TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- livet?
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Vizay on Mar-09-2003 21:33:

livet?

dioxys fr�gade mig nyss om vad livet egentligen �r bra f�r....det �r ju en s�n d�r filosofisk fr�ga som ingen lyckats svara p� �n....om den ens g�r att svara helt p�

men jag tycker iaf de skulle va intressant � se hur folk h�r p� forumet ser p� livet � dess mening

Posted by reveal on Mar-09-2003 21:41:

...inv�ntar v�r lifeaddicts aendy svar

Posted by SteveTranz4ever on Mar-09-2003 21:44:

ibland vet jag inte ... men meningen �r att man ska m� bra och g�ra det som k�nns r�tt..

Man uppskattar det ena bara f�r att det andra inte �r lika kul....
utan vinter skulle inte svensson uppskatta v�ren/sommaren s� mycke
om inte en del mat va lite �cklig skulle man inte uppskatta det som var gott
utan olycka skulle man inte uppskatta lucka

men tyv�r s� verkar en del f� f�r mycke av den ena delen... jag �r nog en av dom...

Men en sak e s�ker ... det finns alltid trance, det finns sk�na fester jag kan g� p�... det finns goa m�nniskor p� detta forum...

[edit]s�g en TA international idag som hade som text �ver sin avatar
I TRANCE YOU
jag ser det som n�n sorts "I love you"

s� I TRANCE YOU ALL SWETAs

Posted by dj_hysterix on Mar-09-2003 21:48:

sj�lv tycker jag livet e j�vligt tr�kigt ...ingenting o njuta av

Posted by Vizay on Mar-09-2003 21:48:

hmm...k�rlek och lycka....har man uppn�tt dessa tv� s� tror jag att man iaf har kommit en bit p� v�gen till livets mening..

� med k�rlek s� menar jag inte bara pojke/flicka k�rlek utan att vara �lskad generellt s�tt....� att kunna �lska tillbaka...

Posted by Gaby on Mar-09-2003 22:08:

Dunno

Att hitta sig sj�lv...F�rst� och acceptera den man �r... �lska sig sj�lv s� att man kan �lska andra.

Behandla alla s� som man sj�lv vill bli behandlad.

Livet �r underbart! Bara man �ppnar �gonen och tittat ordentligt s� kan du alltid hitta n�got underbart i allt! Det �r inte hur man har det utan hur man tar det

Posted by Aendy on Mar-09-2003 22:11:

quote:
Originally posted by reveal
...inv�ntar v�r lifeaddicts aendy svar

Hmm... tackar.

Jag tycker att livet �r att g�ra det som i din mening b�st tillfredst�ller dig sj�lv. Man ska inte k�nna att "- vad faen l�gger jag min tid p� detta f�r!" Vad det �r som tillfredst�ller en kan variera. Man hittar sitt kall och fullf�ljer det. Detta ger en oerh�rd k�nsla av v�lbefinnande. Tyv�rr upplever jag s�som hysterix alldeles f�r ofta att allt suger, men som Steve s�ger, f�r att uppskatta det bra m�ste man ha lite d�ligt. Samtidigt om jag b�rjar t�nka efter uppt�cker jag att jag faktiskt har det r�tt bra och g�r m�nga saker som f�r mig att m� bra. Och i mitt fall �r det i princip alltid idrotten som st�r g�llande f�r de positiva bitarna i mitt liv. (Om jag f�r best�mma kommer denna tr�den bli STOR och v�ldigt FILOSOFISK) :)

Posted by mindshooter on Mar-09-2003 22:17:

quote:
Originally posted by Vizay
hmm...k�rlek och lycka....har man uppn�tt dessa tv� s� tror jag att man iaf har kommit en bit p� v�gen till livets mening..

Men vad �r lycka d�? Detta varierar s� otroligt mycket fr�n m�nniska till m�nniska...

P� senare �r har jag funderat s�� otroligt mycket p� livet och dess mening, och vad det ska bli av mig osv... L�nga resor med bussar, och andra tillf�llen d�r det bara varit jag och musiken, har f�tt mig att t�nka till s� mycket.

Man m�ste vara glad f�r det man har, och jobba f�r att f� det b�ttre. S� �r det bara. M�nga tror att rikedom �r lycka. Jag har kommit fram till att inget materialistiskt egentligen kan ge dig lycka. Allt som �r materialistiskt tr�ttnar du p�, f�r eller senare. Och d� m�ste du ha n�got �nnu h�ftigare... om du f�r detta, d� blir du tillslut kr�sen!

The best things in life are free! Och det �r sant! Vad �r det som h�ller en lycklig? V�nskap och k�rlek bland annat. Man tr�ttnar aldrig p� det, d�lig k�rlek kan man tr�ttna p� s� klart... men nu pratar vi inte s�dan. Man m�ste f�rst� att vi inte kan uppfinna saker som g�r oss lyckliga. Det sitter i blodet fr�n f�dseln, och det har det alltid gjort.

Dalai lama skriver otroligt mycket om livet. L�s lite av honom.
Liftarengs guide till galaxen n�mner otroligt mycket den me. Vet att du l�st den....ta bara den delen med delfinerna.

Det �r viktigt, och allm�nt bekant, att saker och ting inte alltid �r vad dom ser ut att vara.
S� till exempel hade m�nniskorna p� planeten jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta �n delfinerna,
eftersom dom hade �stadkommit s� mycket - hjulet, New York, krig och s� vidare
- medan allt som delfinerna gjort var att skvimpa omkring i vattnet och ha kul.
Men � andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta �n m�nniskan - p� exakt samma grunder"

Livet g�r ut p� att leva det, och att leva det r�tt. Ta hand om dina medm�nniskor och g�r din del f�r att f�rb�ttra hela v�r v�rld.

Jag m�r b�st n�r jag antingen �r omgiven av m�nga m�nniskor som jag tycker om och som tycker om mig eller n�r jag �r helt ensam och f�r tid att samla tankarna.

Spend some time alone, everyday
�r en av dom saker som Dalai Lama har sagt och som jag f�rs�ker att t�nka p� och hinna med s� gott jag kan.

Lev livet och ha s� kul du kan.

Posted by Aendy on Mar-09-2003 22:30:

quote:
Originally posted by mindshooter

Spend some time alone, everyday
�r en av dom saker som Dalai Lama har sagt och som jag f�rs�ker att t�nka p� och hinna med s� gott jag kan.

Spending to much time alone, everyday. Den h�r staden �r INTE kul att flytta in till i det avseendet. Att g� ut i Stockholm kan l�tt f� mig att tappa tron p� m�nskligheten. Alla �r s� ruskigt egoistiska och allt kretsar kring ens egen person. T�nk om man kunde hj�lpa varandra ist�llet, skita i alla skillnader och se att alla m�nniskor beh�ver omtanke och k�rlek. N�, ist�llet ska man f�rs�ka p� ett eller annat s�tt visa hur j�la mycket b�ttre man �r och har det st�llt m.m. �n alla andra. Kanske d�rf�r det blir s� mycket tid f�r mig sj�lv. Alla �r idioter, inklusive jag!

BTW: Liftarens guide till galaxen �r den b�sta samling b�cker som existerar. V�ntar fortfarande p� att Douglas Adams postuma verk ska komma ut i handeln, vad �r det som dr�jer?

Posted by mindshooter on Mar-09-2003 23:16:

S� l�nge man g�r det b�sta av tiden man har ensam, s� var den inte f�rg�ves. S� brukar jag t�nka....minns de g�nger d�r jag blivit tvungen att g� hem fr�n stan eller n�t, om t�gen stannat och bussarna slutat g�. D� brukar jag alltid t�nka p� det d�r, najs, d� har jag en och en halv timme f�r mig sj�lv med musiken. Att g� och t�nka p� allt.

Aendy, har du inga likt�nkande kompisar eller s� d�?
Det d�r om samh�llet...h�ller med dig. Inte m�nga i samh�llet som ser\bryr sig om det som h�nder. Folk fattar inte vad vi h�ller p� med. Vilka r�ttor i r�tthjulen vi �r. Sj�lv planerar jag redan nu p� att �ka p� en l����ng resa bara ut i v�rlden med typ brorsan eller n�t. Och bara k�nna efter vad som bjuds d�rute och vad livet g�r ut p�. H�rt om s� m�nga som gjort det som kommer hem som nya m�nniskor. Och sen l�ngtar dom tillbaka till det d�r...bort fr�n samh�llsmurarna. M�nniskor m�r inte bra i f�ngenskap...inbundna i n�n makth�rva med sreckkoder i pannan. N�r man v�l hajat vad allt handlar om d� ser man ox� hur m�nga som har f�rs�kt att visa detta s� l�nge...som Douglas adams och skaparna bakom The matrix...

take a look around

Posted by Kraith on Mar-09-2003 23:39:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Man uppskattar det ena bara f�r att det andra inte �r lika kul....
utan vinter skulle inte svensson uppskatta v�ren/sommaren s� mycke
om inte en del mat va lite �cklig skulle man inte uppskatta det som var gott utan olycka skulle man inte uppskatta lucka

Men en sak e s�ker ... det finns alltid trance...

S�n tur d� att det finns s�na hiskeliga m�ngder skr�pmusik.

Posted by mindshooter on Mar-09-2003 23:58:

F�r�vrigt s�ger din Signatur det mesta om vad jag k�nner r�tt ofta Kraith

Posted by Vizay on Mar-09-2003 23:59:

att vara lycklig �r ju relativt....om jag blir lycklig av att dansa t.ex. s� �r ju detta en av dom saker jag inte b�rskjuta undan d�...men bara f�r det betyder det inte att alla blir lyckliga av det...eller hur?

n�r man kan vara sig sj�lv till 100%..d� har man kommit en bit p� v�gen...man kan nog aldrig vara 100% lycklig om man inte kan vara 100% sig sj�lv och st� f�r vem man �r och det man g�r...

f�r�vrigt �r handdukar bra till det mesta men det kan vi ta i klotterplanket

Posted by Rikard on Mar-10-2003 00:06:

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
men tyv�r s� verkar en del f� f�r mycke av den ena delen... jag �r nog en av dom...

jag �r v�ldigt f�rsiktig n�r jag s�ger att jag varit med om mkt skit, f�r jag har ju inte levt spec l�nge �n.. men jag kan s�ga s�h�r.. jag har varit med om mkt mer �n dem flesta i min �lder, och en vad en del �r med om i hela deras liv, komprimerat p� 1�r!

kan s�ga att det f�tt mig t�nka p� just den fr�gan nu en v�ldig massa! och det �r givande att se p� hur andra som levt l�ngre eller som ocks� t�nkt mkt p� det har att s�ga! f�r jag vet inte vad som kanske kan v�nta bakom n�sta h�rn..

Posted by lonne on Mar-10-2003 04:07:

Jag s�ger s� h�r ! F�r mig handlar livet om balans, f�r att kunna m� riktigt bra, m�ste man ibland m� rikitigt d�ligt. Tr�kigt men sant, prova p� vad livet har att erbjuda, inte tacka nej till frestelser,
men g�r allt med viss modifikation. D�liga, s� som bra ting.

Posted by Gaby on Mar-10-2003 06:11:

Jag k�nde att jag ville kommentera flera av er, s� jag g�r s� h�r. Hoppas ingen ser det som p�hopp utan det �r mera att era inl�gg har f�tt mig p� olika banor i t�nkandet.
Jag �r ju en av dom �ldsta h�r inne s� nu f�r jag v�l komma med min sk "livserfarenhet" *skrattar*

Mindshooter:
Att resa iv�g ensam eller med n�gon som man verkligen bryr sig om �r det b�sta man kan g�ra! S� l�nge du ser resan som inte bara en resa ut i v�rlden utan in i ditt sj�lv s� har du kommit l�ngt.
Jag lovar, man kommer hem som en helt ny m�nniska. Sj�lv har jag varit ute och rest mycket men det b�sta jag har gjort var att dra iv�g i 6 m�nader runt i Latin Amerika. Man ifr�gas�tter allt runt omkring en och pl�tsligt s� inser man att det finns viktigare saker att bry sig om en dom sm� petitesserna... Man inser ocks� vilka som �r en riktiga v�nner och vilka man borde g�ra sig av med...

Aendy:
Stockholm kan vara en kall stad, m�nniskorna kan vara otroligt st�ngda och ytliga. H�ller bara med till en viss del.
Denna vackra stad har sina underbara stj�rnor ocks�. �ppna, k�rleksfulla, ljupa sj�lar... G�ller bara att hitta dom d�r ute... Ibland m�ste man tyv�rr ifr�gas�tta sig sj�lv ifall man �r tillr�ckligt �ppen sj�lv. N�r man b�rjar finna ro hos sig sj�lv s� pl�tsligt �ppnar sig en hel v�rld med underbara m�nniskor.

Dioxys:
Man tror alltid att man �r ensam n�r allt skit h�nder. DU �r inte ensam! L�r dig ist�llet av allt som har h�nt, f�rs�k hitta n�got positivt mitt i allt skit. Jag lovar att n�got kommer du hitta!
Det man inte d�r av g�r en bara starkare. Tyv�rr s� verkar det som att det �r meningen att vissa ska bli starkare �n andra... idag vet vi ju inte, men n�gon dag kommer vi f� veta varf�r...
L�t skiten bli din styrka! Du �verlevde ju allt eller hur?

dj_hysterix:
Tyv�rr s� tillh�r det �ldern att tycka s�... men t�nk p� allt som du inte har hunnit g�ra? S�tt upp nya m�l och NJUT av dr�mmen.

lonne/SteveTranz4ever:
What goes up must go down, eller hur? Hur ska man annars veta att man m�r bra ifall man aldrig har m�tt d�ligt? Ja visst hj�lper det att t�nka s�? What goes up must always go down!!!

Vizay:
Att f�rst� sig sj�lv, acceptera sig sj�lv men ibland tror jag inte riktigt att man kan vara sig sj�lv till 100 %.
Alla har sina bra och d�liga sidor. Alla har vi v�ra fina och sen sj�lvklart v�ra m�rka tankar. Jag tror helt enkelt inte att det passar sig att vara sig sj�lv i alla l�gen. Men det h�r menar jag inte att man ska l�tsas vara n�gon annan heller... Ni som har accepterat er som ni �r vet vad jag pratar om

Posted by Aendy on Mar-10-2003 07:16:

quote:
Originally posted by Gaby

Aendy:
Stockholm kan vara en kall stad, m�nniskorna kan vara otroligt st�ngda och ytliga. H�ller bara med till en viss del.
Denna vackra stad har sina underbara stj�rnor ocks�. �ppna, k�rleksfulla, ljupa sj�lar... G�ller bara att hitta dom d�r ute... Ibland m�ste man tyv�rr ifr�gas�tta sig sj�lv ifall man �r tillr�ckligt �ppen sj�lv. N�r man b�rjar finna ro hos sig sj�lv s� pl�tsligt �ppnar sig en hel v�rld med underbara m�nniskor.

Jovisst �r det s� att jag nog inte �r tillr�ckligt �ppen sj�lv, men det �r s�dant f�r m�nga besvikelser och krossade illusioner leder till. Man tr�ttnar och k�nner att det inte �r v�rt att vara �ppen och hj�lpsam d� det i alla tillf�llen sl�r tillbaka p� en och folk utnyttjar det.

quote:
Originally posted by Mindshooter
Aendy, har du inga likt�nkande kompisar eller s� d�?

Nix, �r r�dd att de flesta likasinnade sitter p� caf� Java och f�rs�ker hitta olika s�tt de kan visa f�r allm�nheten att de �r speciella och unika (oj vad cyniskt det blev)

quote:
dj_hysterix:
Tyv�rr s� tillh�r det �ldern att tycka s�... men t�nk p� allt som du inte har hunnit g�ra? S�tt upp nya m�l och NJUT av dr�mmen.

Det �r inte l�tt att hitta nya m�l och dr�mmar ner de tidigare en g�ng v�l �r uppfyllda

Posted by zamson on Mar-10-2003 11:06:

Livet �r ju r�tt meningsl�st - men jag antar att det blir vad man g�r det till. En saks om man l�rt sig �r att man ska g�ra det man k�nner f�r, inte f�r att man �r feg eller f�r att det borde vara s�. G� p� k�nsla ...haha

Posted by Sand Leaper on Mar-10-2003 11:10:

M� livet ha en mening?Kan vi ikke bare leve livet for livets egen skyld?(Eller vent, da har jo livet en mening da.Eller? )

Posted by dbl on Mar-10-2003 11:40:

LIFE SUCK BIG TIME

Posted by Rikard on Mar-10-2003 11:45:

Confused

quote:
Dioxys:
Man tror alltid att man �r ensam n�r allt skit h�nder. DU �r inte ensam! L�r dig ist�llet av allt som har h�nt, f�rs�k hitta n�got positivt mitt i allt skit. Jag lovar att n�got kommer du hitta!
Det man inte d�r av g�r en bara starkare. Tyv�rr s� verkar det som att det �r meningen att vissa ska bli starkare �n andra... idag vet vi ju inte, men n�gon dag kommer vi f� veta varf�r...
L�t skiten bli din styrka! Du �verlevde ju allt eller hur?

Jovisst �r det s�, men n�r s� mkt skit h�nder, tycker jag det n�stan
�r logiskt att b�rja ifr�gas�tta ens egens existens som vi g�r
h�r Har funderat ett tag, och kan inte ritkigt se s� mkt posetivt med det mer �n att jag vet vad jag ska akta mig f�r eller inte. Det kallas v�ll livserfarenheter? Jag har nu f�rs�kt utnyttja dessa ett tag fram nu, men det har l�tt till �nnu mer problem bara! Folk
f�rst�r inte varf�r man tar s�kerhets�tg�rder osv.. man blir
j�vligt inst�ngd minst sagt, f�r man blir s� r�dd f�r att all skit
ska h�nda igen!

Varf�r jag fr�gade Vizay denna fr�ga (kolla f�rsta inl�gget i
tr�den), var f�r att jag ifr�gasatte min egen framtid, inte varf�r
jag lever h�r och nu, men vilka njtutningar av livet kommer jag att
f� uppleva? alla intryck jag f�tt i hela mitt liv och s�, om n�r du
har det som b�st, hur du har det som b�st -i livet.. det k�nns r�tt
omjligt att kunna uppn� dem.. D� b�rjar man VERKLIGEN blir f�rvirrad! om jag inte ska verkligen kunna k�nna livet verkliga
njutning, vad har jag d� f�r menning med att existera?

ahja, blev kanske lite mkt d�r men men, kommentera g�rna som sagt

Posted by Glorie on Mar-10-2003 12:12:

Love Poundin' Sensation ska f�rs�ka h�lla det kort =P

ey! lyssnar p�: marc_et_claude_-_its_all_for_love_noemi_remix.. k�nns som den f�r va temat f�r dagens inl�gg.. djup tr�d beh�vs Mycket visa ord har ja l�st..n�stan allt ju! man blir ju r�rd...minst sagt.

hmmm,meningen me livet... ja trodde ja kommit fram till det f�r ett par �r sen, men det har skitit sig tyv�rr d� ans�g ja att meningen me livet var att livet m�ste levas...med alla goda ting och alla d�liga ting som det m� inneh�lla. Men urk, idag vet ja inte.. l�ter ju r�tt krasst liksom

Det enda ja vet �r att livet �r or�ttvist. Att man ens har mage att klaga �ver sm� saker, n�r andra m�nniskor runt om i denna v�rld har det 1000 ggr. v�rre med alla odds emot sig typ om man j�mf�r med u-l�nder. Eller n�r man vet om att det finns m�nniskor som inte blir �lskade av sin fam. etc. Det blir ju faktiskt jag. etc. Eller om ungdomar som far illa p� annat s�tt...jobbigt.

men som sagt.. ja tror nog meningen me livet e att �lska � bli �lskad...�nd� � g�ra s�na saker som man blir glad av.. som s� m�nga talare innan mig har p�pekat vad f�r sm� saker det �n m� vara.... det enda ja k�nner dock �r att ja inte tar vara p� mitt liv och tar saker f�r givet.. kan ju faktiskt d� i morgon. vem vet? just d�rf�r vill ja inte vakna i morgon.. veta att ig�r (allts� IDAG) gjorde ja ingenting som gav mig n�got.. sen g�r ja ut idag och blir p�k�rd av en "drunk driver". Men det e just s� jag g�r omkring just nu....lever verkligen inte som om denna dag var min sista.. men vem lever s� eg? En stor klyscha! hehe men ni fattar "my point" kanske...

Gaby, bra skrivet!

Dio, du k�nner kanske inte njutning nu! Men du kommer f� smaka av livets s�tma tids nog ju! Lovar! Och du kommer som sagt bara bli st�rkt av det du g�r igenom.

Posted by lonne on Mar-10-2003 12:35:

quote:
Att hitta sig sj�lv...F�rst� och acceptera den man �r... �lska sig sj�lv s� att man kan �lska andra.

Det d�r tror jag �r en av de viktigaste faktorena f�r att m� bra som m�nniska. �lskar man sig sj�lv, s� har man enklare att vara en k�rleksfull m�nniska och kunna se det fina hos andra. M�nga f�rs�ker finna sin k�rlek i andra, men det �r j�vligt viktigt att f�rs�ka finna k�rleken i sig sj�lv.

Posted by Rikard on Mar-17-2003 13:53:

life's a bitch and then you die :/

Posted by reveal on Mar-17-2003 16:57:

quote:
Originally posted by Dioxys
life's a bitch and then you die :/

ser man det s�, d� l�r inte livet vara roligt... tur att jag inte ser det s�

Pages (2): [1] 2 »