finns ju en tråd om att trance har "dött".
jag tyckte svenskarna va lite tystam vad anser ni?
___________________
your sig is too tall - porky
Dec-16-2003 22:58
RebeL9
The Digital Blonde addict
Registered: Nov 2001
Location: Gothenburg, Sweden
trancen har faktiskt "dött" lite. Går ju inte att jämföra med hur det var 99 och 2000 då trancemusiken verkligen exploderade och trance hördes både på radio och tv.
En av orsakerna verkar vara att man upprepar samma tema och om igen. Lyssna bara på låtarna som släppts i år. Det är så många som låter snarlika. Använder samma upplägg, liknande melodier. Det verkar som man nästan kan gissa sig till hur varje låt kommer låta utan att man ens har börjat lyssna på den. Buildup, break och fräsig uplifting melodi. Inget mer.
Lite roligare är det dock på psytrancefronten. Där släpps det en hel den intressanta saker. Ni som inte har haft ögonen öppna på psytrancen på sistone rekommenderar jag varmt att ta en titt. Den är högst levande och det släpps ständigt nya trevliga skivsläpp.
Tips: Space Buddha - Storm Reaction. Finfint album =)
Originally posted by SteveTranz4ever
Jag säger bara tranc4ever
Jag hoppas på detsamma! Visst ändras musiken genom åren, men till exempel så tycker jag att Tiesto har hittat tillbaka till sin grymma stil nu igen
___________________
man with no sig
Dec-16-2003 23:56
RebeL9
The Digital Blonde addict
Registered: Nov 2001
Location: Gothenburg, Sweden
quote:
Originally posted by reveal
Jag hoppas på detsamma! Visst ändras musiken genom åren, men till exempel så tycker jag att Tiesto har hittat tillbaka till sin grymma stil nu igen
LOL. Jag tycker helt tvärtemot dig. Tiesto har verkligen tappat stinget. Titta bara på Traffic. Jag menar, en mer överhypad låt får man leta efter. Tänk er om Warp Brothers hade gjort Traffic (ja det är inte så ofattbart med tanke på hur enkel och billig den låter). Hur många av er hade då gått och sagt "Traffic äger!" ?
:P
Värt att grubbla på.
Verkar som man dömer låtar efter producent och inte efter produktionskvalitet
Jag talar inte om hans produktioner, utan om hans set.
___________________
man with no sig
Dec-17-2003 00:14
Vizay
immiNspired
Registered: Dec 2001
Location: Stockholm & in my mind
rebel9: jag kan nästan med säkerhet säga att du inte har hört traffic ute på ett dansgolv (kan iofs ha fel men de flesta som inte hört den på golvet förstår inte varför alla tycker den e bra)
men nu ska jag inte dyka in på enstaka låtar här...är trancen död/döende...njae, snarare så att den ligger i något slags mellanstadie just nu, precis som tidigare nämnts så använder de flesta av låtarna som släpps i dag samma formula när det gäller uppbyggnad av låtarna, oftast hänger det på kvaliten på ljuden när man ska avgöra om en låt e bra eller ej...
tror dock att trancen kommer gå upp igen precis som ericcsonaktien en vacker dag kommer göra , musik e ändå lite som aktier...ena dagen är en stil populär, andra dagen funkar den inte alls...det går upp och ner...
___________________
quote:
Originally posted by davedresden
i suggest getting the gabriel & dresden prog-a-minute. in 3 easy steps you too could change the face of dance music.
batteries not included.
- dave
Dec-17-2003 01:46
fede
(((d[-_-]b)))
Registered: Sep 2002
Location: Stockholm, Sweden
quote:
Originally posted by RebeL9
Tips: Space Buddha - Storm Reaction. Finfint album =)
tack för tipset har inte hela än men första låten e skitskön
___________________
Dec-17-2003 09:18
Versace
Senior tranceaddict
Registered: May 2003
Location: Stockholm
tycker inte att trance håller på o dör, däremot så känns det som att den börjar låta mer o mer som progg house, vilket i sig inte e dåligt, tvärtom...
man kan fortfarande hitta väldigt bra trance, men idag finns det så mycket skit som kommer ut, så kan man få en känsla av att den håller på o dör...
tiesto har börjat hitta tillbaka till det gamla o de e bara o hurra för...
men men ARMIN i SVERIGE!!!
Dec-17-2003 09:35
Proximus
Supreme tranceaddict
Registered: Jul 2001
Location: Stockholm
Trancen börjar leva igen men under andra vägar och börjar bli mer underground plus att man måste leta som fan för att hitta bra musik, men trancen är fan så mycket bättre en progressive just nu och jag verkligen njuter av vart den här scenen är på väg. börjar bli min favoritstil nr 1 igen efter att progressive varit det ett tag.
trancen lives and so does i
enjoy superleo drink jdotp
___________________
The circumcision has already begun
Desensitizing the very thing or thang that brought
you into this mother****** in the first place
And when I say "mother******" I do mean "mother******"
Because Mother Earth is dying and we continue to fuck her to death - Andre 3000
Dec-17-2003 09:38
RebeL9
The Digital Blonde addict
Registered: Nov 2001
Location: Gothenburg, Sweden
quote:
Originally posted by Vizay
rebel9: jag kan nästan med säkerhet säga att du inte har hört traffic ute på ett dansgolv (kan iofs ha fel men de flesta som inte hört den på golvet förstår inte varför alla tycker den e bra)
men nu ska jag inte dyka in på enstaka låtar här...är trancen död/döende...njae, snarare så att den ligger i något slags mellanstadie just nu, precis som tidigare nämnts så använder de flesta av låtarna som släpps i dag samma formula när det gäller uppbyggnad av låtarna, oftast hänger det på kvaliten på ljuden när man ska avgöra om en låt e bra eller ej...
tror dock att trancen kommer gå upp igen precis som ericcsonaktien en vacker dag kommer göra , musik e ändå lite som aktier...ena dagen är en stil populär, andra dagen funkar den inte alls...det går upp och ner...
den som inte hört Scooter - How Much Is The Fish på dansgolvet vet inte heller hur bra den låten är
Trance lever, i allra högsta grad. Det är bara att ta en titt på t.ex. DJ Mag-listan så ser man vad clubber gillar bäst. 1999 hördes väl inte trance på radio och i tv, inte i Sverige iaf? Eller?