Nog een vraagje over (il)legaliteit, while we're on the subject
STEL: ferry maakt een lied, en tiesto maakt een remix van dat lied... dan blijven de rechten bij ferry, right?
STEL: ik koop dat lied van ferry. Dat geeft mij het recht om daar een mp3'tje van te downloaden (aangezien ik het origineel heb), maar geeft mij dat ook het recht om de tiesto remix te downloaden? De rechten van het lied liggen namelijk bij ferry, right?
Re: Nog een vraagje over (il)legaliteit, while we're on the subject
quote:
Originally posted by Wildfir3
STEL: ferry maakt een lied, en tiesto maakt een remix van dat lied... dan blijven de rechten bij ferry, right?
STEL: ik koop dat lied van ferry. Dat geeft mij het recht om daar een mp3'tje van te downloaden (aangezien ik het origineel heb), maar geeft mij dat ook het recht om de tiesto remix te downloaden? De rechten van het lied liggen namelijk bij ferry, right?
Iemand met ne uitleg met een deftige bron?
1 Je download wat je wilt, het is het aanbieden van mp3's wat illegaal is
2 Als tiesto een remix maakt van ferry zijn lied dan zal hij daar auteursrechten moeten voor betalen aan de organisatie waar ferry bij aangesloten is. Als je de tiesto remix wilt hebben, zult ge dat moeten kopen aangezien de rechten voor de mix dan bij tiesto zijn.
Het doel van een heel deel hier is niet over muziek te praten maar door zijn deelname aan discussies een zo groot mogelijk intellect proberen aan de dag te leggen en daarmee een rare vorm van zelfbevrediging in werking stellen. 'It's a strange world'
Apr-07-2004 10:52
Wildfir3
Seriously Opinionated
Registered: Jul 2003
Re: Re: Nog een vraagje over (il)legaliteit, while we're on the subject
quote:
Originally posted by Nabistai
heb ik toch mijn twijfels bij... das zoals zeggen dat nen auto stelen legaal is, zolang ge hem ni probeert door te verkopen
Re: Re: Re: Nog een vraagje over (il)legaliteit, while we're on the subject
quote:
Originally posted by Wildfir3
heb ik toch mijn twijfels bij... das zoals zeggen dat nen auto stelen legaal is, zolang ge hem ni probeert door te verkopen
Dat is appels met peren vergelijken wat je nu doet. MP3's downloaden en niet sharen/verkopen heeft geen enkel negatief effect op iemand of iets tenzij natuurlijk de artiesten die niets meer verdienen wat grotendeels mediaaandacht is , check overigens de laatste studie over de gevolgen van downloaden
Apr-07-2004 12:46
eieregooie
Perceptions
Registered: Jan 2002
Re: Re: Nog een vraagje over (il)legaliteit, while we're on the subject
quote:
Originally posted by Nabistai
Fout
Het is het aanbieden van mp3's dat aangepakt wordt door de RIAA en soortgelijke instanties. Dat maakt het downloaden niet legaal natuurlijk... Je zou het eerder gedogen kunnen noemen. Als jij een liedje bezit, of dat nou een mp3 een cd of iets anders is, zal je ervoor moeten betalen. Tenzij je zelf de intellectuele rechten erop bezit (zo heet dat geloof ik, maw als je het zelf gemaakt hebt dus), of tenzij het is vrij gegeven (gratis wordt aangeboden door de rechthebbende dus).
Ik geloof zelfs dat het zo geregeld is dat wanneer je je liedje niet aanweld bij zo'n instantie die daarover gaat, het liedje toch beschermd is, mits je kan aantonen dat jij de intellectuele rechten bezit. Om dat te bewerkstelligen is er een trucje in de vorm van het aangetekend versturen van je eigen nummer naar jezelf, en deze vervolgens niet te openen. Zo hoef je je dus niet voor veel geld aan te melden bij een instantie en zijn je muziekjes toch beschermd.
Apr-08-2004 02:58
Svinuske
tranceaddict
Registered: Jan 2004
ge ga ni het recht hebben om de tiesto remix te downloaden omda tiesto koopt rechten van de ferry ma bewerkt het lieke dus ge krijgt eigenlijk een soort van nieuw nummer waarvoor ge aan mister tiesto een vergoeding moet