Köp av grafikkort
(Eftersom jag hoppas på en seriös och innehållsrik diskussion med många trevliga svar, så är inte hjälptråden passande för mig fråga.)
Jag tänker snart skaffa mig ett nytt grafikkort, mitt GeForce 2MX 32Mb känns inte så jätteskoj längre 
Vad jag har förstått så är det Radeon som gäller. SE-versioner ska man inte ens fundera på, det är PRO eller ännu bättre XT som gäller. R9600 eller om man har råd R9800 (bara det är PRO och inte SE, ett 9800SE är tydligen sämre än, eller möjligen lika bra som, ett 9600PRO).
R9800SE KAN gå att softmodda till ett PRO, men det är högst osäkert, beror på märke etc, och jag är inte villig att ta risken att det inte fungerar om inte någon med 100% säkerhet kan säga att en viss modell går att softmodda. I debatten om softmodding framkommer det också att man "måste" ha 256-bitars-minne. Modeller med 128-bitars-minne ska man undvika.
Jag tittar alltså på R9600 XT eller R9800 PRO. Det första kostar, vad jag har sett, runt 1600 kr, det andra runt 2800 kr. Med tanke på tester på Tom's Hardware (klicka) så känns det onekligen trevligare med ett 9800. Problemet är såklart att det är mycket dyrare.
Stämmer det jag har sagt? Är det någon som har något att tillägga? Någon som kan rekommendera ett specifikt kort? Eller har åsikter i allmänhet?
Jag MÅSTE ha TV-ut, och gärna utgångar för två skärmar, men det verkar det ju som att alla kort har nuförtiden TV-mottagare, 3D-glasögon och annat skit kan jag vara utan. I övrigt vill jag såklart ha ett så bra kort som möjligt.
Jag är villig att lägga ca 1500 på ett "budget-kort", eller kanske 2500 om kortet är av (betydligt) bättre modell.
Tack på förhand