TranceAddict Forums

TranceAddict Forums (www.tranceaddict.com/forums)
- Europe - Sweden
-- Bringar pengar lycka?
Pages (2): [1] 2 »

Posted by Glorie on Mar-13-2003 16:17:

Question Bringar pengar lycka?

Mmmm, detta e en polltr�d....skriv g�rna en liten motivering
(vi f�r anta att vi pratar s�pass mycket pengar att man inte beh�ver oroa sig f�r det)

Posted by Rikard on Mar-13-2003 16:23:

om dem anv�nds r�tt...

pengasr ger mig trygghet, trygghet f�r mig = lycka

Posted by mindshooter on Mar-13-2003 16:30:

ojoj vilken komplicerad fr�ga du langar fram, jag svarade ja men ville svara b�de ja och nej.

Varf�r jag ville svara ja:
F�r att n�r jag f�r min l�n d� �r jag seri�st glad, n�r jag har pengar s� �r jag oftast glad i hela kroppen eftersom jag kan hitta p� kul saker och leva friare, k�pa lite sjyssta kl�der. P� dom grunderna s� f�r jag lycka genom pengar.

Varf�r jag ville svara nej: F�r att precis som allt annat m�nniskan uppfinnit s� �r pengar bara �nnu en materialistiskt pryl som vi inte blir lyckliga av i l�ngden. Skapar en massa problem. �r ett or�tvist system som pengarna f�rdelas p� ocks�.

Det �r viktigt att alltid ha m�l, i detta fallet kanske det �r att samla till en TV....n�r du f�r din TV �r du fett glad. Du har uppn�tt n�got, du kan str�va efter mer. Men m�nniskan fungerar s� att den alltid kommer str�va efter mer, hur mycket det �n f�r. Det �r som att f�rst bara ha studiebidrag... jag tyckte att jag hade f�r lite pengar. Nu har jag 2000kr + studiebidrag och tycker fortfarande att pengarna inte r�cker, f�r jag skaffar mig vanor. Jag �r allts� precis lika glad som jag var f�rut med mina pengar. Jag kan garantera att alla som har h�gre l�n �n mig k�nner precis likadant....det �r sk�n i b�rjan men sen v�njer man sig och vill ha mer. Om du har "tur" d� s� har du tillslut en obegr�nsad tillg�ng av pengar och jaha..hur kul va det d�?

Posted by reveal on Mar-13-2003 18:25:

sj�lvklart
du sa inte vad du tyckte glorie?

Posted by cviper on Mar-13-2003 18:28:

Vad man �n vill, s� kommer man ingenstans utan pengar...
Fattig men lycklig passar (tyv�r?) inte in i v�r tid.

Sen om lyckan f�rh�ller sig proportionellt mot hur mycket pengar man har, �r en annan fr�ga.

Posted by lonne on Mar-13-2003 18:39:

Ja pengar g�r iaf mig lyckligare, men det kan �ven skapa problem.
Jag tycker att det �r sk�nt att k�nna sig oberoende och kunna impulsk�pa om man vill ha ngt.

Posted by Vizay on Mar-13-2003 19:02:

Givetvis �r man lyckligare om man har pengar i dagens samh�lle....dom kanske inte e raka v�gen till den totala lyckan men dom �r en extremt bra hj�lp p� v�gen

Posted by Glorie on Mar-13-2003 19:14:

jag s�ger ja med... faktiskt...Och det �r ett sj�lvklart svar fr�n min sida i dagens l�ge. just nu har jag t.ex. trubbel me csn, vilka kan sumpa mina framtida planer... iofs �r det ju sj�lvf�rv�llat, men �nd�...

Mind, diggade vad du skrev d�r...

Posted by robstar on Mar-13-2003 20:48:

Ja!

Pengar = Mer m�jligheter... and that's a fact!

Posted by SWE_TRANCE on Mar-13-2003 21:00:

Jag r�stade JA!

MEN, som mindshooter sa s� �r man lycklig vissa stunder n�r man har cash!

Men i det "l�nga loppet" s� tror jag inte att pengar g�r mig mer lycklig... Spelar ingen roll hur rik du �n �r, "�kta" lycka g�r aldrig att k�pa..

Posted by mindshooter on Mar-13-2003 21:08:

men m�nga av er b�r t�nka om, �r det inte s� att ni beh�ver pengar f�r att dom fr�n f�rsta b�rjan gjort er olyckliga? l�ter s� p� er

"ja pengar skulle g�ra mig lycklig f�r se hur fattig jag �r"
Utan pengar skulle ni inte vara fattiga!

Posted by nils on Mar-14-2003 11:47:

L�TT! tv� technics sl-1210, 1 DJM-600, skivor!

Posted by Kraith on Mar-14-2003 12:46:

Kortsiktig och ytlig lycka, ja.

F�r �vrigt vill jag citera mig sj�lv (i ett ovanligt djupt �gonblick, hehe):
"Om man m�ste vara sn�l f�r att bli rik, s� st�r jag g�rna �ver."

T�nk p� det ni.

Posted by montana on Mar-14-2003 12:56:

en del pengar kan ge en viss lycka men den �r ingen �kta lycka,
jag vill g�rna citera christopher wallace aka the notorious b.i.g.
quote:

the more money you have, the more problems you have
and jealousy & negativity comes with the territory

Posted by Rikard on Mar-15-2003 00:22:

lycka �r det v�ll alltid, men inte samma varande och kraftfulla effekt som k�rlek ger t.ex.

Posted by WoberT on Mar-16-2003 17:36:

jag svarade ja.. f�r med pengar kan man g�ra vad man vill .. saker som g�r en glad..

Posted by mindshooter on Mar-16-2003 17:39:

quote:
Originally posted by WoberT
jag svarade ja.. f�r med pengar kan man g�ra vad man vill .. saker som g�r en glad..

�r det inte s� att pengar begr�nsar dig fr�n att g�ra en massa saker d�? �r det bara jag som t�nker i dessa banor? Om det inte fanns pengar s� skulle saker och ting inte heller kosta. Klart att det inte skulle funka i l�ngden men t�nk p� det iaf.

Posted by WoberT on Mar-16-2003 17:52:

quote:
Originally posted by mindshooter
�r det inte s� att pengar begr�nsar dig fr�n att g�ra en massa saker d�? �r det bara jag som t�nker i dessa banor? Om det inte fanns pengar s� skulle saker och ting inte heller kosta. Klart att det inte skulle funka i l�ngden men t�nk p� det iaf.

n� det �r ju sant.. men nu ser ju v�rlden ut som den g�r.. o det va utifr�n det jag skrev att man blir lyckligare av pengar..
men jag h�ller ox� med dig vad du skrev ..

Posted by AC. on Mar-16-2003 19:04:

Pengar bringar lycka.

Utan att g� in i n�rmare detalier s� ska jag bevisa varf�r detta g�ller f�r mig.

Pengar - I fromen brist p� pengar - i st�rrsta del bringat mig olycka.

Mer pengar skulle alts� bringa mig mindre olycka s�ledes g�ra mig en mera lycklig m�niska.

Posted by mindshooter on Mar-16-2003 22:45:

Du menar d� allts� att problem �r bra eftersom man blir glad n�r dom l�ser sig?

Posted by AC. on Mar-17-2003 02:21:

Se p� filmen matrix, d�r h�vdas det att en v�rld utan problem skulle falla. Som Lebniz beskrev det; en v�rld utan n�got ont skulle inte vara lika bra som den riktiga v�rlden d� vissa goda ting �r bundna till andra onda ting. Att dricka ett glas med v�l kylt vatten en varm sommar dag d� du �r v�ldigt t�rstig skulle inte vara lika bra om det inte hade varit en varm sommar dag och om vattnet var kallt specielt inte om du dessutom inte hade varit t�rstig. Lycka kan inte j�mf�ras om man inte har n�gon motsats.
Det finns inga onda ting i v�rlden. dessa existerar endast om du st�ller upp dem mot de goda.

Om jag inte haft n�got problem skulle jag inte varit olycklig, hade jag dock haft problem och f�tt det l�st hade jag kunnat uppskatta denna lycka mera f�r att jag f�tt se b�da sidorna.

Nu �r det tex fyra timmars tills jag ska g� upp. Detta g�r att jag kommer uppskatta min s�mn mera n�sta g�ng jag kan sova ut i hela �tta timmar. Hade jag dock f�tt sova �tta timmar p� en g�ng hade jag sluppit m� mindre bra av endast f� fyra timmars s�mn. �r det d� v�rt att sova mindre en natt f�r att f� uppskatta s�mnen mera natt d�rp�? Det �r v�l det som �r fr�gan igentligen.

(En sak �r s�ker dock, jag klara mig fan utan sega sidor p� n�tet s� jag kan upskatta de snabba mer!)

N�gra av er s�ger att lyckan som kommer med pengarna �r kortsikig och ytlig.
Jag v�rdes�tter mitt boende h�gt och ser det som ett stort m�l i mitt liv att f� bo p� en stor herrg�rd eller �nnu b�ttre upp ett slott g�rna f�rleget p� Irland eller Scotland. F�r att uppn� dessa m�l beh�ver jag (enorma summor) pengar. Ett boende som f�r mig att m� bra m�ste kunna antas som att det bringar mig lycka. Sitter lyckan i pengarna eller den bostad jag f�tt f�r mina pengar.

Posted by robstar on Mar-17-2003 03:28:

quote:
N�gra av er s�ger att lyckan som kommer med pengarna �r kortsikig och ytlig.
Jag v�rdes�tter mitt boende h�gt och ser det som ett stort m�l i mitt liv att f� bo p� en stor herrg�rd eller �nnu b�ttre upp ett slott g�rna f�rleget p� Irland eller Scotland. F�r att uppn� dessa m�l beh�ver jag (enorma summor) pengar. Ett boende som f�r mig att m� bra m�ste kunna antas som att det bringar mig lycka. Sitter lyckan i pengarna eller den bostad jag f�tt f�r mina pengar.

S� sant!

T�nk om man hade r�d med n�tt s�nt!
T�nk om man hade r�d att g�ra de man vill!
T�nk om man hade r�d att bara finnas till!

Heh!

Posted by mindshooter on Mar-17-2003 07:02:

V�ldigt bra exempel med Matrix, en av tidernas b�sta filmer.
Du har nog v�ligt r�tt i det du s�ger. Men d� m�ste du juh, precis som jag, mena att pengar skapar problem _och_ lycka f�r utan att dom skapar problem kan dom inte heller skapa lycka?

I filmen s�ger dom ox� att dom var _tvugna_ att skapa en v�rld med problem p.ga att m�nniskorna liksom inte m�dde bra annars, s� det �r juh hos oss problemet ligger, vi blir s� kr�sna och bortsk�mda om vi f�r allt som vi vill. Se p� djuren. Dom beh�ver inte en massa problem f�r att m� bra, eller?

Posted by WoberT on Mar-17-2003 08:34:

exemplet med matrix va riktigt bra tycker jag.. en mycket t�nkv�rd film.. vi beh�ver problem f�r att m� bra.. det �r nog sant.. o vi �r kr�sna o bortsk�mda..

men en person som �r f�dd med silversked i mun kan ju ha v�ldans roligt f�r pengar �ven fast han inte beh�ver t�nka p� att skaffa dom. s� han m�r ju aldrig d�ligt f�r att han inte har n�gra pengar.. eller s� �r det s� att han skaffar sig ett st�rre behov o vill ha saker som inte ens han kan ha r�d med o suktar efter.. men det blir man iofs inte olycklig av.. kul att ha ett m�l.. men jaja.. nu yrar jag.. hehe
pengar kan g�ra en lycklig iaf.. men ox� olycklig

Posted by mindshooter on Mar-17-2003 14:32:

quote:
Originally posted by WoberT
men en person som �r f�dd med silversked i mun kan ju ha v�ldans roligt f�r pengar �ven fast han inte beh�ver t�nka p� att skaffa dom. s� han m�r ju aldrig d�ligt f�r att han inte har n�gra pengar..

jag tror att en s�n person m�r d�ligt eftersom det inte finns n�got att str�va efter, om man f�r allt det man vill ha d� g�r det lite fel. F�r man m�ste hela tiden ha n�nting "b�ttre" att sr�va efter.... hoppet liksom. Jag har d� aldrig f�tt k�nslan av att folk med otrooooligt mycket pengar m�r b�ttre �n vad jag g�r....

Pages (2): [1] 2 »