TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- mp3 vs atrac

Posted by NbR on Jun-23-2002 09:27:

Big Ears mp3 vs atrac

�r det bara jag som tycker att det �r v�ldigt p�frestande att lyssna p� mp3r.

N�r jag drar �ver samma l�t till min netMD (och f�r den konverterad till atrac) s� �r det inga problem alls, eller om jag lyssnar p� samma l�t fr�n datorn i atrac-format. Men om jag skall lyssna p� orginalet (mp3-filen) s� blir jag "tr�tt i �ronen" v�ldigt fort... 10-15 koncentrarat lyssnande �rkar jag med som max.

Atrac-filer har ett mycket mer "analogt" ljud �n samma mp3-l�t.
Mp3 har ett mycket mer "sk�rande"ljud.

Jag har aldrig tankat mp3r tidigare, det �r tack vara min (fr�n japan inf�rskaffade till 50% av svenskt pris) mz-n1 som jag kan uppskatta "n�t-musiken".

Posted by NbR on Jun-23-2002 09:29:

hmm... alla skall egentligen vara :+o -+ om ni fattar

blev en herrans massa leende:isar

Posted by ExOn on Jun-24-2002 15:12:

Den ska jag ox� inf�rskaffa.. men g�r den mp3 till atrac.. det �r r�tt coolt..

Posted by 303 on Jun-24-2002 18:10:

jag v�ntar bara p� dagen d� vi alla g�r �ver till ogg ist�llet f�r mp3

funkar netmd�n bra annars eller??

Posted by Mehari on Jun-28-2002 12:50:

Re: mp3 vs atrac

quote:
Originally posted by NbR
Atrac-filer har ett mycket mer "analogt" ljud �n samma mp3-l�t.
Mp3 har ett mycket mer "sk�rande"ljud.

kvaliteten p� ljudet beror p� hur mp3n �r kodad, i vilken bitrate och med vilken codec. tex �r Fraunhofer mycket b�ttre �n programmet bladeencoder vid samma bitrate. Att atrac l�ter p� ett speciellt s�tt beror p� att det �r det programmet/h�rdvara som kodar, medan mp3or kan vara kodade p� m�nga olika s�tt.
Ju!

Posted by NbR on Jun-28-2002 13:30:

Hello!

Det �r mjukvarukomprimering p� de l�tar man tankar �ver fr�n datorn till MD:n. F�rst kodas/kodas om l�tarna till atrac(3) och sedan tankas de �ver.

Beroende p� hur h�rt man har komprimerat l�tarna (sp/LP2/LP4) s� tar det olika l�ng tid att tanka �ver dem. SP �r mkt bra ljud, LP2 �r lite plattare och tamare p� ngt s�tt. LP4 har jag inte anv�nt.. r�cker gott att f� in en 140 minuter p� en skiva eller vad det blir med LP2. Det finns 80minuters skivor oxo till MD.

Ang. MP3 s� tycker jag att man alltid f�r ett ljud som �r allt f�r "skarpt", som sk�r i �ronen. Om jag skall lyssna p� ngn mp3-skiva i bilen f�r jag alltid dra ner diskanten 20% f�r att st� ut.
Dessutom blir jag v�ldigt "tr�tt i huvudet", om ni f�rst�r vad jag menar, av att koncentrerat lyssna p� mp3-or.

H�nder inte med de atrac-kodade filerna.. inte ens om orginalet var en mp3a som jag kodade om till atrac, f�rv�nansv�rt nog. P� s�tt o vis kan man s�ga att atrac f�rb�ttrar en mp3-kodad l�t.. :P

Ett stort + med mz-n1 �r att den har riktig bas, vanligtvis brukar md-spelare vara klena med basen men �ven med bra h�rlurar orkar den spela basen som den skall l�ta.

Jag kan rekomendera alla som k�nner ngn som skall till Japan att plocka upp en s�dan h�r �t er.. (alla nickar h�r igenk�nnande och t�nker p� sin v�n/sl�kting/bekanta som skall �ka till Japan n�sta vecka) enda "nackdelen" �r att man kan skriva in japanska tecken i l�ttitlarna o dyl. Engelsk manual medf�ljer om man vill importera.. garantin blir v�l lite strulig men sony finns ju i sverige oxo.