TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Eutanasi

Posted by Glorie on Jan-24-2003 23:18:

Question Eutanasi

Jahapp....va tycker ni om det d�? sj�lv �r jag mycket kluven....nog mer emot (trots att opinionen framf�rallt bland yngre �r aningens mer f�r)

Posted by Vizay on Jan-24-2003 23:20:

jag har h�rt ordet men jag har inte en j�vla aning vad det �r f�r n�got

Posted by Glorie on Jan-24-2003 23:33:

d�dshj�lp

Posted by dbl on Jan-25-2003 00:05:

d�dshj�lp... jo, varf�r inte.. sj�lv skulle jag ju inte vilja ligga helt v�ck.. d�r jag nog hellre.

hade jag blivit blind eller d�v hade jag nog ocks� velat d�.
f�r ser jag inte kan jag inte h�lla p� med grafik och h�r jag inte s� kan jag inte h�lla p� med musik s� why stay alive????

e det bara jag som har funderat p� hur det hade blivit om man sj�lv hade d�tt?
typ sj�lvmordstankar och s�nt.... eller e det bara jag som e skum???

Posted by Vizay on Jan-25-2003 00:55:

quote:
Originally posted by dbl
e det bara jag som har funderat p� hur det hade blivit om man sj�lv hade d�tt?
typ sj�lvmordstankar och s�nt.... eller e det bara jag som e skum???

har h�nt....

men jag e nog f�r eutanasi...jag skulle sj�lv vilja att dom drog ur pluggen s� att s�ga om jag bara l�g d�r i s�ngen � inte kunde g�ra ett skit...hellre det �n att va som en gr�nsak

Posted by Glorie on Jan-25-2003 18:25:

Arrow

oftast vill man ju l�ta det vara g�llande f�r en sj�lv. det brukar vara s�, men att legalisera det i hela landet ser ja inte m�jligt inom de n�rmsta 40 �ren typ

man �r alltid sig sj�lv n�rmast. samma krux me djurf�rs�k. jag tar alltid detta som ex. Om forskarna kommer � s�ger. "Hej, om vi f�r ditt husdjur att anv. som f�rs�ksdjur och det kommer d�, s� kan vi r�dda den personens liv i Mongoliet..." D� vill man g�rna inte ge bort sitt eget djur och vill att de tar ett annat djur ist�llet...

Om forskarna ist�llet s�ger...."hej, vi beh�ver ta ditt husdjur...och forska p� f�r att kunna r�dda din bror...och djuret kommer d�" D� l�mnar man bort sitt djur..enbart f�r att man bryr sig om sina egna...men inte de som man inte vet om typ...s�na som bor i Ryssland exempelvis. �h fan, det e sv�rt att f�rklara vad jag menar

f�r att �terg� till diskussionen s� tycker jag att Hospicer�relsen som v�xer fram �r mycket bra.

Posted by Aendy on Jan-25-2003 18:32:

Jag �r faen r�dd f�r att bli gammal och skr�plig, kan inte ens t�nka mig in i situationen att bli ett kolli...

Posted by mindshooter on Jan-25-2003 20:05:

Men ere ingen som t�nker p� nackdelarna med d�dshj�lp? F�r om det nu bara var s� att folk som ville f� d�dshj�lp fick det, d� skulle det med all s�kerhet vara lagligt...det man m�ste t�nka p�, �r att det finns folk som inte riktigt vet, som �r f�rvirrade, eller v�rsta av allt, blir �vertalade av sl�ktingar att beg�ra d�dshj�lp f�r att dessa ska f� komma �t eventuellt arv. Detta har allts� h�nt. och d� �r det v�l j�vligt bra att det inte finns n�n m�jlighet att f� d�dshj�lp tycker jag iaf sv�r fr�ga!

Posted by fede on Jan-25-2003 20:09:

quote:
Originally posted by mindshooter
Men ere ingen som t�nker p� nackdelarna med d�dshj�lp? F�r om det nu bara var s� att folk som ville f� d�dshj�lp fick det, d� skulle det med all s�kerhet vara lagligt...det man m�ste t�nka p�, �r att det finns folk som inte riktigt vet, som �r f�rvirrade, eller v�rsta av allt, blir �vertalade av sl�ktingar att beg�ra d�dshj�lp f�r att dessa ska f� komma �t eventuellt arv. Detta har allts� h�nt. och d� �r det v�l j�vligt bra att det inte finns n�n m�jlighet att f� d�dshj�lp tycker jag iaf sv�r fr�ga!

h�ller me.. �r mer emot �n f�r d�dshj�lp..
tycker att man ska leva livet tills den sista dagen kommer..

Posted by AC. on May-14-2003 21:56:

Read This!

quote:
Originally posted by Glorie
enbart f�r att man bryr sig om sina egna...men inte de som man inte vet om typ...s�na som bor i Ryssland exempelvis.

Det kallas f�r etiskegoism, man v�rnar i huvudsak f�r "sin grupp". Allts� inom den gruppen ligger din egoism. Det kan vara din familj, det svenska folket eller bara andra lika sinnade m�nniskor.

Detta �mne har (tyv�rr) blivit aktuellt f�r mig igen. En n�rav�n till familjen valde bort sitt liv.

Ibland undrar jag om det inte sj�lvmord �r ett steg i evolutionen.

Att m�nniskan utvecklas s� pass mycket, blir s� pass sj�lvst�ndig, full�ndad, oberoende. jag finner inte riktigt ordet f�r det. Det jag vill f� fram �r att vi har lyckats driva oss sj�lva s� l�ngt fram i utvecklingen att vi har sl�ppt taget om v�ran naturliga instinkt f�r att �verleva. Mig veterligen s� ser man aldrig sj�lvmord hos djur.

har man kommit till evolutionens �nde n�r man �r redo att ta sitt liv (D� syftar jag inte p� de vanliga "jag ska ta livet av mig tankarna" var ton�ring har) Precis som kretsloppet g�r i en cirkel s� sluts livets cirkel n�r man d�r (Vill inte komma in p� n�gon diskussion hur vida man �terf�ds eller n�got annat som kan t�nkas h�nda efter�t)

En aspekt man kanske kan se i det h�r �r att de som beg�r sj�lvmord �r en del av det naturliga bort fall i och med utvecklingen. vad jag menar �r att det �r dem som inte l�ngre passar in i dagen samh�lle och s�ledes viker sig f�r m�ngden och ger sin plats till n�gon annan b�ttre anpassad. Skulle s� vara fallet har man inte kommit ifr�n sin instinkt men har en f�rst�rkt instinkt om gruppens �verlevande framf�r sin egen?

N�gon som har lite �sikter om min teori?

Att beg� sj�lvmord eller f�rs�k till sj�lvmord �r inte n�got straffbelagt i Sverige, vilket reavel p�stog i en annan tr�d?
Det �r inte heller olagligt med passiv d�dshj�lp, tex. skriva ut n�gon medicin till en person som man vet kommer anv�nda den till det �ndam�let (Detta �r dock lite sv�rtolkat efter som det finns ytters f� fal att h�nvisa till). Det �r dock om inte olagligt s� tj�nstefel att skriva ut en medicin till n�gon som inte �r i behov av den

Posted by Glorie on May-14-2003 22:18:

Unhappy

quote:
Originally posted by AC.
Det kallas f�r etiskegoism, man v�rnar i huvudsak f�r "sin grupp". Allts� inom den gruppen ligger din egoism. Det kan vara din familj, det svenska folket eller bara andra lika sinnade m�nniskor.

aha, du m�ste mena etnisk egoism antar ja? men de e v�l de ja drabbats av d�.

quote:

Detta �mne har (tyv�rr) blivit aktuellt f�r mig igen. En n�rav�n till familjen valde bort sitt liv.

............tr�kigt � h�ra om er n�ra v�n