Ijzel in Nederland
Mijn god, wat een drama!
Ik rijd net van Amsterdam-West naar Purmerend, waar er op 10 km snelweg zeker 20 auto's in de vangrail lagen. 
Het had eerst gesneeuwd, dus ik dacht al dat het verstandig was niet harder dan 80 te rijden. Na de Coentunnel begon de ellende, het regende en de wegen veranderde in een ijsbaan. 
De eerst bocht richting Zaandam begint de auto te glijden, en remmen betekent dan ook slippen en de vangrail in. Ik heb de auto dan ook in zijn versnelling laten staan en gleed min of meer op 4 wielen min of meer neutraal door de bocht. Dank je wel Subaru!
Na de bocht, was harder rijden dan 40 echt onverstandig. Links lag een MPV op zijn kant tegen een paal, rechts stonden her en der auto's verspreid door elkaar. Wat een verschrikkelijk gezicht! 
Bij de splitsing Beverwijk A8/Purmerend A7 lagen diverse auto's (oa Alfa 166) al dan niet met schade tegen de vangrail/in de berm. Ook aan de overkant stonden overal auto's dwars.
Pas nadat ik bij Purmerend aankwam, zag ik in de verte de eerste zwaailichten. Het laaste stukje naar huis in de bebouwde kom was eigenlijk nog het meest verradelijke: de weg zag er droog uit maar was 100% ijs.
Ik ben blij dat ik thuis ben. Hopelijk zijn er geen gewonden gevallen, en gaat men niet de weg op als het echt niet nodig is! 
Last edited by jp on Jan-04-2004 at 17:14
|