TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hur mycket vatten kan man dricka?
Pages (2): [1] 2 »

Posted by reveal on Apr-14-2002 13:33:

Hur mycket vatten kan man dricka?

L�t er inte luras av �mnesraden - det �r en seri�s fr�ga.

N�r man �r ute och dansar s� blir man ju som bekant v�ldigt t�rstig. Jag har en k�nsla av att man dricker f�r mycket, eftersom det �r sv�rt att k�nna direkt att "det var lagom". Jag har dessutom h�rt talas om folk som har d�tt d�rf�r att de druckit f�r mycket vatten...

Hur mycket kan man dricka innan det blir farligt? Hur mycket �r "lagom" att dricka?

Posted by AnD on Apr-14-2002 13:57:

Det kr�vs extremt mycket vatten f�r att man ska d� av dricka det. Om man �r t�rstig ska man dricka helt enkelt. Att dansa �r som vilken annan motion som helst egentligen och som bekant s� kan man ju dricka vatten som en flod-h�st n�r man sportar/motionerar s� jag tror inte det �r n�gon st�rre skillnad.
Men om man k�nner att man b�rjar m� illa o grejjer kanske man borde ta det lite lugnt med vattnet. Tvivlar d�remot p� att man kan dricka s� mycket vatten s� man d�r medans man dansar.
Folk som d�r av att dricka vatten g�r det nog knappast p� dansgolvet

Posted by SteveTranz4ever on Apr-14-2002 13:57:

Har ocks� h�rt talas om det d�r, var v�l n�t �r sen som en person hade druckit s� mycket att personen dog. Det finns v�l risk f�r s�nt om �n liten om man m�ste knapra piller.
Sj�lv h�ller jag mig "bara" till alkohol och alldeles f�r lite vatten n�r jag igentligen skulle beh�va det f�r att slippa baksm�llan.

Vatten beh�vs ju inte bara f�r v�tskebrist, v�ldigt mycket �r ju ocks� f�r att kyla kroppen s� den inte "�verhettas" n�r den f�r jobba som fan. Det var ju �ven n�n som dog av �verhettning efter en d�lig E, personen koka upp helt enkelt fast dom lade denne i is...

Annars s� har jag h�rt att man ska dricka lagom med vatten. Dricker du f�r mycket varje dag �r risken st�rre att du drabbas av inkontinens vid h�gre �lder...

Posted by Aendy on Apr-14-2002 14:03:

Under tungt arbete kan kroppen f�rlora upp till 1 liter svett per timme per kvadratmeter kroppsyta. Detta m�ste ers�ttas, men innan man k�nner av t�rsten annars r�kar man ut f�r ett litet tillst�nd av uttorkning som kan medbringa bl.a. huvudv�rk som f�ljd. Jag tror att man b�r f� i sig cirka 3-5 liter v�tska under dygnet f�r att uppr�tth�lla en vis v�tskebalans. Vid f�r h�g vattenkonsumption s� sp�r du ut kroppens naturliga v�tskebalans med inneh�llandes anpassade doser av mineraler, vitaminer och andra byggstenar. Kroppen signalerar n�r du druckit f�r mycket p� samma s�tt som n�r du �tit f�r mycket. S� �r du klar i huvudet s� kan du inte dricka ihj�l dig (s� l�nge du inte h�ller ner det i lungorna, men d� andas du vatten, inte dricker.) Om man ska arbeta/dricka mycket b�r v�tskan inneh�lla lite salter och andra mineraler f�r att vattnet inte ska ta orken ur dig.

Posted by reveal on Apr-14-2002 14:08:

att dricka 5 liter p� en kv�ll �r allts� inte f�r mkt?

Posted by Aendy on Apr-14-2002 14:14:

quote:
Originally posted by reveal
att dricka 5 liter p� en kv�ll �r allts� inte f�r mkt?

Beror p� om kv�llen �r en timme l�ng eller tio timmar l�ng och om du sitter � fl�rtar med n�n brud hela kv�llen eller st�r och river loss p� dansgolvet. Och �ven om du dricker f�r mycket s� reagerar kroppens sensorer p� det och sl�pper ut allt igen genom att du m�ste springa p� dass hela tiden. Kroppen tar bara till sig den v�tska den beh�ver resten g�r raka v�gen ut. Det passerar n�stan ett badkar med v�tska genom njurarna varje dygn med det �r bara n�n liter somgenom osmos g�r ut den v�gen. Kroppen har ju sitt eget �tervinningssytem d�r njurarna �r reningsverket. S� det �r bara n�r den k�nner den beh�ver fylla p� vattenf�rr�det (vid svettningar och magsjukdomar ) som man k�nner t�rst.

Posted by reveal on Apr-14-2002 14:18:

jag menar 3-4 timmars konstant h�rt dansande

Posted by Aendy on Apr-14-2002 14:25:

quote:
Originally posted by reveal
jag menar 3-4 timmars konstant h�rt dansande

Man har v�l uppemot 2 kvadratmeter hud p� kroppen s� det l�ter v�l inte helt orimligt

Posted by nils on Apr-14-2002 14:31:

dricker man "f�r mycke" vatten s� b�rjar man:
1. bli ruggigt kall
2. m� illa
3. lite kallare
4. osv
vatten poker e kul n�r man sitter o k�r i ett par timmar, en mer eller mindre utmaning och n�got kul att g�ra n�r man �r bored

har ocks�
h�rt att man blir packad ifall man dricker ca: 10-12 liter...

Posted by reveal on Apr-14-2002 14:33:

quote:
Originally posted by Trancefella h�rt att man blir packad ifall man dricker ca: 10-12 liter...

det l�r ju inte G� att dricka s� mycket...

en annan grej jag har h�rt om vatten �r att om man dricker ca 5 liter i ett svep s� d�r man

Posted by 303 on Apr-14-2002 15:24:

yup, dricker man f�r mycket vatten under f�r kort tid kv�vs man genom drunkning.

hur myckert �r f�r mycket beror ju p� person och tid.

Posted by Virus on Apr-14-2002 15:31:

quote:
Originally posted by Trancefella
vatten poker e kul n�r man sitter o k�r i ett par timmar, en mer eller mindre utmaning och n�got kul att g�ra n�r man �r bored

Hehe... Vattenpoker... Jag och n�gra kompisar utmanade varrandra om vem som kunde dricka mest vatten n�r vi var typ 13 �r. Satt och drack vatten i n�n timme.. Jag vann p� 6 liter om jag inte missminner mej. Idioti. M�dde illa, ungef�r som n�r man druckit f�r mycket folk�l, det k�nns som man har s� mycket vatten i huvudet att det kommer att spr�ngas.. Plus att man blir framtung

Posted by ExOn on Apr-14-2002 15:35:

Killen som dog hade knaprat E.. n�r man tar E s� blir man enormt j�vla t�rstig och kan dricka hur mycket som helst!
Det �r detta spanarna kollar p� raves, personer som dricker kopi�sa m�ngder vatten.

Posted by Ravesquad on Apr-14-2002 16:45:

intressant fr�ga.. jag har l�st att det e vanligare att folk d�r f�r att dom druckit f�r mycket vatten �n f�r lite p� dansgolvet...blodk�rlen i hj�rnan kan tydligen svullna upp o brista..

Posted by ExOn on Apr-14-2002 17:47:

Men va fan! Drick lagom Som efter en workout..under tiden du g�r det och efter och ta inte droger!!

Posted by ExOn on Apr-14-2002 17:54:

Jag �r tr�tt som en h�st!! F�r sluta vara uppe sent!

Posted by reveal on Apr-14-2002 18:17:

quote:
Originally posted by Dj_ExOn
Men va fan! Drick lagom Som efter en workout..under tiden du g�r det och efter och ta inte droger!!

visst �r det lagom som g�ller
men eftersom man blir V�LDIGT t�rstig, s� tror jag att det �r l�tt att man dricker mer �n man egentligen skulle... kroppen hinner liksom inte fatta att man har druckit f�rr�n man �r t�rstig igen

Posted by mindshooter on Apr-14-2002 18:30:

Jag har sv�rt att se att man skulle kunna svepa 5 liter och sen d� om man inte var h�g eller n�t. Fan jag har k�nt ibland n�r jag f�rs�ker kl�mma i mig mer vatten �n jag kan att det n�stan vill up igen.

Har inte druckit mj�lk s� l�nge jag kan minnas s� d�rf�r dricker jag v�ldigt mkt vatten. s�kert 1-2 liter p� natten ocks�. Jag �lskar vatten! Det �r ocks� en av orsakerna till att jag aldrig har huvudv�rk i skolan etc... 90% av g�ngerna du har huvudv�rk s� beror det p� f�r lite vatten om du inte �r sjuk etc etc...

Posted by sipowitz on Apr-14-2002 20:13:

Vattevatten..

Helloj!

�r det fler �n jag som brukar l�gga upp�t 200 (danska kronor) p� vatten en kv�ll... har blivit en vana n�r man �ver p� gorgeous.dk i k�penhamn... dansa nonstop med nonstop vatten inf�rsel =)

/Martin

Posted by Unis on Apr-14-2002 21:11:

Har f�r mig att jag h�rt att vid aktivt idrottande, s� �r det ca 2dl var 15min som �r det optimala, ungef�r, kan iof variera fr�n preson till preson. � det d�r med att man kan d� av vatten... Jag har en bekant som hade en v�ninna som hade en son som dog av vatten, han hade varit i holland tror jag det var, � tagit E.. � d�refter druckit s� mkt vatten att han dog, han drunkande. fick h�ra detta vid en middag i vintras n�r vi var � �kte skidor i t�nndalen, vi satt� skojade om att vi drack s� mkt vatten s� att det k�ndes som om man skulle d�, hon tog v�ldigt illa upp. Men som sagt, 2dl/15min �r en tumregel

Posted by Amnezia on Apr-15-2002 13:46:

Re: Hur mycket vatten kan man dricka?

hehe du kan nog va lugn.....

de ggr folk d�tt f�r att druckit f�r mkt har E ofta varit inblandat..folk som h�rt att man inte k�nner t�rst,tr�tthet m.m � dricker d� ist�llet oerh�rt mkt f�r att inte tuppa av f�r att de inte druckit..lite motsat ass�.....

s� e du pillerfri s� k�nner du n�r du ska dricka..promise

/Nezia

Posted by SteveTranz4ever on Apr-15-2002 17:27:

quote:
Originally posted by Unis
Har f�r mig att jag h�rt att vid aktivt idrottande, s� �r det ca 2dl var 15min som �r det optimala, ungef�r, kan iof variera fr�n preson till preson. � det d�r med att man kan d� av vatten... Jag har en bekant som hade en v�ninna som hade en son som dog av vatten, han hade varit i holland tror jag det var, � tagit E.. � d�refter druckit s� mkt vatten att han dog, han drunkande. fick h�ra detta vid en middag i vintras n�r vi var � �kte skidor i t�nndalen, vi satt� skojade om att vi drack s� mkt vatten s� att det k�ndes som om man skulle d�, hon tog v�ldigt illa upp. Men som sagt, 2dl/15min �r en tumregel
Aj aj d�, jobbig situation d�r

Sj�lv idag har jag druckit vatten i lagom m�ngder f�r att hindra huvudv�rk.. men nu m�rker jag att det inte hj�lper s� det blir nog en alvedon om det blir v�rre

Posted by mindshooter on Apr-15-2002 18:45:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Sj�lv idag har jag druckit vatten i lagom m�ngder f�r att hindra huvudv�rk.. men nu m�rker jag att det inte hj�lper s� det blir nog en alvedon om det blir v�rre

Skulle nog tro att det inte hj�lper speciellt om du redan skaffat dig huvudv�rken.... Du m�ste nog dricka konstant f�r att hindra den INNAN den kommer

Posted by Vizay on Apr-16-2002 00:50:

ska fan b�rja g�ra som mind � dricka mycket mer vatten om dagarna, d� kanske man inte e s� satans tr�tt hela dagen sen

Posted by fruktsoppa on Apr-16-2002 17:48:

quote:
Originally posted by mindshooter
Du m�ste nog dricka konstant f�r att hindra den INNAN den kommer

konstant blir man bara pink-n�dig av.. eller mindshooter kanske menade att du skulle byta ut mj�lk o annan dricka mot vatten...

men vatten �r �ckligt. godare med annat.

tror man m�r illa efter ett antal liter vatten under kort tid.

Pages (2): [1] 2 »