Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Köp av grafikkort
Pages (3): [1] 2 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
reveal
always in the mix

Registered: May 2001
Question Köp av grafikkort

(Eftersom jag hoppas på en seriös och innehållsrik diskussion med många trevliga svar, så är inte hjälptråden passande för mig fråga.)

Jag tänker snart skaffa mig ett nytt grafikkort, mitt GeForce 2MX 32Mb känns inte så jätteskoj längre

Vad jag har förstått så är det Radeon som gäller. SE-versioner ska man inte ens fundera på, det är PRO eller ännu bättre XT som gäller. R9600 eller om man har råd R9800 (bara det är PRO och inte SE, ett 9800SE är tydligen sämre än, eller möjligen lika bra som, ett 9600PRO).

R9800SE KAN gå att softmodda till ett PRO, men det är högst osäkert, beror på märke etc, och jag är inte villig att ta risken att det inte fungerar om inte någon med 100% säkerhet kan säga att en viss modell går att softmodda. I debatten om softmodding framkommer det också att man "måste" ha 256-bitars-minne. Modeller med 128-bitars-minne ska man undvika.

Jag tittar alltså på R9600 XT eller R9800 PRO. Det första kostar, vad jag har sett, runt 1600 kr, det andra runt 2800 kr. Med tanke på tester på Tom's Hardware (klicka) så känns det onekligen trevligare med ett 9800. Problemet är såklart att det är mycket dyrare.

Stämmer det jag har sagt? Är det någon som har något att tillägga? Någon som kan rekommendera ett specifikt kort? Eller har åsikter i allmänhet?

Jag MÅSTE ha TV-ut, och gärna utgångar för två skärmar, men det verkar det ju som att alla kort har nuförtiden TV-mottagare, 3D-glasögon och annat skit kan jag vara utan. I övrigt vill jag såklart ha ett så bra kort som möjligt.

Jag är villig att lägga ca 1500 på ett "budget-kort", eller kanske 2500 om kortet är av (betydligt) bättre modell.

Tack på förhand

Old Post Jan-02-2004 22:36 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fede
(((d[-_-]b)))

Registered: Sep 2002

jag har ATI Radeon 9800 pro det är bra har 128mb dock..

va e softmodda för nått ??

Old Post Jan-02-2004 23:08 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ice_key
Supreme tranceaddict

Registered: Apr 2003

Köpte detta i våras för typ en 1250:- i butik

http://www.nordichardware.se/recens.../index.php?ez=2

Visst... D e lite gammalt... men e klockat till ett Ti4600...
men klarar mig med 200 FPS i Call Of Duty lr 280i Q3 =)

Old Post Jan-02-2004 23:46  Sweden
Click Here to See the Profile for ice_key Click here to Send ice_key a Private Message Add ice_key to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by ShyTrance
va e softmodda för nått ??

Soft av "software", modda av "modifiera", dvs att med hjälp av mjukvara uppgradera/"överklocka" sitt kort. Under vissa förutsättningar kan det tex hjälpa med en "hackad" drivrutin för att sitt R9800SE ska fungera som ett R9800PRO.

Old Post Jan-03-2004 00:11 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

asså om du hade ett GeForce 2MX 32Mb förut lär du ju inte ha jätteny dator, kanske inte värt att lägga ut pengarna på en jättebra kort eftersom din dator ändå inte klarar det?

Old Post Jan-03-2004 00:45  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by St_Andrew
asså om du hade ett GeForce 2MX 32Mb förut lär du ju inte ha jätteny dator, kanske inte värt att lägga ut pengarna på en jättebra kort eftersom din dator ändå inte klarar det?

P4-2,4 (533) (mer detaljer får den som så efterfrågar), så jo, jag har nytta av ett bra grafikkort

Bra påpekande dock! Anledningen att jag har ett så pass dåligt grafikkort är att jag helt enkelt sparade in de sköna slantarna när jag bytte system

Old Post Jan-03-2004 00:55 
Endre
lol space music

Registered: Apr 2002

köp inte MX om du inte har stark dator. MX kort tar all kraft från processorn. köp GeForce 4 Ti 128Mb eller GeForce 5 Ti 128 (om den kommit ut än?) för Ti kort tar sin kraft från kortet och låter datorn va ifred.

eller nåt

Old Post Jan-03-2004 10:47 
Click Here to See the Profile for Endre Click here to Send Endre a Private Message Add Endre to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Kraith
Senior tranceaddict

Registered: Apr 2001

Det stämmer bra det du skrev Reveal. I varje fall om du ska använda grafikkortet för spel. ATI-kort är bättre om man använder Antialiasing (AA) och/eller Anisotropic Filtering (AF), och det vill nog de flesta med tanke på den stora skillnaden i kvalitet.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1904
Här är ett test av 9600 XT och jämförelse med andra kort. Det visar sig att prestandan är rätt mycket lägre än 9700 Pro och 9800 XT, speciellt med AA+AF.

Det bästa köpet just nu tror jag är ett 9700 Pro. Finns på Data Prince för 2437:-. De hade två i lager när jag skrev detta. Fan så mycket bättre än 9600 XT iaf, men bara ett par hundra dyrare. Tveksamt om prishöjningen mellan 9700 Pro och 9800 Pro är motiverbar.

Edit: Jag såg just att du hade ett väldigt lågt pris på 9800 Pro, jag har inte lyckats hitta något så billigt, men om du har det så är det ju bara ett par hundra dyrare än 9700 Pro.. Men ett par hundra hit och ett par hundra dit.

http://www.dataprince.se/

ATI Radeon 9700pro 128M DDR Tv out DVI AGP Retail ---- 2 437,50 SEK

Fook 'em...

Last edited by Kraith on Jan-03-2004 at 11:45

Old Post Jan-03-2004 11:38  Sweden
Click Here to See the Profile for Kraith Click here to Send Kraith a Private Message Add Kraith to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002
Re: Köp av grafikkort

quote:
Originally posted by reveal Eller har åsikter i allmänhet?

hoho...fasen va skönt datasnack som jag inte fattar nånting av... men det känns som jag ändå skulle kunna lägga mig i diskussionen genom att säga "random" bokstäver och siffror (ex. PK 3000 XT PRO MX ADVANCE 75 Hz, 700 TM DDR ) och slänga in ordet softm0dda lite då och då och därefter spela

hej då... (ja, jag vet...ett totalt ondödigt inlägg från min sida )

Tom Cloud - Told You So

Old Post Jan-03-2004 13:22  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by Kraith
Jag såg just att du hade ett väldigt lågt pris på 9800 Pro, jag har inte lyckats hitta något så billigt

http://www.komplett.se/k/ki.asp?act...24&GrpID=1&s=pl

Vet dock inte om kortet är bra så att säga

Old Post Jan-03-2004 14:37 
Kraith
Senior tranceaddict

Registered: Apr 2001

quote:
Originally posted by reveal
http://www.komplett.se/k/ki.asp?act...24&GrpID=1&s=pl

Vet dock inte om kortet är bra så att säga

Det ser väl ut att vara helt ok. De hade ju länkar till ett par tester där. Jag tror inte att de olika märkena av ATI-kort skiljer sig så mycket åt. Däremot får man inte glömma frakt och sånt eftersom det är en nätbutik, så priset ligger väl på 3000:-.

Det verkar som att man kan räkna med ca 10-15% bättre prestanda med 9800 Pro än med 9700 Pro, med AA+AF och upplösning 1280x1024 eller högre. Sedan får man rådgöra med plånboken om det är värt 500-600:-extra.

Fook 'em...

Old Post Jan-03-2004 15:18  Sweden
Click Here to See the Profile for Kraith Click here to Send Kraith a Private Message Add Kraith to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003

har inte läst artikeln själv än, men den verkade passande och är ganska färsk

test på toms hardware

Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se

Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com

Old Post Jan-05-2004 01:16  Iceland
Click Here to See the Profile for Smekbar Click here to Send Smekbar a Private Message Visit Smekbar's homepage! Add Smekbar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Köp av grafikkort
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): [1] 2 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackTrack 2 from Pole Folder - 2005.05.02 Live @ Dedicated Radioshow [2025] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMehdispoz - Acid Life (Johnny Fiasco Remix) [2006]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 23:01.

Forum Rules: