Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > De NMA heeft een inval bij MOJO gedaan
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
SnuggLe
drs. Betweter

Registered: Mar 2001
De NMA heeft een inval bij MOJO gedaan

NMa doet inval bij Mojo

Gepubliceerd op woensdag 18 februari 2004

Met een inval bij Mojo Concerts is kartelwaakhond NMa een onderzoek gestart naar mogelijk misbruik van de monopoliepostie van het grootste boekingsbedrijf voor popmuziek.
Dat meldt de Volkskrant woensdag. De Nederlandse Mededingingsautoriteit is tot actie overgegaan na alarmerende berichten die de afgelopen tijd in de kranten hebben gestaan. Daarin wordt kritisch gekeken naar de concurrentiepositie van Mojo Concerts. Ook baseert de NMa zich naar eigen zeggen op klachten en signalen van 'spelers in het veld'. Om wie het gaat, mogelijk concurrerende organisatoren van concerten, wil de kartelwaakhond niet zeggen.

De NMa gaat na of er sprake is van misbruik van de conncurrentiepositie van Mojo Concerts door papieren en digtale bestanden van het bedrijf te bestuderen. Die zijn dinsdagochtend tijdens de inval bij het bedrijf in Delft in beslag genomen. Mojo wil niet reageren op de berichtgeving, maar heeft wel bevestigd dat er een inval is gedaan.

Mojopolie
Mojo wordt al langer beticht van machtsmisbruik. Het bedrijf heeft vele onafhankelijke organisatoren 'opgeslokt' en de laatste jaren de prijzen van de kaartjes van haar concerten en evenementen flink verhoogd. Het woord 'mojopolie' wordt dan ook steeds vaker gebezigd.

Directeur Ramakers van Mojo had eerder al gezegd dat de prijzen van concertkaartjes niet alleen in Nederland verhoogd worden, maar dat dat in de hele wereld het geval is. Oorzaak zou onder andere zijn dat artiesten steeds meer winst opeisen. Tegenwoordig gaat volgens Ramakers ongeveer 85 procent van de winst van een concert naar de desbetreffende artiest.

Mojo Concerts is in 1968 opgericht en verantwoordelijk voor een groot aantal concerten en evenementen in Nederland, waaronder Pinkpop, Lowlands en het North Sea Jazz Festival. In 2000 werd Mojo gekocht door het Amerikaanse bedrijf SFX, dat het weer doorverkocht aan boekingskantoor Clear Channel.

Mooi dit.
Las wat discussie op internet hierover, gaat ook oa over de belachelijke ticket-fee bij de verkooppunten (dat je 5 euro extra 'servicekosten' moet dokken).

Het mooie was dat er in het artikel in de volkskrant (kan dat nu niet meer zo snel vinden) ook commentaar stond van uberkneus Duncan Stuttenheim van ID&T dus. Hij had op Mysteryland wat mensen willen boeken, maar dat kon dus niet vanwege Mojo, aldus Duncan :S
Duncan is zelf monopolist in de dance-scene, dus wat zeikt hij man?

Wat vinden jullie hiervan?

Greetz,
SnuggLe

Old Post Feb-19-2004 16:27 
Click Here to See the Profile for SnuggLe Click here to Send SnuggLe a Private Message Add SnuggLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MaGiK54
Happy Skippy

Registered: Apr 2002
Re: De NMA heeft een inval bij MOJO gedaan

quote:
Originally posted by SnuggLe

uberkneus Duncan Stuttenheim van ID&T

Wat vinden jullie hiervan?

Helemaal mee eens Duncan is een uberkneus

Down-Under was da bomb

Old Post Feb-19-2004 16:32  Netherlands
Click Here to See the Profile for MaGiK54 Click here to Send MaGiK54 a Private Message Add MaGiK54 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jp
Retired tranceaddict

Registered: Apr 2001

Duncan kan er niks aan doen, de cocaine heeft in de loop der jaren zijn laatste restje menselijkheid weggevreten

Old Post Feb-19-2004 16:36  Netherlands
Click Here to See the Profile for jp Click here to Send jp a Private Message Add jp to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MaGiK54
Happy Skippy

Concerttickets zijn tegenwoordig wel duur hoor, me pa ging naar de Stones en hij was iets van € 75.00 per kaartje kwijt, dat is echt fucking duur en dan wordtie Mick nog ziek ook op de dag van het concert. Me pa was te genieten

Heb zelf kaartjes voor Phil Collins (PHIL IS THA MAN) gekocht voor op het veld en die waren iets van 50 a 55 euro, dat vond ik nog wel meevallen qua prijs.

Verders vind ik het ook belachelijk dat je 4 a 5 euro per kaartje ticketservice moet betalen. Maar das de ticketservice, is dat ook een onderdeel van Mojo ??

Down-Under was da bomb

Old Post Feb-19-2004 16:36  Netherlands
Click Here to See the Profile for MaGiK54 Click here to Send MaGiK54 a Private Message Add MaGiK54 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
basvh
Bert says: Hatseflats!

Registered: Oct 2000

quote:
Originally posted by MaGiK54

Verders vind ik het ook belachelijk dat je 4 a 5 euro per kaartje ticketservice moet betalen. Maar das de ticketservice, is dat ook een onderdeel van Mojo ??

nou niet direct, wel met een omweg.

mojo is onderdeel van chear channel entertainment. CCE heeft het amerikaanse ticketsysteem in handen, die ook weer een groot aantal procenten van de aandelen van de nederlandse ticketservice in handen hebben

quote:
Hij had op Mysteryland wat mensen willen boeken, maar dat kon dus niet vanwege Mojo, aldus Duncan :S

hier heeft heer duncan toch gelijk in, sommige artiesten zijn mojo only, en dan kan je nog een vooruitstrevende line up willen maar als mojo niet meewerkt kan je sommige mensen dus echt vergeten

quote:
Duncan is zelf monopolist in de dance-scene, dus wat zeikt hij man?

als je naar de cijfers kijkt valt het best wel mee. maar ze geedragen zich wel als monopolist

Old Post Feb-19-2004 18:02  Netherlands
Click Here to See the Profile for basvh Click here to Send basvh a Private Message Visit basvh's homepage! Add basvh to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Fkwebeman
Sletlana

Registered: Feb 2002

quote:
Originally posted by MaGiK54

Verders vind ik het ook belachelijk dat je 4 a 5 euro per kaartje ticketservice moet betalen.

ik ook, eerder heette dat altijd 'reserveringskosten' dus ik maar eens doodleuk naar het postkantoor. (normaal belde ik altijd ff om ze te reserveren) dat is dan 45 gulden. HUH? die kaarten kosten toch 37 gulden? ja, maar er komen nog reserveringskosten overheen..
WAT? maar ik heb niet.. bladibla lang verhaal uiteindelijk toch die 45 gulden moeten betalen natuurlijk.

Old Post Feb-19-2004 18:13  Netherlands
Click Here to See the Profile for Fkwebeman Click here to Send Fkwebeman a Private Message Visit Fkwebeman's homepage! Add Fkwebeman to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
franzelare
Flock you!!

Registered: Mar 2002

je doet niks aan dit soort dingen, ze zijn goed dus worden ze de grootste en worden er mensen jaloers....

Ga eens dood!

Old Post Feb-19-2004 18:49  Netherlands
Click Here to See the Profile for franzelare Click here to Send franzelare a Private Message Visit franzelare's homepage! Add franzelare to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SnuggLe
drs. Betweter

quote:
Originally posted by basvh
hier heeft heer duncan toch gelijk in, sommige artiesten zijn mojo only, en dan kan je nog een vooruitstrevende line up willen maar als mojo niet meewerkt kan je sommige mensen dus echt vergeten

Dat doet monumental ook hoor, en ik neem aan ID&T ook....
Gewoon exclusiviteit, zodat die dj neit op IEDER festival staat bv.

Old Post Feb-19-2004 18:59 
Click Here to See the Profile for SnuggLe Click here to Send SnuggLe a Private Message Add SnuggLe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MaGiK54
Happy Skippy

,,Het is voor ons erg moeilijk om grote acts binnen te halen'', aldus Sander Groet, werkzaam bij de dansorganisator ID&T. ,,Het probleem is dat Mojo zowel boeker als organisator is. Ze houden dus de meest interessante bands vooral voor zichzelf. Wij wilden het afgelopen jaar bijvoorbeeld graag de Britse dansband Moloko voor ons Mystery Land festival in de Haarlemmermeer. Die act zou daar perfect passen. Het is ons niet gelukt om dat via Mojo voor elkaar te krijgen.
,,We lopen daar vaker tegenaan. Mojo vertegenwoordigt bijvoorbeeld een aantal belangrijke deejays. Ik heb de indruk dat zie die nog liever neerzetten op een rockfestival als Lowlands, dan op een dansfestival dat door een concurrent als wij wordt georganiseerd. Wat eigenlijk vooral voor de deejay in kwestie heel sneu is.''
(stukje uit een artikel uit het AD)

Wat een huilende hoeren weer bij ID-Shit zeg

Of bv Paul van Dyk tegenwoordig niet onder contract staat bij ID-T, zodat ze alleenrecht hebben op Paul van Dyk in Nederland. Maar ja typisch ID-T om gelijk te gaan janken als ze iets niet voor elkaar kunnen krijgen.

Old Post Feb-20-2004 21:30  Netherlands
AlFerox
Dirty Brown And Miserable

Registered: May 2002

vind het eigenlijk wel een goede zaak dat dit gebeurt. het fijne weet ik er niet van, maar ik ken genoeg verhalen die doen vermoeden dat mojo geen fris spelletje speelt.
als deze inval ervoor zorgt dat ook andere organisaties 'de grote namen' kunnen boeken en daardoor de prijs van de kaartjes een stuk omlaag gaan, hoor je mij niet klagen!

Old Post Feb-20-2004 22:50  China
Click Here to See the Profile for AlFerox Click here to Send AlFerox a Private Message Add AlFerox to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SnuggLe
drs. Betweter

quote:
Originally posted by AlFerox
vind het eigenlijk wel een goede zaak dat dit gebeurt. het fijne weet ik er niet van, maar ik ken genoeg verhalen die doen vermoeden dat mojo geen fris spelletje speelt.
als deze inval ervoor zorgt dat ook andere organisaties 'de grote namen' kunnen boeken en daardoor de prijs van de kaartjes een stuk omlaag gaan, hoor je mij niet klagen!

Mee eens...totaal mee eens.

Old Post Feb-21-2004 15:51 
Miss Proximus
titelloos

welk ander bedrijf?

pffffffft zeg alle bedrijven waar ik wil gaan solliciteren worden bekritiseerd Dan toch maar gewoon in de States aan de slag ofzo heb je dat monopolie gezeik ook niet

Old Post Feb-23-2004 22:26  Netherlands
Click Here to See the Profile for Miss Proximus Click here to Send Miss Proximus a Private Message Visit Miss Proximus's homepage! Add Miss Proximus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > De NMA heeft een inval bij MOJO gedaan
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackOn more nice tune [2005] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackPryda - Armed. [2007]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 15:56.

Forum Rules: