TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Gaaf of eenheidsworst
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Siesta on Apr-18-2007 14:02:

Gaaf of eenheidsworst

Vond dit wel een mooie column om hier te plaatsen van Lucien Foort. Lees en huiver

-------------------------------

Nee, ff serieus. Ik had gewoon ruzie... Ruzie, ik? Weet je wat? Ik probeer tenminste beleefd en normaal te doen. Weet je wel hoe moeilijk dat soms kan zijn als clubbers pissed off worden als ze in de haast voorbij gelopen worden, of als er niet op tijd naar een demo geluisterd wordt. Maar ik ben geen arrogante rat of zo en ik hou van me job dus lukt het me goed om alles wat op mij afkomt te relativeren (enkele zure meningen van azijnschijters daargelaten). Wat maakt het ook uit? Nederland is vrij, iedereen mag zijn ongezouten mening uiten en sinds de beste stuurlui nog steeds de wal bevolken, onderdruk ik mijn op ADHD impulsen lijkende kritische uitspattingen gewoon.

Sporadisch - soms dus - val ik helemaal uit de toon en dan ben ik stierlijk vervelend dat er van beleefdheid geen sprake is! Vooral als ik met mijn vrienden op stap ga. Je kent ze vast wel. Ze zitten in die boyband “The Tripple J’s”. Jim, Jack en Johnny. Mensen die mij persoonlijk kennen weten dat vooral Jack mij relatief snel op de kast krijgt. Eerlijk gezegd zijn het stuk voor stuk leuke gasten hoor, daar niet van. Maar je moet ze vooral niet te veel vrijheid geven want dan maken ze ruzie met een andere kennis van me. Die heet Bob. Bob is verstandig maar gaat vaak stappen in Club “Het Korste Eind”.

Maar terug naar het begin, ik had dus ruzie. In zomaar een club, in zomaar een stad en op een avond waarbij ik zelf een keer lekker vrij was. Gewoon wat collegae opzoeken en “gezellig een sappie doen”, meer was het niet. Nu wil het geval dat ik naast de dj booth sta en voor de 70e keer een “klingon met telefoonverzoek” op de dj af zie lopen. Dit is een vaker voorkomend verschijnsel en ik weet precies hoe ergerlijk het kan zijn, zeker als je als dj een plan met de avond in gedachte hebt.

“Hé dj! Hé, wel ff knallen hee, wel ff vaart erin houden. Kom op man ff gaan, man.” Ik tel nog tevergeefs tot 30, maar kan het niet laten om zo’n windkracht Foort sneer eruit te gooien. Ik zeg “dude, je spuugt me oor vol en stampt op me nieuwe Goliath patta’s omdat je per se je stempel op de avond wil drukken? Wat is er mis met al die andere mensen die nu met hun handen in de lucht staan dan? We zijn hier echt niet bij een bankoverval of zo hoor?” “Ik ben een betalende klant en ik wil dus dat de dj lekker ff de vaart erin houdt”, zegt hij terwijl zijn maat nog ff een nieuwe aanvraag intoetst op een nieuwe nokia telefoon. “Hm okay”, zeg ik nu inmiddels groen en geel van ergernis, “weet je wat, ik zal vragen of ze voor jou bij de deur een klachtenbus neerzetten dan?”. “Waar slaat dat nou op?” “Nou, op het feit dat je iemand erg stoort in zijn werk en dat je qua mening blijkbaar in de minderheid bent?” Dit gaat zo nog ff verder en mijn bloed kookt echt nu...“En wat denk jij wel, als je niet tegen kritiek kunt zal jij het lekker ver schoppen als dj”, roept ie me nog na terwijl ik het hoog tijd vind om Jack eens bij de bar op te halen. Die hangt anders ook maar rond.

Ik heb maar met weinig dingen moeite maar ik pis wel op de boerse verwende houding die mij bij sommigen opvalt van de laatste tijd. Waar het vandaan komt, ik weet het niet en waarom ik me er zo druk om kan maken weet ik ook niet. Misschien ben ik gewoon wel ouderwets en vind ik dat een creatieve uiting, hoe ver ook van je eigen voorkeur af, gewoon op waarde moet kunnen worden ingeschat. Dat vind ik bij normen en waarden horen. Er zijn genoeg feestjes met genoeg variëteit dus je hoeft niet te zeuren om iets wat dan weer anders moet, lijkt me. Is het niet naar je zin? Dan ga je toch gewoon naar de andere zaal?

Een ander voorbeeld is iets anders wat ik tijdens Sneakerz in Panama meemaakte. Ik draaide na collega Salto en bij de derde plaat word ik door een “bezwete haltertop sportschool ammoniak oksel” in de houtgreep gegooid. "Hee kom es, welke plaat draaide je hiervoor?” “Hm deze”, zeg ik nog, terwijl ik de cd laat zien. Een half uur later komt er een Schotse gast naar me toe en vraagt welke plaat er op staat. Ik zeg dat ik het em zo laat zien en Dr. Gym ziet een nieuwe kans op gratis promotie materiaal en kruipt naar mij en de Schot toe. Als ik klaar ben met de track en de volgende plaat zijn ding doet pak ik de cd en laat ik de Schotse dude die plaat zien. Gymboy duwt zich ertussen maar ik ben em te snel af en gooi de cd terug in mijn map. Hij laat het hier niet bij zitten en komt de dj booth in en gaat vrolijk door mijn map zitten bladeren en wordt vervolgens boos dat ik het hem niet wil laten zien. “Je zag me toch?” “Doe niet zo tegen me hoor, als je me ziet staan kun je het me toch gewoon laten zien?” Ik zeg tegen hem dat ik er niet sta om zijn muziekcollectie op te schroeven want kom hee... Ik heb toch geen iTunes op me voorhoofd getatoeëerd staan of ben ik nou gek. Dat iemand af en toe iets vraagt vinnik niet erg maar dit gaat gewoon te ver.

House was ooit house. Een gevoel, een scene, een stroming die recalcitrant was. Waar je 's middags in Outland Records, Basic Beat, Hotsound of Kareltje netjes op je beurt wachtte om platen te scoren die je in de nacht ging horen. Waar als Roderick & Anne Fleur gingen hockeyen, Jack stoer verklaarde: “Laat er house zijn en housemuziek werd geboren”. Waar ongelovigen toch predikten “God made me funky, and I’m glad He blessed me this way”. Waar DJ EFX duidelijk 5 minuten lang de wereld liet zien dat ie “So In Love, Love, Love” was. Waar Dimitri in een bomvolle Roxy gewoon 10 minuten Donna’s “I Feel Loved” draaide en mensen echt spontaan begonnen te huilen (en meer, geloof me). Waar Marcello in de It ineens Naomi Daniels’ “Burnin” een zwengel gaf en iedereen liet kennismaken met de eerste prille Deep Dish producties. Geen “welk download programma gebruik jij” vragen, geen “als je geen lijst kan regelen weet ik niet of ik kom”. Geen oer Hollands “ik wil waar voor me geld” gedoe. Geen ongeduld omdat we te lang op de tweede break in een plaat moeten wachten.

Ligt het nou aan mij of lijkt de housescene een pannenkoekenhuis met veel poedersuiker, verwende ego’s en weinig affiniteit met nieuwe impulsen? Ik zou dat toch jammer vinden eigenlijk voor een land dat met de Tiesto’s, de Fedde’s, de Sander’s, de Remy's, de Mason's, Armin’s, de Amesz' van deze wereld hoge ogen scoort over de gehele globe. Ik ga voor "gaav en kühl" deze zomer? Doe je mee? Of snij ik voor jou nog een plakje eenheidsworst af?

Posted by Tomba on Apr-18-2007 14:31:

Gaaf stukkie

Posted by Ultravibe! on Apr-18-2007 14:57:

Ja, ik snap de frustratie wel. Maar het zal ook wel een beetje door de cultuur in het 'sneakerz'-segment van de dancescene komen denk ik, dat Foort er deze mening op na houdt. Was van de week naar Housequake geweest. Daar is opzich niks mis mee, maar aan de andere kant toch niet een feest waar liefhebbers van house/dance komen. Het percentage popiejopie-'kijk mij eens'-figuren is er relatief wel erg hoog. Doe mij maar dan maar de sfeer op de betere Trance/progressive/minimal/techno feesten.

Posted by Neil CB on Apr-18-2007 15:12:

Ik moet me toch wel aansluiten bij ultravibe hier. Bij de feestjes catogorie sneakerz heb ik toch steeds meer het idee dat er veel mensen komen voor de `hippe scene` in plaats van de muziek.

Jammerlijk, maar er zijn natuurlijk nog zat leuke feestjes waar de echte liefhebbers op afkomen. En dat merk je absoluut weer terug in de sfeer.

Posted by Siesta on Apr-18-2007 15:13:

ja zien en gezien worden he, dat is tegenwoordig de hype. Vooral het fenomeen namecalling. Ik ben bij "Sneakerz" geweest, wordt tegenwoordig als hip gezien. Mensen hechten daar zoveel waarde aan. Sneakers is alles voor hen, andere feestjes met nagenoeg zelfde lin ups zijn niet tof! Sneakerz tha bombbbbbb

Posted by jp on Apr-18-2007 16:29:

En daarom is er hardcore

Posted by Unique2701 on Apr-18-2007 16:35:

Heerlijk hoe het cynisme er van afdruipt. Bij Sneakerz komt idd heel fout publiek, a la Jimmy Woo & Mansion publiek dus daar kan je niet veel anders verwachten.

Posted by SnuggLe on Apr-18-2007 16:38:

Leuk jongens dat jullie dit afschuiven op de "Sneakerz"-mensen, maar dit gebeurt OVERAL hoor. In ieder hokje van de housescene. Dus niet wegrationaliseren in de zin van "dat gebeurt niet bij Trance" oid.

Posted by Unique2701 on Apr-18-2007 16:43:

Er zitten altijd wel een paar rotte appels in de mand.
Het is altijd hetzelfde, als iets te populair wordt trekt het meer verkeerd publiek aan.

Posted by DjRV on Apr-18-2007 16:55:

quote:
Originally posted by SnuggLe
Leuk jongens dat jullie dit afschuiven op de "Sneakerz"-mensen, maar dit gebeurt OVERAL hoor. In ieder hokje van de housescene. Dus niet wegrationaliseren in de zin van "dat gebeurt niet bij Trance" oid.

!eens ouwe (zie je ook niet vaak) .

Posted by basvh on Apr-18-2007 17:03:

quote:
Ja, ik snap de frustratie wel. Maar het zal ook wel een beetje door de cultuur in het 'sneakerz'-segment van de dancescene komen denk ik, dat Foort er deze mening op na houdt. Was van de week naar Housequake geweest. Daar is opzich niks mis mee, maar aan de andere kant toch niet een feest waar liefhebbers van house/dance komen. Het percentage popiejopie-'kijk mij eens'-figuren is er relatief wel erg hoog. Doe mij maar dan maar de sfeer op de betere Trance/progressive/minimal/techno feesten.

Sneakerz is al een tijdje rete populair. Kijk ook eens naar die electrohousesound hype. Nopeisdope kan binnen 8! feesten het hele klokgebouw uitverkopen. 6000!! mensen binnen. Populariteit is gewoon zeer hoog dus daar komen mensen af die geen echte dance die-hards zijn.

Geen nieuw verschijnsel want dit gebeurde eerder al bij de hardcroe, hardstyle, trance etc.

quote:
House was ooit house. Een gevoel, een scene, een stroming die recalcitrant was. Waar je 's middags in Outland Records, Basic Beat, Hotsound of Kareltje netjes op je beurt wachtte om platen te scoren die je in de nacht ging horen. Waar als Roderick & Anne Fleur gingen hockeyen, Jack stoer verklaarde: “Laat er house zijn en housemuziek werd geboren”. Waar ongelovigen toch predikten “God made me funky, and I’m glad He blessed me this way”. Waar DJ EFX duidelijk 5 minuten lang de wereld liet zien dat ie “So In Love, Love, Love” was. Waar Dimitri in een bomvolle Roxy gewoon 10 minuten Donna’s “I Feel Loved” draaide en mensen echt spontaan begonnen te huilen (en meer, geloof me). Waar Marcello in de It ineens Naomi Daniels’ “Burnin” een zwengel gaf en iedereen liet kennismaken met de eerste prille Deep Dish producties. Geen “welk download programma gebruik jij” vragen, geen “als je geen lijst kan regelen weet ik niet of ik kom”. Geen oer Hollands “ik wil waar voor me geld” gedoe. Geen ongeduld omdat we te lang op de tweede break in een plaat moeten wachten.

Hier heeft hij een punt. De echte house feeling is weg, het is vaak in clubs een staande receptie en je mag blij zijn dat een paar keer op een avond de handjes omhoog gaan. DJ's draaien steeds vaker maar korte sets waarin ze alle hitjes moeten uitpoepen. Uiteindelijk wordt je ook nog eens om 4u uit een club geschopt.
Ik val in herhaling maar vorige maand op timewarp ging iedereen bij elke plaat los. Handjes de lucht in en gewoon tot 2 smiddags doordansen met sets die minimaal 2 uur duren.

Posted by magrec on Apr-18-2007 17:15:

Lucien ga weer fatsoenlijke muziek draaien dan komt alles goed, zet voor de gein singularity cd maar weer op

maar dit klopt dus wel, en al helemaal in de panama zul je dit snel krijgen. Een grote groep mensen komt niet meer voor de muziek maar vooral om interessant te doen.

Posted by Creamfields23 on Apr-18-2007 17:32:

quote:
Originally posted by magrec
maar dit klopt dus wel, en al helemaal in de panama zul je dit snel krijgen. Een grote groep mensen komt niet meer voor de muziek maar vooral om interessant te doen.

Dat groepje hippen komt vrijwel overal voor.

Wat ik dus niet snap is is dat uitbaters vaak alles eraan doen om de hipste mensen binnen te hebben. Deze mensen drinken nauwelijks, staan heel de avond als een kudde schapen opgesteld. Duidelijk een lose, lose situatie.

Bijvoorbeeld hier in Tilburg ook is er een nieuwe tent geopend zie je de eerste 3 maanden altijd dezelfde "hippe" mensen, waar veel mensen een pleuris hekel aan hebben. Na een verloop van tijd komt er niemand meer omdat de sfeer gewoon ruk is en een half jaar later is de toko failliet. Vind je het gek!

Ach ja als de muziek vet is en het pilsje smaakt dan laat deze jongen zich lekker gaan. Zaterdag nog zo'n nacht meegemaakt in Breda (Liquid), heerlijk! Oh ja en een maat van me had gesnoven en inderdaad je raad het al die stond er als een zoutzak bij en vond het ruk. Typisch!

Posted by basvh on Apr-18-2007 17:53:

quote:
Ach ja als de muziek vet is en het pilsje smaakt dan laat deze jongen zich lekker gaan. Zaterdag nog zo'n nacht meegemaakt in Breda (Liquid), heerlijk! Oh ja en een maat van me had gesnoven en inderdaad je raad het al die stond er als een zoutzak bij en vond het ruk. Typisch!

Dude als iets een kroeg is met een hoop tuig dat is het de liquid wel. Bah bah.

Verder ligt het er allemaal wat voor kroeg/club je hebt, wat voor muziek er wordt gedraaid etc.Vergeet niet dat er een hele grote groep ' hippe' mensen zijn die heel de avond champagne bestellen. Kijk dan tikt het aan.

Posted by magrec on Apr-18-2007 18:06:

quote:
Originally posted by Creamfields23
Dat groepje hippen komt vrijwel overal voor.

Geloof me, in de panama is het allemaal net een graadje erger. Enige wat je kunt doen is je er zo min mogelijk aan proberen te ergeren.

Posted by basvh on Apr-18-2007 18:18:

Humm vind Panama nog wel meevallen. Moet je ff in de Palladium rond koekeloeren al zijn dat meer patsers en voetballers.

Posted by Creamfields23 on Apr-18-2007 19:09:

quote:
Originally posted by basvh
Dude als iets een kroeg is met een hoop tuig dat is het de liquid wel. Bah bah.

Muziek was goed en er liepen aardig wat leuke dames. Precies zoals het moet dus

Maar inderdaad geloof ik dat in grote steden met tenten als Panama en Palladium heeft het hippe volk ook echt geld heeft en dat best strooit.

Posted by A3w on Apr-18-2007 19:13:

quote:
Originally posted by magrec
Een grote groep mensen komt niet meer voor de muziek maar vooral om interessant te doen.

Dat was toch waar het veel Dj's om te doen is??
De massa?? de bekendheid?? en niet geheel onbelangrijk, het geld wat daar mee verdiend wordt?

Tegenwoordig is het voor een kleine club tot 200 personen niet meer te betalen om een een paar leuke jongens neer te zetten.
Wie betaald er immers veel geld voor een tent waar maar 100 man binnenzit)
Voor minder doen die jongens het echter ook niet, immers op diezelfde avond kunnen ze aan de andere kant van de stad een vracht met geld verdienen voor twee uurtjes draaien in zo'n popiejopie wanabe tent met 1000+ man.
Daar komt bij dat een feest tegenwoordig blijkbaar niet meer zonder XXX kan in de ruimste zin.
Daar worden zelfs al kamervragen overgesteld.

Denk daar maar eens over na...

Posted by magrec on Apr-18-2007 19:47:

anyway het gaat erom dat er weinig vernieuwing is, het allemaal vrij plat is en heel veel eenheidsworst. Ben ik het voor een groot deel mee eens. Toch denk ik dat veel mensen het ook anders willen, zie alleen al die nachttempel award waar de commerciële clubs onderaan staan tov de poppodia die wel vernieuwend durven te programmeren. Blijkbaar is daar wel behoefte aan.

Posted by Donna on Apr-19-2007 09:03:

Wel ERGGG leuk geschreven:P

Posted by ThaMaestro on Apr-19-2007 09:10:

quote:
Originally posted by basvh
Sneakerz is al een tijdje rete populair. Kijk ook eens naar die electrohousesound hype. Nopeisdope kan binnen 8! feesten het hele klokgebouw uitverkopen. 6000!! mensen binnen. Populariteit is gewoon zeer hoog dus daar komen mensen af die geen echte dance die-hards zijn.

Geen nieuw verschijnsel want dit gebeurde eerder al bij de hardcroe, hardstyle, trance etc.

Hier heeft hij een punt. De echte house feeling is weg, het is vaak in clubs een staande receptie en je mag blij zijn dat een paar keer op een avond de handjes omhoog gaan. DJ's draaien steeds vaker maar korte sets waarin ze alle hitjes moeten uitpoepen. Uiteindelijk wordt je ook nog eens om 4u uit een club geschopt.
Ik val in herhaling maar vorige maand op timewarp ging iedereen bij elke plaat los. Handjes de lucht in en gewoon tot 2 smiddags doordansen met sets die minimaal 2 uur duren.

echte house is niet zo erg meer in. tuurlijk zijn er bv altijd de kandi feestjes in NL, maar dat is (hoewel k zekers van kandi houd) geen echte house. of dat gedoe in bloomingdale/bloemendaal, met alle hockey-sletjes opn stokje ... maar dat is niks. de kakkers die hoge oogjes willen scoren bij de hapgrage trutjes op pumps verprutsen gewoon de 'scene'. geef ze een petje, kapotte spijkerbroek en sneakers en je hebt n club zonder muziek-liefhebbers met soms aardige muziek .
wat betreft die electrohousesound, dit is denk ik n nieuwe sound die alleen nog maar hogere ogen zal gaan gooien. die electro-sound is persoonlijk niet mijn ding, maar spreekt veel mensen aan. mij is t allemaal t minimaal. maar kijk maar ns op hyves; hoeveel breezah-sletjes hebben housequake wel niet als een van hun 'favos' toegevoegd ? (niet dat HQ 100% electro is, maar ter illustratie)

over die echte house sound kan ik niet veel zeggen. ben, als Tukker, niet n echte Clubber , en heb weinig ervaring in grote clubs. waat voor de meesten hier normaal is om ns te zijn geweest, zal voor mij waarschijnlijk wel nooit aan bod komen . je mag hier in Twenthe al blij zijn als FLG in E'de komt ... maar dat boeit me niet. zou liver n keer n Voorntje zien
wat je wel merkt is (hoewel ik t nooit heb ervaren), dat al die verhalen over de echte house-sound, dat algehele feeling, t complete plaatje, je in NL niet zo 1-2-3 meer vindt. waar op i'net je ook de verhalen leest, op forums, op discogs ... het komt niet echt meer voor. een collega-dj/kennis van me met wie ik laatst draaide, heeft nog tieteveel IT-plaatjes, platen van outland records, enzovoorts die hij vroeger draaide in de gouden house Era, in de donkere holletjes van clubs e.d.... als je zijn verhalen over 'vroegah' hoort, kan je je niet voorstellen hoe dat geweest, zo'n verschil met nu

Posted by basd on Apr-19-2007 10:06:

quote:
Originally posted by ThaMaestro
je mag hier in Twenthe al blij zijn als FLG in E'de komt ... maar dat boeit me niet. zou liver n keer n Voorntje zien

Ga jij je es effe lekker de ballen uit je broek schamen!

Joris Voorn (effe er van uit gaande dat je het niet over Orlando Voorn hebt) is jarenlang resident geweest in de Atak in Enschede, en draait er nog steeds met enige regelmaat (al laat zijn drukke schema dat niet altijd toe. Verder hebben ze daar zeker elke twee maanden (zo niet vaker) een techno-avond (Basic Grooves) met echt wel topnamen. Heb daar Robert Hood, Ken Ishii, Steve Rachmad en nog een load aan andere kwaliteitsnamen kunnen zien, voor zeer redelijke prijzen. Altijd topfeestjes.

Oh, en over Voorntjes gesproken.. Volgens mij heet de huidige resident van Atak / Basic Grooves Christoph.... Voorn.

Posted by basd on Apr-19-2007 10:14:

En wat betreft de column.. Ben het er wel mee eens. Ik vind alleen (en meerderen met mij) dat het bij alle scenes voorkomt, niet alleen bij house.

Als ik dit:

http://www.tranceaddict.com/forums/...32&forumid=3&s=

zie is er gelukkig nog hoop. Tis alleen zo'n eind fietsen..

Posted by Remy D on Apr-19-2007 11:16:

Er zijn zo veel mensen die zich op een feest/ of na het feest zo druk maken over anderen dat ze daardoor zelf vergeten volle bak te gaan in het uitgaansleven.... beetje kansloos

Posted by ThaMaestro on Apr-19-2007 11:19:

quote:
Originally posted by basd
Ga jij je es effe lekker de ballen uit je broek schamen!

nou lekker niet! ik begrijp je reactie best, begrijp me nie verkeerd , maar laat me me wat duidelijker verklaren.

wat ik zei over weinig dj's hier in de regio heb je denk k verkeerd begrepen. ik had t niet zozeer over kwalitieit, maar over kwantiteit (hoewel ik kwaliteit prefereer; heb liever 1 goeie dj dan 10 bekende). hier is t aantal mogelijkheden voor n goeie clubnight zéér beperkt t.o.v. het 'Westen'.
wat ik zei was ook bedoeld om aan te geven dat je hier in Twenthe niet zo makkelijk een dj van 'formaat' ziet optreden. nou ben ik geen favoriet van FLG, maar iets als;
- 1 van de SHM-members
- Matthew Dekay
- Erick Morillo
- Roger Sanchez
- Hed Kandi
- een DJ van t Defected-label
... zie je hier weinig/niet, laat staan n house-dj(-duo) als Deep Dish of i.d.
dat is hier natuurlijk zeer onwaarschijnlijk. terwijl DD laatst wel in de Westergasfabriek heeft gestaan. Armin zal je hier ook niet snel zien, terwijl de armada nights toch zo nu en dan plaatsvinden in t westen. wie er allemaal in E'de (en omgeving) draait ben ik niet helemaal 100% van op de hoogte, maar weet wel dat t lang niet zo uitgebreid is als in t westen. daarnaast ligt mijn smaak niet bij techno, hoewel Joris Voorn n uitzondering is voor me. daar zou k best wel eens heen willen. maar dj's als Robert Hood, Ken Ishii, Steve Rachmad en nog meer zijn vast en zeker kwalitatief zeer goed. voor hun genre miss wel de lijstaanvoerders. maar daar had ik t niet over. ik luister ook nooit naar dietechno. gezien dit topic heb ik t vooral over house. en als ik zo nu en dan sig's hier zie van NLTA's, of verhalen lees over clubnights, die gaan over de beter house dj's, dan kwijl ik jaloezie ... DAT zie je hier niet. atak is volgens mij best vooruitstrevend, maar daar houdt t verder ook wel zo'n beetje mee op (qua mogelijkheden hier in de regio). de hoeveelheid uitgaangelegensheden hier, met thema-avonden voor bepaalde stijlen als houde e.d., is zéér beperkt. vandaar ..

ps; ik wist btw wel dát Joris (die bedoelde ik ook met Voorn) wel ns in de Atak draait/draaide, maar wist echter níet dat ie er resident was.

Pages (2): [1] 2 »