TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Spela in från vinyl


Posted by Connector on Oct-18-2002 16:43:

Spela in från vinyl

Tjao!

Vill spela in en demomix från vinylerna men jag vet inte hur jag ska göra. Hur ska jag koppla? Vilka sladdar ska jag använda?

Ni kanske får lyssna


Posted by robstar on Oct-18-2002 17:13:

Spela in på Datan asså?

DÅ behöver du en RCA - Stereo Kabel


RCA i master output på mixern
Stereo in i Line-in ingången på datan.

Sen spelar du in med Nått LjudEditerings program (SoundForge,WavLab lr CoolEdit)

Men de kommer kräva mycket datorkraft eftersom du kommer spela in i Wav Format. Du kommer behöva rätt så stor HD.

Lycka till!


Posted by Connector on Oct-18-2002 20:49:

ok tack! Blir till att köpa kabel.. Sen ska det mixas


Posted by Vizay on Oct-18-2002 23:17:

du kan gör asom jag också om du vill slippa flytta datorn (dvs om den inte redan e inom räckhåll)

spela in på minidisc å för sen över därifårn till datorn


Posted by reveal on Oct-18-2002 23:20:

quote:
Originally posted by Vizay
spela in på minidisc å för sen över därifårn till datorn


då tappar man väl iofs en hel del information (= kvalitet) ?


Posted by dj_hysterix on Oct-19-2002 10:11:

Nope, inte om du väljer att spela in i "Stereo Mode" däremot tappar du kvalitet om du väljer LP2 eller LP4


Posted by AC. on Oct-19-2002 10:23:

Kan ju vara att jag missade något av det dära med LP2 och LP4 och stereomode men minidisc är ju komprimerat ljud
dvs som mp3 tex sämre ljud kvalite men på mindre plats (fast säger inte att kvaliten på det komprimerade ljudet är det samma som på en mp3 fil)


Posted by Vizay on Oct-19-2002 16:18:

det beror som sagt på vad du väljer för recordmode på minidiscen

det finns Longplay 2 & 4 som reducerar kvaliten på låten vilket gör att man kan ha dubbelt så mycket musik på den skivan

dock ska du inte tappa något om du spelar in i stereomode, kanske pga. sunkig kabel men inte pga discen iaf


Posted by AC. on Oct-19-2002 17:40:

men en minidisc med 74 min music på är fortfarande komprimerat


Posted by Vizay on Oct-19-2002 22:02:

inte mer än det blir på datorn



Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.