TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Belgium
-- Back to basics
Pages (5): [1] 2 3 4 5 »

Posted by TOR on Jan-05-2007 13:41:

Question Back to basics

Ok, tussen al dat YDR-geleuter tijd voor een serieuze discussie.

Een quote uit het T.nu-intervieuw met Ferry Corsten een tijd geleden:
quote:
Trance.nu: In your latest releases we can hear a lot of electro influences. On the various internet forums, I�ve read that a lot of people would like you to produce a track again with the trance sound that was popular in 1999. What do you think about that?
Ferry: I think it would be great to make a �1999 feel� track again and I�m sure that I�m going to do another huge trance bomb in the future for sure. I have to admit that when I�m comparing the 1999 trance music, with the trance music that�s being released nowadays, that the 1999 tracks are a lot more spontaneous. The old tracks have been produced in probably 1 or 2 days, so they just took the moment and than the melody and the beats were put together. In my opinion, producers had more of a �Wow� feeling when they composed a cool melody. I have that feeling a lot more with the old productions. Nowadays people are way too busy with making a track just perfect. I mean that now they are focussing more on the production, how it�s sounding and if a certain hi-hat sound is good etc. Don�t get me wrong, that�s cool if you like it, but in my opinion it would be nice if people would return to the old way of producing and I would like to do it myself as well of course. More spontaneous.
Bron:http://www.trance.nu/v3/interview_show.php?id=224

Ik heb vaak hetzelfde gevoel eigenlijk, veel hedendaagse trance klinkt te geforceerd in de oren, te digitaal. Als je naar ASOT luistert, gaat het precies om een showcase van de nieuwste productionele truukjes, minder aandacht lijkt naar een sterke en memorabele hook of harmonie te gaan. Er zijn uitzonderingen uiteraard, maar veel platen gaan er bij mij het ene oor in en het andere weer uit tegenwoordig. Tijdens de herhaling van ASOT 274 herkende ik gisteren geen enkele plaat, zelfs niet Good For Me tot het vocale gedeelte startte.

Ik mis die eenvoud, die ruwheid, die zuivere natuurlijkheid van vroeger.

/depressie

Posted by djcresto on Jan-05-2007 13:58:

+1

Posted by Push2005 on Jan-05-2007 14:06:

Ach, in de eerste plaats is trance gewoon uitgespeeld denk ik. Veel Dj's hebben dat ook door. Ferry neemt elektro op in zijn sets; Ti�sto house en minimal; Marco V speelt neo-trance en minimal enz enz. Producers en Dj's reageren dikwijls naar waar er geld te verdienen is; en dat is bij trance niet meer het geval.

Ik ga trouwens niet akkoord dat trance weer moet klinken zoals vroeger; want ik erger me mateloos aan die slechte, niet doorklinkende basslines. Er moest technisch vooruitgang geboekt worden.
Het zijn de melodie�n die weer origineler moeten. Ik vond 2005 bvb een goed jaar voor trance. Ik hoorde toen veel verfrissende platen t.o.v. 2004.

Eigenlijk is armin van buuren een beetje de oorzaak en de kanker van de trancesound vandaag de dag door in ASOT zoveel generic stuff aan bod te laten komen, zodat tientallen producers hun sound daar naar richten omdat het verkoopt of 'om door armin gespeeld te worden'. Hij beseft niet wat voor impact hij heeft en alleen hij kan voor een omwenteling zorgen.

Ik pleit dus niet voor back to basics maar wel voor veel meer originaliteit. Producers moeten stoppen met 1 sound te vinden en al hun platen gelijkvormig te maken. Waar is ook de tijd dat een remix een remix was; en niet gewoon een edit met je eigen sound eropgeplakt?

En als laatste: Ferry Corsten is absoluut niet in de positie om te zeggen dat het weer zoals vroeger moet klinken en dat producers nu teveel aandacht schenken aan technische details: Waarom herwerkt hij verdorie zelf Moonman - Galaxia naar technische perfectie dit jaar ?

Posted by Gladius on Jan-05-2007 14:14:

als de bekende dj's zoals ferry zo liggen kankeren op de hedendaagse trance, waarom draait hij dan zelf niet GOED materiaal van een paar jaar geleden? Daar kan ik me mateloos aan ergeren; ge moogt tegenwoordig al blij zijn dat ze in hun set 1 of 2 klassiekers draaien. Ze zijn toch ni verplicht om telkens nieuwen brol te draaien, die ze zelf amper goed vinden?

Posted by Devilex on Jan-05-2007 14:18:

Ik heb ook zo een beetje het gevoel dat veel tranceplaten tegenwoordig 80% hetzelfde klinken.

Dat trance uitgespeeld is vind ik dikke zever, je kan nog altijd nieuwe melodie�n uitdenken hoor. Maar tegenwoordig besteedt men meer aandacht aan de opbouw dan aan het eigenlijke hoogtepunt.

Posted by Eagle` on Jan-05-2007 14:18:

quote:
Originally posted by Push2005

Eigenlijk is armin van buuren een beetje de oorzaak en de kanker van de trancesound vandaag de dag door in ASOT zoveel generic stuff aan bod te laten komen

ow pekke zit ge hier nu ni af te geven op van buuren
:d:d:d : )))))))

Posted by Progrez on Jan-05-2007 14:19:

Ik heb dat interview toen ook gelezen en het klopt uiteraard volledig. Er wordt zoveel aandacht besteed aan de productie dat de essentie van het muzikale verloren gaat. Het producen als ontspanning heeft plaats moeten ruimen voor het producen om te scoren. Er werden de laatste jaren een massa platen uitgebracht, maar in die (grijze) massa zit geen enkele plaat waar over tien jaar nog gesproken zal worden. De klassiekers binnen het genre zijn al lang gemaakt.

Hierbij voeg ik graag een interessante gedachte van mezelf toe: Waar is de tijd dat platen nog bekend werden via ��n enkele sample?
Ik neem als voorbeeld BBE - Seven Days And One Week. Niet direct mijn grootste favoriet maar iedereen herkent wel het typische 'memorabele' sampletje dat erin verwerkt werd. Een goed voorbeeld van eenvoud en effici�ntie, en die is ondertussen verdwenen.

Posted by djcresto on Jan-05-2007 14:24:

Als ik zulke discussies lees denk ik altijd direct aan Komakino - Man on Mars

Wie zal het zeggen waarom?

Posted by Devilex on Jan-05-2007 14:27:

En ik moet direct denken aan Dj Jan

Posted by Push2005 on Jan-05-2007 14:28:

quote:
Originally posted by Devilex
Dat trance uitgespeeld is vind ik dikke zever, je kan nog altijd nieuwe melodie�n uitdenken hoor

Dat is voor jou gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De platen die tegenwoordig in ASOT aan bod komen zijn zo voorspelbaar als het maar kan zijn.

Het is uitgespeeld in de zin van "nu komt er een breakje... buh, so what". Waar zijn de memorabele, bombastische of melodieus geniale breaks naartoe ?
Aangezien ik dat de laatste jaren in steeds afnemende mate terugvind mag ik toch wel stilletjesaan stellen dat trance uitgespeeld raakt.

We zullen 2007 afwachten

Mijn favoriete trancejaar is overigens 2003 (in tegenstelling tot eind de jaren 90 bij velen); de ideale combinatie tussen technisch gevorderde platen en toch nog geniale melodie�n.

Posted by Devilex on Jan-05-2007 14:30:

Om het met mijn woorden te zeggen is de trance tegenwoordig te afgerond.

Posted by Config on Jan-05-2007 14:31:

die goeie breaks mis ik ook wel keihard.
Breaks zoals die van Lost Emotions, damn dat verdorie een track op zichzelf.
Ik heb er vorig jaar weinig echt memorabele gehoord. Als ik ��n break zou onthouden van de laatste jaren dan zou het misschien wel die geweest zijn van Whiteroom, voor mij een van de laatste deftige breaks.

Wat ik wel denk is dat ge platen zoals die Seven days and one week nu amper meer kunt releasen. productiegewijs staat men al veel verder en tegenwoordig probeert men in tracks zoveel mogelijk sounds te proppen. Als ge met een eenvoudige track zou afkomen dan weet ik ni meer of ge die nog gereleased krijgt. Iedereen is voor de moment zo tegen de standaard aan het producen dat tracks die verschillend zijn als slecht aanvaard worden. Komt er nog es bij dat ge het je vroeger kon permitteren om te steunen op enkele elementen om een goeie track te creeeren. Seven days and one week is al aangehaald, Twice as nice - overture mag daar ook wel bij, die track steunt op een simpel sampleke. Maar het deed het wel. Als ge tegenwoordig zoon plaat durft maken dan krijgt ge heel de trancewereld op uw kop. En als er dan eens platen zijn die steunen op een simpelere sterke melodie, dan worden die op forums gewoon genadeloos afgemaakt.

Posted by Progrez on Jan-05-2007 15:00:

Nog een interessante vaststelling is dat vroeger trance veel donkerder en dreigender mocht zijn. Die mysterieuze basslijnen gecombineerd met eenvoudige subtiele klanken zijn nagenoeg volledig verdwenen. Trance was in een ver en roemrijk verleden zelfs een genre dat bijzonder alternatief gezinde mensen aantrok; Mensen die men nu als fanatieke rockers zou bestempelen.
Ik ken enkele mensen die tussen '96 en '99 XTC-cd's kochten en perfect konden zeggen welke producer er achter welke uitvoerder zat. Diezelfde mensen luisteren nu naar metal, gothic en andere donkere muziekgenres.

Trance van vandaag is al lang zijn undergroundstatus kwijt. De muziek is te happy en te toegankelijk geworden. Dit is een evolutie van verschillende jaren, maar vooral in 2006 werden we om de oren geslagen met het ene Beach-hitje na het andere. Op slinkse wijze werden we als het ware geconditioneerd om naar zaligmakende, zonnige en kinderlijk toegankelijke muziek te luisteren. Slechts een enkeling met een sterk karakter en voldoende trancekennis van vroeger laat zich hier niet door misleiden.

Ook de opkomst van de dj-verafgoding heeft veel kapotgemaakt. Uiteraard vervalt de undergroundstatus volledig wanneer een dj op tv komt, wuivend als een kinderjuf naar al haar kwijlende kleuters. Ti�sto heeft hierin de eerste stap gezet en Armin treedt al geruime tijd maar wat graag in zijn voetsporen. De aandacht die de trance kreeg door dergelijke mediageile figuren is zeker nefast geweest voor de mythische undergroundtrance die vooral ik en enkele andere elitisten zo graag bewieroken.

Posted by The_G0dfather on Jan-05-2007 15:02:

Tiesto doet toch alleszinds weer z'n best, want dance4life is alleszins nog helemaal niet �f

Posted by Config on Jan-05-2007 15:08:

XTC-cd's .. daarvan heb ik er zelfs liggen

Posted by Push2005 on Jan-05-2007 15:10:

quote:
Originally posted by Config
Als ge met een eenvoudige track zou afkomen dan weet ik ni meer of ge die nog gereleased krijgt

Daar zit een deel van het kwaad. (Vooral amateur) producers moeten stoppen met produceren vanuit het idee om een plaat te signen. Het verkrampt alle spontane ingevingen en ze cre�ren een melodie conform aan de huidige ASOT-norm.

Als het gesigned wordt des te beter; maar dan hopelijk omwille van het innoverende of kwalitatieve aspect.

quote:
Originally posted by Progrez
Trance van vandaag is al lang zijn undergroundstatus kwijt.

Dat vind ik niet zo heel erg eigenlijk... Zolang er muziek uitkomt waar ik van kan genieten doet dat er maar weinig toe. Seven Days And One Week heeft ook de top 10 van de radio gehaald h� indertijd

Posted by Real on Jan-05-2007 15:52:

quote:
Originally posted by djcresto
+1

+2

quote:
neo-trance

Dat is geen genre, dat best��t niet.

Posted by Transfusion on Jan-05-2007 16:26:

Neo-trance bestaat net als groove niet.
En al dat trance-gedoe, een mens zou er zot van worden. In plaats van de hele tijd te melken op het hele gebeuren van de goeie oude sound enzovoort, kan je best goeie nieuwe stuff ontdekken.

Vroeger werden er ook kakplaten uitgebracht, enkel werd er toen minder geproduced en nu kan iedereen het bij wijze van spreken. Dat resulteert natuurlijk in een nominale toename van kakplaten.

Dus, draai enkel goeie platen en laat Armin en co maar kakplaatjes draaien en maken, who cares anyway... er zijn nog genoeg dj's die goeie platen draaien.

Posted by BZRK on Jan-05-2007 16:30:

quote:
Originally posted by Transfusion
En al dat trance-gedoe, een mens zou er zot van worden. In plaats van de hele tijd te melken op het hele gebeuren van de goeie oude sound enzovoort, kan je best goeie nieuwe stuff ontdekken.

+ fucking 1

bende zagers

Posted by Push2005 on Jan-05-2007 16:32:

quote:
Neo-trance bestaat net als groove niet.

Hoe kan jij dat nu weten; het is wellicht de eerste keer dat je die term hoort.

Het is idd nog geen erkend genre op zich maar het is wel een actieve stroming binnen de minimal. Lees anders eens de Music Discussion van dit forum: http://www.tranceaddict.com/forums/...951#post7129951. Erg leerrijk

Maar daar gaat deze thread niet over dus carry on

Posted by TOR on Jan-05-2007 16:34:

quote:
Daar zit een deel van het kwaad. (Vooral amateur) producers moeten stoppen met produceren vanuit het idee om een plaat te signen. Het verkrampt alle spontane ingevingen en ze cre�ren een melodie conform aan de huidige ASOT-norm.

Een bijkomend probleem is dat heel wat labels dergelijke platen blijven tekenen, in het bijzonder digitale labels. Bij de gevestigde waarden is er doorgaans meer quality control, al hebben sommigen de gewoonte om een contract op te stellen voor meerdere platen. Zo zet je bij Armada al snel je handtekening voor een plaat met twee opvolgers die in dezelfde lijn liggen in plaats van per plaat te bekijken of die wel geschikt genoeg is. Op die manier zit je als producer wat gevangen en bepaal je niet volledig zelf hoe je uiteindelijke product moet klinken. Remixen is eveneens een opdracht met een welomlijnd einddoel, waardoor je creativiteit enigszins beperkt wordt. Meteen ook de reden waarom ik zelf geen nauwe samenwerking met een label wil aangaan, ik wil mijn eigen ding kunnen doen (voor Le Royaume des Cieux is er een rechtlijnig contract getekend, zonder verdere verplichtingen naast die plaat). Er wordt in algemenere kringen vaak over de muziekindustrie en de muziekbusiness gesproken, maar die termen zijn nu ook voor trance heel toepasselijk. Het genre is niet meer dan een vraag-en-aanbodspel geworden (waarbij we momenteel met een saturatie van de markt te kampen hebben).

quote:
Waarom herwerkt hij verdorie zelf Moonman - Galaxia naar technische perfectie dit jaar ?

De rework zat eigenlijk bijzonder eenvoudig in elkaar, de plaat moest het volledig hebben van de melodie en harmonie, weinig hedendaagse software-effectjes.

quote:
Ik ga trouwens niet akkoord dat trance weer moet klinken zoals vroeger; want ik erger me mateloos aan die slechte, niet doorklinkende basslines. Er moest technisch vooruitgang geboekt worden.

Technische vooruitgang is onvermijdelijk. Alleen zou de technische kant van muziek in mijn ogen niet de bovenhand mogen halen. Liever een kippenvelmelodie vergezeld van een zwakke baslijn dan een feilloze productie met een holle en doorzichtige melodieuze kant.

quote:
Originally posted by Progrez
Op slinkse wijze werden we als het ware geconditioneerd om naar zaligmakende, zonnige en kinderlijk toegankelijke muziek te luisteren. Slechts een enkeling met een sterk karakter en voldoende trancekennis van vroeger laat zich hier niet door misleiden.

Hoe oorvriendelijk de Intuition-sound ook moge zijn, het was een verfrissing tussen al dat nutteloos filtergeweld van Discover en aanverwante labels. We zaten tenminste opnieuw met een melodie.

Posted by Jasperovitsj on Jan-05-2007 16:36:

Neo-trance is een term die gewoon uitgevonden is door mensen die zich te cool voelen voor trance, maar stiekem toch nog wel houden van een goeie portie melodie en harmonie. Om geen cognitieve dissonantie te krijgen verzinnen ze dan maar een term die staat voor een soort muziek die ogenschijnlijk op een hoger niveau staat dan trance, maar er in wezen eigenlijk helemaal niet zo veel van verschilt...

Posted by TOR on Jan-05-2007 16:38:

quote:
In plaats van de hele tijd te melken op het hele gebeuren van de goeie oude sound enzovoort, kan je best goeie nieuwe stuff ontdekken.

Dat 'melken' komt net omdat we moeilijkheden ondervinden om goeie nieuwe stuff te ontdekken.
En we hebben voor ��n keer tenminste een constructieve discussie.

Posted by Transfusion on Jan-05-2007 16:39:

quote:
Hoe kan jij dat nu weten; het is wellicht de eerste keer dat je die term hoort.

Het is idd nog geen erkend genre op zich maar het is wel een actieve stroming binnen de minimal. Lees anders eens de Music Discussion van dit forum: http://www.tranceaddict.com/forums/...threadid=388740 . Erg leerrijk

Maar daar gaat deze thread niet over dus carry on

Dat is net m'n punt. I doe not fokking keer welk genre ik draai. Ik draai plaatjes die ik leuk vind en dat zouden anderen beter ook doen. Er is zo'n groot aanbod gekomen, en ik vind dat positief, misschien moeten bepaalde trance mensen zich niet zo hard focussen op die hokjesmentaliteit. Der zijn zeker goeie platen te vinden, of het nu trance is of niet.

Neo-trance wtf man
Tot over een paar dagen wist ik niet eens dat ik minimal draaide, lol.

Man man man

Posted by Jasperovitsj on Jan-05-2007 16:41:

En na 2 pagina's is de grootste discussiestopper al een feit: "hokjesmentaliteit"

Pages (5): [1] 2 3 4 5 »