TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Holland
-- RIP Lighting Recors (oa Bonzai)
Pages (2): [1] 2 »

Posted by SnuggLe on Mar-04-2003 21:14:

RIP Lighting Recors (oa Bonzai)

Bron: http://trance.nu/v3/news_show.php?id=1508

The End Of Lightning Records
It�s official. One of the most popular record companies that hold sublabels such as Bonzai has decided to put an end to their long reign. Read more about it.

Written by: Ralf Elfving, aka Macman
Just a while ago Lightning Records celebrated their 10th anniversary. Going back further in time than most companies Lightning held a strong roster of sublabels and artists that have kept the scene alive for over a decade. According to their website, www.lightningrecords.be, the era now has come to an end.

As Lightning goes down there is still hope that the most popular sublabels will be picked up and kept alive to ensure that the clubbers get their fair share of quality material. Trance.nu have contacted Lightning Records officials and will get back with more information. For the ones that are eager to find out yourself please subscribe to their mailinglist on www.lightningrecords.be

The official statement from Lightning Records reads:
�2003-03-04 � The End Of Lightning Records: THE END OF LIGHTNING� Lightning Records will be closed as of tomorrow, no holidays, unfortunately..�

Trance.nu would like to show their support for Lightning Records and hope that they, even in these rough times, can find a way to get back on their feet in one way or another to secure the future of our scene � something they�ve gallantly done the past 10 years.

--------

What the fuck! Het is waar...check hun eigen site.
RIP

Posted by -TAIS- on Mar-04-2003 21:22:

Ja, erg jammer dit Ik wist al dat het een aantal maanden erg slecht ging met ze en helaas hebben ze het niet meer om kunnen buigen Ze persten al geruime tijd geen vinyls meer enzo, dus het zat eraan te komen. Echt triest. Een lange historie waar een eind aan komt.

Hopelijk zullen inderdaad de meer succesvolle labels danwel overgenomen worden of zelfstandig starten.

Posted by DJ Bazz on Mar-04-2003 21:23:

dat is zwaar klote
maar hopen dat sommige sublabels een doorstart kunnen maken!
enneh snuggle haal die komma ff weg op het eind van je link

Posted by Chicane on Mar-04-2003 21:30:

Kan er niet echt mee zitten, Lightning is niet mijn favorite label maar dat is een kwestie van smaak. Veel platen zuigen of lijken zow gigantisch veel op elkaar en dan bedoel ik vooral de afgedankte kaasmeuk van PUSH/MIKE en Laurent Veronez met zijn 10000 pseudo's om het niet te laten opvallen dat zijn nieuwere tracks gewoon rips zijn van vorige releases met een ander riedeltje erdoorheen.

Tis zonde, natuurlijk niet goed voor de bizz dat een zo'n grote label op zn kant gaat. Huuray voor BlackHole & Cyber

Posted by Biohazard on Mar-04-2003 22:05:

Jammer...

Ze waren mijn favo label samen met black hole, perfecto en hooj

:9

Posted by Dj Odelpha on Mar-04-2003 22:25:

Posted by tijs08 on Mar-04-2003 23:17:

vette bullshit dit weer!!

ok misschien is het waar (NOT), maar denk niet dat de muziek dood gaat tezamen met de ondergang van het label...

Posted by basd on Mar-05-2003 00:41:

Inderdaad, er komt ECHT wel weer nieuwe goede (misschien tot nu toe onbekende) muziek die dit gaat opvullen.

Zo gaat het al jaren in de 'pop-business'... Take That gaat, Backstreet Boys komen. Backstreet Boys gaan, Westlife komt. En ga zo maar door. Hier precies hetzelfde. Het komt echt wel weer goed.

Posted by Ornadel on Mar-05-2003 01:31:

Triest, altijd goede tracks.

Posted by eieregooie on Mar-05-2003 02:48:

quote:
Originally posted by tijs08

ok misschien is het waar (NOT), maar denk niet dat de muziek dood gaat tezamen met de ondergang van het label...

Hehe... ontkenningsfase?

Posted by tijs08 on Mar-05-2003 02:55:

quote:
Originally posted by eieregooie
Hehe... ontkenningsfase?

NEE hoor!!!

Posted by TranceFool on Mar-05-2003 08:17:

quote:
NEE hoor!!!

Het staat ook op de site...dus lijkt me dat het toch echt waar is

Maar dit is echt een ramp gewoon.....kan het ook niet echt geloven. Met welk label gaat het dan goed als het met Lightning slecht gaat / ging? Niet te bevatten

Posted by Asperge on Mar-05-2003 08:19:

dit is idd erg jammer, ze brachten altijd wel top nummers uit! maarja die producers zullen echt wel verder gaan met het releasen van platen hoor!

Posted by Raymond on Mar-05-2003 08:29:

quote:
Originally posted by Chicane
Veel platen zuigen of lijken zow gigantisch veel op elkaar en dan bedoel ik vooral de afgedankte kaasmeuk van PUSH/MIKE en Laurent Veronez met zijn 10000 pseudo's om het niet te laten opvallen dat zijn nieuwere tracks gewoon rips zijn van vorige releases met een ander riedeltje erdoorheen.

Ja precies, L-Vee maakte zoveel platen dat ze hem niet meer konden betalen. En omdat hij fel tegen MP3 is, werden z'n vele producties voor 90% niet opgepikt door de consument. MP3 is de beste vorm van promotie die je maar kan hebben en dus zijn ze nu failliet

Posted by Mister_Michel on Mar-05-2003 09:48:

Posted by Glaniskanis on Mar-05-2003 10:46:

Airwave heeft gisteravond in de #Armind chatroom al confirmed dat het echt wel waar is
Maar zoals eerder gezegd de muziek gaat niet verloren aangezien MIKE inmiddels al bezig is een eigen label op te zetten zoals te lezen op zn site

Greetz,
Glaniskanis

Posted by ahp2002 on Mar-05-2003 15:40:

quote:

verklaar je nader, waarom is t bullshit?

Posted by magrec on Mar-05-2003 16:03:

kwaliteit boven kwantiteit.......

Posted by Acidophilus on Mar-05-2003 19:14:

Kreeg net een reactie van Jurgen Leyers (Fire & Ice):

---------
"Klopt, voor het einde van de week legt Lightning de boeken neer... Teveel kosten, te weinig inkomsten (o.a. door het downloaden en kopieren van cd's...)

Mvg,

Jurgen."
---------

Dus als we stoppen met het downloaden (is er trouwens iemand die dit doet? ) gaan ze misschien gewoon door...!

Posted by Raymond on Mar-06-2003 08:41:

quote:
Originally posted by Acidophilus
Dus als we stoppen met het downloaden (is er trouwens iemand die dit doet? ) gaan ze misschien gewoon door...!

Snappen die Belgen het nou nog steeds niet ?!! Een echte DJ blijft z'n platen wel kopen hoor, hij zal toch nodig hebben.......

Maar als je zoveel releases blijft maken, tja het is nog altijd kwaliteit above kwantiteit!!

MP3 is voor promotie

Posted by -TAIS- on Mar-06-2003 10:48:

quote:
Originally posted by Raymond
Snappen die Belgen het nou nog steeds niet ?!! Een echte DJ blijft z'n platen wel kopen hoor, hij zal toch nodig hebben.......

Maar als je zoveel releases blijft maken, tja het is nog altijd kwaliteit above kwantiteit!!

MP3 is voor promotie

FOUT!

Lees even mee dat downloaden wel degelijk de vinyl branche schade toebrengt (uit interview met DJ Precision van ivibes ):

quote:

They have been the topic of many organisations DJ's and Producers like yourself... What is your opinion on MP3's and their impact on the music industry? Do you see a good side to these MP3's ?
Well, the MP3-thing got two sides. The good thing is the promotion part. Your tracks will be all over the world, also in countries where they don't got our vinyl. So it's good that those people can hear your music too.
But on the other side, and that's a very bad thing, is of course the negative aspect. Because of MP3, record companies will have problems to survive. Labels hardly earn anything on vinyl's, the big thing are the CD-sales. If tracks don't get licensed anymore, because for example the compilations-market collapsed (because everyone is burning them), then there will be less money available to give new artists a chance.
New artists are always a risk, because they can't just sell records on their names, they aren't famous yet. For example, if some very well-known producer releases a record which doesn't get much attention, he will still sell pretty much, just because he's that famous producer. It's not like that with a new artist, so that's the risk for labels. And if labels don't have enough money anymore to take a risk like that, it will mean that new artists won't get a chance anymore because labels play on the safe side and only release tracks from well-known producers. Because that guarantees at least some revenues.
But I have to say that I agree with the people who say that compilations are too expensive. I mean, 25 euros for one CD really is too much. So the music industry really should do something about that too!

Is een vrij duidelijke uitleg van het impact denk ik. Voor de mensen die zich dit nog niet gerealiseerd hebben.

Posted by SanduTje on Mar-06-2003 10:52:

niet gedacht dat die ooit opgedoekt zou worden..

Posted by Raymond on Mar-06-2003 11:25:

quote:
Originally posted by -TAIS-
FOUT!

Lees even mee dat downloaden wel degelijk de vinyl branche schade toebrengt (uit interview met DJ Precision van ivibes ):

Is een vrij duidelijke uitleg van het impact denk ik. Voor de mensen die zich dit nog niet gerealiseerd hebben.

Sorry, dat gaat er bij mij gewoon niet in!!

MP3 is de beste promotie die een artiest maar kan hebben....
Dat het de platenlabels minder geld in het laatje brengt, omdat er minder compilaties uitgebracht worden ben ik het wel met je eens.

Btw. weet je wat een artiest verdiend op de verkoop van cd's?!!
Ik geloof dat Michael Jackson $1,50 krijgt voor iedere verkochte cd, terwijl het persen van een cd ook $1,50 is. Z'n CD's worden verkocht voor bijv $20,- Dit betekend dat de platenmaatschappijen $17,- verdienen per plaat, beetje absurd!

Een artiest heeft een label nodig, maar een label heeft ook artiesten nodig om omzet te creeeren. Dus wie heeft nou wie het hardste nodig ?!!

Dj's blijven platen kopen, dat is een ding wat zeker is.
Het aantal compilaties daalt volgens de platenmaatschappijen ?!!
Ze bedoelen hiermee denk ik, de verzamel compilaties.....

Tja, met zulke absurde prijzen, kopen mensen minder.
Op deze manier is de cirkel weer rondt, het is eigenlijk de kip en het ei probleem!

Hopelijk wordt er snel een antwoord op gevonden, maar niet alle problemen moeten op MP3's afgeschoven worden.

btw Als ik een cd wil hebben, koop ik hem in de winkel omdat je dan het originele hoesje en een geperste cd hebt, verder steun je de artiest, dat vind ik meer waard dan zo'n gebrand Cdr cd'tje!!

Bij mij vindt je daarom ook alleen maar originele cd's, maar voordat ik een cd koop, wil ik hem wel even horen, daarvoor maak ik gebruik van MP3's!!!

Posted by magrec on Mar-06-2003 11:27:

Ik vind het een slechte smoes om de mp3's de schuld te gaan geven.
Dit soort labels hebben nu eenmaal zich gericht op 1 muziek genre.
Fout. De cash cow is een problem child geworden. Slimme labels hebben dat op tijd gezien en sommige komen daar te laat achter.

Posted by -TAIS- on Mar-06-2003 11:59:

quote:
Originally posted by Raymond
Btw. weet je wat een artiest verdiend op de verkoop van cd's?!!
Ik geloof dat Michael Jackson $1,50 krijgt voor iedere verkochte cd, terwijl het persen van een cd ook $1,50 is. Z'n CD's worden verkocht voor bijv $20,- Dit betekend dat de platenmaatschappijen $17,- verdienen per plaat, beetje absurd!

Die rekensom van jou is wel erg kort door de bocht . Alsof er na de platenmaatschappij niets meer komt en of het allemaal winst is (je hebt ook bij een platenmaatschappij nog mensen die betaald moeten worden, en verderop in de keten ook nog mensen) D'r is ook nog zoiets als distributie en detailhandel. Deze snoepen beide samen ongeveer 60-70% (!) van de verkoopprijs op. Het is echt niet zo dat de platenmaatschappij bakken vol geld verdient (tuurlijk, ze zijn ook heus niet zielig hoor!).

En jij hebt het over Michael Jackson, dat is zoiets als popmuziek. Wij hebben het over dance in het geval van Lightning. Een album van Ti�sto zal misschien in een paar landen een topnotering halen (=top 10), maar dan heb je het wel gehad. En Ti�sto is ongeveer de absolute top qua verkoop bij dance-artiestenalbums. Zo iemand als Airwave zal dat zeker nooit halen, terwijl hij in de dancescene wel bekend is, maar daarbuiten niet. Hij mag blij zijn als hij de top100 van albumverkopen uberhaupt haalt!

Dat zijn dus wel nuanceverschillen als je dance en pop vergelijkt. De markt is gewoon kleiner. En aangezien je altijd een aandeel vaste kosten hebt, slokken ze een groter deel van de omzet op bij dance.

quote:
Originally posted by Raymond Een artiest heeft een label nodig, maar een label heeft ook artiesten nodig om omzet te creeeren. Dus wie heeft nou wie het hardste nodig ?!!

Er zijn altijd nog meer artiesten dan dat er plekken zijn bij labels. Dus dat is op zich geen probleem (en ja, het ligt ook aan kwaliteit v/d artiesten, maar ik denk dat je zelfs slechte dingen goed kunt verkopen voor een bepaalde duur (op het eind zal het dan wel in mekaar donderen), puur omdat je marketing goed genoeg is).

Wat je verder zegt over promotie en absurde prijzen v/d cds ben ik helemaal met je eens. Dat is zeker waar.

En wat Magrec zegt over eensoortigheid binnen een label klopt ook. Het is ook heus niet zo dat het ALLEEN de mp3s zijn, dit soort dingen spelen zeker ook mee. Maar mp3 helpt er wel bij (en het is voor artiesten het makkelijkst om daar over te beginnen, omdat ze dat vaak direct in hun portomonee voelen ).

Pages (2): [1] 2 »