Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hur skulle du rösta i EU ?
Hur skulle du rösta i dag om det var folkomröstning om svenskt EU-medlemskap?
You do not have permission to vote on this poll.
JA ! 11 73.33%
NEJ ! 4 26.67%
Total: 15 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (3): [1] 2 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001
Hur skulle du rösta i EU ?

Läste just en artikel i Aftonbladet som fick mig att funderar på hur det ligger till här bland oss SWETAs
Läs artikeln här - "Norge går bättre trots nej till EU"

Man har ju funderat en del hur det hade vart om vi inte hade gått med i EU. Jag hade gärna sett att vi inte gått med.
Jag vet inte ens om eller hur det finns en chans för Sverige att gå ur EU.

Aftonbladet har härmat mig och gjort en egen poll i ämnet
http://www.aftonbladet.se

Old Post Nov-13-2004 13:56  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

Registered: Mar 2002

Problemen med er i Norden är att de mesta är för rädda att ändra något som funkar. Det uppenbarade sig också med Euro-omröstningen.
Personligt tycker jag att det är lite synd, för att man kommer aldrig till något bättre i framtiden om man inte försöker det.

Att en land som Norge mår bättre än de övriga EU-länder är en snabb slutsats som har mer att göra med landets ekonomi och valuta än dess EU-medlemskap.
Vi i Holland mår faktiskt sämst av de flesta EU-länder, inte bara pga raskriget som utvecklar sig nu men också för att vår ekonomi kör som skit. Orsaken är regeringens beslut och utgaver, inget som EU har något att göra med.

Jag tror faktiskt att länder som Schweiz och Norge kommer att få stora problem i framtiden om de stannar utanför.

Om att lämna EU, jag tror att det inte ens går, men om en medlem skulle lämna är det tydlig att de övriga medlemmar kommer att ignorera landet som lämnade med alla konsekvenser som tillhör.

För övrigt, om man tittar på hur gärna de länder i till.ex. Baltikum vill komma till EU, och om man tittar på hur mycket livet har förbättrats där, eller i Polen eller i Tjeckien... Så är det klart att det gör ett enormt skillnad i livskvaliteten. Det är något att vara stolt på istället för att vilja bli av med det.

--
Måste lägga till att den nya EU-grundlagen som skulle införas inför 2007 innehåller bl.a. några ordningar som gör det lättare för länder att blockera beslut. Det leder alltså till större inflyttande från länder som Sverige som har inte så många invånare.

Förresten betyder enhällighet att skatte (bl.a. inkomstskatte och alkoholskatte) kommer att sänka inom det nästa decennium. Och troligtvis maximumhästigheten på motorväger kommer att förhöjas till 120 eller även 130km/h inom hela Europa.

Last edited by ScuL on Nov-13-2004 at 15:13

Old Post Nov-13-2004 14:56  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Ja mer inflytande skulle man ju gärna vilja ha för som det är nu bestämms det en massa konstiga lagar och regler och dom flesta är till det sämre då vi redan hade bra lagar om detta som för dom till det sämre, kan inte komma med konkreta fall men jag vet det hänt.

Sen kommer det in massa konstigt folk från Öststaterna och det händer allt mer skit och mycket skit kommer med det, vill gärna ha hårdare gränskontroller... Vi har det här med billig arbetskraft från bla. Polen som blir allt mer utbrett och gör att vanliga Svenssons blir utan jobb och får allt sämre vilkor eller/och löner.

Sen kostar det en jävla massa att vara med i EU... jag tror vi hade klarat oss lika bra eller bättre om vi inte hade gått med i EU

Old Post Nov-13-2004 15:11  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

Ja men du, världen är inte längre som den var förr.

50 år tillbaka i tiden tog det aslångt och kostade det jätte mycket att ta sig från ett land till ett annat. Man stoppar folk som kommer in inte bara med hårdare gränskontrol för att det finns 1001 sätt att komma in i landet.

Jag tror f.ö. att det inte kommer att ta så länge innan det finns ingen nödvändighet för folket som kommer från Öststaterna att jobba i västerländska länder. Värför ? För att det förbättrar sig i deras land varje dag. Genomsnittslönen för ett kontorsjobb i Praag (Tjeckien) var 700 euro/månad innan de kom vid EU nu är det över 1000. Mer än 300 euro extra i mindre än ett år. Det är större skilnader vi snackar om.
Dessutom har dessa länder stora naturliga resurser och en bra industri.
Alltihopp antar jag att det leder till ett bättre ekonomi för dem, som betyder att det blir mer pengar för hela Europa.

Sveriges bidrag till dessa länder kommer att minskas betydligt när det inte behövs längre.
På den ena sidan är Norge lite egoistiska för att de slippar att betala för de nu men kommer att profitera när de kommer till EU i framtiden..

Old Post Nov-13-2004 15:20  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Det är ett faktum iof att det kommer över fler för att jobba här även om dom kanske får bättre ekonomi hela tiden nu...
Det är mycket organiserad kriminalitet som fått upp ögonen och har insett hur lätt det är att komma in och verka i Sverige nu... Har vänner osm blivit utsatt för det tom.

Annars är jag inte så yber insatt på själva politiken som du men att vi skulle klara oss lika bra utan EU är jag rätt säker på...

Old Post Nov-13-2004 15:48  Sweden
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

Scul, du har så jävla bra argument att min haka ligger på golvet! och imo har du alldeles rätt. saker blir inte bättre om man tar avstånd från dem, istället ska man vara med och påverka! vad gäller arbetskraften så känner jag folk, svenskar, som faktiskt söker jobb i diverse östeuropeiska länder! och det är något nytt måste jag säga, för hittils var det tvärtom (som Steve redan påpekat)

JA till EU
JA till Euro

mina 0,02$

Old Post Nov-13-2004 17:05  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

Att norge inte är med i EU är en sanning med modifikation. Norge är med i EES, det innebär att dom måste betala ungefär lika mycket pengar till EU varge år som Sverige, dom måste också följa alla EUs regler om EUs inre marknad, arbetsrätt, miljö etc. Norge är oxå med i Schengen samarbetet, så deras gränskontroller har samma regler som dom svenska. Så vad Norge har är i princip ett medlemskap i EU, fast dom inte får säga till om något. Faktum är oxå att ja sidan har en stor ledning nu i norge.

Lite intresant läsning från en DN artikel

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Ja mer inflytande skulle man ju gärna vilja ha för som det är nu bestämms det en massa konstiga lagar och regler och dom flesta är till det sämre då vi redan hade bra lagar om detta som för dom till det sämre, kan inte komma med konkreta fall men jag vet det hänt.

Ge mig exempel på lagar som gjort ditt liv sämmre? Lagar som är överbyrokratiska finns det exempel på, kan hålla med om att dom är onödiga, men det finns en anledning till dom och dom flesta lagar i EU är bra.

quote:
Sen kommer det in massa konstigt folk från Öststaterna och det händer allt mer skit och mycket skit kommer med det, vill gärna ha hårdare gränskontroller... Vi har det här med billig arbetskraft från bla. Polen som blir allt mer utbrett och gör att vanliga Svenssons blir utan jobb och får allt sämre vilkor eller/och löner.

Det här är ett dåligt argumentet imo. Varför skulle arbetskraft vara dåligt för medelsvenson? Här får vi in GRATIS arbetskraft (gratis för att vi inte behövt utbilda dom etc), som jobbar och BETALAR SKATT i vårat land, hur kan det vara dåligt för sverige? Mer arbetskraft betyder att dom oxå spenderar pengar i sverige, vilket innebär att vi behöver mer av allt --> ekonomin ökar och fler jobb skapas. Mer arbetskraft är ALDRIG dåligt och speciellt inte när den är GRATIS.

quote:
Sen kostar det en jävla massa att vara med i EU... jag tror vi hade klarat oss lika bra eller bättre om vi inte hade gått med i EU

Vi hade ändå behövt vara med i EES, och då hade vi vart i samma position som norge. Om du påstår att vi inte skulle behöva vara med, då har du en skev bild av hur världen ser ut idag. Sverige klarar sig INTE själva.

Old Post Nov-13-2004 17:39  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Det är mycket organiserad kriminalitet som fått upp ögonen och har insett hur lätt det är att komma in och verka i Sverige nu... Har vänner osm blivit utsatt för det tom.

Genom EU kan vi förhoppningsvis sammordna våra polisinsatser bättre. Öststats maffiorna fanns i Sverige innan öststaterna gick med i EU i maj, det är inte EUs fel att dom kom hit. Däremot kan EU göra nått åt dom, ge pengar till polisvärksamheter i länder som behöver, oxå samordna spaningar mot internationella ligor som det många gånger handlar om. Sverige kan endast hjälpa sig själva, då det oftast är för sent, men genom EU kan vi kämpa mot dom stora och verkligen göra nån skillnad.

Old Post Nov-13-2004 18:00  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

Angående öststaterna så kan det ju nämnas att det faktum att vi är med i EU snarast gjort det svårare för dem att komma in i Sverige än något annat. Rörelsefriheten gäller inom EU, och de bestämmelser som kontrollerar trafik utifrån är i det närmaste hårdare än de vi i Sverige hade innan.

Problemet jag ser är dock i framtiden, då dessa öststater eventuellt ansluter till EU. DÅ kan vi få riktiga problem.

Men då är jag säkert nästan klar med min juridikutbildning med inriktning mot EG-rätt, så då får jag väl ta på mig att snygga till allt då..

Old Post Nov-14-2004 15:04  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DjAviander
Simply Addicted

Registered: Sep 2003

Skulle någon kunna förklara begreppet EES för mig? Jag har faktiskt aldrig hört det förut..

I EU och Euro-frågan så är jag lite splittrad.
Många EU-grundlagar är bra för Sverige, men många också tvärtom..
Jag är en av dom som inte vill ha sänkt alkoholskatt för jag tror inte att det är rätt sätt att lösa problemet med införsel av smuggelsprit.
Jag tror däremot på ökad tullbevakning och lite strängre straff för smugglare.

Euron tror jag inte riktigt på som valuta, men eftersom att Sveriges valuta är så dålig så vet jag inte vad som är bättre.

Kluven är jag och kluven förblir jag. Därför undviker jag helst att rösta ja eller nej tills jag har fått rejäla argument från bägge håll.

Sig shmig, who reads these stupid things anyway?

Old Post Nov-14-2004 15:18  Sweden
Click Here to See the Profile for DjAviander Click here to Send DjAviander a Private Message Add DjAviander to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by Sorrow
Angående öststaterna så kan det ju nämnas att det faktum att vi är med i EU snarast gjort det svårare för dem att komma in i Sverige än något annat. Rörelsefriheten gäller inom EU, och de bestämmelser som kontrollerar trafik utifrån är i det närmaste hårdare än de vi i Sverige hade innan.

Problemet jag ser är dock i framtiden, då dessa öststater eventuellt ansluter till EU. DÅ kan vi få riktiga problem.

Men då är jag säkert nästan klar med min juridikutbildning med inriktning mot EG-rätt, så då får jag väl ta på mig att snygga till allt då..

Gick inte Öststaterna med i EU i mars 2004?

Old Post Nov-14-2004 15:18  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

quote:
Originally posted by jofawe
Gick inte Öststaterna med i EU i mars 2004?

Inte alla men många

Polen, Tjeckien, Ungarn, Estland, Letland, Litauen, Malta, Cyprus och Slovenien tror jag

Croatien och Rumenien försöker komma till 2007 men jag tvivlar på om Rumenien lyckas.

Euron är för övrigt en jätte stark valuta som är fortfarande mer värd än en dollar medan det började på en kurs lägre än dollaren. Jag är imponerat på värden. Och här i Holland märks det säkert att vissa saker blev billigare pga av den. Jag fick faktiskt också mer lön än förut

Old Post Nov-14-2004 16:33  United Kingdom

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hur skulle du rösta i EU ?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): [1] 2 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbacksasha bangkok 1995 track 2... [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackBurns - Heartbeats [2009]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 12:34.

Forum Rules: