att det finns en viss grad av enformighet i musikstilen, men det är ju vad det bygger på i mångt och mycket, det är helt enkelt en del av musiken och det är nog lite det folk gillar också.
Tyvärr har det smugit sig in en viss mån av lathet i dagens produktioner. Många producenter faller lätt in i mallar för att man vet att "det säljer och uppskattas", tyvärr hänger sedan bolagen på också och tar bara emot och signar musik som man vet "kommer sälja och uppskattas".
Det krävs bolag som vågar chansa och artister som följer i samma spår för att musiken inte ska stagnera utan istället utvecklas. Idag finns tyvärr knappt några sådanna bolag eller artister (hade personligen hoppats på att flashover recordings skulle våga men det verkar som dom följer strömmen även dom).
Det jag mest lyssnar på nuförtiden är deep-/proghouse. Lyssnar även på trance, dock inte särskilt mycket på ASOT trancen som har blivit alldeles för överhypad enligt mig.
såhär tyckte jag redan för några år sen.... let's face it.. trancen hade sin tid, men är över nu.
Det är bara att följa skaran, och utveckla sig vidare 
Fler som har sagt det men jag tror nog att om man naglar sig fast vid en genre länge så börjar man nog tycka att mycket av det låter likadant till slut. Inget som direkt har med trance att göra, problemet med lata artister och skivbolag som satsar på säkra kort är väl också tyvärr ganska allmän i musikbranschen.
När det gäller vad utomstående tycker om trance är det ju så att musik man inte riktigt lyssnar på lätt låter likadan, jag tycker all hip-hop låter som samma skit, men antagligen är det stora skillnader på skiten och hade jag brytt mig om att lyssna hade jag märkt det.
| quote: |
| Originally posted by benni let's face it.. trancen hade sin tid, men är över nu. |
| Originally posted by Vizay den är trots allt fortfarande jäkligt stor. |
görs fortfarande intressant trance om man går bortom de vanliga stora namnen (Armin, PvD etc).
Typ skivbolag som Iboga, Tribal Vision och Digital Structures släpper hela tiden intressanta saker.
http://iboga.dk/sound/release_info/...lip-525-807.mp3
schmeeeck
satan va najs
Tänkte lite på detta.
Om man kollar på sina föräldrar så har de ju sin smak (oftast), tex så lyssnar de kanske bara på 60-talsmusik. De tar inte till sig ny musik, utan är "nöjda" med "sin" musik. Kanske är det något liknande här? Man har funnit sin stil, sin smak, sin tid, och det är den man gillar?
Ingen aning egentligen, men jag har väldigt svårt att tro att man skulle gilla det senaste som kommit ut under resten av livet. Är det i så fall för att ny musik är tråkig, eller är det för att man helt enkelt gillar "gammal" musik?
| Originally posted by reveal Tänkte lite på detta. Om man kollar på sina föräldrar så har de ju sin smak (oftast), tex så lyssnar de kanske bara på 60-talsmusik. De tar inte till sig ny musik, utan är "nöjda" med "sin" musik. Kanske är det något liknande här? Man har funnit sin stil, sin smak, sin tid, och det är den man gillar? Ingen aning egentligen, men jag har väldigt svårt att tro att man skulle gilla det senaste som kommit ut under resten av livet. Är det i så fall för att ny musik är tråkig, eller är det för att man helt enkelt gillar "gammal" musik? |
intressanta åsikter indeed, och visst fan är trancen stor än idag! har inte varit så här stort sedan 1999 ju! fast då var vi inte alla insyltade... minns när jag hörde ATB's 9pm och tyckte att det var alldeles för bullrigt techno skit 
| Originally posted by RebeL9 görs fortfarande intressant trance om man går bortom de vanliga stora namnen (Armin, PvD etc). Typ skivbolag som Iboga, Tribal Vision och Digital Structures släpper hela tiden intressanta saker. http://iboga.dk/sound/release_info/...lip-525-807.mp3 schmeeeck |
| Originally posted by CJ InterCity minns när jag hörde ATB's 9pm och tyckte att det var alldeles för bullrigt techno skit |