TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Reisverslag China 30 oktober - 17 december

Posted by SnuggLe on Nov-03-2002 10:24:

Reisverslag China 30 oktober - 17 december

Hallo mensen,
Hier mijn dagboek uit China...enjoy. Dit is pas van de eerste 4 dagen. Spreek jullie later weer. Feestze binnekort!

Reisverslag deel 1
03:40 Chinese tijd, in het vliegtuig ( 21:20 NL tijd)
Ik zit nu al zo��n 4 uur in het vliegtuig, na eerst 5 uur me te hebben kapot verveeld op Zurich Airport. In het vliegtuig zitten alleen maar chinezen, en erg weinig westerlingen. Kheb verder geen idee wat voor een vliegtuig het is, alleen weet ik dat ik veel te weinig beenr uimte heb. Een hel gaat het worden, 9 uur in een krap vliegtuig.
Net eindelijk wat te drinken gehad in het vliegtuig (ze hebben ook whiskey!). De chinezen begrijpen het systeem niet dat ze van de stewardess wat te drinken krijgen. Ze jatten zelf veel uit het karretje, redelijk apart. Het personeel heeft handen en voeten nodig om de chinezen dingen uit te leggen, want niemand spreekt bijna Engels. Het eten duidelijk maken gaat met pooook pok pok (we eten kip) of " fishie fishie blub blub" (en ze kunnen ook kiezen uit vis).
En mochten ze al Engels spreken dan is het ja en nee. Een stewardess lijkt overigens sprekend op Ellen ten Damme..Jummie! Ik krijg ook steeds een erg vriendelijke glimlach van d'r, dat zal wel zijn omdat ik een van de weinigen ben die alles wel begrijpt.
Mijn schouders beginnen ontzettend pijn te doen. Bleergh! Adriaan van Dis had gelijk in zijn boekje "Een barbaar in China". De chinezen zijn echt smerig; ze rochelen aan 1 stuk door, en de hele wc zit onde met een niet nader te verklaren vloeistof. Mijn buurman heeft ook maar besloten om de hoofdtelefoon van het vliegtuig te misbruiken. Hij staat op standje "mijn trommelvliezen mogen binnen 2 uur kapot zijn"; hij is keihard chinese smartlappen aan het blazen. De rest kan meegenieten maar ik ben de enige die het blijkbaar erg vind.

31 oktober, eerste dag
De eerste dag heb ik overleefd! S'ochtends rond half 9 ben ik geland! Het duurde alleen nog een eeuwigheid vorodat ik mijn bagage had. Als eerste was ik ongeveer bij de bagageband, maar mijn zooi was er pas als laatste. Erg jammer. Ik was ook erg erg blij om Anke weer te zien na 3 maanden. Was al bang dat ik het zoenen verleerd was, maar nee dus ...
Meteen daarna de bus in richting centrum. Het viel me meteen op dat alles zo westers was; veel kleuren, veel reclame en neon, en redelijk wat hoge gebouwen.
Toen ik uitstapte en we richiting het hostel liepen viel het me op hoe erg ik aangestaard werd. Kennelijk is een lange en redelijk blonde westerling nog steeds opzienbarend in Peking.
Na 10 minuten lopen waren we bij het Saga youth Hostel, een redelijk klein maar schone plek. Onze 2 persoonskamer is best groot, met verwarming, tv, douche en toilet. De bedden zijn alleen erg erg hard. Ook een nadeel: je mag hier geen pleepapier in de wc gooien anders raakt deze verstopt. Het moet in een niet afsluitbaar mandje ernaast. Jummie jummie. De plee is overigens toch al 2x verstopt geraakt�Kook zonder plee papier. Het stinkt er wel�Kom van openbare toiletten in de stad zelf maar niet te spreken...BAH!
Na 1,5 uur geslapen te hebben (in het vliegtuig is me dat niet gelukt en daarom was ik al redelijk lang op) er toch mnaar uitgegaan, om te hopen dat mijn jetlag weg zou ebben.
We zijn richting de stad gelopen, om naar de Forbidden City en het Tianamenplein te gaan, maar eerst hebben we wat gegeten. En waar kan je dat beter doen dan...juist.. de Mac Donald. Ik wilde na de vlucht niet meteen in het diepe gegooid worden, en mijn maag langzaam laten wennen aan het chinese eten, dus dan is een hamburger een welkome snack. Alles op zijn tijd. Het eten was er goed, alleen aan het muziekje irriteerde ik me kapot. In die 20 minuten dat we er zaten te eten heb ik 4x hetzelfde gepingel op een my-first-sony keyboard gehoord. Afgrijselijk. Overal in winkels hoor je dat soort herrie. Zelfs ik zou het beter kunnen...
Na het eten dus het Tianmenplein. Groooooooot, maar toch niet zo groot als ik eigenlijk had verwacht. Veel mooie en grote gebouwen eromheen. Voor het mausoleum van Mao stond een superlange rij, dus dat hebben we maar even over geslagen, dat komt later wel. Anke vertelde dat er binnenkort (volgende week ofzo) een of ander partijcongres is van de Communistische partij, waar waarschijnlijk een nieuwe partijtop gekozen wordt en de oude buitengegooid wordt. Je kon de voorbereidingen goed zien op het plein. Overal werden vlaggen en attributen opgehangen. Ook is er erg veel politie & militairen op de been. Ik weet niet of het meer dan normaal is, maar het zijn er echt veel. Op iedere hoek van de straat staat er 1. Redelijke verborgen werkeloosheid!! Dat is niet het enige; alles is hier overdone. Het kaartjes knippen bij de metro gebeurt door allemaal vrouwen ipv een automaat, en dat terwijl de verkoop een halve meter verderop staat. Hetzelfde gebeurt bij toeristische attracties. In het station het je ook 1 persoon boven bij de roltrap staan, en eentje onderaan. Leuke baan heb je dan. Erg veel verborgen werkeloosheid dus. Ik denk dat dit nog uit de communistische tijd is overgebleven.
Vanaf het Tianmenplein kijk je tevens op de straat waar lange tijd geleden die student voor een tank stond en hem tegenhield, het beeld dat iedereen wel gezien heeft van de studentopstand in ik dacht 1989. Deze straat loopt voor de ingang van de Verboden Stad. Voor diegene die niet weten wat de verboden stad is: het was vroeger de woning van de verschillende keizers uit de verschillend dynastieen. Hij woonde daar met zijn familie en regeerde vanaf daar het land. Er kwam geen andere sterveling binnen; de hele familie werd helemaal afgesloten van de rest. Er woonde tevens ook heel erg veel bedienden in de verboden stad ('eneuchs' genoemd). De afmetingen zijn 1,5 mijl bij 0,8 mijl zo ongeveer. Redelijk groot!!
Op de buitenpoort van de Verboden Stad hangt een levensgroot doek met het portret van Mao erop. Eenmaal binnengekomen zagen we meteen een hele dikke limosine, die we nog vaker zouden zien die dag�K
De stad zelf was prachtig. Zo��n mooi dorp eigenlijk alleen voor de keizer..dat zegt toch veel over de rijkdom. Prachtige oude gebouwen. De film �� The last Emperor�� is hier ook opgenomen, mensen die hem kennen weten wel waarover ik praat denk ik.
Wat erg jammer was, was dat de limosine blijkbaar aan een of andere regeringsleider uit een ander lang toebehoorde. Er was hoog bezoek, en daardoor liepen er erg veel veiligheidsmensen en militairen rond in de Verboden stad. We konden veel dingen niet van de binnenkant bekijken, wat me redelijk kwaad maakte. Die vent kan toch niet alles tegelijk bekijken! Balen was het.
Buiten de verboden stad was een parkje waar we toen maar even ingelopen zijn. Dit liep naar boven, waarvan je een heel mooi uitzicht had op heel Beijing. Onderweg moest ik nog op de foto met een Chinese kerel die me helemaal fantastisch vond. Apart.
Op de terugweg, lopend, probeerde ik ma nog even te bellen, maar die was niet bereikbaar, dus toen maar even de voicemail ingesproken. Ik kreeg nog wel een smsje van mijn zus dat ma een beetje bezorgd was en ik moest bellen. Dit smsje kreeg ik niet 1x, maar 80x verspreid over 2 dagen. Zal wel iets mis zijn bij China Telecom�K.niet handig.
We zijn nog even door de winkelstraat van Beijing gelopen. Erg druk, veel neon en veel reclame. Wat me wel opvalt is dat alles erg schoon is. Er ligt echt een vuiltje op straat, er zijn geen aanplakbiljetten en er is geen graffiti. Vele straatvegers houden de boel schoon. Ook wel apart is het contrast in de straten; je ziet veel arme mensen die veelal in de Hutongs (soort sloppenwijken) wonen, maar verder zijn er ook redelijk wat rijke mensen en zie je erg veel moderne grote hotels en banken. China is zich echt aan het klaarmaken voor de Olympische spelen van 2008, nu al. De openbare toiletten gaan eruit, er komen mooie telefooncellen, alle lelijke muren worden platgegooid en er komt meer groen en meer voetgangersgebied. Heel apart om te zien. De hoogbouw schiet ook echt uit de grond, er wordt erg veel gebouwd.
In de winkelstraat heb ik nog even gezocht naar een CompactFlash kaart voor mijn digitale camera, maar die was hier 3x zo duur al in NL. Overigens heb ik de foto��s van mijn camera niet naar NL kunnen sturen via Internet, dat laat de computer hier jammergenoeg niet toe.
Daarna eten, eindelijk! We aten in een restaurant waar Anke ook al vaker gezeten had, met Engelse kaart. We aten sliced pork with bamboo en spareribs plus dumpflings. Niet echt lekker�K. Een beetje jammer, maar mijn maag houdt het nog wel�Kik moet nog even wennen.
In het hostel zijn we in de lobby neergeploft om even uit te rusten en het dagboek bij te houden. Toen we er eenmaal zaten kwamen er ineens veel meer mensen relaxen. Erg gezellig allemaal!! Engelsen, fransen, Amerikanen, Zwitsers, zelfs 2 belgen en een Nederlander. Het was erg leuk om alle verhalen en tips van iedereen te horen! Sommige mensen zijn al maanden aan het rondtrekken door china zelf, en daarvan hebben we handige tips gekregen. Met een belgisch stel (Hans en Ann uit Leuven, 27 en 32 jaar) die al een tijdje hier waern hadden we afgesproken om de volgende dag naar The Summer Palace te gaan. Hans krijgt hier archipunctuur voor zijn been, en daarna willen ze rondtrekken. Ze zitten hier al een redelijk lange tijd. Eerst hebben ze gekampeerd in Mongolie.
Verder heb je Rick, een wat oudere kerel uit Leiden, die een soort van zwerversbestaan omver de hele wereld heeft. Hij heeft al echt veel gezien , en heeft de mooiste verhalen. Op het moment reist hij mee met een of andere geflipte Spanjaard.
Als laatste heb je nog Michelle (uit de VS) en Heath (een Engelse autoverkoper uit Liverpool). Een erg apart stel die met hun 2-en heel Azie doorreizen. Ze waren net terug van zomaar even 5 dagen Tokyo, wat erg duur was blijkbaar volgens hun verhalen. Een bier was er 8 euro�K.. heel veel in vergelijking met het bier bij ons in het hostel. Niet schrikken: 2 YUAN!! Omgerekend is dat dus 0,25 eurocent voor 640 ml bier! Echt super dus! Bier is net zo goedkoop als water�K dat is goedkoop lam worden!

1 november 2002 �V The Summer Palace
8 uur opgestaan om maar vroeg bij de Summer Palace te zijn met Hans en Ann.
Het Zomerpaleis is het buitenverblijf van de keizer en zijn familie, waar hij dus in de zomer het land regeerde. Het ligt erg mooi in de heuvels buiten Beijing, aan het �� Kunming Lake��. De dag ervoor had ik erg last van mijn voeten gehad, dus ik had nu maar backup schoenen meegenomen want het zou weer veel lopen zijn. De busreis was vaag. Halverwege werd iedereen de bus uitgeknikkert, en wij stonden echt zo van: Eh..oke, wat nu?? De bus ging gewoon niet verder terwijl hij dat wel zou moeten doen.
Verder kwamen er ook geen goede bussen langs, en de volgende die we zouden meoten hebben werd ook weer leeggegooid. Dus toen maar een taxi die ons vieren voor 15 yuan (bijna 2 euro) in 20 minuten naar the Summer Palace bracht. Valt niet tegen te lopen.
Slack season, oftewel laagseizoen, was net begonnen dus konden we extra goedkoop naar binnen. Eenmaal binnen zag het er allemaal echt supersupergaaf uit!! Mooier dan de Forbidden City, omdat deze gebouwen in een mooie omgeving aan het meer stonden. Vreemd genoeg was er geen enkele eend of vis te bekennen in het meer. Zeker allemaal opgegeten�K
Het was redelijk warm, ondanks de toch koele wind. De zon scheen lekker en het was prima vertoeven. We hebben een hele tijd met zijn vieren bovenop een heuvel gezeten mnet een fantastisch uitzicht.
De meeste toeristen kwamen pas later op de dag, dus gelukkig was het nog erg rustig. Verder de hele dag daar rondgestruind�Kde foto��s zien jullie nog wel mocht het lukken ze van mijn camera af te halen en te uploaden naar Nederland.
De bus terug was zo vol als wat (2x zo vol als een NL bus die vol zit �� ). Opschieten deed hij ook niet echt, want we zaten midden in de spits.
Met zijn vieren zijn we wezen eten in het favorieten restaurant van Hans en Ann. Het was ook echt supergoed! Het voordeel van met zijn vieren eten is dat je meerdere gerechten kan bestellen. Je krijgt hier niet zoals in NL je eigen bord, maar gewoon een gerecht midden op tafel, waarvan je met zijn allen pakt met je chopsticks.

2 November �V Tianjin & TEDA
Wederom vroeg opgestaan, nu om een uur of 7 zelfs. We moesten namelijk vroeg de trein hebben naar Tianjin, en daarna de bus naar Tanggu, de plaats waar Anke en Anneke stage hadden gelopen. Voordat je in de trein zit wordt je al 3x gecontroleerd. Zouden ze in Nederland eens moeten doen. Van Beijing naar Tianjin in 1,5 uur, zonder 1 stop onderweg! Je koopt hier in China ook een plaatsbewijs (dus voor een vaste plaats) in plaats van een vee-vervoersbewijs in Nederland. Je bent dus altijd verzekerd van een zitplaats..handig! In de trein wederom van die irriterende muziek. Volgensmij gaat er gewoon een geheime hypnotiserende werking van uit�K Gek wordt je er van!
Dan de busreis. Erg apart dat systeem hier. In 3 minuten zie je bijvoorbeeld honderd bussen van lijn 345 voorbij komen, en maar 1 met 745. Geen vaste tijden waarop bussen rijden dus. Iedereen rijdt maar. Tevens heeft iedere bus een eigen propper, die je de bus in lult. De toeter van de bus is het meest gebruikte onderdeel van het hele ding. Hopla, om de 5 meter toeteren. Dat schijnt er echt bij te horen.
Behalve de bussen heb je een paar categorieen weggebruikers.
1) de voetgangers en fietsers. Deze lijken wel vogelvrij verklaard. Je kan wel over vrij lopen , want de wegen zijn erg breed.
2) Een soort bakfietsjes, waarin echt alles wordt vervoerd, van kolen tot kleding, van vele mensen tot balen stro.
3) De eerste auto��s, god mag weten wat voor een dingen het zijn
4) De taxi��s..veelal rode op Daihatsu��s gelijkende bakken. Duizenden heb je er hier.
5) De standaard bak hier: de Volkswagen Santana (en voor de echte patsers: de Volkswagen Santana 2000 of JXL!!!!!) Ze lijken allemaal op de Europese Jetta.
6) Tianjin Huals busjes�Khokken op wielen, die wederom op Daihatsu busjes lijken.
7) De echte auto��s�K. Dure westerse bakken, veelal Audi��s of Buick��s. Het verschil tussen arm en rijk is groot. Bijna allemaal met geblindeerde ramen, zoals alle auto��s behalve de taxi��s eigenlijk wel heben.
8) Als laatste de bussen en de vrachtwagens, die nooit eigelijk een dichte laadbak hebben.

Motoren zie je hier bijna niet, of er moet een politieagent op zitten. Brommertjes, die ik nog vergeten ben, zie je wel af en toe. De snelwegen zijn geen echte snelwegen, omde kilometer is er gewoon een oversteekplaats waar de bus al toeterend voorbij gaat. Er is wel een vangrail in het midden, maar aan de zijkant staan gewoon huizen. We hebben nog niemand geraakt�Keven afkloppen.
Eenmaal aangekomen heeft Anke me de Binhai Times laten zien waar ze gewerkt had. Jammergenoeg was er niemand op de afdeling. Tianjin , waar Tanggu bij hoort, is overigens echt groot! 10,3 inwoners, tegen 13 in Beijing�K!! Netzoals in Beijing is er erg veel hoogbouw. Richting Tanggu heb ik ook erg veel zware industrie gezien.
Na de Binhai Times even naar het appartement om Anneke op te halen. Anneke had nog een verrassing voor Anke: de krant waar Anke voor gewerkt had, had een halve pagina gevuld met een artikel over haarzelf met foto��s erbij! Anke is dus in de omgeving nu een beroemdheid, omdat de krant een oplage heeft van 500.000. Supertof om te zien!!
Het appartement zag er goed uit..het lag op de campus van de plaatselijk Universiteit. Onderweg zagen we nog een traditionele chinese bruiloft, met Limosine, vuurwerk en serpentines. Na Anneke opgehaald te hebben zijn we naar haar werk gegaan, waar een privechauffeur op ons wachte. De weg terug ging 2x zo snel als de heenweg. Ook het eerste ongeluk gezien, tussen een brommer en een motor..hulde!
Vanaf het station richting Ancient Culture Street gelopen, oftewel Prullaria en Toeristische Meuk-straat. De toeristenstraat van Tianjing �K Er waren echt gave souvenirs te krijgen, maar ik moest me echt inhouden om het niet te kopen. Zo goedkoop allemaal!! Ik koop het later tijdens de reis wel dan hoef ik niet te sjouwen. Ben van plan een mooi chinees zwaard te kopen, dat aan de muur gemaakt kan worden. Het kostte maar 100 yuan, en dan kan je nog afdingen. Het lemet was van echt ijzer, en het zag er goed uit. Hopen dat ik hem mee kan nemen naar NL. Ik koop zo��n ding dus later wel , mocht dat nog kunnen.
In de trein terug kwamen we echt heel erg toevallig naast een andere Nederlandse vrouw te zitten, die al 8 maanden aan het rondtrekken was door heel China. Ze heeft hele goede tips gegeven over dingen die wij nog wilde gaan doen. We hebben haar als dank wat nederlands drop gegeven, waar ze erg blij mee was.

Eenmaal terug hebben we met een man of 7 gegeten in hetzelfde restaurant als gisteren. Taco (een Canadees met Nederlandse ouders) en Marcus (een Zwitser) zijn met Ann, Hans, Anneke en ons meegegaan. Blijkbaar had de kok een bad day, want de gerechten die gisteren zo lekker waren, smaakten nu niet. Ach, het goedkope bier hielp wel een beetje ��
Na het eten zouden we gaan stappen!! Exploring the Nightlife in Beijing City. Anke en Anneke hadden namelijk afgesproken met Mark (een huisgenoot van Anke die ook op stage zat in Peking) en met Nienke, een nederlandse studente Internationele betrekkingen die op de Nederlandse ambassade zat. Toevalligerwijs kende Nienke Hans & Ann ook, die hadden elkaar ontmoet op de Transsiberie express.
Uiteindelijk gingen we met een man of 12 richting centrum. Onder hen Tim, een Amerikaan die in zijn eentje reisde en een redelijk grote bek had, maar wel lachen was, en Phil een kerel uit Dublin die zijn leven daar verder opgezegd had, omdat ��I don't want to live in a fucking cubic all my live working for IBM��. Hij wilde in Australie gaan werken en daar een bestaan opbouwen.
De bar waar we naar binnen gingen verkocht 0,5 liter bier voor 15 yuan, maar Tim, onze Amerikaan dus, wist het af te pingelen naar 10 yuan omdat we met zoveel man waren. 1,2 euro dus! Eenmaal binnen werd de muziek meteen geswitched van westers naar Chinees. Kennelijk dachten ze zoiets van ��die gekken zijn binnen, dus nu kunnen we wel weer onze muziek draaien��.
De toko leek op een soort van wegrestaurant, met foute mensen een foute indeling. Aan de bar zaten 2 afrikanen (eenzeldzaamheid hier), een Oost Europees ogende man, en 3 chinezen. Achter de bar een chinese kerel met erg lang haar, en verder waren er nog 2 proppers cq bedienden. De plees waren van die Franse sta dingen, die niet op slot konden.
Het mooiste van alles was, dat iemand van onze groep op de heenweg iets zei over Oost Europese prostituees die hier veel zouden izjn. Ik heb mijn stageonderzoek gedaan naar Oost-Europese mensenhandel, dus ik was lichtelijk nieuwsgierig. Leuk om te horen, maar ik geloofde het niet. Maar wat bleek nou, in die bar zaten naar onze mening 4 van die blonde, met veel make up en bondjassen aangeklede dames. Tim met zijn grote mond er meteen heen, schitterend.
Twintig minuten later kwam er �� versterking��; nog 2 dat soort type vrouwen, samen met 2 big black mother******s, die je hier normaal echt noooooooit ziet. De pooiers??
De Oost-Europees ogende man aan de bar hield ook steeds alles in de gaten. Blijkbaar ene hulpje ofzo.
Tim & Marcus zijn nog even naar een andere toko gegaan, die de dames ons aanbevolen. Toen ze eenmaal terugwaren en rapport uitbrachten bleek dat de verhouding mannen vrouwen 6 staat tot 2 was, waarvan 1 chinese dame en 1 prostituee. De mannen waren veelal foute types. Niet een tent om heen te gaan dus.
Toen ik daar zat zat ik echt te denken; zoiets maak je echt maar 1x in heel je leven mee! Je zit met Engelsen, een Ier, een Zwitser, een Spanjaard, wat Belgen en 5 Nederlanders in the middle of fucking Being, in een bar, waar je aangestaard wordt door een handvol Oost-Europese hoeren. Schitterend, mijn dag kon echt niet meer kapot�K.
Ik moest overigens nog een foto van ze maken. Daarna met mijn eigen camera er ook maar 1 gemaakt om het te bewijzen voor thuis.
Na het 2e biertje voor 10 yuan zijn we maar richting een andere tent gegaan, in Bar Street. Tim waren we toen ineens kwijt, die is in zijn eentje blijkbaar ergens �� gebleven���K Nienke wist nog een goedkope ��expats�� �Vtent. Expats zijn buitenlanders die in China werken, veelal ambassade personeel met geld zat. Toch vielen de prijzen wel mee, 15 yuan voor een 0,5 liter Carlsberg.
Het publiek was gemeleerd, chinezen en westerlingen door elkaar. Terwijl iedereen aan het dansen was heb ik even met Phil zitten ouwehoeren. Later op de dansvloer was het geweldig. Wat kunnen mensen veranderen zeg dan ineens! Abel, een sympathieke doch slungelig ogende spanjaar die met ons mee was, trok ineens zijn trui uit en zette zijn bril af en ging als een gek tekeer op het podium. Van slungel tot held�K
Marcus was flink aan het sjansen met de lokale bevolking..een beetje geil tegen elkaar op dansen. Hij zei dat ze allemaal zo makkelijk waren, dus moest ik er eentje aanwijzen en die zou hij wel even versieren. Het is dat hij niet teruggekomen is met een blauw oog , van de dame die ik aanwees, maar het scheelde niet veel�K ��
Rond een uur 3 waren we terug in het hostel�K.en zijn we heeeeeerlijk gaan pitten.

Vandaag hebben we eerst superlang uitgeslapen, waarna we inkopen gedaan hebben voor de komende dagen. Ook hebben we meteen treinkaarten gekocht voor Xi��an; 16 uur in de trein voor 35 euro per persoon. Woensdagavond om 20:20 nemen we de trein.
Het programma voor de komende dagen is als volgt:
Maandag gaan we de muur beklimmen, samen met een hike in de omgeving. Dinsdag gaan we een fiets huren, om zo naar de Silk Market, het Mausoleum van Mao en de tempel of Heaven te gaan. Woensdag is een halve rustdag, waar we eigenlijk alleen nog de Confucius tempel en de ernaastgelegen Lama tempel willen bekijken. Guess that's enough tempels for a month�K.
Woensdagavond gaan we dus naar Xian om daar het Terracotta leger te bekijken. Het liefst gaan we meteen die avond door met de trein naar Chengdu, als er nog plaats is en we de kaarten kunnen krijgen. Zo niet, dan blijven we er 1 nacht slapen. De volgende mail komt dan dus waarschijnlijk pas in Chengdu�K over een week ofzo.

Al met al is dus alles supertof hier, zoals uit de mail wel blijkt. Hoop dat jullie de verhalen wel leuk vinden. We maken zoveel mee hier, en zien zoveel gekke dingen�K teveel om allemaal op te schrijven. Mijn dagboek is 3x zo lang, maar die kan ik niet helemaal hier over gaan typen, al is deze mail erg erg lang. Jullie horen het allemaal nog wel een keer, en de foto��s (heb er nu in 4 dagen al 140 gemaakt) komen ook nog wel. Ik hoop dat ik ze een keer kan uppen.

Groeten vanuit het zonnige Peking,
Bram en Anke

Posted by Blik on Nov-03-2002 11:21:

supercool man, bier voor 25 eurocent

mooi verhaal, en ook erg lang

veel plezier nog en laat nog maar wat van je horen

Posted by SpeakerfreaK on Nov-03-2002 11:30:

hah heb het net op mn gemakkie door zitten lezen, heb er hartelijk om kunnen lachen leuk man zo een 'interactief' reisverslag

Posted by Flipper01 on Nov-03-2002 12:31:

Thumbs up

Heel gaaf dat je je verslag hier neerzet!!
Lijkt me echt een super ervaring zeg!! Ik ben benieuwd naar de foto's

Posted by Dj Lex on Nov-03-2002 12:45:

Hey vet verslag Bram (Y) Kick dat je het naar je zin hebt daar.

Whehe en dat van dat wcpapier is irri he, had het na twee weken in Griekenland al gehad, maar jij hebt het nog iets langer

Veel plezier nog

Posted by Smirnoff on Nov-03-2002 12:57:

Ik heb net ook efe alles gelezen, lijkt me een geweldige ervaring.

Weer een Top verslag van mr snuggle !

Ben benieuwd naar de foto,s.

Have fun ! (i know i will)

Posted by franzelare on Nov-03-2002 13:16:

wat een verhaal man!! geweldig dat je dat allemaal uittypt!

fijne tijd verder!

Posted by -TAIS- on Nov-03-2002 15:57:

Heel relaxed om dit zo te lezen! Nice om ook es wat over het (toeristen)leven daar te lezen! Veel plezier daar beide!

Posted by New Wave on Nov-04-2002 10:44:

Super relaxed kerel!!

Trouwens bram, waar heb jij je sjineze vertaalboekje gekocht?
Ik ken nergens van die dingen vinden.

Posted by tango on Nov-04-2002 17:13:

Ni hao Bram,

Leuk verslag, was er wel effe een tijdje zoet mee. Have fun daaro!

Tai che,
TNG

Posted by Opti on Nov-04-2002 21:48:

quote:
Originally posted by New Wave
Super relaxed kerel!!

nerd, gewoon goed zoeken!
Bram, leuk verslaggie!

Posted by Teknikol on Nov-04-2002 22:31:

nice verslag snuggle! Lijkt me een vreemd volk die sjineezen daar

Posted by miki0 on Nov-05-2002 01:35:

Thumbs up

Ziet er goed uit Snuggle

Normaal lees ik zulke lange threads niet echt maar hier heb ik ff de tijd voor genomen en t is altijd interessant te lezen hoe t er in dat soort landen aan toe gaat hoewel ik wel al een aantal mensen ken die in t verre oosten zijn geweest dus t was niet allemaal een verassing

Anywayz, have phun nog daar

Posted by SnuggLe on Nov-06-2002 08:57:

quote:
Originally posted by New Wave
Super relaxed kerel!!

Reiswinkel dus... sportzaak met outdoor spullen, of een GOEDE boekhandel. Iets met Lonely Planet spul...

SnuggLe

Posted by TimeportE on Nov-06-2002 13:36:

heb net eff de tijd genomen om je hele verslag te lezen.. erg leuk om het verschil tussen culturen zo te ervaren!! was ook erg leuk om daar dus over te lezen! trouwens lukken de uitroeptekens nie ofzo.. steeds weer �K ?