TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- midi-keyboard/controller
midi-keyboard/controller
Ik zou me eens willen bezig houden met wat muziek te maken. Over het softwarepakket ben ik nog aan het kiezen (wat demo's aan het testen). Maar ik zou me ook graag een midi-keyboard/controller aanschaffen.
Kom je met iets basic toe of zijn extra knoppen aan te raden? En wat kost zoiets?
Ik zat zelf te denken aan een M-audio keystation 49
Maar ik moet toegeven dat ik er zeer weinig van ken en ik wil niet worden afgezet natuurlijk.
Kan er iemand mij iets aanraden? En waar haal je dat materiaal, ik heb iig al één winkel in Antwerpen gevonden die M-audio verkoopt, en daar zal ik maandag al eens langs gaan.
Alvast bedankt.
Da's geen synthesizer, maar een midi-keyboard/controller. Een synthesizer is in staat om zelf geluiden te genereren, met een midi-controller kunt ge enkel midi-aansturingen doen, naar bvb Cubase of Ableton Live.
Om te beginnen zou ik dus zeker geen synthesizer kopen. Begin met software, en koop u zo'n midi-controller. Ik heb de E-mu Xboard 61. 49 toetsen vind ik persoonlijk te weinig. Je kan altijd octaven lager gaan, maar 't is toch fijner met meer toetsen. En die Xboard heeft verder nog een hoop knobs om andere controls aan te sturen, wat die M-Audio blijkbaar niet heeft.
Als het je ligt, zou ik dan in de toekomst toch zeker ook een deftige audio-interface kopen. Met een Soundblasterke ofzo kunt ge wel basic werken zonder problemen, maar als je meer complexe dingen gaat maken, is een deftige kaart of interface toch beter. Ik heb me onlangs de M-Audio Firewire Audiophile aangeschaft, en ben er wel tevreden van. Quasi geen latency tussen het spelen op je controller en het outputten van geluid in m'n sequencer.
Maar koop u in 't begin niet teveel. 't Is niet omdat je dure hardware hebt, dat je daardoor beter klinkende tracks gaat maken. Maar als je toch een keyboard gaat kopen, zou ik toch ineens gaan voor iets met wat meer controls dan enkel de toetsen.
Over winkels: Hier in Belgi� is het overal duur. Als je het geduld hebt, bestel uit Duitsland, bvb van www.thomann.de. Als je, zoals ik, geen geduld hebt en direct wil beginnen, is er de Muziek & Visie in Antwerpen, of de Keymusic in Sint-Niklaas.
Koop u idd best eerst een software pakket en ga dan pas voor een MIDI-controller. Over welke de beste is, kan je uren en dagen discussi�ren. Degene die jij voorstelt ziet er deftig uit.
Ik zou aanraden om op trance.nu bvb "midi controller" in te geven in de forum search en je hebt topics in overvloed waar de verschillende modellekes tegen elkaar worden afgewogen. Ik heb deze, heb hem besteld via een muziekwinkel in Leuven, en ben er heel content van:

Die 49 toetsen zijn meer dan genoeg, als je naar meer toetsen overschakelt ga je alleen maar meer betalen en pakt uw ding alleen maar meer plaats in. Je kan in je software altijd je toonhoogtes veranderen en op de meeste controllers kan je zelf met een handomdraai de octaven verschuiven in de hoogte of de laagte. Trouwens, als je live een melodie gaat inspelen met de controller, ga je er 9 kansen van de 10 achteraf toch nog aan moeten sleutelen in je software, bvb om bepaalde noten enkele fracties op te schuiven omdat je uit de maat gespeeld hebt.
Genoeg controllers zijn dan weer w�l aan te raden, zoals Tom ook zegt.
hoeveel kost zo'n ding vishnu?
| quote: |
| Originally posted by Bertn hoeveel kost zo'n ding vishnu? |
Gij blijft maar equipment kopen? 
| Originally posted by Real Gij blijft maar equipment kopen? |
M-audio oxygen 49 ziet er dan wel iets voor mij uit.
En bij Thomann kost die maar 133� (nederlandse prijzen), leveren die trouwens ook voor Belgie?
Wanneer krijgen we nog es iets te horen van u, Tom? 
| Originally posted by Vishnu Lol ikke? Das het enige externe produceerapparaat dat ik heb. Heb zelfs geen monitors of deftige geluidskaart, en mijn tweedehandse DJ-apparatuur is al bijna een vol jaar kapot |
| Originally posted by TOR Wanneer krijgen we nog es iets te horen van u, Tom? |
Na een tijdje verlies ik interesse in een track, en begin ik aan iets anders.
| Originally posted by Transfusion En bij Thomann kost die maar 133� (nederlandse prijzen), leveren die trouwens ook voor Belgie? |