TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Hard Trance och allt som där hör till.
Hard Trance och allt som där hör till.
ibland känner jag mig ensam med alla tranceare runt om kring mig som säger sig lyssna på trance. Jag förstår inte vad det är det här med ungdomar och Hard-Trance/Psytrance, har dem ingen "sense of touch" eller? Det är ingen skönhet i dem stilarna, ingen djupare mening eller budskap, bara bang bang bang, simpelt, trist. samma med psy trance, allt handlar inte bara om att det ska vara drag och sköna beats, trance är en saga, en saga som ska berättas varsamt och harmoniskt i en stämma man får den här känslan som vi kallar just trance. Folk säger också att det är trist med det "gammla", men om man tröttnar så är man väl ingen "äkta" trancare, vad det nu än är. men förstå min mening, visst har många olika stilar, och det finns inte mycket att välja på i ett land som sverige där det är antingen eller som går att välja på. t.ex, Jag har massor idér som bubblar inne i mig om djupa stilar av trance blandat med atmosfärisk ambient, vad man tänker då är att det inte går att dansa till, helt fel, klart att det går att pumpa upp det, samma med vanlig trance, varför tror ni mästarna i världen kör det? men nej, inte sverige för vi är så keffa i huvet som bara runkar med vår progressive och psy trance. usch usch usch. Vad jag vet så har väl vi svennar aldrig försökt ens.
vart lite upprörd för line-upen till den där voyage så jag var tvungen att skriva detta. yupp.
om jag så måste göra det själv, så ska jag ta mig fan vända upp och ner på sthlm, tro mig! 
Håller med till viss del, men mest inte...det där om voyage har jag redan förklarat...jag vet vad dessa DJs spelar för jag har snackat med arrangören och så har jag hört 2 av dom för bara några dar sen....Vizay och Dioxys kan intyga att dom spelade riktigt sjyst trance som du oxå skulle gillat.
"Det är ingen skönhet i dem stilarna, ingen djupare mening eller budskap, bara bang bang bang, simpelt, trist"
Precis så säger majoriteten av sveriges befolkning om trance, och hur pålästa brukar dom vara? Tycker att du drar lite förhastade slutsatser. Psy är en stil för sig, och det kan oftast vara rätt tråkig (tycker jag) när den bara består lite bas och några knorr ljud. Men det är inte förrän man har gått på en fest och hört DJn mixa in en riiiiiktigt fet psy låt på ett sjysst sätt och byggt upp energin på hela golvet som man verkligen har upplevt en bra psylåt. Fresa som lirar på Voyage är en av dom jag sett som klarar detta... Psy är inget jag lysstnar på när jag sitter och kopplar av framfördatorn dock....den är inte gjord för det.
Trance ÄR inte en saga....Trance är en saga för_dig_...det är din syn på det...det kanske inte är det för alla.....för mig är det oxå det... Men för mig är Progressive trance mer saga än något annat....tar mig på långa resor där jag kan drömma mig iväg. Samtidigt har jag oerhörd respekt för folk som kanske gillar lite hårdare, eller lite lättare, eller psy t.ex.....för dom älskar musiken och lever för den....varför ska jag komma där och säga:
"Fan va din stil suger, är juh bara knirr knorr, usch, du är ingen äkta trancare om du tröttnade på min melodic trance"
Tycker detta låter oerhört trångsynt...?
Lets all unite 
Jag håller med till stor del.... ofta är dom som lyssnar på psytrance/psytechno inte särskilt öppna för andra "mjukare" stilar... Jag e öppen för allt men kan tröttna rätt fort på psy eftersom jag tycker variationen är ofta liten... sen kanske det har att göra med att jag har lyssnat på ungefär samma stil (goa/BörjanAv 90talsTrance) för länge sen och vädligt mycke så det har jag liksom kommit förbi även om jag inte lämnat det...
Ibland är jag säker på att en del väljer sin musik för dom inte vet bättre eller för att deras polare typ lyssnar på den musiken... E man en äkta tranceaddict tycker jag man har ett öppet sinne och kan ge allt en god chans och hitta skönheten i allt...
Jag gillar allt med kvallitet oavsett det är Limp Bizkit eller en film tex LOTR.... men trance ÄLSKAR jag...
SÅ var det med det / Steve 
det är en fråga om smak...
jag själv gillar alla typer av trance nästan.. jag älskar hardtrance o psytrance... för mig är det inte bara bang bang musik, utan något djupare.. precis som för dig me ambient lr vad d e du lyssnar på...
ehm..jag själv gillar inte när psymusiken BARA består av småljud med en bas som håller på i sammma stil under hela låten. Jag gillar psy med melodi 
klart jag ger saker en chans, det är det jag gjort många gånger, det där med dansgolvet som du säger mind, kan vara en stor del av sin uppfattning, men ändå så står jag fast vid min åsikt, min farsa säger att jag inte har nån musikkänsla när jag säger att rock är skit, men det är för att jag gett det en chans, och det var inte bra. men det är en samksak, helt rätt, men det är ltie synd att man utesluter en viss stil mer eller mindre bara för det.
| quote: |
| Originally posted by Endre klart jag ger saker en chans, det är det jag gjort många gånger, det där med dansgolvet som du säger mind, kan vara en stor del av sin uppfattning, men ändå så står jag fast vid min åsikt, min farsa säger att jag inte har nån musikkänsla när jag säger att rock är skit, men det är för att jag gett det en chans, och det var inte bra. men det är en samksak, helt rätt, men det är ltie synd att man utesluter en viss stil mer eller mindre bara för det. |
| quote: |
| Originally posted by mindshooter Jag tycker inte att det räcker med att ge det en chans.....att ge det en chans för dig är att lyssna, och om du tycker det är bra så är det det eller? Bara för att du inte tycker det är bra så är det inte dåligt...alla har olika smak...man ska respektera att andra tycker om sin musik lika mycket som du tycker om din...annars kan du inte förvänta dig att dom respekterar din.... |
| quote: |
| Originally posted by dj_hysterix ehm..jag själv gillar inte när psymusiken BARA består av småljud med en bas som håller på i sammma stil under hela låten. Jag gillar psy med melodi |
| quote: |
| Originally posted by Dioxys är det inte det som kallas goa? |
hehe, ok
då var det bara jag som förstått fel.. 
| quote: |
| Originally posted by mindshooter Jag tycker inte att det räcker med att ge det en chans.....att ge det en chans för dig är att lyssna, och om du tycker det är bra så är det det eller? Bara för att du inte tycker det är bra så är det inte dåligt...alla har olika smak...man ska respektera att andra tycker om sin musik lika mycket som du tycker om din...annars kan du inte förvänta dig att dom respekterar din.... |
| quote: |
| Originally posted by Endre det jag menar på är inte respekt för musiken, jag kanske är lite självisk, visst, men jag visar respekt till andra och vad dem lyssnar på, men det är fortfarande så att varför spelas inte "vanlig" trance i sverige som i resten av europa (mellan främst då)? det måste ju ha nåt med det du säger att göra, kan det vara att dem visar mindre respekt för den stilen? det handlar ju inte om vad jag tycker utan att det är synd att det bara kretsar runt dem här stilarna jag nämde. |
Jag tror som Steve att det beror på det där med "kompisarna lyssnar på det, det är tuffare stil och jag är tuff.. så jag lyssnar på det" -mentaliteten 
Och man kan då säga att Sverige verkligen inte insett hur stort det är i länderna runt om! hur många av era kompisar vet om att nånting så mäktigt som t.ex. sensation ens excisterar?
och det här med att gielen komemr till sverige, vi får väll se hur pass uppskattad han blir då bland mängderna! antar att det bara är dem insatta som verkligen förstår sig på vad han gör! för resten är det en stor fest bara? Som jag förstått det varit för en hel del här i sthlm när vissa hyffsat kända går på fokused!
Men visst! det är ju så även i holland
för det mesta! men eftersom sverige är så instängda och nu blir nästan oskuldstagna öppnas ju en ny värld för oss!
Men det är ju ett steg i rätt riktning! Jag tror och hoppas på att han får så många som möjligt fascinerade av det han gör! så 2003 verkligen inte blir ett one hit wonder!
och då får dem som jag beskrev innan "tuffa grapparna" får upp ögonen för melodic också! och möter människor som oss, hyffsat insatta som får dem att göra nästa fest ännu bättre osv 
Asså för att vara lite hård nu kanske, men av det endre sa tyckte jag mest var skitsnack. Vad är det för mening med att klaga ner på andra stilar inom den elektreoniska grener vars mening inte är att tjänar pengar utan ett syfte, ett syfta kan tex vara att förmedla ett enormt drag som någon kanske försöker skapa med hardtrance. Nu säger jag inte att tjäna pengar inte kan vara ett syfte men det är ett rätt så värdelöst sådant.
än mindre förstår jag varför klankar ner på psy, det som enligt många är "riktigt trance" dvs att trance musik är musik som verkligen sätter en person i trance. jag skulle inte påstå att armin eller corsten riktigt skulle kunna göra dfet med sin stil på samma sätt som huxflux skulle kunna. (Detta var porecis imot vad du just sa)
"Trance är en saga, en saga som ska berättas varsamt och harmoniskt i en stämma man får den här känslan som vi kallar just trance."
"Jag har massor idér som bubblar inne i mig om djupa stilar av trance blandat med atmosfärisk ambient"
Nå varför sitta här och ynka dig, gör verklighet av dina ider istället!
| quote: |
| Originally posted by mindshooter så missa inte Gielen för allt i världen. |
| quote: |
| Originally AC. Nå varför sitta här och ynka dig, gör verklighet av dina ider istället! |
| quote: |
| Originally posted by Endre åldersgräns. |
| quote: |
| Originally posted by Endre vart lite upprörd för line-upen till den där voyage så jag var tvungen att skriva detta. yupp |
skriver inge mer.. mycket bra har blivit sagt i tråden och ja får instämma me Mind, Välkommen till JKPG
Personligen håller jag med om att trance är en saga...man kan drömma sig bort å man hamnar nån helt annan stans när man dansar till det...
Personligen gillar jag också hardtrance eftersom det är mycket "drag" i sådan musik, kan inte säga exakt vad jag gillar egentligen med musiken men jag blir helt galen då jag hör den 
men vad allt handlar om egentligen är ju att alla har olika uppfattningar, glöm aldrig det...bara för att någon har en uppfattning m musik betyder det inte att alla andra har fel bara för att dom inte tycker likadant
Powered by: vBulletin
Copyright © 2000-2021, Jelsoft Enterprises Ltd.