|
Verbod op hardcore in Zandvoort
Ik denk dat iedereen het al wel weet, maar aangezien er nog geen topic over is geopend...
| quote: | Origineel van www.volkskrant.nl
Hardcore voortaan taboe in Zandvoort
AMSTERDAM - Hardcoremuziek is voortaan taboe in Zandvoort, althans op openbare festivals. Burgemeester Van der Heijden heeft een verbod op de muziek afgekondigd nadat onlangs bij een groot festival problemen waren ontstaan bij een podium waar hardcore werd gedraaid.
Volgens de gemeentelijke woordvoerder trekt hardcore een bepaald publiek aan. 'Op dat soort gasten zit niemand te wachten', zegt woordvoerder Ton van Heemst. 'Hardcore draaien betekent rotzooi in de tent. We zagen het onder onze ogen gebeuren. Er werd gevochten, er werd op straat gedeald, er werden drugs gebruikt en de muziek was volgens velen veel te hard.'
Zandvoort organiseert in de zomermaanden een zestal grote muziekfestivals op het Kerkplein, drie dancefestivals en drie andere. Voor de dancefestivals wordt de vergunning nu beperkt. De gemeente benadrukt dat de festivals wel mogen doorgaan, maar zonder hardcore. Nooit eerder werd in Zandvoort zo rigoureus ingegrepen in de programmering van een festival. De organisatoren hebben laten weten dat ze een nieuwe muziekvergunning zullen aanvragen, zonder hardcore.
Zandvoort is niet de eerste gemeente die muziek, festivals, dancefeesten of houseparty's verbiedt. Al in 1995 verbood de gemeente Kampen houseparty's omdat handelsvoorraden xtc waren aangetroffen op een feest.
In Zaandam werd in 2001 een verbod op hardcore overwogen nadat tijdens een houseparty van de Masters of Hardcore een jongen was overleden aan een overdosis. Weer een jaar later kwam de Haagse burgemeester Deetman met een noodverordening om boomcars op de Boulevard te verbieden. De wagens, van boven tot onder volgepropt met speakers, veroorzaakten overlast voor andere badgasten. Ook in 2002 werd in Middelburg een verbod op R&B afgekondigd. |
Naast hardcore mag er trouwens ook geen hardstyle meer gedraaid worden op Dancevoort.
Ik heb wel een beetje dubbele gevoelens bij dit besluit. Aan de ene kant vind ik het een goeie zaak, want hardcore en hardstyle zijn nou eenmaal erg agressief van toon en mensen laten zich door deze muziek (onder invloed van het een of ander) makkelijker opfokken dan door bijvoorbeeld latin house.
Op zich kan ik me de reactie van de burgemeester daarom wel voorstellen, maar ik vind het aan de andere kant toch wel ver gaan. Je wordt toch min of meer beperkt in je vrijheid op deze manier.