TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Ljudkvalitet
Ljudkvalitet
Vet n�n varf�r vissa 192 kbps-rippar l�ter som 128 eller v�rre?? Eller �r det bara n�t som jag f�tt f�r mej?
beror ju p� k�llan
om du tex spelar in fr�n ett kassettband s� �r ju kvaliteten redan d�lig fr�n b�rjan, spelar ingen roll om du s� encodar den i 1000 kbps...
Det l�ter ju logiskt.
Men hur ofta rippas trancel�tar fr�n andra medium �n vinyl eller cd? Jag tycker att jag st�ter p� det h�r problemet ganska ofta. Hatar n�r man verkligen gillar l�ten och bara sitter p� en r�keff rip..
om n�n har en 128 kbps rip och koverterar den till 192 s� kommer den se ut som 192 men l�ta som 128. Detta eftersom n�r du f�rs�mrat ljudkvaliten en g�ng (dvs tagit bort vissa h�ga och vissa l�ga ljud) s� kan du inte f� tillbaka dom igen. Det ser bara ut s�.... Detta kan vara f�rklaringen till n�gra iaf....
Andra sk�l kan vara att de anv�nt en d�lig CD-ripper eller att de inte normaliserat volymen innan de kodat mp3n. Eller f�rst�s en d�lig kodare, som t.ex. Xing (som m�nga popul�ra program anv�nder, AudioCatalyst mm.)
Jag har aldrig sj�lv gjort mp3 fr�n vinyl, men misst�nker att det st�ller h�gre krav p� vilket ljudkort man har om det ska bli bra, eftersom det �r analogt.
Som sagt, m�nga mp3or av kass kvalitet blir det. 
men �rligt talat....h�r ni verkligen skillnad mellan en 128 � en 192 mp3'a....jag h�r d� inte speciellt stor skillnad....f�rutom att 192'orna e lite skr�nigare ibland
Aah... Tack f�r info!! 
Personligen tycker jag att det �r ganska stor skillnad mellan 128 och 192, men jag tror det beror p� vilka h�gtalare man har. Ju s�mre h�gtalare desto mindre skillnad.
man h�r skillnad p� 128 och 192, speciellt vid h�gre volym och/eller bra anl�ggning
| quote: |
| Originally posted by reveal man h�r skillnad p� 128 och 192, speciellt vid h�gre volym och/eller bra anl�ggning |
Min generella uppfatting vad g�ller kvalitet p� ljud �r att desto renare/b�ttre kvalitet signalen har till f�rst�rkaren/h�gtalaren desto b�ttre ljud...
Ett orent ljud l�ter h�gre n�r man vrider upp volymen men kan i sj�lv verket vara en rent fysiskt l�gre volym men �nd� mer skadlig f�r �rat...
Dom flesta h�r inte n�r en f�rst�rkare klipper, dom flesta tror desutom att det �r h�gtalaren som �r d�lig n�r det i sj�lva verket �r f�rst�rkaren som inte kan leverera tillr�ckligt med effect... N�r detta sker �r det l�tt att br�nna en h�gtalare, �ven med en "fjuttig" f�rst�rkare...
Allts�, redan fr�n b�rjan har vi ju en s�mre signal fr�n en mp3a som har 128kbps gentemot en som har 192kbps och det h�rs l�ttare n�r man �kar volymen eftersom det annars �r sv�rt att h�ra den s�mre signalen...
Det �r ju inte bara volymen man �kar utan �ven dom procent distorsion som finns fr�n b�rjan...
Jag har lyssnat p� en CD f�r bil ljuds audiofiler med tv� exakt lika sp�r med enda skillnaden att den ena hade 0.02 % distorsion och den andra hade 10 % vilket man tycker borde vara l�tt att h�ra vilken som var den s�mre...
Men man h�rde inte mer �n att det kanske var en liten skillnad, men vilken som var s�mre var f�r mig om�jligt att s�ga... n�r vi sen �kade volymen s� �kade skillnaden p� den h�rabara skillnaden p� ljudet...
Nu blev det mycke p� en g�ng men jag hoppas jag gjorde n�n nytta...
Ha D...