Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > En liten vårdnadstvist
Pages (3): [1] 2 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
En liten vårdnadstvist

Skriver här å en polares vägnar som verkligen satt sig själv i klistret.

För att göra en lång historia kort så har han gjort en flicka på smällen - vilket inte var meningen. Han hade helst velat se henne göra abort, vilket hon inte ville. Fair enough. Nu är saken den att hon vill att de ska flytta ihop - trots att de hatar varandra mer än allt annat på denna jorden.

Saken är den att om han inte går med på att flytta ihop med henne så hotar hon med att ta hela vårdnaden om barnet. Anledningen till att hon vill flytta ihop med honom är troligen hennes brist på pengar, jobb och viljan att bli försörjd.

Nu är min fråga den: Hur stor är chansen för att hon över huvudtaget ska vinna en eventuell vårdnadstvist om barnet? Hon är så vitt jag vet 20 år, +/- något år. Hon bor just nu hemma hos föräldrarna, saknar jobb och utbildning. Hon gick inte ens ut gymnasiet. Jag vet inte om hon över huvudtaget påbörjade det eller om hon hoppade av.

Dessutom röker hon - hon röker till och med nu trots att hon är gravid. Om hon röker lika mycket som innan, eller bara då och då har jag ingen aning om, men det är jävligt illa i vilket fall som helst.

Dessutom är hon så äckligt jävla otrevlig, högfärdig OCH manipulativ man någonsin kan bli. Ringer man efter polaren och hon råkar svara svär hon lite, och ber man henne snällt att be polaren ringa upp när han kommer hem svarar hon "Men försök ringa tillbaks senare istället för fan" sen säger det klick. Jag vet inte om detta är hormonernas fel och beror på humörsvängningarna - men hon är inte normal. Han har numera så gott som aldrig sin telefon på sig - när hon är med så får han uppenbarligen inte ha den påslagen. Dessutom låter hon honom inte ens gå ut på helgerna. (Vad hon hotar med i dessa fallen har jag inte en aning om).

Så kort och gott - ska han gå med på att utpressas på detta sättet för att hon inte ska ta hela vårdnaden, eller har hon över huvudtaget någon chans att vinna den? Så vitt jag vet har mammorna automatiskt alltid en fördel i vårdnadstvister.

Polaren är heller inte speciellt högutbildad - han gick dock ut gymnasiet, inga strålande betyg, men minst ett G i varje ämne - och han har en fast anställning på en lokal livsmedelsbutik sedan ett och ett halvt år tillbaka. Ett jobb som jag vet han sköter väldigt bra, och ställer upp så gott som varje helg då extraarbete behövs.

Kompisen är 21 bast och jag är rädd att hela hans liv går åt helvete om han faller för hennes kontrollmissbruk eller vad man nu ska kalla det för.

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Mar-15-2004 at 19:51

Old Post Mar-15-2004 19:46 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

det bästa e la att kolla med en advokat...

men hade jag varit honom hade jag ju inte gjort vad hon sa till mig och jag hade ju knappast flyttat ihop med henne.. visst, man vill la barnets bästa.. men det e ju knappast att bo ihop med 2 föräldrar som hatar varandra...

+ att även om hon skulle lyckas få ensam vårdnad om barnet så kan hon ju knappast inte låta honom träffa barnet sålänge han inte har gjort något riktigt illa och det finns beslut från domstolen och så.

vet inget om sånt här direkt... men borde bara vara för honom att se till så att han inte gör något dumt... typ om dem skulle börja bråka så han råkar göra något så hon får nått blåmärke eller så.. även fast det inte är meningen så kan det ju hjälpa henne...

vet ju inte hur hon e... men min ena farbrors ex blev helt psycho typ.. och dem har 2 barn tillsammans... hon blev så skum så att när dem bråkade så slog/klöste hon honom flera gånger..
och efter varje gång hon hade gjort det stack han hem till nån kompis för att få det bevitnat.. alltså blåmärken och sånt...
och han fick vårdnaden om barnen såklart...

ligger la mer i det hela... men ändå...

lycka till, till din kompis

Old Post Mar-15-2004 20:45  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

Tja, jag pluggar ju juridik, men har bara berört familjerätten lite ytligt.

Vårdnadsfråga är numera alltid en fråga om barnets bästa. Detta sätts ALLTID i första rummet. Och med tanke på (om jag förstått saken rätt) att barnet inte är fött än har din vän dessvärre i skrivande stund lika stor chans som en snöboll i helvetet att få vårdnaden om han inte börjar utveckla egna mjölkkörtlar.

Old Post Mar-15-2004 20:46  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

quote:
Originally posted by Sorrow
Och med tanke på (om jag förstått saken rätt) att barnet inte är fött än har din vän dessvärre i skrivande stund lika stor chans som en snöboll i helvetet att få vårdnaden om han inte börjar utveckla egna mjölkkörtlar.

HAHAHAHAHAHAHA

Old Post Mar-15-2004 20:49  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Amnezia
this...is...not...örebro

Registered: Apr 2002

hm visst har mamman alltid en fördel när det gäller vårdnanden men va jag vet så gör dom väl en lämplighets koll på båda parterna för att se till var barnet får den bästa omsorgen...me tanke på hennes uppförande m.m så kan ha nog ha en chans iaf,..iaf tror jag inte hon skulle få vårdnaden helt och han får besöksförbud...han har ju inte gjort nått för att ta ett sånt beslut......
löser sig får vi hoppas

Old Post Mar-15-2004 20:51  Sweden
Click Here to See the Profile for Amnezia Click here to Send Amnezia a Private Message Add Amnezia to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by Amnezia
hm visst har mamman alltid en fördel när det gäller vårdnanden men va jag vet så gör dom väl en lämplighets koll på båda parterna för att se till var barnet får den bästa omsorgen...me tanke på hennes uppförande m.m så kan ha nog ha en chans iaf,..iaf tror jag inte hon skulle få vårdnaden helt och han får besöksförbud...han har ju inte gjort nått för att ta ett sånt beslut......
löser sig får vi hoppas

Baserat på vad? Hörsägen? Att hon skulle vara otrevlig? Nog kan du räkna med att hennes vänner säger att hon är lika trevlig som Laszlo säger att hans vän är. Det håller aldrig i rätten.

Last edited by Sorrow on Mar-15-2004 at 20:57

Old Post Mar-15-2004 20:52  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MojjMojj
Supreme tranceaddict

Registered: Aug 2003

Fy tusan vilken situation Att vara så ung och sätta sig i denna sits är ju ett rent helvete, speciellt med psykopatiska mammor på köpet.. Min farsa blev utsatt för en liknande grej förut, med mammam till en av mina små halvsystrar. hon gick till och med så långt att hon anklaga mig och min storebror för att tafsa på våran egen 2 åriga syster.
Dock skulle pappa fått vårdnaden om de gått till domstol då så hon lade ner sin anklaganden. För det är den som förlorar som får betala notan.

Delad vårdnad då, om det inte finns ngra problem så borde det vara ett alternativ när barnet blir äldre.. annars får väll domstolen bestämma vissa dagar som Pappan MÅSTE få träffa sitt barn, dvs att mamman inte kan stoppa honom från det.
Man kan ju inte ta vårdnaden för ett barn och inte låta den andre föräldern inte träffa barnet (mycket)..

Old Post Mar-15-2004 21:08  Sweden
Click Here to See the Profile for MojjMojj Click here to Send MojjMojj a Private Message Add MojjMojj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SWE_TRANCE
Spacemonkey

Registered: Jul 2001

Barnet är som sagt inte fött ännu.
Han har väl förklarat situationen för en hel del människor antar jag? Blir ju bara påståenden från hennes sida sen isf, å det håller inte speciellt ofta. Saker utreds ju liksom, inte bara så att modern kan kläcka ur sig "Pappan slog barnet...!" så har hon vårdnaden sen. Jag skulle inte gått med på hennes "ultimatum". Vill hon jiddra sen så får hon väl göra det. Men jag tror nog inte hon sjunker så lågt..
Hennes föräldrar borde väl försöka få lite vett i skallen på henne om det nu skulle bli som hon säger...

jaja, det här var lite tankar från min sida.
Hoppas att allt går bra iaf!

Hälsa grabben Lycka till!

Old Post Mar-15-2004 21:21  United Nations
Click Here to See the Profile for SWE_TRANCE Click here to Send SWE_TRANCE a Private Message Visit SWE_TRANCE's homepage! Add SWE_TRANCE to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

quote:
Originally posted by dbl
det bästa e la att kolla med en advokat...

Det kostar många tusentals kronor

Old Post Mar-15-2004 21:39 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002
Re: En liten vårdnadstvist

quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Så kort och gott - ska han gå med på att utpressas på detta sättet för att hon inte ska ta hela vårdnaden,

han ska verkligen INTE flytta ihop med henne, bara för att hon utpressar honom. det e ju helt sjukt. det e ju hur självklart som bara den att man inte ska ta ett sånt steg, bara för att mamman hotar... flytta ihop ska man göra av andra orsaker

quote:
eller har hon över huvudtaget någon chans att vinna den? Så vitt jag vet har mammorna automatiskt alltid en fördel i vårdnadstvister.

nu vet ju inte jag om han (pappan) har tänkt begära vårdnaden? de kan ja aldrig tro, efter att ha läst det du skrev? Om båda föräldrar vill ha barnet och ingen av dem ger sig, så är det så att mamman har fördel.. i alla fall skulle ja vilja påstå.. (just för att som sorrow sa.. kvinnan e skapt för att kunna föda barnet (den första tiden)

hmm, ja snacka me min pappa (jobbat i över 20 år med lagar) och fråga han lite (hur bra lät inte det?) "Pappa, de e en på ett forum... alltså ett sånt ställe där man kan skriva saker på Internet, som undrar en sak.." hehe

iaf.. han sa att mamman aldrig kan neka pappan umgängesrätt och detta enligt lag. man får aldrig ta ifrån ett barn sin pappa. gör hon det så bryter hon mot lagen.. då kan pappan vända sig till barnavårdsnämnden i den lokala kommunen som tar upp fallet. Låt säga att mamman anklagar pappan för misshandel av barnet eller typ sexuella närmanden eller vad som (om hon är så sjuk alltså) först DÅ kan tingsrätten besluta om att mamman ska få hela vårdnaden.

i vilket fall, han bör helt sonika ansöka om gemensam vårdnad så att han kan träffa barnet, där han och mamman kommer överens om det..

Lagen säger att man ska se till barnets bästa och barnets bästa är att ha båda sina föräldrar.

sen det där med att mamman röker! fy fan! stackars barn

Tom Cloud - Told You So

Old Post Mar-15-2004 22:16  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001
Re: Re: En liten vårdnadstvist

quote:
Originally posted by Glorie
sen det där med att mamman röker! fy fan! stackars barn

Så jävla oansvarigt

Old Post Mar-15-2004 22:27 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Rökningen kommer nog dessvärre inte påverka rätten i någon stor utsträckelse med tanke på hur vanligt det är.

Dock är det som så, och det är precis som många har sagt, att han KOMMER att få en delad vårdnad.

Dock är begreppet delad vårdnad i sagda fall detsamma som att hon har vårdnaden och han har umgängesrätt, oavsett om han egentligen är bättre lämpad som vårdnadshavare, enbart pga de fysiska förutsättningarna. Barnet MÅSTE vara hos sin mamma i början av sin levnadstid. Punkt slut.

Old Post Mar-15-2004 22:28  Sweden

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > En liten vårdnadstvist
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): [1] 2 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackVocal Trance Tune heard more than 1 month ago [2006] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAbel The Kid & Raul Ortiz - Phoenix (Original Mix) [2009]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 12:07.

Forum Rules: