TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- trance4ever or not ?
Pages (2): [1] 2 »
trance4ever or not ?
Det har varit ett par diskussioner om man kommer att �lska trance eller ens lyssna p� det om 20/30/40/50 �r...
Vi vet ju att musiken f�r�ndras hela tiden s� det �r kanske inte just denna musik vi lyssnar p� idag som vi lyssnar p� d� �ven om vi kommer att kanske d� och d� plocka fram en gammal antik Magik 3 � dr�mma oss tillbaka
Sj�lv har jag redan lyssnat p� elektronisk musik i typ 12-13 �r... i b�rjan var det 90-talets techno... r�synth/synth i slutet av 80-talet... Och jag �r ju kvar inom samma changer �n
Hur kommer d� tidens ungdom se tillbaka p� oss hur vi s�g ut nu, f�rmodligen kommer dom skratta lika gott precis som jag tittar tillbaks p� 70-talets dansband och skrattar �t deras utstyrsel...
Kolla denna l�nk s� f�r ni er ett gott skratt
http://www.omodern.com/Kultis/pages/garvis.html
Ha de bra / SteveTranz4ever 
Live spelning p� �rets Trance Energy med artister som
- Gert Jonnys: sten h�rd techno till 100%
- Ivan Henrys: B�ttre trance f�r man leta efter
- Torlenners: med dem grymma psytrance hittarna "min orangea dress" och "dina vackra �gon"
- Bert Bennys: Hardtrance n�r den e som b�st
Troligtviss s� tror jag vi kommer att lyssna p� trance, eller vad det nu utvecklas till eftersom det e det vi har v�xt upp med.
Om man kollar p� gammlingarna s� lyssnar ju dem p� samma eller liknande musik som dem v�xte upp med
fan dom ser ju n�stan ut som ena riktiga neonrejvare dom grabbarna...hur hippa som helst 
skulle kunna d�da f�r dom d�r brallorna 
Vad�, dansbanden ser v�l lika l�jliga ut nuf�rtiden ocks�.

i do enjoy opera very much...
jag kommer alltid att lynnsa till vad jag lyssnar till nu. det kommer altid att p�minna mig om min ungdom, det �r d�rf�r v�ra f�r�ldrar lyssnar till the beatles etc.. eller iaf en liten del av anledningen...
kommer alltid lyssna p� denna musik....varf�r �verge n�tt s� bra f�r man blir n�gra �r �ldre??? iholland s�g man ju alla �ldrar representerade..till � med i candykids stil...
lolz...
iofs vet vi ju inte hur trancen l�ter om 20�r lr om det heter trance d� men elektronisk musik som trance,house,breaks m.m kommer alltid at va lika grymt...bara polarna p� �lderdomshemmet pallar me n�r man drar ig�ng n�tt "klassiskt" liveset fr�n n�n legend som van buuren, corsten mfl......

Jag b�rjade lyssna p� dance/trance musik i b�rjan av 90-talet. N�gra av artisterna/grupperna jag
lyssnade till d�, st�r med i listan nedan (bara ett snabbt urval).
2 Unlimited
Basic Element
Candy Girls
Cappella
Ice MC
Interactive
Melodie MC
N Trance
Pandora
Poco Loco
Prodigy
Scooter
Solid Base
m.fl.
..med �ren har musiken f�r�ndrats en del..jag kom ih�g att m�nga lyssnade p� dancemusik runt '94
(d� m�nga av ovann�mnda artister var aktiva). Nuf�rtiden lyssnar allt fler p� R&B, Pop, Hip Hop och
andra icke-elektroniska musikstilar. Men den trenden kommer f�rhoppningsvis att �ndras med tiden!
I dagsl�get �r jag mycket tranceaddicted och jag tror att det kommer att h�lla ett bra tag till. Det
h�nger helt och h�llet p� att de artister jag diggar nu, forts�tter skapa bra l�tar och att det kommer
nya artister som har samma ambitioner.
Jag vill g�rna se mer acidinfluerad hardtrance musik..eftersom det �r den ultimata musikstilen f�r mig! 
d b�rjade v�ll n�r man typ var 12 eller n�t � gick p� disco � lyssnade p� pandora eller n�tt annat flummit.. =) sen gick det �ver till 2 unlimited f�r mej m�.. =) sen brann jag f�r scoter ett tag.. efter n�ra �r fick jag ett 56k modem � letede r�tt p� n�n Mp3 sida � tog hem en l�t bara f�r artisten hade ett efternamn som likande mitt.. (lite iaf).. jag hete Gylen i efter namn.. gissa artisten... LEDTR�D: l�ten hette The Beautey Of Silence.... Sen var Jag fast i Trance tr�sket... � har inte t�nkt att l�mmna d p� ett bra tag... � varf�r skulle man tr�ttna.??? man ryser ju � �r p� topp n�r man lyssar p� d!!
Hare // GyLLe
min "historia" ser ut precis som Nyx
fast han �r v�l inne p� lite h�rdare grejor �n vad jag �r nu... men bortsett fr�n det
(tack Nyx, s� beh�vde jag inte skriva s� mkt
)
Japp, inst�mmer. nyx t�nkte det mesta
jag har alltid varit lite �t det elektroniska h�llet s� l�ngt tillbaka jag kan komma ih�g...
Som mindre har man f�tt h�lla tillgoda med det som spelads p� radion
Sedan internet och mp3 revolutionerat min musiksmak s� gick f�rst via goa och psy vidare till lite mera 'vanliga mainstream' trancen (Tiesto och Armin osv) vidare mot det lite h�rdare trance i stil emd Cosmicgate, Dumonde och Scot Project efter det s� jag jag flygit fram och tillbaka bland alla stilar och lyssnat p� det b�sta av det mesta =)
Vem vet vad morgondagen har att erbjuda mina musikgener
tror att de fletsa (�tminstone de som �r runt 20) lyssnade ganska mycket p� eurodancen i b�rjan av 90-talet.
Sj�lv kom jag f�rst i kontakt med trancemusiken p� allvar n�n g�ng 1994 d� jag fick tag p� en skiva med m�nga klassiker som Jones & Stephenson - The First Rebirth, Jens - Loops N Tings, Sunbeam - Outside World, Age of Love - Age of Love etc.
Sen dess �r man fast 
I stort sett all annan musik har tappat i v�rde hos mig. Kan bara lyssna p� trance idag (och en del afghansk folkmusik).
Fast jag har �ven varit insn�ad p� olika sorters trance.
F�r 5-6 �r sedan lyssnade jag n�stan uteslutet p� goa och psytrance. Sen blev det mer melodiskt och runt 98-01 var det bara melodiskt och s�nt som g�llde. De senaste 2 �ren har jag intresserat mig mycket mer f�r progressive trance. Har helt enkelt tr�ttnat ganska mycket p� att dagens melodiska trance saknar den sj�l och k�nsla som den hade f�r n�gra �r sedan. Speciellt tysk hardtrance tycker jag �r v�rdel�s.
Och m�nga verkar d�mma en l�t efter hur h�rd bas den har och inte hur v�lgjord den �r.
Finns inget v�rre �n skrik som "BRING THE BASS!" eller "TURN UP THE BASS!" eller liknade (ta Max B Grant - Hey DJ som ett bra skitexempel).
Den sortens trance saknar helt k�nsla enligt mig.
De melodiska producenter som finns kvar idag som fortfarande g�r utm�rkt trance �r tex The Thrillseekers, Armin, Signum, John 00 Fleming, Airwave, The Space Brothers, Solar Stone etc.
Fler och fler uppt�cker trancemusiken idag och d� �r det n�stan uteslutande de mest komersiella l�tarna och skivorna de faller f�r. Om n�gra �r tror jag att m�nga kommer att intressera sig f�r mer djupare trance. Starka riff, djub bas och inte n�dv�ndigtvis massa s�ng i l�tarna.
bra l�t: Lamya - Empires (Sander Kleinenberg audioparanormal mix)
Jag har sj�lv (som m�nga andra), utvecklats en hel del
man f�r v�l s�ga fr�n E-type till Dave Seaman kanske 
Just nu har jag v�l mer eller mindre landat p� progressive med en touch av uplifting kanske.
K�nner att det finns helt nya v�rldar h�r, bara det d�r att man f�r tag p� ett namn och s�tter ig�ng och tankar utan att veta vad det �r f�r artist. Funkar inte med uplifting l�ngre, jag vet vilka som g�r bra grejer, och allt deras f�r man juh liksom. P� progressive sidan �r jag nyb�rjare och har j�ttemycket att utforska
Skitbra!
det jag s�ger har ni alla redan sagt en liten del av men som sagt alla som lyssnat "intresserat" sig f�r trance har nog lyssnat p� eurodance innan...och man beh�ver inte g� s� l�ng tebax som 4-5 �r bara f�r se skillnader i trance...98/99 tycker jag �r b�sta trance�ren...2000 hade oxo vissa bra saker...2001 tycker jag va hitils det s�msta typ....2002 blev mycket bra
....men man beh�ver bara s�tta p� ett set fr�n 99 och ett av dagens s� h�r man klara skillnader...sj�lv f�rs�ker jag lyssna p� den "gamla" trancen..men m�ste ju ge den "nya" en chans oxo...visst finns det mycket bra nytt..men end� det gamla som �r passionen...
B�sta l�t genom tiderna age of love ....tror inte n�n kommer lyckas g�ra n�tt som �r b�ttre �n den...
Re: trance4ever or not ?
| quote: |
| Originally posted by SteveTranz4ever Och jag �r ju kvar inom samma changer �n [/COLOR] |
Re: Re: trance4ever or not ?
| Originally posted by fruktsoppa Genre och nej, det tror jag inte.. man(ni) kommer f�rmodligen byta till lugnare musik iaf.. l�gre bpm och softare toner.. |
Re: Re: Re: trance4ever or not ?
| Originally posted by Aendy Ey, Fruktsoppa... saknad!!! |
| Originally posted by Nyx 2 Unlimited Basic Element Candy Girls Cappella Ice MC Interactive Melodie MC N Trance Pandora Poco Loco Prodigy Scooter Solid Base |
nostalgi!! Ja lyssna me p� Scooter (s�klart)
Melodie MC 92-93 � han var ju fr�n s-vall me (granne)
, Basic Element lite mmm... Capella...jaaaa
Ice Mc mmm oj oj va bra det var
� Prodigy... japp... Kan ju l�gga till Captain Hollywood Project (More and More � Impossible weeee , riktigt bra!) samt Maxx.. riktiga godingar.. & Pharao minns ja!!! 
Faithless.....Kosmonova, Andreas Dorau minns ja hohoho
U96, LA Style, Dj PC, Snap (Rythm is a dancer e fortfarande s� j�kla bra) Westbam, GTD, Music Instructor, Deff Boys....aaa listan kan g�ras l�ng
hoho, missa ja n�t elle?
Still an trancEaddict ? 
Hall�!?!?
ja t�nkte n�n??? eller Nyx (som ju gilla solid base S.B) vet om l�ten som heter Sunny Holiday me S.B...f�r ja ladda hem den nu (efter att ha g�tt igenom alla mina 200 tapes hemma... � skrev upp l�tar som var bra... � sl�ngde allt sen.. f�r man lyssnar ju inte p� tapes
iaf.. s� laddade ja hem den.. � den var ju urusel.. fel version ju..alldeles f�r l�ngsam.
ja skulle ha.... den snabba versionen.. som e mer drag i.. men ja t�nkte nyx kanske hade den?
just nu lyssnar ja p� cappella... - turn it up & down... Nostalgiiii 
innan de vare Basic Element - This must be a dream
vet inte vare e f�r k�r ja kommit in i nu 
(k�r uttalas som verbet � inte...som substantivet
)
Mycket eurotechno/eurohouse blev det under senare halvan av 90-talet. Sash! var v�ldigt stor hemma hos mig.
Nu �r jag tranceaddict och kommer f�rbi f�r en l������ng tid fram�ver...
Till att b�rja med skulle jag vilja ber�mma Steve f�r hans val av diskussion. En mycket kreativ och givande id�.
F�r min egen del b�rjade det hela med E-Type, 2 Unlimited, Scooter och annat som man idag anser vara inget annat �n rent skr�p (kan ju f�rst�s bero p� att ens smak och sinne har mognat).
Man kan ju l�tt dra slutsattsen att ens musik smak mognar i takt med en sj�lv. D�rf�r tror jag att folk som en g�ng lyssnat p� en viss sorts musik alltid kommer g�ra det. I alla fall n�got som �r n�ra relaterat. Man kommer att utvecklas i takt med musiken f�r att ibland dra sig tillbaka och dr�mma sig bort med en gammal Magic 3 skiva.
Personligen lyssnar jag uteslutet p� Melodic/Uplifting Trance f�r att ibland varva detta med Hip Hop och gammla godningar (ombyte f�rn�jer och l�r en uppskatta det man h�ller av k�rast, trancen).
Ta hand om er
/Alex
kom o t�nka p� en sak... undra hur trancen kommer att l�ta om s�g 10 �r...
f�r om man t�nker tillbaka 10�r s� l�ter den ju ganska s� annorlunda mot va den g�r idag
dbl-->Kom och t�nka p� en annan grej vad g�ller utveckling g�llande just elektronisk musik. Lyssnade p� lite "musik" som allas v�ran Tiesto gjorde f�r ett par �r sedan under psedonymen "Da Joker" (var det p� tranceland.org jag h�rde detta?). Jag kan sammanfatta den upplevelsen som ett helvete, rent ut sagt. Det var allts� skit. Se hur hans smak har utvecklats genom �ren. Enbart till det b�ttre vill s�ga.
Utg�r man just fr�n Tiesto�s makeover g�llande musik smak ser det onekligen ganska ljust ut.
Eller?
/Alex
| Originally posted by hustler dbl-->Kom och t�nka p� en annan grej vad g�ller utveckling g�llande just elektronisk musik. Lyssnade p� lite "musik" som allas v�ran Tiesto gjorde f�r ett par �r sedan under psedonymen "Da Joker" (var det p� tranceland.org jag h�rde detta?). Jag kan sammanfatta den upplevelsen som ett helvete, rent ut sagt. Det var allts� skit. Se hur hans smak har utvecklats genom �ren. Enbart till det b�ttre vill s�ga. Utg�r man just fr�n Tiesto�s makeover g�llande musik smak ser det onekligen ganska ljust ut. Eller? /Alex |
Fy Fan s�ger jag
tja... Vad ska man s�ga... Var inte l�nge sedan jag tr�ttnat p� trance mer eller mindr eoch trillat p� v�gen av indiepop...
Dock har jag f�tt ge av min framfart i indie v�rlden pga av insyns birst i scenen, till f�rm�n f�r den mera psykadeliska trancen och inte minst technon...