TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Mattegåtor :-D
Pages (2): [1] 2 »

Posted by mindshooter on Mar-27-2002 18:36:

Question Mattegåtor :-D

Tycker själv att dom kan vara väldigt kul! Vi snackar alltså inte x+y och sånt shit utan mer som problemlösning. Lite omväxling här på forumet

Jag kör först...

I en tuggummiautomat finns det 300 tuggummin... 150 vita (mint) och 150 svarta (laktrits). Du vill ha 2 av samma smak. Hur många måste du minst köpa för att vara säker på att du får de?

tänk inte för mycket då klarar ni den inte *tips*

Posted by robstar on Mar-27-2002 18:54:

Med min otur så måste ja nog köpa 152 st...

Posted by doter on Mar-27-2002 19:27:

151 såklart... fast d e om man nu får 1 åt gången varje gång man köper...
Men sannolikheten e nog väldigt liten att man behöver köpa så pass många innan man fått 2 likadana...

Posted by mindshooter on Mar-27-2002 19:28:

quote:
Originally posted by robstar
Med min otur så måste ja nog köpa 152 st...

Knappast... Hur mycket otur du än har så räcker det med att du köper detta antal för att få 2 likadana...det är inte ett stort antal....detta är en kuggfråga...*tips*

Posted by mindshooter on Mar-27-2002 19:29:

quote:
Originally posted by doter
151 såklart... fast d e om man nu får 1 åt gången varje gång man köper...
Men sannolikheten e nog väldigt liten att man behöver köpa så pass många innan man fått 2 likadana...

FEEEEEEEL! detta är det klassiska svaret... Du får bara 1 varje gång du köper.....

Posted by robstar on Mar-27-2002 20:04:

Hmm okey....

Automaten kanske har 2 behållare med tuggummin så de räcker å köpa två av den smaken man vill ha...

Eller så sparkar man sönder den så slipper man betala överhuvudtaget..

Eh.....fan vet ja.......

Eller dE kanske finns TVÅ automater,,,,, ..

Posted by robstar on Mar-27-2002 20:30:

ÅÅÅÅÅÅÅ

*sätter en påse på huvet*

VA dum ja har vart.....

de räcker ju med 3 st........

Posted by Aendy on Mar-27-2002 21:11:

Öhhh... var det ens en gåta? Robsters sista svar (3) är ju rätt, men är inte det rätt självklart? Eller det är bara för att jag är naturare?

Posted by mindshooter on Mar-27-2002 21:12:

Rasta

quote:
Originally posted by robstar
ÅÅÅÅÅÅÅ

*sätter en påse på huvet*

VA dum ja har vart.....

de räcker ju med 3 st........

Härligt! 1 poäng till Robstar! Enkelt eller hur?

Här kommer nästa:

I ett vattenglas finns en cell... Varje minut delar den på sig.
Antalet dubblas alltså för varje minut. Efter 60 minuter är glaset fullt. När var glaset halvfult?

Posted by Aendy on Mar-27-2002 21:15:

Oki, här kommer min favorit. Försök hänga med. Framför dig har du en korsning med två vägar. Den ena leder till helvetet, den andra till himmeln, kruxet är att du inte vet vilken väg som leder vart. Båda vägarna har en vakt. Du vet att den ena vakten alltid ljuger oavsett vilken fråga du ställer. Den andra talar alltid sanning, kruxet här är att du inte vet vem som gör vad. Du får en fråga på att lista ut vilken väg som leder till himmeln. Go!

Posted by fruktsoppa on Mar-27-2002 21:49:

ja, svaret på mindshooter är juh 59 minuter.. om jag kommer ihåg rätt.. är dom ifrån det där pappret i skolan?

öhh, aendye eller vem som nu stäldde den senaste gåtan..
vadå? ska man fråga sig fram eller vadå? beskriv vad man ska göra..

Posted by NordLight on Mar-27-2002 22:01:

quote:
Originally posted by Aendy
Oki, här kommer min favorit. Försök hänga med. Framför dig har du en korsning med två vägar. Den ena leder till helvetet, den andra till himmeln, kruxet är att du inte vet vilken väg som leder vart. Båda vägarna har en vakt. Du vet att den ena vakten alltid ljuger oavsett vilken fråga du ställer. Den andra talar alltid sanning, kruxet här är att du inte vet vem som gör vad. Du får en fråga på att lista ut vilken väg som leder till himmeln. Go!

Snabb fråga Aendy...
Vaktar "lögnaren" vägen till helvetet och han som talar sanning vägen till himmeln?

NordLight

Posted by Aendy on Mar-27-2002 22:11:

quote:
Originally posted by NordLight

Snabb fråga Aendy...
Vaktar "lögnaren" vägen till helvetet och han som talar sanning vägen till himmeln?

NordLight

Det vet du inte. Du vet bara att en av vägarna går till himmlen och en till helvetet och att en av vakterna ljuger och en talar sanning. Du vet inte vem som är var. Frågan du ställer måste kunna utesluta sådana faktorer.

Posted by mindshooter on Mar-27-2002 22:15:

Jag har kunnat denna förut.... Satan va jobbigt!

Fruktsoppa: Va tråkig du e som skriver svaren på mina när du minns från plugget

Posted by reveal on Mar-28-2002 01:31:

quote:
Originally posted by Aendy

klurig och "bra" uppgift, men efter en hel del funderande så svarar jag:

"Vart kommer den andra vakten att säga att hans väg leder?"

svaret man får på den frågan är vart den vägen leder som vaktas av den vakt man ställde frågan till

Posted by mindshooter on Mar-28-2002 06:20:

quote:
Originally posted by reveal

svaret man får på den frågan är vart den vägen leder som vaktas av den vakt man ställde frågan till

Kan den stämma? Ett exempel:

Framfö himmelen står lögnare och framför helvetet står han som talar sanning. Du frågar lögnaren va den andra vakten kommer säga att hans väg leder. "Till himmelen svarar han och ljuger" eftersom den andra vakten skulle säga att hans väl ledde till helvetet om han talade sanning vilket han gör....därför funkar det inte

Posted by Aendy on Mar-28-2002 08:10:

quote:
Originally posted by reveal

Korrekt!

Man måste som sagt vända svaret sen. Eftersom svaret man får är en lögn oavsett. Eftersom som den som talar sanning vet att den andra luger svarar han med det felaktiga svaret. Och eftersom den som ljuger vänder svaret som sanningstalaren säger svarar även han med det felaktiga svaret. Sen går man den vägen som de säger inte går till himmeln.

Posted by Virus on Mar-28-2002 08:17:

Jag har hört samma gåta innan, men då var det att man skulle hitta till en by i djungeln... Och svaret är inte riktigt samma, men väldigt likt, så den vore inget rolig att dra nu..

Posted by reveal on Mar-28-2002 11:46:

quote:
Originally posted by mindshooter

Kan den stämma? Ett exempel:

Framfö himmelen står lögnare och framför helvetet står han som talar sanning. Du frågar lögnaren va den andra vakten kommer säga att hans väg leder. "Till himmelen svarar han och ljuger" eftersom den andra vakten skulle säga att hans väl ledde till helvetet om han talade sanning vilket han gör....därför funkar det inte

han som talar sanning vet ju att den andra ljuger

Posted by WhiteRussian on Mar-28-2002 12:46:

ojojoj...e det bara jag som tycker sånt här är skittråkigt?

jaja, what ever gets you off,

Posted by mindshooter on Mar-28-2002 14:03:

Ok tyckte det var lite konstigt men jag antar att det är rätt...
Sen har vi klassikern:

En bonde ska ta sig över en å med

*en säck kålhuvuden
*en räv
*ett får

Problemet är att han bara kan ta en sak åt gången. Fåret får heller inte lämnas ensamt med kålhuvudena för då äts dom upp. Vargen får heller inte lämnas med fåret för då äter den upp fåret. hur löser bonden problemet?

Posted by reveal on Mar-28-2002 14:10:

först över med fåret
sen tillbaka
sen över med räven
sen tillbaka med fåret
sen över med kålhuvudena
sen tillbaka
sen över med fåret

(kunde inte denna innan, utan läste den på hederligt sätt fast den var rätt lätt)

Posted by robstar on Mar-28-2002 14:12:

Han stoppar fåret i säcken så fåret inte kan komma ut.
Sen tar han med sej kålet och sist räven.

hahahaha!!! typ nåt sånt.

Ps: Ja har fortfarande påsen över huvet...

Posted by Aendy on Mar-28-2002 15:29:

Faen... jag kan oxå... men jag hinner aldrig svara... ledsen :~(

Posted by fruktsoppa on Mar-29-2002 12:31:

men shit. var negativ då.. jkag kommer fan inte ihåg dom där frågorna alls.. men om du ska vara sån, så ska jag svara rätt på alla frågor du ställer.

Pages (2): [1] 2 »