TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- Hoe zie jij godsdienst?
Pages (4): [1] 2 3 4 »

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 09:45:

Hoe zie jij godsdienst?

Ik ben me laatst eens gaan verdiepen in wat filosofie, en ik ging eens nadenken over godsdienst. Nou geloof ik niet in een god, maar ik ben ook niet volledig atheist. Hoe zit dat met jullie? (lekker diep, maar ik heb geen zin omte gaan beginnen aan men scriptie over het migratiegedrag van walvissen.. )

quote:
Ik geloof in God maar de bijbel neem ik als een lijdraad.

en ehh, leidraad is natuurlijk met ei...

Posted by Donna on Dec-11-2002 09:52:

Ik ga eerst s ff lekker een uur zonnebanken met de nieuwste CD van Alanis Morissette en er vanmiddag s ff voor zitten

Tot straks!

Posted by Flipper01 on Dec-11-2002 09:53:

Ik geloof niet in God enzo..
Er zal vast meer zijn dan we weten, maar ik geloof niet dat er een ventje op een wolk zit die ons allemaal bestuurd. En al helemaal niet dat je er beter van wordt als je geld aan de kerk geeft of 3 keer per dag naar de kerk gaat

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 10:03:

quote:
Er zal vast meer zijn dan we weten, maar ik geloof niet dat er een ventje op een wolk zit die ons allemaal bestuurd. En al helemaal niet dat je er beter van wordt als je geld aan de kerk geeft of 3 keer per dag naar de kerk gaat

dit is natuurlijk ook wel een btje erg kort door de bocht...een ventje op een wolk...

Posted by TimeportE on Dec-11-2002 10:07:

ben wel gelovig.. ik geloof in god maar ga nie elke zondag naar de kerk.. de bijbel is min of meer een richt lijn, maar natuurlijk is niet alles waar..

Posted by Flipper01 on Dec-11-2002 10:09:

quote:
Originally posted by DjSuez
dit is natuurlijk ook wel een btje erg kort door de bocht...een ventje op een wolk...

Klopt, maar het is dan ook bedoelt om de hele gedachte samen te vatten. Namelijk een bepaald persoon genaamd God die uitkijkt over de hele wereld en over ons waakt.. Ik geloof best dat er zoiets als beschermengeltjes ofzo bestaan, maar misschien is het ook gewoon geluk. Maar het idee dat er mensen geld aan de kerk geven zodat God hun dan goedgezind is vind ik erg schijnheilig.

Godsdienst is een mooie manier voor mensen om problemen te kunnen verwerken, maar het is ook een bron van ellende.
Van mij mag iedereen geloven wat ie wil, zolang ze er mij maar nietr mee lastig gaan vallen!

Posted by magrec on Dec-11-2002 10:09:

Hmm ik geloof niet in een god.
Toch denk ik wel dat er iets aparts is, iets bovennatuurlijks maar dat kan ik moeilijk uitleggen i.v.m. eigen ervaringen in/met mijn familie.

Posted by magrec on Dec-11-2002 10:12:

quote:
Originally posted by Flipper01
Maar het idee dat er mensen geld aan de kerk geven zodat God hun dan goedgezind is vind ik erg schijnheilig.

Dit is natuurlijk niet waar, meestal wordt er geld gegeven aan de kerk zodat die het weer ergens anders voor kunnen geb(mis)bruiken

Voor veel mensen is het geloof toch vooral een houvast in moeilijke peioden.

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 10:17:

quote:
Voor veel mensen is het geloof toch vooral een houvast in moeilijke peioden.

dat zeker,
maar ik keur het enigszins af als mensen geloven in God, omdat ze geen andere verklaring weten voor begrippen als oneindige tijd en ruimte, en wat er na de dood is. Ik bedoel, ik weet daar ook niks over te zeggen, maar ik vind het dan een btje zwak als mensen zeggen dat het dan God is, die daar achter zit.

Godsdienst heeft een maatschappelijk nut, zei een filosoof in de 17e eeuw. En daar heeft hij ook wel gelijk in, het geeft een houvast in moeilijke tijden, maar als je het echt heel plastisch uit gaat leggen slaat het nergens op.

Posted by Raymond on Dec-11-2002 10:32:

Ik vind geloof het bron van al het kwaad, omdat je je afschermt van de samenleving en niet meer met een objectieve blik kan kijken naar de maatschappij.... Alles wordt beheerst door die ene god.

Godsdiensten zijn achterhaald, ze zijn vroeger ontstaan door het feit dat mensen geborgenheid, samenhang en tevens antwoord op vragen zochten.... Mensen zijn bang en proberen met elkaar die antwoorden te vinden!

Tegenwoordig is de maatschappelijke ontwikkeling zover dat we eigenlijk geen godsdiensten meer nodig hebben........

Zonder godsdiensten zou de wereld er heel anders uit hebben gezien, maar tevens zouden de mensen weer een andere manier hebben gevonden om oorlog te voeren!

Je kent het voorbeeld wel van die twee mussen die met elkaar vechten om dat ene stukje brood terwijl het hele plein ermee bezaait ligt!

Posted by TimeportE on Dec-11-2002 10:34:

quote:
Originally posted by Flipper01
Maar het idee dat er mensen geld aan de kerk geven zodat God hun dan goedgezind is vind ik erg schijnheilig.

mensen geven geld door middel van collecte aan de kerk zodat de kosten die gemaakt worden betaald kunnen worden.. de kerk heb bijna geen inkomen dus.. mensen geven geen geld zodat god hun goedgezint is.. das enorme onzin..

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 10:42:

quote:
Zonder godsdiensten zou de wereld er heel anders uit hebben gezien, maar tevens zouden de mensen weer een andere manier hebben gevonden om oorlog te voeren!

hmm, zonder godsdienst hadden we nu echt wel in een vernaaide wereld geleefd hoor. Door godsdienst zijn er normen en waarden en een moraal in de samenleving gekomen. T klinkt raar, maar tis wel zo!

en over die oorlogen heb je gelijk, ik snap niet dat er naastenliefde verkondigd wordt terwijl je je nssten allemaal aan t afschieten bent..

En over die maatschappelijke ontwikkeling, we zijn dan wel steeds verder gekomen met ons denknivo, en voor mij is godsdienst ook overbodig geworden, maar ik zie een eventuele god ook heel anders. En ik weet niet, voor vele ouderen nu is godsdienst het enige houvast, omdat ze deze idiote wereld niet meer bij kunnen houden, dus houden ze zich vast aan t meest onbegrijpelijke wat er bestaat...

Posted by TimeportE on Dec-11-2002 10:46:

quote:
Originally posted by Raymond
Ik vind geloof het bron van al het kwaad, omdat je je afschermt van de samenleving en niet meer met een objectieve blik kan kijken naar de maatschappij.... Alles wordt beheerst door die ene god.

dit is zo enorm dom.. serieus als je dit denkt dan ben je echt nie goed in je hoofd. er zijn idd mensen die godsdienst zo zien, super extremistisch. Meeste mensen geloven in god omdat ze zo zijn opgegroeid, er is niet echt een reden of bewijs waarom ik in god geloof maar dat is denk ik het begrip: geloof.. in iets geloven zonder tastbaar bewijs..
ik snap niet dat je gosdienst kan zien als iets dat "kwaad" is.. "wij" ons afschermen van de samenleving???...

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 10:51:

quote:
er is niet echt een reden of bewijs waarom ik in god geloof maar dat is denk ik het begrip: geloof.. in iets geloven zonder tastbaar bewijs..

kijk, daar sla je de spijker op zn kop!

ik wil z� graag weten waarom mensen nog in een god geloven, als er om hun heen zo veel dingen ontdekt worden, en er steeds minder plaats overblijft voor geloven, als je ook iets kan w�ten, bijvoorbeeld de evolutietheorie...wie o wie kan mij dit vertellen?

Posted by TimeportE on Dec-11-2002 10:53:

quote:
kijk, daar sla je de spijker op zn kop!

ik wil z� graag weten waarom mensen nog in een god geloven, als er om hun heen zo veel dingen ontdekt worden, en er steeds minder plaats overblijft voor geloven, als je ook iets kan w�ten, bijvoorbeeld de evolutietheorie...wie o wie kan mij dit vertellen?

kijk das idd voor veel mensen niet te bevatten die zelf nie geloven. dingen zoals geluk geloof ik in en toch ook weer niet, heel raar.. kan het nie echt goed uitleggen. sorrie!

Posted by kolkiewolkie on Dec-11-2002 10:56:

quote:
Originally posted by TimeportE
ben wel gelovig.. ik geloof in God .. de bijbel is min of meer een richt lijn, maar natuurlijk is niet alles waar..

hier ook, dat niet elke zondag naar de kerk heb ik er opzettelijk uitgeknipt, want dat doek wel zo ongeveer

(sommige mensen zullen zich nu achter het oor krabben en denken: hoe doet ie DAT nou weer dan , met al z'n feesten-waar-ie-naar-kerktijd-van-weer-komt, maar gelukkig is d'r 's avonds ook kerk, hoewel ik de dienst niet altijd volledig meekrijg ).

en dat met die cash dat zit ook zoals TP het zei, kost genoeg om zo'n gebouwtje staande te houden, dominee's te betalen enz. enz.

verder is het enerzijds true dat er mensen zijn die vechten om de godsdienst, maar da's lang niet altijd het geval (denk aan koude oorlog, vietnam), en anderzijds is het zeeeeeer true dat er mensen echt steun in kunnen vinden .

/kijkt es naar z'n project... zullen we verder gaan..... nah, tiep nog even wat meer

waaaaaaaant oorlogen enkel en alleen afschuiven op geloof vinnik PERSOONLIJK nogal cheap, daar het vooral intolerantie, haat en het gebrek aan respect voor een ander z'n denkbeeld is dat de oorlogen voedt.... in dat opzicht vind ik, met alle respect hoor, de opkomst van moslims zorgelijk. Heb me er nooit echt in verdiept, maar aan de oppervlakte lijkt het me een heel hoog gehalte van intolerantie te hebben, wat zich dan uitdrukt in: zo moet het en als jij niet met ons meedoet dan ben jij exit (plat gezegd, nogmaals, zo LIJKT het wel
eens)....

magoed, hier hou ik het bij, als me nog wat te binnen schiet zal ik het niet nalaten dat hier neer te typen

greetz

[edit]
ik zie dat timeporte me weer net te snel af is in sommige dingen, maar wat hij zegt denk ik ook (zo ongeveer)
[/edit]

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 11:01:

quote:
kijk das idd voor veel mensen niet te bevatten die zelf nie geloven. dingen zoals geluk geloof ik in en toch ook weer niet, heel raar.. kan het nie echt goed uitleggen. sorrie!

jammer...

quote:
waaaaaaaant oorlogen enkel en alleen afschuiven op geloof vinnik PERSOONLIJK nogal cheap, daar het vooral intolerantie, haat en het gebrek aan respect voor een ander z'n denkbeeld is dat de oorlogen voedt.... in dat opzicht vind ik, met alle respect hoor, de opkomst van moslims zorgelijk. Heb me er nooit echt in verdiept, maar aan de oppervlakte lijkt het me een heel hoog gehalte van intolerantie te hebben, wat zich dan uitdrukt in: zo moet het en als jij niet met ons meedoet dan ben jij exit (plat gezegd, nogmaals, zo LIJKT het wel eens)....

ik heb ook niet gezegd dat �lle oorlogen uit godsdienst voorkomen, maar wel een aantal natuurlijk, zoals de Jihad en dergelijke. Verder met ik het met je eens wat betreft die moslims, maar dat lijkt me meer iets voor een andere thread.

Posted by Jappio on Dec-11-2002 11:02:

Re: Hoe zie jij godsdienst?

quote:
Ik ben me laatst eens gaan verdiepen in wat filosofie, en ik ging eens nadenken over godsdienst. Nou geloof ik niet in een god, maar ik ben ook niet volledig atheist. Hoe zit dat met jullie? (lekker diep, maar ik heb geen zin omte gaan beginnen aan men scriptie over het migratiegedrag van walvissen.. )

en ehh, leidraad is natuurlijk met ei...

Pff heb je weer een spacecake op steeph? Of gaan die hersencellen van jou beter werken bij -10? whehe

Ehm mijn antwoord is zo'n btje hetzelfde als die van timeporte. Ik geloof in god, ben zo opgevoed, en af en toe geeft het je best wel btje steun. Tis bij mij ook niet zo dat ik elke week naar de kerk ga

Posted by Flipper01 on Dec-11-2002 11:11:

quote:
Originally posted by kolkiewolkie
en dat met die cash dat zit ook zoals TP het zei, kost genoeg om zo'n gebouwtje staande te houden, dominee's te betalen enz. enz.

verder is het enerzijds true dat er mensen zijn die vechten om de godsdienst, maar da's lang niet altijd het geval (denk aan koude oorlog, vietnam), en anderzijds is het zeeeeeer true dat er mensen echt steun in kunnen vinden .

Daar heb je ook wel gelijk in, maar ik doelde vooral op vroeger toen corrupte dominees aflaten verkochten voor een hoop geld. In nederland is dit gelukkig niet meer het geval, de kerk heeft juist nog maar net genoeg geld (en vaak nog te weinig) om in de onderhoudskosten te voorzien. Maar ik geloof dat er in andere landen nog wel misbruik wordt gemaakt van het geloof.

Mensen zoeken gewoon een excuus voor oorlog, maar het is toch heel erg zielig om ruzie te gaan maken over het meningsverschil dat Adam en Eva naakt ronliepen.. Er zijn een hoop mensen die de Bijbel heel erg letterlijk gaan nemen, terwijl het eigenijk gewoon een mooin verhaaltje is wat bestaat uit een aantal 'feiten'. Net zo erg als de Moslims die de Koraan op hun eigen manier gaan interpreteren om zo de baas te kunnen spelen over hun vrouw

Posted by TimeportE on Dec-11-2002 11:18:

heee.. schijnt dat ik nog iets nuttigs gezegd heb ook!

btw.. leuke discussie, ook al misschien gevoelig onderwerp.. (ik reageerde ook wat persoonlijk aangevallen )

Posted by DjSuez on Dec-11-2002 11:24:

quote:
btw.. leuke discussie

ja! gebeurd er nog es iets nuttigs hier..

quote:
ook al misschien gevoelig onderwerp

ja, ik was bang dat het in t verkeerde keelgat zou schieten, maar dat valt weer mee, tis wel goed om t er eens over te hebben...

quote:
Pff heb je weer een spacecake op steeph? Of gaan die hersencellen van jou beter werken bij -10? whehe

SOG...StudieOntwijkend Gedrag...

Posted by DJ Bazz on Dec-11-2002 11:32:

ik geloof nergens in, qua godsdienst, maar ik vind het wel goed dat er godsdienst is. zo hebben veel mensen een houdvast en wordt veel mensen bijgebracht (en er aan herinnerd) wat de normen en waarden zijn.

Posted by Rinus on Dec-11-2002 12:44:

Godsdiensten zijn naar mijn mening al lang achterhaald. Ik vind ze vooral niet geloofwaardig en daarom geloof ik er al niet in. Veel dingen in de bijbel zijn gewoon wetenschapelijk tegengesproken en dan zijn er toch nog mensen die zegen nee het is zo en zo gebeurd.

De wereld zal ook een stuk minder problemen hebben als er geen godsdiensten waren er zullen iig een heel stuk minder oorlogen zijn geweest.

Kijk mensen mogen er best in geloven maakt me echt helemaal niks uit. Ze moeten alleen mij er niet mee lastig vallen en andere mensen die er niet in geloven of in een andere geloof geloven voor bijv varkens uitmaken (Lees Koran).

Amen

Posted by Donna on Dec-11-2002 13:00:

Ok,mijn beloofde mening over God,Allah&Co dus

Ik geloof in t lot,t lot ruled life,en niemand ontkomt aan "Destiny"

Mensen zijn heel vroeger een god gaan neerzetten en schreven elke keer een paar regels in de bijbel om mensen een houvast te geven iets "tastbaars" om hun leven naar te leiden en ze de bijbehorende regeltjes te geven via een boekje

Mensen zijn altijd nog wezens met een eigen mening dus er kwamen dan ook wel verschillende godsdiensten,want wie bepaald er toch eigenlijk
wanneer dit allemaal tot stand is gekomen,en wie heeft er bepaald wat er in die bijbel kwam te staan? Wie heeft zichzelf tot God benoemt? Misschien was hij wel gewoon een dude die vond dat dat nodig was...
T had je buurman kunnen wezen!

Destiny bepaald voor iedereen hoe zn leven loopt,anders hadden mensen die in god geloofden wel een beter leven gehad dan degene die dat niet doen denk je ook niet?
Al geloof je nog zo heilig in god,leef je vlgns de regels,zit je 24/7 in dat hok met dat puntdak en een overdreven harde bel,je krijgt evengoed wel kanker,dood geboren kinderen,etc etc.
En maar bidden dat t niet gebeurd jonges,zo vaak je maar kan

Destiny laat zich niet bepalen,maar bepaald.
Het spreekwoord "Het noodlot tarten" is waar ik me aan houd,als iets anders loopt dan je dacht,accepteer t maar want t zal zo moeten zijn.
En natuurlijk kan het lot door vanalles beinvloed worden maar dan duurt t alleen maar langer voor er gebeurd wat er zou moeten gebeuren.

Hoevaak gebeurd t niet dat iemand een ongeluk ontloopt doordat zn auto stuk was,niet ging vliegen omdat ie plots ziek werd en zo kun je t zo gek nie maken,dan isset gewoon je tijd nog niet,en god zorgt daar niet voor,komop zeg,die dude is verzonnen voor ppl die zo onzeker waren dat ze een "begrijpelijk" object nodig hadden om zich aan vast te klampen omdat ze zelf de kracht nie hadden/hebben dingen voor zichzelf te bepalen,eigen keuzes te maken.

Ik vind dat een godsdienst mensen armer dan rijker maakt,dit hoort zo en dat hoort zo,das een zonde etc etc.
Says fuckin who?!
Mensen moeten voor zichzelf kunnen bepalen,niet zomaar klakkeloos doen wat er in een boekje staat.
Sex voor t huwlijk taboe? Nouw,daar zijn toch een zooi slechte huwlijken uit voortgekomen omdat de 1 een SM-dude bleek en zn chick nie eens met r eigen vingers aan derzelf wil zitten,lekker setje heb je dan,kun je beter maar ff testen voor t huwlijk

Maar als mensen zo'n iets nodig hebben in hun leven mogen ze van mij,maar ga dan niet lopen oordelen dat mensen die niet geloven "arm" zijn,want diegenen kiezen er gewoon voor hun leven zelf te leven en t lot voor ze te laten bepalen.
Ze proberen te leven zoals zij zichzelf t prettigst voelen,zoals t hoort imo.
Wat niet mag,wordt je vanzelf voor bestraft,en als je wat ergs overkomt,so be it,zo fungeer je als voorbeeld voor een ander die weer wat anders overkomt,elk mens is een leerschool voor de ander,simple as that.

Life is learning,en leren is accepteren en incasseren en datgene eruit oppakken wat usefull voor je is.

Zo zie ik t,maar das alleen mijn mening maar

May Destiny be with you!

Posted by Donna on Dec-11-2002 13:02:

quote:
ja! gebeurd er nog es iets nuttigs hier..

ja, ik was bang dat het in t verkeerde keelgat zou schieten, maar dat valt weer mee, tis wel goed om t er eens over te hebben...

SOG...StudieOntwijkend Gedrag...

SOG is psies wat ik bij godsdienst vind passen

Pages (4): [1] 2 3 4 »