|
Avskräckande
Jag har varit en hårsmån ifrån att sätta mig i bilen, och köra iväg för köpa ett par 1210:ór - no questions asked. Nu blev det aldrig så, men jag är fortfarande mer sugen på det än något annat.
Men sen har jag sökt runt på DJ Booth-forumet här på TA och lusläst lite om det mesta och ju mer jag läser om allt som hört till att spinna vax desto mer avskräckt blir jag från att över huvudtaget köpa ett par skivspelare över och istället hålla mig till CD.
För det första: Nålen och trycket på densamme? Eliptiska eller sfräriska nålar? Det råder uppenbarligen tvistade meningar om vilket som lämpar sig bäst till vilket. Efter många om och men kom jag dock ändå fram till att Shure Whitelabel är ett av de bättre valen. Någon annan som använder de?
För det andra: Slipmat. Om det är för hög friktion kan det vara svårt att rätta till skivjävlen under mixning när beatmixingen håller på att glida isär. För hög friktion och backspins är inte ens att tänka på. För låg friktion och det är svårt att cuea skivan. Ibland kan det visst ta upp till två sekunder innan skivan får fäste. Jag som vant mig vid instant start på >0,01 sec. 
Och för det tredje: SKIVORNA: Inte nog med att hålet på vissa skivor är för små så de sitter för hårt runt spindeln (kan inte det svenska ordet) eller att de är för stora och får för dåligt fäste och svajar, nej - skivorna trycks uppenbarligen på olika sätt också. En del är tjockare och tyngre än andra, vilket också varierar friktionen mellan vinylen och mattan från skiva till skiva. Som om inte detta vore nog så är etiketten på vissa skivor så tjocka att det inte finns någon ytkontakt alls mellan vinylen och mattan, bara etiketten. Då spelar det knappast ingen roll vad det är för slipmat man har så länge den inte är tillverkad av grovt sandpapper.
Och för det fjärde: DET ÄR DYRT SÅ IN I @#{"£!½%!!!
Nu är allt jag listat upp inte nödvändigtvis korrekt, mina kunskaper om vinyl och allt som hör där till ligger fortfarande på dagisnivå - detta är bara problem jag kommit över i mitt "detektivarbete", och det är möjligt det bara är det negativa jag reagerat på, och förbisett sånt som inte är direkt negativt.
Ni får gärna försöka övertyga mig om att inte överge tanken på att helt eller delvis (pga pengarbrist, pluggar ju :|) att gå över till vinyl.
Finns det för övrigt andra negativa saker som kan avskräcka mig från skivspelarköp får ni gärna upplysa mig om det också.
Tack för mig 
www.laszlo.se
|