TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Trance och Svarje
Pages (3): [1] 2 3 »
Trance och Svarje
T�nkte vi skulle kunna dra ig�ng en debatt nu n�r skolorna b�rjar igen och TA-forumet b�rjar leva igen.
Jag skulle vilja ge min syn p� varf�r trance/techno/goa/m.m.-scenen har sv�rt att etablera sig. M�nga skyller p� RK och deras �verordnade och stirrar sig blinda p� det.
Jag anser att vi som �r TA:s har stor del i det. Jag ska j�mf�ra med rollspelskulturen. N�r rollspelandet kom till Sverige gick genast media, politiker och annat folk med makt ut och proklamerade att rollspel var farligt f�r ungdomen. Att det bara handlade om d�d och svartkonst. Numera �r rollspelandet oerh�rt accepterat och f� miljontals i bidrag varje �r. Vad h�nde d�. Jo, rapporterna om att ungdomar associerade med rollspelandets baksidor st�mde. Vissa som uppfattat det snett offrade katter och sprang runt med soft-air guns och sv�rd p� gator och torg. N�got som enligt lagtexterna �r f�rbjudet. Men de riktiga entusiasterna visste att rollspelandet inte handlade om v�ld utan spelet isig.F�r att rentv� sin verksamhet bj�de makthavare in p� konvent. Tidningar skrev om hur ungdomarna utvecklade teatrala f�rm�ga och utvigdade sitt ordf�rr�d och sociala kompetens. F�reningar som inte kunde uppvisa seri�s verksamhet fick inte tilltr�de till SVEROK och medlemmar i de enskilda f�reningarna st�ngdes av om de inte kunde anamma de g�llande (centraliserade har jag f�r mig) stadgarna. En viss angivarverksamhet p�gick f�r att bli av med r�t�ggen och efter h�rt slit och jobb kunde rollspelarna visa upp att det handlade om spelandet och inte v�ldet.
Danskulturen handlar om dansandet och musiken, inte drogerna. Men det �r drogerna som makthavarna h�ngt upp sig p�. De har inget emot musiken, dansen eller den sociala aspekten. Hur g�r vi inom danskulturen n�r vi ska visa att det �r musiken och dansen det handlar om? Jo vi associerar oss med n�got som kallas Reclaim the streets. En organisation som absolut inte klarar av att h�lla rent i sina egna led vilket mynnar ut i rena gatukrig och missgynnar danskulturen ytterliggare f�r nu �r vi inte bara knarkare utan anarkister och v�ldsverkare ocks�! Vi har kanske ingen centralorganisation som SVEROK men vi borde kunna h�lla ordning hos oss sj�lva. Att ta droger �R olagligt oavsett hur ofarligt det �r och fram till att det blir lagligt kommer makthavare reagera p� ett stort drognyttjande i danskulturen. S� om vi ska kunna visa upp att det verkligen handlar om musiken och dansen f�r vi nog se till att inte l�ta de som inte kan anamma det f�rst�ra f�r oss andra. Dags att rensa upp i v�ra egna led annars blir vi nog inget st�rre land inom danskulturen. Och sn�lla b�rja inte med j�mf�relser om andra l�nder. Om vi ska kunna g�ra n�got m�ste vi se p� vad vi kan g�ra med v�rt land och dess traditioner och inte v�nda sig till hur de g�r i andra l�nder. Politiken �r s� stor och divers att det �r som att j�mf�ra �pplen med apelsiner.
Vad tycker ni?
Bra initiativ!
...men jag h�ller (som vanligt) inte med. Och (som vanligt) s� m�ste jag l�gga mej i..
Det �r ju inte de som g�r p� festerna som brandar danskulturen som en urs�kt f�r knark, det finns det andra som g�r och som �r de som verkligen f�rtj�nar kritik. P� inget vis g�r det att skylla danskulturens h�gst begr�nsade tillv�xt med att folk tar droger. Tycker du allts� att om man tar droger och lyssnar p� trance s� f�r man skylla sig sj�lv?
Dessutom tycker jag absolut att man m�ste f� referera till hur saker sk�ts i andra l�nder. I dom stora festl�nderna s� tas det inte mindre droger. Det �r hetsjakten h�r i Sverige som m�ste bort..
Traditioner �r till f�r att brytas, Ciao!
H�ller med aendy...som vanligt 
Han menade nog kanske inte att man f�r skylla sig sj�lv om man tar droger. Jag tycker personligen inte att man f�rst�r f�r resten av kulturen genom att g�ra det heller MEN vi m�ste visa att det inte �r det det handlar om! Det �r inte d�rf�r vi lyssnar p� musiken och dansar. Det �r endast en liten skara som lyssnar bara f�r att det ger b�ttre efekt till knarket. Eller har jag fel?
Precis som b�de Aendy och mind s�ger s� m�ste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i sj�lva verket handlar om m�nniskor som vill ha kul.
Jag tror att dom flesta vet vid det h�r laget vad jag tycker om droger s� jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill p�peka �r att ni som tar droger t�nk p� att f�r varje g�ng ni g�r det s� f�rst�r ni lite till f�r hela danskulturen i sverige som inte tar droger.
droger �r inte till�tet i sverige och d�rf�r kommer sverige inte att tolerera n�got som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det f�rekommer i...v�nj er f�r det kommer ingen �ndring p� detta!
vi m�ste visa att vi som tillh�r danskulturen kan sk�ta oss vi m�ste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi m�ste visa att danskulturen inte �r s� farlig � destruktiv som de styrande i sverige tror...
| quote: |
| Precis som b�de Aendy och mind s�ger s� m�ste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i sj�lva verket handlar om m�nniskor som vill ha kul. |

| Originally posted by robstar Men...VEM ska vi visa de till? |
| Originally posted by Vizay Precis som b�de Aendy och mind s�ger s� m�ste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i sj�lva verket handlar om m�nniskor som vill ha kul. Jag tror att dom flesta vet vid det h�r laget vad jag tycker om droger s� jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill p�peka �r att ni som tar droger t�nk p� att f�r varje g�ng ni g�r det s� f�rst�r ni lite till f�r hela danskulturen i sverige som inte tar droger. droger �r inte till�tet i sverige och d�rf�r kommer sverige inte att tolerera n�got som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det f�rekommer i...v�nj er f�r det kommer ingen �ndring p� detta! vi m�ste visa att vi som tillh�r danskulturen kan sk�ta oss vi m�ste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi m�ste visa att danskulturen inte �r s� farlig � destruktiv som de styrande i sverige tror... |
| Originally posted by robstar Men...VEM ska vi visa de till? |
Vi m�ste promote:a dancemusiken b�ttre i de h�r landet. Musiken m�ste ut till folket...s� folk fattar va de handlar om... och Klubbarna m�ste v�ga satsa lite mer.... |
Fan , hyr STHLM�s m�ssan � ta hit lite SuperStar Dj�s!!!! ![]() Men sj�lv s� tycker ja de ser ut som att de b�rjar ta sej i sverige...ser ju b�ttre ut nu allafall... |

och jag t�nker inte ens svara p� ditt andra inl�gg whiteRussian eftersom vi redan haft den h�r diskusionen x antal g�nger 
dock kan jag h�lla med om att det �r din kropp � att du g�r som du vill med den.....sen e jag ganska s�ker p� att du klarar � ta konsekvenserna av det ocks� (b�de dom bra � dom d�liga) men fr�gan e...klarar alla det?
(fan nu svarade jag juh iaf fast jag inte skulle) 
| Originally posted by Vizay och jag t�nker inte ens svara p� ditt andra inl�gg whiteRussian eftersom vi redan haft den h�r diskusionen x antal g�nger ![]() dock kan jag h�lla med om att det �r din kropp � att du g�r som du vill med den.....sen e jag ganska s�ker p� att du klarar � ta konsekvenserna av det ocks� (b�de dom bra � dom d�liga) men fr�gan e...klarar alla det? (fan nu svarade jag juh iaf fast jag inte skulle) |
| Originally posted by King of Clubs P� inget vis g�r det att skylla danskulturens h�gst begr�nsade tillv�xt med att folk tar droger. |
| Originally posted by King of Clubs Dessutom tycker jag absolut att man m�ste f� referera till hur saker sk�ts i andra l�nder. I dom stora festl�nderna s� tas det inte mindre droger. Det �r hetsjakten h�r i Sverige som m�ste bort.. |
| Originally posted by WhiteRussian Visst fan kommer drogpolitiken i Sverige f�r�ndras, det kan jag lova dig. G�r liksom inte att blunda f�r att cannabis �r mer eller mindre ofarligt hur l�nge som helst. |
| Originally posted by WhiteRussian � inte FAN f�rst�r jag n�r jag tar droger, vad �r det f�r j�vla skitsnack. Det �r juh polisen som f�rst�r n�r dem ingriper genom en lag som inte borde f� existera, n�mligen att det �r olagligt att �verhuvudtaget vara p�verkad av narkotika i gestapo-Sverige. Inom EU �r det BARA Sverige och Frankrike som har denna tok-lag... Inte fan t�nker jag respektera denna lag, jag g�r vad jag vill med min egen kropp, punkt slut. |
| Originally posted by Aendy Beskriv p� vilket vis detta �r en tok-lag. Det �r rent f�rnuft. Det �r v�l olagligt att k�pa, inneha och odla/tillverka droger i alla de l�nder som inte har denna "tok-lag" skulle jag tro. Man l�r ha brutit mot n�gon av dessa regler om man sedan skulle ertappas med att vara drogp�verkad. Sunt f�rnuft, eller...? |
D.S
| Originally posted by WhiteRussian Inte dem som anv�nder droger dem m�ste man v�l i f�rsta hand hj�lpa, eller hur? |
| Originally posted by WhiteRussian D� �r v�l det mest logiska att bek�mpa drogerna? Inte dem som anv�nder droger dem m�ste man v�l i f�rsta hand hj�lpa, eller hur? Om det d� �r kriminellt att anv�nda droger �r det sv�rare att hj�lpa dem som anv�nder droger eftersom dem inte v�gar g� till socialen och f� hj�lp eftersom dem d� �r kriminella. |
Man ska sj�lvklart ge hj�lp till dem dom beh�ver hj�lp, inte jag, jag kan kontrollera mitt bruk.
Vad �r det som �r s� dumt med att alla pengar som anv�nds till att bek�mpa mitt marginella bruk jag klarar av att hantera ist�llet anv�nds till dem som inte klarar av det? Hur �r det dubbelmoral?
F�rst�r helt enkelt inte vad du tyckte var fel i mitt resonemang Aendy, f�rklara g�rna,
Det handlar inte om att de l�nder d�r bruket �r lagligt att dem accepterar att folk anv�nder drogerna. Dem f�rst�r bara att det �r helt fel av staten att kontrollera vad medborgare g�r med sina egna kroppar. "Kampen mot Narkotika(tm)" p�verkas inte negativt om sj�lva bruket �r lagligt.
Och inte �r det jag som producerar drogerna, jag anv�nder dem bara.
Sen hur man ska f� trance-kulturen accepterad i Sverige �r jag mer os�ker. G�r liksom inte att blunda f�r att i England och Holland �r �ver 50% p�verkad av n�got p� trance-klubbar/festivaler.
Jag �r n�jd n�r staten inte l�gger sig i om jag tar E eller inte n�r jag g�r ut. Det f�r g�rna var olagligt fortfarande, det skiter jag fullst�ndigt i �ven om jag tycker det �r fel, vill dock inte ha massa sjuka snut-j�vlar som springer runt med bl�slampa medan jag dansar.
Det enda RK ser p� �r drogerna, trance-musiken �r drog-musiken.
Varf�r har det blivit s� h�r ????
Vi kunde lika g�rna g�ra n�n Rock-kommision f�r att stoppa satanister.....(hoppas ni fattar vad jag menar
, inte f�r att rock-musiken �r just satanist-musik....men �nd� ni fattar)
| Originally posted by WhiteRussian F�rst�r helt enkelt inte vad du tyckte var fel i mitt resonemang Aendy, f�rklara g�rna |
| Originally posted by Vizay sen e jag ganska s�ker p� att du klarar � ta konsekvenserna av det ocks� (b�de dom bra � dom d�liga) men fr�gan e...klarar alla det? |
| Originally posted by WhiteRussian Japp, det g�r n�stan alla! Pr�va n�n g�ng... |
| Originally posted by WhiteRussian Vad �r det som �r s� dumt med att alla pengar som anv�nds till att bek�mpa mitt marginella bruk jag klarar av att hantera ist�llet anv�nds till dem som inte klarar av det? |
Men om det �r lagligt att knarka. d� tycker jag det �r underligt att det inte ska vara lagligt att producera det. F�r det ena leder till det andra. antingen s�ger man nej till knark eller s� g�r man det inte. Man kan juh inte s�ga att det �r ok att skjuta folk men inte att g�ra vapen. Tycker man att det �r ok att folk knarkar s� ska juh folk givetvis kunna ha tillg�ng till knark ox�.
som vanligt vettiga inl�gg av aendy
fr�ga: i vilka l�nder �r det lagligt att knarka? �r det n�gra fler �n holland?
| Originally posted by Aendy Om det st�mmer vill jag inte h�ra ett enda ont ord till om att RK f�rst�r alla fester. F�r vad jag uppfattat det som skylls stagnationen av den svenska klubbkulturen p� RK men RK finns d�r ju bara f�r att folk inte kan l�ta bli knarket. Hade knarket inte funnits d�r hade RK inte funnits d�r. |

| Originally posted by Aendy Andra l�nder skiljer sig p� otroligt fler punkter �n drogpolitiken. Se Danmark som �nd� �r ett grannland hur deras invandrarpolitik, r�ttspolitik, drogpolitik m.m. skiljer sig fr�n v�ran. Att endast adoptera danskarnas drogpolitik �r som att blanda ner gelehallon i sin k�ttgryta f�r att man tycker att gelehallon �r s� gott och inte t�nka p� hur det kommer te sig till k�ttgrytan (skum j�mf�relse men jag �r r�tt tr�tt, hoppas budsakpet g�r fram iaf.) |
| Originally posted by King of Clubs Droger och Trance �r vitt skilda ting. Kollektiv bestraffning ut�vas och ni skyller p� de som tar droger inte p� dom som ut�ver maktmissbruket. ![]() |
Detta skriver jag utan h�nsyn om vad som har sagts i denna tr�d innan. (orkade inte l�sa igenom allt
)
I slutet 80 b�rjan 90 d�k det upp en musik still som gick under namnet techno, jag sj�lv b�rjade k�pa dessa skivor och b�rjade spela p� fritidsg�rdar och mindre privat fester, efter ett tag s� d�k det upp droger, drogerna gjorde att fritidsg�rdar f�rbj�d att musiken spelades upp p� fredags diskorna och folk va tvungna att g� n�gon annan stans f�r att lyssna och ta droger till denna musik.
September 90, f�rsta utomhus rejvet jag spelade p�, jag och min kompis va n�gra utav f� som hade s� pass mycket skivor att vi kunde spela i 8h i str�ck, d�rf�r fick vi �ven mycket spelningar, varva d� detta med f�r�ldrar som undrar vad man pysslar med, en skola som inte fick den uppm�rksamhet den kr�ver o.s.v., man vart j�vligt tr�tt helt enkelt, ni f�rst�r problemet, mitt �ttonde skol�r klarades av med hj�lp utav droger, det vart s� intensivt att min �vriga omgivning vart lidande, dom �nda "kompisar" jag hade va den jag spelade med, och dom falska m�nniskor som ville va ens v�n bara f�r man hade grattis droger och kunde f� fram vart n�sta rejv skulle va.
Jag satt en dag och r�knade fram att under tiden Sep 90 tills sommaren/h�sten 92, (kan ha fel p� �ren) spelade jag p� ca 3-4 fester i veckan, alla va sj�lklart inga monster fester utan �ven sm� lugna tillst�llningar i sm� k�llarlokaler, allt detta gjorde jag f�r att ha r�d att k�pa fler skivor och mer droger. Skivk�pandet i sig vart som en drog, s� fort man hade 300-400 sp�nn, drog man till mega eller pitch och k�pte 12
r.
R�ddningen vart att �n dag satt jag och lyssnade p� radion och fick h�ra en l�t som heter "smells like teen spirit" av gruppen Nirvana.
Jag hade aldrig h�rt n�got liknande, hade f�rmodligen inte h�rt en l�t med "riktiga" instrument p� 1 �r.
Det tog ca 2 veckor s� hade jag s�lt alla skivor, h�gtalare, ljus, skivspelare, rubbet och k�pte en gitarr i st�llet.
Lyssnade p� s�n musik i 3-4 �r, allts� Nirvana, Pearl jam o.s.v.
S� jag missade n�r alla dessa, som jag kallar det, under kategorier till techno kom, trance, Goa, progressiv o.s.v. (jag vet att m�nga nu kommer skrika och s�ga att det ena har inte med det andra att g�ra, men n�r jag lirade skivor s� hette det techno eller acid.)
Sen n�gon g�ng sommaren 95-96 s� b�rjade jag kolla in techno scenen igen och s� hur mycket som hade h�nt, b�rjade �ven g� p� fester och ins�g snabbt att INGEN fanns kvar som va med 90-92...
Ins�g ocks� att man inte beh�vde droger f�r att "orka" med en fest, man f�r vila.
Vad �r d� min po�ng med detta och vad har det att g�r med "varf�r trance inte slagit igenom p� den kommersiella sidan"
Jo, Trance, techno o.s.v. �r f�rknippat med droger, precis som Hendrix, the Who och Janis Joplin, allts� hela 60 tals flower power kulturen, I b�rjan p� rejv fester vad det mycket budskap om peace love o.s.v., har sj�lv spelat p� Techno Woodstock.
Och sj�lv klart lyssnade Polisen och kr�garna p� detta.
och man s�g en ny v�g av h�ga, flummiga �lskande ungdomar i parkens alla h�rn, och s�nt ville dom inte ha och slog ner allt s�nt fort, nu med facit i efter hand s� hade dom b�de r�tt och fel..
Visst knarkas det v�ldigt mycket i techno v�rlden, men det g�r det �ven bland dom som lyssnar p� RnB ocks�..... fast det �r musik som inte f�rknippas men flummerier och andra l�saktigheter.
Sen s� tog det ocks� ett bra tag innan techno vart kommersiellt, m�nga djs, l�tmakare gillade att vara lite underground och sl�ppa skivor p� olablade bolag, men idag s� vet ni sj�lva att nu vill djs synas och k�nna pengar... (kapitalismen vinner ny mark... igen)
S� min tro �r att denna underground och knark st�mpel kommer att f�rsvinna, men det kommer ta tid, f�r st�mpeln �r inte helt fel placerad... Det va v�ldigt mycket knark i techno kulturen b�rjan 90.
Dom som tycker att det knarkas frisk nu p� rejv fester skulle vart med d�, d� gick dom och delade ut E i hinkar till folk, det ingick i biljetten liksom. Det va lite billigare p� den tiden.
N�ja... ���� l�nge leve revolutionen!!
| Originally posted by Xplorer76 Vad �r d� min po�ng med detta och vad har det att g�r med "varf�r trance inte slagit igenom p� en kommersiella sidan" |

| Originally posted by mindshooter Vill vi att Trance blir kommersiellt? |
| Originally posted by mindshooter Vi�m�ste fortfarande (som jag sa) visa dom att det �R vitt skilda ting. Och om det nu �r det. Varflr M�STE d� folk ta med sig knark? Tycker att man skulle kunna visa dom att det inte handlar om det n�n g�ng, |