TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Mijn eerste trance song - Tips?

Posted by jordidroj on Nov-04-2010 15:13:

Mijn eerste trance song - Tips?

Hallo allemaal ,,

Ik maak al sinds mijn zesde muziek, maar wilde laatst ook eens ander soort muziek gaan maken en heb iets van trance geprobeerd. En ik vind het er ook al aardig op lijken al zeg ik het zelf .
Maarja,, als ik dan naar profs luister zoals Armin van Buuren dan is er tog duidelijk een groot verschil tussen mijn liedje en zijn dingen. Dat van hem is gewoon veel professioneler..
Hebben jullie enige tips om trance te maken of om dit liedje te verbeteren? Waar ik extra op moet letten etc.

Hier isie dan:
http://www.youtube.com/watch?v=QTr-4yLbE9c

Greetzz,,
Jordi

Posted by Voci on Nov-11-2010 14:01:

- meer variatie
- betere melodie
- betere geluiden, niet zomaar een presetje pakken en klaar. Verdiep je in hoe je de geluiden dikker en vetter maakt.
- betere beat, die kick is niks, de clap is niks, en verder is er weinig te beleven. Werken met samples en leren hoe je daarvan je eigen kicks maakt (of niet). Ook percussie geluiden toevoegen om de beat meer swing te geven. Gebruik dan niet kwakkeloos loops, maar probeer eigen te maken.
Verder afwisselen met highhats of rides etc.
- FX, maak de overgangen interesanter. Als je modern wilt zijn dan kun je grote wind swoosh geluiden gebruiken.
- beter subbass. Ik denk dat je er op dit moment geen in hebt. Dat bas geluid op 1/8 is maar slapjes. Meer 'low'.
- als je echt in de trance muziek wilt maken, dan is het toch vrij gebruikelijk ook extended versies te maken die wat ze noemen "DJ friendlier" zijn.
- luister naar andere nummers en schrijf op wat voor elementen je allemaal hoort.
- wees kritisch op jezelf, doe je eigen nummer luid aan en bedenk je of je het zou willen horen op *Feest*.
- last but not least, geef niet op, heb plezier en je zult elke track weer een stapje beter worden.

Posted by Voci on Nov-11-2010 14:07:

Oke dat was even puntsgewijs, maar daar schiet je misschien weinig mee op.

Beat:
Erggg veel mensen (ook die met releases) gebruiken samples (.wavs)(dus niet midi/VST) voor hun beats. Vaak worden "Sample packs" gebruikt. De meest standaard gebruikte zijn de Vengeance packs. Deze hebben allerlei packs, maar zijn zeker niet de enige. Mocht je er niet uit komen stel dan een specifieke vraag op TA of een ander forum.

Wat ook belangrijk is het mixen. Dat wil zeggen, hoe jij de verhoudingen tussen alle instrumenten hebt staan.
EQ (equalizing) is bv belangrijk. Filter onbelangrijke delen uit de instrumenten. Je hoofdmelodie instrument heeft bijvoorbeeld geen diepe lage tonen nodig, dus je kan alles onder de 200hz weg filteren (voorbeeld). Hierdoor krijgt je die bass meer ruimte om van zich te laten spreken.

Etc. etc... :P Er is zo veel te vertellen. Op het oude trance.nu forum stonden genoeg topics over production techniques. Ik weet niet hoe dat op dit forum zit.

Posted by jordidroj on Nov-17-2010 16:26:

Heey,,

Sorry dat ik niet eerder had terug gepost, maar ik kon mijn topic niet meer vinden.

Heel erg bedankt voor de tips man! Bij het volgende nummer zal ik er aan denken ;-)

Greetzz,,
Jordi

Posted by jordidroj on Nov-21-2010 15:42:

Heey allemaal,,

Ik heb wat nieuws in elkaar geknutseld,, de base kick en claps zijn nog steeds niks maar er zit wat meer variatie in
Ik zal proberen met elk liedje langzamerhand dat hele rijtje met tips proberen af te werken

Hier isie dan:
http://www.youtube.com/watch?v=7sNv-JRK4AA

Greetzz,,
Jordi