TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Trance och Svarje
Pages (3): [1] 2 3 »

Posted by Aendy on Aug-16-2002 18:33:

Trance och Svarje

T�nkte vi skulle kunna dra ig�ng en debatt nu n�r skolorna b�rjar igen och TA-forumet b�rjar leva igen.

Jag skulle vilja ge min syn p� varf�r trance/techno/goa/m.m.-scenen har sv�rt att etablera sig. M�nga skyller p� RK och deras �verordnade och stirrar sig blinda p� det.

Jag anser att vi som �r TA:s har stor del i det. Jag ska j�mf�ra med rollspelskulturen. N�r rollspelandet kom till Sverige gick genast media, politiker och annat folk med makt ut och proklamerade att rollspel var farligt f�r ungdomen. Att det bara handlade om d�d och svartkonst. Numera �r rollspelandet oerh�rt accepterat och f� miljontals i bidrag varje �r. Vad h�nde d�. Jo, rapporterna om att ungdomar associerade med rollspelandets baksidor st�mde. Vissa som uppfattat det snett offrade katter och sprang runt med soft-air guns och sv�rd p� gator och torg. N�got som enligt lagtexterna �r f�rbjudet. Men de riktiga entusiasterna visste att rollspelandet inte handlade om v�ld utan spelet isig.F�r att rentv� sin verksamhet bj�de makthavare in p� konvent. Tidningar skrev om hur ungdomarna utvecklade teatrala f�rm�ga och utvigdade sitt ordf�rr�d och sociala kompetens. F�reningar som inte kunde uppvisa seri�s verksamhet fick inte tilltr�de till SVEROK och medlemmar i de enskilda f�reningarna st�ngdes av om de inte kunde anamma de g�llande (centraliserade har jag f�r mig) stadgarna. En viss angivarverksamhet p�gick f�r att bli av med r�t�ggen och efter h�rt slit och jobb kunde rollspelarna visa upp att det handlade om spelandet och inte v�ldet.

Danskulturen handlar om dansandet och musiken, inte drogerna. Men det �r drogerna som makthavarna h�ngt upp sig p�. De har inget emot musiken, dansen eller den sociala aspekten. Hur g�r vi inom danskulturen n�r vi ska visa att det �r musiken och dansen det handlar om? Jo vi associerar oss med n�got som kallas Reclaim the streets. En organisation som absolut inte klarar av att h�lla rent i sina egna led vilket mynnar ut i rena gatukrig och missgynnar danskulturen ytterliggare f�r nu �r vi inte bara knarkare utan anarkister och v�ldsverkare ocks�! Vi har kanske ingen centralorganisation som SVEROK men vi borde kunna h�lla ordning hos oss sj�lva. Att ta droger �R olagligt oavsett hur ofarligt det �r och fram till att det blir lagligt kommer makthavare reagera p� ett stort drognyttjande i danskulturen. S� om vi ska kunna visa upp att det verkligen handlar om musiken och dansen f�r vi nog se till att inte l�ta de som inte kan anamma det f�rst�ra f�r oss andra. Dags att rensa upp i v�ra egna led annars blir vi nog inget st�rre land inom danskulturen. Och sn�lla b�rja inte med j�mf�relser om andra l�nder. Om vi ska kunna g�ra n�got m�ste vi se p� vad vi kan g�ra med v�rt land och dess traditioner och inte v�nda sig till hur de g�r i andra l�nder. Politiken �r s� stor och divers att det �r som att j�mf�ra �pplen med apelsiner.

Vad tycker ni?

Posted by Virus on Aug-16-2002 19:15:

Bra initiativ!

...men jag h�ller (som vanligt) inte med. Och (som vanligt) s� m�ste jag l�gga mej i..

Det �r ju inte de som g�r p� festerna som brandar danskulturen som en urs�kt f�r knark, det finns det andra som g�r och som �r de som verkligen f�rtj�nar kritik. P� inget vis g�r det att skylla danskulturens h�gst begr�nsade tillv�xt med att folk tar droger. Tycker du allts� att om man tar droger och lyssnar p� trance s� f�r man skylla sig sj�lv?

Dessutom tycker jag absolut att man m�ste f� referera till hur saker sk�ts i andra l�nder. I dom stora festl�nderna s� tas det inte mindre droger. Det �r hetsjakten h�r i Sverige som m�ste bort..

Traditioner �r till f�r att brytas, Ciao!

Posted by mindshooter on Aug-16-2002 20:04:

H�ller med aendy...som vanligt
Han menade nog kanske inte att man f�r skylla sig sj�lv om man tar droger. Jag tycker personligen inte att man f�rst�r f�r resten av kulturen genom att g�ra det heller MEN vi m�ste visa att det inte �r det det handlar om! Det �r inte d�rf�r vi lyssnar p� musiken och dansar. Det �r endast en liten skara som lyssnar bara f�r att det ger b�ttre efekt till knarket. Eller har jag fel?

Posted by Vizay on Aug-16-2002 20:25:

Precis som b�de Aendy och mind s�ger s� m�ste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i sj�lva verket handlar om m�nniskor som vill ha kul.

Jag tror att dom flesta vet vid det h�r laget vad jag tycker om droger s� jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill p�peka �r att ni som tar droger t�nk p� att f�r varje g�ng ni g�r det s� f�rst�r ni lite till f�r hela danskulturen i sverige som inte tar droger.

droger �r inte till�tet i sverige och d�rf�r kommer sverige inte att tolerera n�got som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det f�rekommer i...v�nj er f�r det kommer ingen �ndring p� detta!

vi m�ste visa att vi som tillh�r danskulturen kan sk�ta oss vi m�ste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi m�ste visa att danskulturen inte �r s� farlig � destruktiv som de styrande i sverige tror...

Posted by robstar on Aug-16-2002 20:47:

quote:
Precis som b�de Aendy och mind s�ger s� m�ste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i sj�lva verket handlar om m�nniskor som vill ha kul.

Japps!

Men...VEM ska vi visa de till?
Sj�lv skiter ja i vad folk tycker...
De e inte politikerna som ska driva DanceKlubbarna , de e VI! Vi ska g� dit och de e vi som ska dansa , inte Folk som bara sitter � tycker.
Vi m�ste promote:a dancemusiken b�ttre i de h�r landet. Musiken m�ste ut till folket...s� folk fattar va de handlar om...
och Klubbarna m�ste v�ga satsa lite mer....

Fan , hyr STHLM�s m�ssan � ta hit lite SuperStar Dj�s!!!!

Men sj�lv s� tycker ja de ser ut som att de b�rjar ta sej i sverige...ser ju b�ttre ut nu allafall...

Posted by mindshooter on Aug-16-2002 21:11:

quote:
Originally posted by robstar

Alla dom som inte vill hyra ut lokar till Rave, alla dom som tycker illa om rave kulturen och �ven polisen. Vi m�ste f� det allm�nt respekterat!

Knarkande sker �verallt. fast det �r bara p� vissa omr�den som det liksom f�rs upp i ljuset. Som i v�rat fall. Tror inte att det hj�lper att n�gra slutar knarka liksom. Vi m�ste bara visa att det inte �r det som v�r kultur handlar om!

Posted by WhiteRussian on Aug-16-2002 22:35:

quote:
Originally posted by Vizay

Jag tror att dom flesta vet vid det h�r laget vad jag tycker om droger s� jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill p�peka �r att ni som tar droger t�nk p� att f�r varje g�ng ni g�r det s� f�rst�r ni lite till f�r hela danskulturen i sverige som inte tar droger.

droger �r inte till�tet i sverige och d�rf�r kommer sverige inte att tolerera n�got som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det f�rekommer i...v�nj er f�r det kommer ingen �ndring p� detta!

vi m�ste visa att vi som tillh�r danskulturen kan sk�ta oss vi m�ste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi m�ste visa att danskulturen inte �r s� farlig � destruktiv som de styrande i sverige tror...

Visst fan kommer drogpolitiken i Sverige f�r�ndras, det kan jag lova dig. G�r liksom inte att blunda f�r att cannabis �r mer eller mindre ofarligt hur l�nge som helst.

� inte FAN f�rst�r jag n�r jag tar droger, vad �r det f�r j�vla skitsnack. Det �r juh polisen som f�rst�r n�r dem ingriper genom en lag som inte borde f� existera, n�mligen att det �r olagligt att �verhuvudtaget vara p�verkad av narkotika i gestapo-Sverige. Inom EU �r det BARA Sverige och Frankrike som har denna tok-lag...
Inte fan t�nker jag respektera denna lag, jag g�r vad jag vill med min egen kropp, punkt slut.

Men det k�nns inte l�nt att diskutera hurvida droger �r r�tt eller inte p� fester med folk som inte pr�vat sj�lva, ni f�rst�r helt enkelt inte vad som h�nder n�r man tar droger, no offence.

Jaja, om n�gra �r bor jag �nd� inte i Sverige, s� d� f�r politikerna g�ra var dem vill medan jag njuter av livet p� kontinentala Europa...

Posted by Vizay on Aug-16-2002 22:54:

quote:
Originally posted by robstar

precis som mind s�ger s� m�ste vi visa det f�r mydigheterna s� dom slutar g�ra sina f�rbannade razzior s� fort dom f�r nys om en ravefest

quote:

Vi m�ste promote:a dancemusiken b�ttre i de h�r landet. Musiken m�ste ut till folket...s� folk fattar va de handlar om...
och Klubbarna m�ste v�ga satsa lite mer....

fan kunde inte sagt det b�ttre sj�lv....vi m�ste visa lite framm�tanda...jobba lite f�r det hela ocks� � inte bara v�nta p� att vi ska bli accepterade n�n g�ng i framtiden

quote:

Fan , hyr STHLM�s m�ssan � ta hit lite SuperStar Dj�s!!!!

Men sj�lv s� tycker ja de ser ut som att de b�rjar ta sej i sverige...ser ju b�ttre ut nu allafall...

hehe kanske n�tt � driva vidare p�....vor eju j�vligt fett

h�ller med dig �ven h�r...b�rjar ju droppa in lite mer k�nda dj's nu s� de e v�l p� g�ng s� sm�tt

Posted by Vizay on Aug-16-2002 22:57:

och jag t�nker inte ens svara p� ditt andra inl�gg whiteRussian eftersom vi redan haft den h�r diskusionen x antal g�nger

dock kan jag h�lla med om att det �r din kropp � att du g�r som du vill med den.....sen e jag ganska s�ker p� att du klarar � ta konsekvenserna av det ocks� (b�de dom bra � dom d�liga) men fr�gan e...klarar alla det?

(fan nu svarade jag juh iaf fast jag inte skulle)

Posted by WhiteRussian on Aug-17-2002 00:27:

quote:
och jag t�nker inte ens svara p� ditt andra inl�gg whiteRussian eftersom vi redan haft den h�r diskusionen x antal g�nger

dock kan jag h�lla med om att det �r din kropp � att du g�r som du vill med den.....sen e jag ganska s�ker p� att du klarar � ta konsekvenserna av det ocks� (b�de dom bra � dom d�liga) men fr�gan e...klarar alla det?

(fan nu svarade jag juh iaf fast jag inte skulle)

Japp, det g�r n�stan alla! Pr�va n�n g�ng...

Posted by Aendy on Aug-17-2002 01:28:

quote:
Originally posted by King of Clubs
P� inget vis g�r det att skylla danskulturens h�gst begr�nsade tillv�xt med att folk tar droger.

Om det st�mmer vill jag inte h�ra ett enda ont ord till om att RK f�rst�r alla fester. F�r vad jag uppfattat det som skylls stagnationen av den svenska klubbkulturen p� RK men RK finns d�r ju bara f�r att folk inte kan l�ta bli knarket. Hade knarket inte funnits d�r hade RK inte funnits d�r.

quote:
Dessutom tycker jag absolut att man m�ste f� referera till hur saker sk�ts i andra l�nder. I dom stora festl�nderna s� tas det inte mindre droger. Det �r hetsjakten h�r i Sverige som m�ste bort..

Andra l�nder skiljer sig p� otroligt fler punkter �n drogpolitiken. Se Danmark som �nd� �r ett grannland hur deras invandrarpolitik, r�ttspolitik, drogpolitik m.m. skiljer sig fr�n v�ran. Att endast adoptera danskarnas drogpolitik �r som att blanda ner gelehallon i sin k�ttgryta f�r att man tycker att gelehallon �r s� gott och inte t�nka p� hur det kommer te sig till k�ttgrytan (skum j�mf�relse men jag �r r�tt tr�tt, hoppas budsakpet g�r fram iaf.)

quote:
Originally posted by WhiteRussian
Visst fan kommer drogpolitiken i Sverige f�r�ndras, det kan jag lova dig. G�r liksom inte att blunda f�r att cannabis �r mer eller mindre ofarligt hur l�nge som helst.

Det �r m�jligt men s� l�nge den inte �r det f�r man antingen anpassa sig eller ta konsekvenserna av att inte kunna h�lla sig till lagarna.

quote:
� inte FAN f�rst�r jag n�r jag tar droger, vad �r det f�r j�vla skitsnack. Det �r juh polisen som f�rst�r n�r dem ingriper genom en lag som inte borde f� existera, n�mligen att det �r olagligt att �verhuvudtaget vara p�verkad av narkotika i gestapo-Sverige. Inom EU �r det BARA Sverige och Frankrike som har denna tok-lag...
Inte fan t�nker jag respektera denna lag, jag g�r vad jag vill med min egen kropp, punkt slut.

Beskriv p� vilket vis detta �r en tok-lag. Det �r rent f�rnuft. Det �r v�l olagligt att k�pa, inneha och odla/tillverka droger i alla de l�nder som inte har denna "tok-lag" skulle jag tro. Man l�r ha brutit mot n�gon av dessa regler om man sedan skulle ertappas med att vara drogp�verkad. Sunt f�rnuft, eller...?

Posted by WhiteRussian on Aug-17-2002 08:41:

quote:
Originally posted by Aendy

Beskriv p� vilket vis detta �r en tok-lag. Det �r rent f�rnuft. Det �r v�l olagligt att k�pa, inneha och odla/tillverka droger i alla de l�nder som inte har denna "tok-lag" skulle jag tro. Man l�r ha brutit mot n�gon av dessa regler om man sedan skulle ertappas med att vara drogp�verkad. Sunt f�rnuft, eller...?

D�rf�r att om man nu inte vill att folk ska f� vara annorlunda ett tag, dvs p�verkade av narkotika, vilket jag tycker �r fel, men �nd�, om man f�ruts�tter detta.

D� �r v�l det mest logiska att bek�mpa drogerna? Inte dem som anv�nder droger dem m�ste man v�l i f�rsta hand hj�lpa, eller hur?
Om det d� �r kriminellt att anv�nda droger �r det sv�rare att hj�lpa dem som anv�nder droger eftersom dem inte v�gar g� till socialen och f� hj�lp eftersom dem d� �r kriminella.

Man beh�ver inte g�ra sj�lva bruker olagligt f�r att kunna bek�mpa droger, d� r�cker innehav och tillverkling av droger bra.
Det beh�ver man bara f�r att bek�mpa missbrukare, vilket vi g�r i Sverige, helt enligt Nils Bejerots id� i slutet av 60-talet.
Han tyckte ocks� att serietidningar var farligt f�r ungdomen. Och att en missbrukare automatiskt multiplicerade sig till tre nya missbrukare.

I Sverige har myndigheterna f�tt det hela om bakofoten, och man bek�mpar m�nniskor som klarar av att anv�nda droger.

Om ni vill ha k�llor till detta s� �r det bara fr�ga, lite br�ttom s� jag hinner inte leta upp allt nu..

P.S Jag �LSKAR att debattera drog-politik, det �r s� KUL! D.S

Posted by Aendy on Aug-17-2002 08:57:

quote:

Inte dem som anv�nder droger dem m�ste man v�l i f�rsta hand hj�lpa, eller hur?

�r det okej om jag skickar ut en patrull socialarbetare till dig d�? F�r du nyttjar v�l och enligt dig sj�lv �r det dit hj�lpen ska g�. Helt �rligt, lite dubbelmoral. Du anser att n�stan alla m�nniskor kan styra sitt bruk men �nd� tycker du resurserna ska g� till att hj�lpa de som knarkar? Vad f�r hj�lp �r det d� de beh�ver?
Men vi borde ta dessa djupare knark-diskussioner i "party-knark" tr�den.

Posted by mindshooter on Aug-17-2002 09:01:

quote:
D� �r v�l det mest logiska att bek�mpa drogerna? Inte dem som anv�nder droger dem m�ste man v�l i f�rsta hand hj�lpa, eller hur?
Om det d� �r kriminellt att anv�nda droger �r det sv�rare att hj�lpa dem som anv�nder droger eftersom dem inte v�gar g� till socialen och f� hj�lp eftersom dem d� �r kriminella.

Detta var faktiskt vettigt sagt. Kan h�lla med om det.
�r det det som �r l�sningen enligt dig? Att genom att drogkulturen accepteras s� ska ox� trancekulturen g�ra det?

tycker dock att det l�ter dubbelt att det ska vara ok att anv�nda droger som inte f�r produceras. D� �r juh det resultatet av en olaglig handling liksom...

Posted by WhiteRussian on Aug-17-2002 09:27:

Man ska sj�lvklart ge hj�lp till dem dom beh�ver hj�lp, inte jag, jag kan kontrollera mitt bruk.

Vad �r det som �r s� dumt med att alla pengar som anv�nds till att bek�mpa mitt marginella bruk jag klarar av att hantera ist�llet anv�nds till dem som inte klarar av det? Hur �r det dubbelmoral?

F�rst�r helt enkelt inte vad du tyckte var fel i mitt resonemang Aendy, f�rklara g�rna,

Det handlar inte om att de l�nder d�r bruket �r lagligt att dem accepterar att folk anv�nder drogerna. Dem f�rst�r bara att det �r helt fel av staten att kontrollera vad medborgare g�r med sina egna kroppar. "Kampen mot Narkotika(tm)" p�verkas inte negativt om sj�lva bruket �r lagligt.

Och inte �r det jag som producerar drogerna, jag anv�nder dem bara.

Sen hur man ska f� trance-kulturen accepterad i Sverige �r jag mer os�ker. G�r liksom inte att blunda f�r att i England och Holland �r �ver 50% p�verkad av n�got p� trance-klubbar/festivaler.

Jag �r n�jd n�r staten inte l�gger sig i om jag tar E eller inte n�r jag g�r ut. Det f�r g�rna var olagligt fortfarande, det skiter jag fullst�ndigt i �ven om jag tycker det �r fel, vill dock inte ha massa sjuka snut-j�vlar som springer runt med bl�slampa medan jag dansar.

Posted by dj_hysterix on Aug-17-2002 09:28:

Det enda RK ser p� �r drogerna, trance-musiken �r drog-musiken.

Varf�r har det blivit s� h�r ????

Vi kunde lika g�rna g�ra n�n Rock-kommision f�r att stoppa satanister.....(hoppas ni fattar vad jag menar , inte f�r att rock-musiken �r just satanist-musik....men �nd� ni fattar)

Posted by Aendy on Aug-17-2002 11:36:

quote:
F�rst�r helt enkelt inte vad du tyckte var fel i mitt resonemang Aendy, f�rklara g�rna

Oki, h�r �r det jag inte f�rst�r:

quote:
sen e jag ganska s�ker p� att du klarar � ta konsekvenserna av det ocks� (b�de dom bra � dom d�liga) men fr�gan e...klarar alla det?

quote:
Japp, det g�r n�stan alla! Pr�va n�n g�ng...

quote:
Vad �r det som �r s� dumt med att alla pengar som anv�nds till att bek�mpa mitt marginella bruk jag klarar av att hantera ist�llet anv�nds till dem som inte klarar av det?

Du tycker man ska l�gga resurserna p� n�got som du �nd� i en mening tidigare anser att folk klarar av sj�lva och dessutom uppmanar folk till att prova. N�got l�ter fel i detta. Kan inte precisera vad.

Posted by mindshooter on Aug-17-2002 11:49:

Dunno

Men om det �r lagligt att knarka. d� tycker jag det �r underligt att det inte ska vara lagligt att producera det. F�r det ena leder till det andra. antingen s�ger man nej till knark eller s� g�r man det inte. Man kan juh inte s�ga att det �r ok att skjuta folk men inte att g�ra vapen. Tycker man att det �r ok att folk knarkar s� ska juh folk givetvis kunna ha tillg�ng till knark ox�.

Posted by reveal on Aug-17-2002 13:26:

som vanligt vettiga inl�gg av aendy

fr�ga: i vilka l�nder �r det lagligt att knarka? �r det n�gra fler �n holland?

Posted by Virus on Aug-17-2002 13:48:

quote:

Om det st�mmer vill jag inte h�ra ett enda ont ord till om att RK f�rst�r alla fester. F�r vad jag uppfattat det som skylls stagnationen av den svenska klubbkulturen p� RK men RK finns d�r ju bara f�r att folk inte kan l�ta bli knarket. Hade knarket inte funnits d�r hade RK inte funnits d�r.

Sant att dom inte funnits d�r om knarket inte funnits d�r, men beh�vs dom? Jag h�ller helt med vitryss n�r han s�ger att drogp�verkade m�nniskor (vilka �r en klar minoritet) p.g.a. sitt tillst�nd inte skadar n�gon f�rutom m�jligtvis sig sj�lv. Fast det �r givet, det beror p� vad man tar.. En Spritkommision skulle nog vara b�ttre..

Jag tror att vi har den scen vi har, helt klart mest beroende p� bristande efterfr�gan.. Drogerna k�nns helt ointressant i samanhanget egentligen.. Som ni sj�lva s�ger: Droger och Trance �r vitt skilda ting. Kollektiv bestraffning ut�vas och ni skyller p� de som tar droger inte p� dom som ut�ver maktmissbruket.

quote:
Andra l�nder skiljer sig p� otroligt fler punkter �n drogpolitiken. Se Danmark som �nd� �r ett grannland hur deras invandrarpolitik, r�ttspolitik, drogpolitik m.m. skiljer sig fr�n v�ran. Att endast adoptera danskarnas drogpolitik �r som att blanda ner gelehallon i sin k�ttgryta f�r att man tycker att gelehallon �r s� gott och inte t�nka p� hur det kommer te sig till k�ttgrytan (skum j�mf�relse men jag �r r�tt tr�tt, hoppas budsakpet g�r fram iaf.)

Jag menade inte att man skulle klippa och klistra n�t annat lands hela politiska program, utan att man m�ste f� referera till delar av andra l�nders politik om man uppfattar det som relevant.

Posted by mindshooter on Aug-19-2002 11:35:

quote:
Droger och Trance �r vitt skilda ting. Kollektiv bestraffning ut�vas och ni skyller p� de som tar droger inte p� dom som ut�ver maktmissbruket.

Vi�m�ste fortfarande (som jag sa) visa dom att det �R vitt skilda ting. Och om det nu �r det. Varflr M�STE d� folk ta med sig knark? Tycker att man skulle kunna visa dom att det inte handlar om det n�n g�ng,

Posted by Xplorer76 on Aug-20-2002 08:17:

Detta skriver jag utan h�nsyn om vad som har sagts i denna tr�d innan. (orkade inte l�sa igenom allt )

I slutet 80 b�rjan 90 d�k det upp en musik still som gick under namnet techno, jag sj�lv b�rjade k�pa dessa skivor och b�rjade spela p� fritidsg�rdar och mindre privat fester, efter ett tag s� d�k det upp droger, drogerna gjorde att fritidsg�rdar f�rbj�d att musiken spelades upp p� fredags diskorna och folk va tvungna att g� n�gon annan stans f�r att lyssna och ta droger till denna musik.

September 90, f�rsta utomhus rejvet jag spelade p�, jag och min kompis va n�gra utav f� som hade s� pass mycket skivor att vi kunde spela i 8h i str�ck, d�rf�r fick vi �ven mycket spelningar, varva d� detta med f�r�ldrar som undrar vad man pysslar med, en skola som inte fick den uppm�rksamhet den kr�ver o.s.v., man vart j�vligt tr�tt helt enkelt, ni f�rst�r problemet, mitt �ttonde skol�r klarades av med hj�lp utav droger, det vart s� intensivt att min �vriga omgivning vart lidande, dom �nda "kompisar" jag hade va den jag spelade med, och dom falska m�nniskor som ville va ens v�n bara f�r man hade grattis droger och kunde f� fram vart n�sta rejv skulle va.

Jag satt en dag och r�knade fram att under tiden Sep 90 tills sommaren/h�sten 92, (kan ha fel p� �ren) spelade jag p� ca 3-4 fester i veckan, alla va sj�lklart inga monster fester utan �ven sm� lugna tillst�llningar i sm� k�llarlokaler, allt detta gjorde jag f�r att ha r�d att k�pa fler skivor och mer droger. Skivk�pandet i sig vart som en drog, s� fort man hade 300-400 sp�nn, drog man till mega eller pitch och k�pte 12r.
R�ddningen vart att �n dag satt jag och lyssnade p� radion och fick h�ra en l�t som heter "smells like teen spirit" av gruppen Nirvana.
Jag hade aldrig h�rt n�got liknande, hade f�rmodligen inte h�rt en l�t med "riktiga" instrument p� 1 �r.
Det tog ca 2 veckor s� hade jag s�lt alla skivor, h�gtalare, ljus, skivspelare, rubbet och k�pte en gitarr i st�llet.
Lyssnade p� s�n musik i 3-4 �r, allts� Nirvana, Pearl jam o.s.v.

S� jag missade n�r alla dessa, som jag kallar det, under kategorier till techno kom, trance, Goa, progressiv o.s.v. (jag vet att m�nga nu kommer skrika och s�ga att det ena har inte med det andra att g�ra, men n�r jag lirade skivor s� hette det techno eller acid.)

Sen n�gon g�ng sommaren 95-96 s� b�rjade jag kolla in techno scenen igen och s� hur mycket som hade h�nt, b�rjade �ven g� p� fester och ins�g snabbt att INGEN fanns kvar som va med 90-92...
Ins�g ocks� att man inte beh�vde droger f�r att "orka" med en fest, man f�r vila.

Vad �r d� min po�ng med detta och vad har det att g�r med "varf�r trance inte slagit igenom p� den kommersiella sidan"

Jo, Trance, techno o.s.v. �r f�rknippat med droger, precis som Hendrix, the Who och Janis Joplin, allts� hela 60 tals flower power kulturen, I b�rjan p� rejv fester vad det mycket budskap om peace love o.s.v., har sj�lv spelat p� Techno Woodstock.
Och sj�lv klart lyssnade Polisen och kr�garna p� detta.
och man s�g en ny v�g av h�ga, flummiga �lskande ungdomar i parkens alla h�rn, och s�nt ville dom inte ha och slog ner allt s�nt fort, nu med facit i efter hand s� hade dom b�de r�tt och fel..
Visst knarkas det v�ldigt mycket i techno v�rlden, men det g�r det �ven bland dom som lyssnar p� RnB ocks�..... fast det �r musik som inte f�rknippas men flummerier och andra l�saktigheter.

Sen s� tog det ocks� ett bra tag innan techno vart kommersiellt, m�nga djs, l�tmakare gillade att vara lite underground och sl�ppa skivor p� olablade bolag, men idag s� vet ni sj�lva att nu vill djs synas och k�nna pengar... (kapitalismen vinner ny mark... igen)
S� min tro �r att denna underground och knark st�mpel kommer att f�rsvinna, men det kommer ta tid, f�r st�mpeln �r inte helt fel placerad... Det va v�ldigt mycket knark i techno kulturen b�rjan 90.
Dom som tycker att det knarkas frisk nu p� rejv fester skulle vart med d�, d� gick dom och delade ut E i hinkar till folk, det ingick i biljetten liksom. Det va lite billigare p� den tiden.

N�ja... ���� l�nge leve revolutionen!!

Posted by mindshooter on Aug-20-2002 09:00:

Thumbs up

quote:
Originally posted by Xplorer76
Vad �r d� min po�ng med detta och vad har det att g�r med "varf�r trance inte slagit igenom p� en kommersiella sidan"

Mkt bra inl�gg
T�nkte p� just det d�r. Har t�nk p� det m�nga ggr.... Vill vi att Trance blir kommersiellt? Sj�lv tycker jag att det skulle ta lite d�d p� sj�lva st�mningen om Trance spelades p� NRJ liksom. Det �r iof v�rre att dom spelar DJ Alligator och kallar det f�r Trance...
Vet inte riktigt hur jag ska st�lla mig i den fr�gan...

Posted by Xplorer76 on Aug-20-2002 09:42:

quote:
Originally posted by mindshooter

Vill vi att Trance blir kommersiellt?

Ahhhh.... bra bra, trodde nog att det skulle komma.

Egentligen handlar det inte om att Trance ska bli kommersiellt eller inte, utan den stora fr�gan �r vad som kommer h�nda n�r det h�nder.
Om man tar house musik som ett exempel, jag g�r f�rbi strureplan varje dag, och p� den uteservering dom har d�r s� kommer det house musik ur h�gtalarna. (I alla fall n�n form utav den)
Skulle det vara m�jligt att inom ett par �r det skulle vara techno som spelades?? (Techno=hela scenen trance/goa o.s.v f�r mig �r det det.) Jag tycker att techno ska spelas h�gt och det tycker nog house killarna/tjejerna ocks�, men �ven s� har det g�tt s� l�ngt att det spelas p� svag volym p� en uteservering mitt i stan.
Har d� house blivit kommersiellt??
Svar NEJ, house �r just nu i Stockholm j�vligt cooooolt.

Vad kr�vs d� f�r techno ska bli kommersiellt??
Tar men ett land som Holland s� m�ste jag nog s�ga att d�r �r techno kommersiellt, musiken har egna radio kanaler och det spelas mycket videos p� tv...
N�r en musik still b�rjar spridas till den stora massan, ja d� �kar sj�lvklart intresset och f�rs�ljningen och g�r d� allts� musik stilen kommersiell.

S� vare sig vi vill eller inte s� tror jag nog att den �vriga publiken �r redo f�r lite techno, fast drog st�mpeln kommer som sagt ta tid att tv�tta bort....

Posted by Virus on Aug-20-2002 11:09:

quote:
Originally posted by mindshooter

Vi�m�ste fortfarande (som jag sa) visa dom att det �R vitt skilda ting. Och om det nu �r det. Varflr M�STE d� folk ta med sig knark? Tycker att man skulle kunna visa dom att det inte handlar om det n�n g�ng,

D�rf�r att folk tycker att det �r roligt med droger och musik. Plus att ingen annan ska l�gga sej i vad man sj�lv g�r med sin kropp. Om man har den utg�ngspunkten s� k�nner man nog att man inte har n�got man vill bevisa.

--
Tyckte ox� mycket om Xplorers inl�gg btw..

Pages (3): [1] 2 3 »