Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Beskriv house
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
mr_fisken
dancin

Registered: Oct 2003
Beskriv house

Jag satt igår och lyssnade på senaste upplagan av p3-dans och där snackades det om att housen finns ju inte i vardagen hos många och därför är det en ovan musikstil som när man väl hör den tycker låter konstigt.
Åter till rubriken, folk har frågat mig och min kompis (marey) vad house är för något efter vi förklarat vad för sorts musik vi lyssnar på.
Men det är inte lätt att säga "ja house är ..."
Någon som kan hjälpa till lite, med ord kan beskriva vad "vanlig" house är för något?

MVH Martin

Old Post Sep-11-2004 21:06  Sweden
Click Here to See the Profile for mr_fisken Click here to Send mr_fisken a Private Message Add mr_fisken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
gurra
Supreme tranceaddict

Registered: Jun 2004

Kan du ge något låtexempel på "vanlig" house, för jag tror inte att jag riktigt vet vad det är. Jag lyssnar själv en del på house, typ Axwell, Steve Angello, Eric Prydz m.fl. men jag vet inte vad det klassas som, är det "vanlig" house?

Men ska jag våga mig på en beskrivning för den oinsatte, skulle jag förklara att house är en sorts dansmusik med ett mjukt men stadigt, väldigt rytmiskt och medryckande beat. Melodierna är generellt glada och mysiga, kanske inte direkt trallvänliga men ändå enkla. Det är en ganska snäll, icke anspråksfull musikstil där låtarna brukar präglas av en varm, öppen atmosfär.

Old Post Sep-11-2004 22:19  Sweden
Click Here to See the Profile for gurra Click here to Send gurra a Private Message Add gurra to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
keddo
u alright mate

Registered: Sep 2001

Jag tycker Eric Morillo definerar house, som föregående talare så håller jag med att house har någon slags varm känsla, sådär lite mer lättsam än va trance är. Hmmm, vet faktiskt inte riktigt vad "vanlig" house är, har inte riktigt heller de där klart för mig. Men när jag tänker på det så associerar jag till Eric morillo som sagt, testa sensation white 2004 med honom, ganska het.

KESO!

Old Post Sep-11-2004 23:09  Sweden
Click Here to See the Profile for keddo Click here to Send keddo a Private Message Add keddo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
montana
dub come save me

Registered: Mar 2003

ett najs set med morillo är hans essential mix från 2003

Old Post Sep-11-2004 23:14  Syria
Click Here to See the Profile for montana Click here to Send montana a Private Message Visit montana's homepage! Add montana to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mr_fisken
dancin

quote:
Originally posted by keddo
Jag tycker Eric Morillo definerar house, som föregående talare så håller jag med att house har någon slags varm känsla, sådär lite mer lättsam än va trance är. Hmmm, vet faktiskt inte riktigt vad "vanlig" house är, har inte riktigt heller de där klart för mig. Men när jag tänker på det så associerar jag till Eric morillo som sagt, testa sensation white 2004 med honom, ganska het.

Jag vet inte heller vad "vanlig" house är för något men jo Eric Morillo kan vi säga spelar vanlig house i mina ögon.
Någon mer än jag som såg intervjun med honom på MTV Dance floor chart i lördags? Han verkar jävligt skön den grabben.
Tack för era förklaringar, jag instämmer helt med er

Last edited by mr_fisken on Sep-12-2004 at 09:47

Old Post Sep-12-2004 08:59  Sweden
Click Here to See the Profile for mr_fisken Click here to Send mr_fisken a Private Message Add mr_fisken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DjDanniKay
Senior tranceaddict

Registered: Aug 2004

Ja, när det gäller house så är finns det nog inge svårare än att definiera denna stil..!
Finns sååå många stick spår...allt från funky (typ prydz, angello m.fl.) till skön o riktigt soft "beach house) typ...Stonebridge - Put em high..

Det är va jag känner..!!

www.uniteduppsala.nu
www.trapdoor.nu

Old Post Sep-12-2004 09:51  Sweden
Click Here to See the Profile for DjDanniKay Click here to Send DjDanniKay a Private Message Add DjDanniKay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

Junior Jack och Roger Sanchez gör typ HOUSE :>

Old Post Sep-12-2004 10:40  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
swe_Trancer
Supreme tranceaddict

Registered: Nov 2003

vanlig house är rätt sällsynt idag tycker jag, vanlig house är sånt som kom på 80-talet mer tycker jag. Funky house är va som dominerar housemarknaden just nu tillsammans me tech house. Eric Prydz gör väl typ funky house, me lite tech känsla om ni frågar mig.
house är svårt att förklara va det är eftersom alla inte förstår det.

Old Post Sep-12-2004 10:59  Sweden
Click Here to See the Profile for swe_Trancer Click here to Send swe_Trancer a Private Message Add swe_Trancer to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

är inte house bara en massa blip blopp och konstiga ljud?

jag gillar den mer varmare housen som Sanchez, Prydz och Stonebridge gör ... Mtv house helt enkelt

Old Post Sep-12-2004 11:45  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles

Registered: Mar 2002

se roger sanchez websida www.releaseyourself.com och välj radio shows .. där har man typ en beskrivning för house

Old Post Sep-12-2004 12:54 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Känns som väldigt många blandar ihop prog house med house..

Old Post Sep-12-2004 13:18  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
montana
dub come save me

Registered: Mar 2003

quote:
Originally posted by Sorrow
Känns som väldigt många blandar ihop prog house med house..

och dom borde skjutas

Old Post Sep-12-2004 13:44  Syria
Click Here to See the Profile for montana Click here to Send montana a Private Message Visit montana's homepage! Add montana to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Beskriv house
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackUnknown track from Graham Gold set (Jan 2010) [2010] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackGrupo Mojado & Mr Sam - Naranja (Dimitri Andreas Vision) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 23:47.

Forum Rules: