Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hardtrancen på väg att dö ut?
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
Hardtrancen på väg att dö ut?

Jag vet inte, är det bara jag, eller görs det allt mindre högkvalitativ hardtrance i dagsläget? Cosmic Gate har inte släppt något bra sedan "Human Beeings", vilket var mer än ett halvår sedan - och då var det ändå Dave 202 & Phil Green Remixen som imo rockade hårdast.

SHOKK bestämde sig för att lägga sina projektet på is för också snart ett år sedan. Flutlicht har jag heller inte sett/hört något nytt av på alldeles för länge. Dessa har enligt mig varit de allra största giganterna inom den genren de senaste 2 åren.

Yoji och DJ Scot släpper väl några hardtrance/hardhouse dängor med jämna mellanrum, men inget där heller som riktigt tilltalat mig på sistone. DJ Scot's senaste Feelin' Me är bara skräp enligt mig. Känns som man har hört det tusen gånger redan.

Kai Tracid - vad ska man säga om honom? Conscious var ju en besvikelse. Han har heller inte gjort något märkvärdigt sedan Trance & Acid. Derb, som tillsammans med Tracid gått under namnet Hennes & Cold, har heller inte gjort något bra sedan de massiva remixarna han spottade ut för lite ungefär ett år sedan. (Syftar på hans remixar av Trance & Acid, 4 Just 1 Day, Follw Me, Brookly Bounce - Bring it Back osv osv). Det enda av hans egna alster under senare tid som är värt att nämna är "This is Derb", som han också gjorde för snart ett år sedan. Men inget som över huvudtaget kommer i närheten av Derbus.

Jag vet inte - vad tror ni? Är det den techigare mörkare trancen a'la Marco V, Marcel Woods etc, som håller på att ta över den hårdare delen av trancescenen, eller har folk bara tröttnat och antingen insett att det luktar för mycket ost, eller tvärtom gått över till hardstylen?

Vad tror/tycker ni? Musikstilar föds, andra dör ut, det är en oskriven lag nästan lika självklar som Newtons gravitationslag - men det är lite tråkigt, och framförallt märkligt, att det bara verkar försvinne helt utan förvarning. Eller är det bara jag som inte haft ögon och öron öppna?

www.laszlo.se

Old Post Mar-24-2004 16:51 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fede
(((d[-_-]b)))

Registered: Sep 2002
Re: Hardtrancen på väg att dö ut?

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo

Han har heller inte gjort något märkvärdigt sedan Trance & Acid. Derb, som tillsammans med Tracid gått under namnet Hennes & Cold, har heller inte gjort något bra sedan de massiva remixarna han spottade ut för lite ungefär ett år sedan. (Syftar på hans remixar av Trance & Acid, 4 Just 1 Day, Follw Me, Brookly Bounce - Bring it Back osv osv). Det enda av hans egna alster under senare tid som är värt att nämna är "This is Derb", som han också gjorde för snart ett år sedan. Men inget som över huvudtaget kommer i närheten av Derbus.

Kai Tracid och Derb är INTE Hennes & Cold... det är en kille från derb kan cold och en annan snubbe som hetter hennes som bildar hennes & cold..
Derb består av två killar bl.a. kan cold..
In Africa e bättre än derbus :P

men annars så tycker jag att d inte har släppts nått jättebra på hur lång tid som helst
fast jag tycker alltid om derbs låtar :P förrutom deras senaste DFC lr vad den heter... värdelös låt..

Old Post Mar-24-2004 17:20 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Re: Re: Hardtrancen på väg att dö ut?

quote:
Originally posted by ShyTrance
Kai Tracid och Derb är INTE Hennes & Cold... det är en kille från derb kan cold och en annan snubbe som hetter hennes som bildar hennes & cold..
Derb består av två killar bl.a. kan cold..
In Africa e bättre än derbus :P

hmmm...jag var fanimej 100 på att Derb och Tracid var Hennes & Cold. Nåväl

www.laszlo.se

Old Post Mar-24-2004 18:10 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sand Leaper
Tension hunter

Registered: Jul 2001

Har hatt denne diskusjonen mange ganger før. God hard trance finnes fremdeles, man må bare grave gjennom mer skit og hardstyle enn vanlig for å finne det. Personlig så syns jeg Dave 202 & Phil Green bare har produsert ren skit etter At The End, at Flutlicht ikke har gjort ordentlig hard trance på lenge og at Ultra Curve er det eneste bra Cosmic Gate har gjort på veldig lenge. Drit i dem og se dere heller litt mer nøye om:

Kai Tracid - Conscious (A*S*Y*S Remix)
Saba - Die Strasse (Störsender Mix)
DJ Slideout - Leave Us Alone (La Cargo Mix)
Thomas Rubin - Cold Night (alle remikser)
Compound - Chemical Symptoms (Fast Floor Remix)
Wallstädt & Dörfler - Consistent Cycles (Überdruck Remix)
Mass In Orbit - Power Is Your Mind
R.A.G.E - Move On (DJ Simple Remix)
Elektromulch - Das Nichts! (Acid Inferno Mix)
Overdog - Brainfuck
Mikado - Sex-O-Matic
JamX & De Leon - Das Licht (Re-Work) <- originalen er dog så bra at dette umulig kunne gå galt

For å nevne noen bra utgivelser i 2003-2004.

Last edited by Sand Leaper on Mar-24-2004 at 19:17

Old Post Mar-24-2004 19:02  Norway
Click Here to See the Profile for Sand Leaper Click here to Send Sand Leaper a Private Message Add Sand Leaper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Endre
lol space music

Registered: Apr 2002

yyy333eeesszzz... dööööö

Old Post Mar-24-2004 19:02 
Click Here to See the Profile for Endre Click here to Send Endre a Private Message Add Endre to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002

quote:
Originally posted by Endre

yyy333eeesszzz... dööööö

nämen hardstyle e ju lätt grymmare än hardtrance på fester iaf..mer röj

Old Post Mar-24-2004 19:23  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

det här var inte direkt nån nyhet. Jag var ganska mycket inne på hardtrance i slutet av 90-talet då det släpptes massa bra hardtrancelåtar. Men sedan kom vändpunkten och jag tror att en av orsakerna var att stora delar av den tyska hardtrancescenen övergick till ett mer komersiellt sound och ett tydligt tecken på det var alla nya versioner av gamla låtar. Det fick mig att tappa smaken för hardtrancemusiken. Den senaste bra hardtrancelåten jag hörde, som för övrigt också är den bästa hardtrancelåten som någonsin gjorts i mitt tycke är The Freak - Addictive (Hard mix). Efter den har jag inte hört något som ens varit i närheten av den.

Old Post Mar-24-2004 19:47  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Gate 42
Discover Dark

Registered: May 2001

Jag tror inte hardtrance är på väg bort. Dock så kommer ju all bra/dålig musik i vågor.. Just nu har det varit lite tunnt på just den tyska döds-trancen tycker jag också...

Men istället har man då kunnat njuta av den omåttligt maffiga Brittiska hybriden mellan hardhouse och hardtrance som grabbarna Jay K Walker, Marcos, Guyver m.fl framställer.

Brittisk hardhouse överhuvudtaget är någon jag riktigt fastnat för det senaste året. Svängigt, snabbt och i de flesta fall melodiöst.

Tummen upp för, Tony De Vit, Sharkboy, Jon Doe och de andra fina hardhouse producenterna!

Old Post Mar-24-2004 20:52  Sweden
Click Here to See the Profile for Gate 42 Click here to Send Gate 42 a Private Message Visit Gate 42's homepage! Add Gate 42 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Funfrock
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2002

quote:
Originally posted by Gate 42
Men istället har man då kunnat njuta av den omåttligt maffiga Brittiska hybriden mellan hardhouse och hardtrance som grabbarna Jay K Walker, Marcos, Guyver m.fl framställer.

Brittisk hardhouse överhuvudtaget är någon jag riktigt fastnat för det senaste året. Svängigt, snabbt och i de flesta fall melodiöst.

Tummen upp för, Tony De Vit, Sharkboy, Jon Doe och de andra fina hardhouse producenterna!

Håller helt med.. fastnade för den här stilen förra våren och det har bara blivit mer och mer

Billy Bunter och Jon Doe äger!

Old Post Mar-24-2004 23:17  Sweden
Click Here to See the Profile for Funfrock Click here to Send Funfrock a Private Message Add Funfrock to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

Registered: Mar 2002

det finns några nya av Hennes & Cold tror jag. (iaf den som står på Qlimax DVD":n är helt bra.)

men en av de orsaker att hardtrance blir lite mindre är att många holländska producenter som brukade producera hardtrance har byttat ut det till hardstyle för att det tjäner och säljer bättre nuförtiden.

jag e inte så besviken av concious f.ö.

Last edited by ScuL on Mar-24-2004 at 23:56

Old Post Mar-24-2004 23:44  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by ScuL
jag e inte så besviken av concious f.ö.

Naje...jag menar inte att den är skitkass - jag skapade till och med en ny tråd om låten då den kom ut om jag inte har helt fel. Jag gillade den skarpt i början, men jag tröttnade också ovanligt snabbt på den.

www.laszlo.se

Old Post Mar-24-2004 23:49 
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

Precis som det har sagts i tråden; stilar kommer och går. Även om den klassiska hardtrancen är på väg bort, så är hardstyle och tech trance på uppåtgående (på gott och ont, klarar själv inte hardstyle).

Old Post Mar-25-2004 16:23  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hardtrancen på väg att dö ut?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPLEASE HELP: I need to ID this hot song ASAP [2002] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMilk Inc. - "Land of Living" (Kevin's Marshall Trance remix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 15:34.

Forum Rules: