TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Var ska jag börja?
Var ska jag börja?
jag vill gärna börja DJa men jag vet lixom inte var jag ska börja, nån som har lite tips?
det första du ska göra är att riktigt tänka ut om du vill och tycker det är kul att vända plattor, sen om du verkligen vill det så tycker jag att man ska spara ihop till bra utrustning i början, å träna med det, så slipper du köpa bättre utrustning senare för det är inte billigt!
kom på nu att jag har en polare som köper utrustning snart...kan ju testa å lira lite hos honom =)
sen ska du ju kolla om du gillar cd eller 12" bäst, så vet du va du ska köpa för utrustning sen!
lycka till!
Börja använda mixingprogram till datorn....tror faktiskt att det hjälper mycket....du får en känsla av vad som behöver göras för att 2 låtar ska passa ihop och beatmatching osv osv osv.... känner att jag fattar mer hur det funkar iaf....
nu råkar jag juh ha sån tur att jag har PCDJ red hemma, räcker deta för å testa eller finns det bättre porogs ute?
sen vore det najs om nån kunde beskriva lite skillnader mellan tolvor å CD (vad man kan göra å inte göra etc.)
å lämna sånna där självklara svar ute som t.ex. cd e mindre etc. 
| quote: |
| Originally posted by Vizay nu råkar jag juh ha sån tur att jag har PCDJ red hemma, räcker deta för å testa eller finns det bättre porogs ute? sen vore det najs om nån kunde beskriva lite skillnader mellan tolvor å CD (vad man kan göra å inte göra etc.) å lämna sånna där självklara svar ute som t.ex. cd e mindre etc. |
sen har jag hört att ljuden är bättre i dem eftersom cd skivorna plockar bort en del ljud som har en viss frekvens (Hz) fast man hör inte det så mkt. Den första och fräschaste underground musiken kommer ju först ut på 12"or (Whitelabels, promos t.ex.) sen på cd. Det är dock lite svårt att få tag i just dem skivorna man vill ha 
fast jog wheelen va ju en bra funktion!
med andra ord kanske jag gör bäst i att börja med CD eftersom det kan bli aningen billigare (har läst lite i andra inlägg å kommit fram till att skivspelare e dyrare, rätta mig om jag har fel) 
sen om jag märker att detta e något jag absolut vill göra lite mer seriöst så kan jag gå över på 12"or
ska testa de andra programmen lite osså, tack för hjälpen iaf 
| quote: |
| Originally posted by Vizay med andra ord kanske jag gör bäst i att börja med CD eftersom det kan bli aningen billigare (har läst lite i andra inlägg å kommit fram till att skivspelare e dyrare, rätta mig om jag har fel) ![]() sen om jag märker att detta e något jag absolut vill göra lite mer seriöst så kan jag gå över på 12"or ska testa de andra programmen lite osså, tack för hjälpen iaf |
själv håller jag på å sparar till en Technics 1210 och en Pioneer CDJ100, då har jag både vinyl och cd å spela på 
man tackar, börjar få klämm på att mixa låtar nu, låter bättre än i början iaf (kör med PCDJ red)
ni ska ha ett sotrt tack för hjälpen alla som svarat på mina frågor 
inge orsak
skriv ett mess här eller till mej om du undrar över något mer!
Har tänkt på det där med mixande av CD...borde inte det vara skitsvårt eller är det lätt att "dra" tillbaka skivan? Som det är på en 12a.....Liksom så den hamnar i takt....själv håller jag mig nog till vinyl när jag får det!
| quote: |
| Originally posted by mindshooter Har tänkt på det där med mixande av CD...borde inte det vara skitsvårt eller är det lätt att "dra" tillbaka skivan? Som det är på en 12a.....Liksom så den hamnar i takt....själv håller jag mig nog till vinyl när jag får det! |
| quote: |
| Originally posted by Dj_Activated det första du ska göra är att riktigt tänka ut om du vill och tycker det är kul att vända plattor, sen om du verkligen vill det så tycker jag att man ska spara ihop till bra utrustning i början, å träna med det, så slipper du köpa bättre utrustning senare för det är inte billigt! |
Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.