TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Var ska jag börja?


Posted by Vizay on Mar-23-2002 18:14:

Var ska jag börja?

jag vill gärna börja DJa men jag vet lixom inte var jag ska börja, nån som har lite tips?


Posted by P4z! on Mar-23-2002 18:24:

det första du ska göra är att riktigt tänka ut om du vill och tycker det är kul att vända plattor, sen om du verkligen vill det så tycker jag att man ska spara ihop till bra utrustning i början, å träna med det, så slipper du köpa bättre utrustning senare för det är inte billigt!


Posted by Vizay on Mar-24-2002 01:07:

kom på nu att jag har en polare som köper utrustning snart...kan ju testa å lira lite hos honom =)


Posted by P4z! on Mar-24-2002 01:09:

sen ska du ju kolla om du gillar cd eller 12" bäst, så vet du va du ska köpa för utrustning sen!

lycka till!


Posted by mindshooter on Mar-24-2002 09:52:

Börja använda mixingprogram till datorn....tror faktiskt att det hjälper mycket....du får en känsla av vad som behöver göras för att 2 låtar ska passa ihop och beatmatching osv osv osv.... känner att jag fattar mer hur det funkar iaf....


Posted by Vizay on Mar-25-2002 16:34:

nu råkar jag juh ha sån tur att jag har PCDJ red hemma, räcker deta för å testa eller finns det bättre porogs ute?


sen vore det najs om nån kunde beskriva lite skillnader mellan tolvor å CD (vad man kan göra å inte göra etc.)

å lämna sånna där självklara svar ute som t.ex. cd e mindre etc.


Posted by P4z! on Mar-25-2002 18:37:

quote:
Originally posted by Vizay
nu råkar jag juh ha sån tur att jag har PCDJ red hemma, räcker deta för å testa eller finns det bättre porogs ute?


sen vore det najs om nån kunde beskriva lite skillnader mellan tolvor å CD (vad man kan göra å inte göra etc.)

å lämna sånna där självklara svar ute som t.ex. cd e mindre etc.



Traktor rekommenderar jag! Lugnt bästa mixnings programmet! Men om du vill spela in mixar å finjustera så har du ju Mixmeister.

Finns ju båda för och nackdelar med både cd och vinyl:

12"or tycker jag är skönast att mixa med eftersom då har man full kontroll över hela skivan, du kan t.ex. scratcha med dem, backspins, hålla fast skivan m.m sen har jag hört att ljuden är bättre i dem eftersom cd skivorna plockar bort en del ljud som har en viss frekvens (Hz) fast man hör inte det så mkt. Den första och fräschaste underground musiken kommer ju först ut på 12"or (Whitelabels, promos t.ex.) sen på cd. Det är dock lite svårt att få tag i just dem skivorna man vill ha

Cd's är ju bra får dem får man ju plats med fler låtar och så kan man ju ladda ner nästan vilka låtar som helst och bränna på en skiva! Fast jag tycker att cd decks känns lite...hmm 'instängt', lixom man stoppar in en skiva och sedan får man manövrera cd skivan i en maskin med hjälp av knappar å grejer fast jog wheelen va ju en bra funktion!

hoppas det här hjälpte!

//Pazi


Posted by Vizay on Mar-25-2002 20:29:

med andra ord kanske jag gör bäst i att börja med CD eftersom det kan bli aningen billigare (har läst lite i andra inlägg å kommit fram till att skivspelare e dyrare, rätta mig om jag har fel)

sen om jag märker att detta e något jag absolut vill göra lite mer seriöst så kan jag gå över på 12"or


ska testa de andra programmen lite osså, tack för hjälpen iaf


Posted by P4z! on Mar-26-2002 12:54:

quote:
Originally posted by Vizay
med andra ord kanske jag gör bäst i att börja med CD eftersom det kan bli aningen billigare (har läst lite i andra inlägg å kommit fram till att skivspelare e dyrare, rätta mig om jag har fel)

sen om jag märker att detta e något jag absolut vill göra lite mer seriöst så kan jag gå över på 12"or


ska testa de andra programmen lite osså, tack för hjälpen iaf


jo, fast vinylspelare och singel cd decks brukar ligga i ungefär samma prisklass (4000-6000+) Dubbla cd decks kostar oftast uppemot 10,000+ kr, lite svårt att fixa just den utrustning man ska ha själv håller jag på å sparar till en Technics 1210 och en Pioneer CDJ100, då har jag både vinyl och cd å spela på

lycka till med dj:andet!


Posted by Vizay on Mar-27-2002 00:14:

man tackar, börjar få klämm på att mixa låtar nu, låter bättre än i början iaf (kör med PCDJ red)

ni ska ha ett sotrt tack för hjälpen alla som svarat på mina frågor


Posted by P4z! on Mar-27-2002 00:17:

inge orsak skriv ett mess här eller till mej om du undrar över något mer!


Posted by mindshooter on Mar-27-2002 15:29:

Har tänkt på det där med mixande av CD...borde inte det vara skitsvårt eller är det lätt att "dra" tillbaka skivan? Som det är på en 12a.....Liksom så den hamnar i takt....själv håller jag mig nog till vinyl när jag får det!


Posted by P4z! on Mar-27-2002 19:31:

quote:
Originally posted by mindshooter
Har tänkt på det där med mixande av CD...borde inte det vara skitsvårt eller är det lätt att "dra" tillbaka skivan? Som det är på en 12a.....Liksom så den hamnar i takt....själv håller jag mig nog till vinyl när jag får det!


det finns ju jog wheel på många cd spelare, fast det känns ändå lite för plastigt eller digitalt


Posted by NaOren on Mar-31-2002 08:15:

Rasta

quote:
Originally posted by Dj_Activated
det första du ska göra är att riktigt tänka ut om du vill och tycker det är kul att vända plattor, sen om du verkligen vill det så tycker jag att man ska spara ihop till bra utrustning i början, å träna med det, så slipper du köpa bättre utrustning senare för det är inte billigt!


îä???

îæä äùôä äæå?

Mindshooter: Svara inte på vad denna killen skriver så länge ni inte vet vad det betyder. Har redan skickat ett PM. Tack



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.