Vanaf september 2004 is het mogelijk om een hbo-opleiding tot dj-producer te volgen. De Tilburgse Fontys Rockacademie start deze opleiding in samenwerking met de bekende diskjockeys en producenten Armin van Buuren en Ben Liebrand.
In het eerste jaar van de opleiding is plaats voor tien studenten. Hoewel de Rockacademie zich op dit moment met name op bas, drums, gitaar en zang richt, wordt het belang van de dance-industrie niet onderschat. Directeur Gerard Boontjes van de Rockacademie: "Maar de dance-industrie is ook heel groot. We willen met onze opleiding uiteindelijk het totale spectrum van de muziekwereld bestrijken. De nieuwe opleiding tot dj-producer is weer een stap in die richting". De komende maanden moet het onderwijsprogramma van de nieuwe opleiding meer vorm en inhoud krijgen.
De meest bekende studenten van de Rockacademie zijn leden van de Tilburgse groep Krezip.
Fijn om te lezen dat dance muziek steeds serieuzere vormen begint aan te nemen. Ik vraag me echter af in hoeverre deze opleiding zin heeft. Je kan de technische aspecten van het produceren en DJ-en (kut woord) wel leren, maar het blijft (althans voor mij) toch grotendeels een gevoelskwestie...
Wat vinden jullie hiervan?
___________________
A DJ Can Make A Whole Room Move,
A Good DJ Can Make A Whole Room Fall In Love, Even For A Second....
Nov-10-2003 11:30
basd
progression
Registered: Jul 2002
Location: Somewhere nowhere
Talent is niet aan te leren.. Dat is een beetje de samenvatting van mijn gedachten hierover.
Maar... Er zijn toch wel een hele hoop zaken die je wel kan leren. Bijvoorbeeld op het gebied van muziektheorie zijn er een hoop dingen die ik graag zou willen leren, en als ze dat daar aanbieden zou dat een heel mooie manier zijn.. Denk zeker dat je daar als DJ en producer een hoop van kan leren. En voor producers zie ik nog wel meer dingen die je daar best kan leren, het masteren van tracks, rechten mbt. produceren, samplen en releasen..
Alleen moet je er wel ERG zeker van zijn dat je hierin verder wil, want anders heb je niet zo heel veel om op terug te vallen mocht je het benodigde talent toch niet blijken te hebben.. Maar ach, dan is er nog steeds Magix Music Maker.
[uni mode]
Oh ja: HBO'ers zijn GEEN studenten
[/uni mode]
Talent is niet aan te leren nee. Maar dat zal de intentie van de opleiding ook niet zijn: als je iets niet lukt word je gewoon weggeschopt. Dat doen ze op het conservatorium ook. En net als ze op het conservatorium meer leren dan blokfluit spelen zal dat hier ook wel het geval zijn.
Muziektheorie bijvoorbeeld ja.
___________________
This is your wake up call, pal... Go to work!
Nov-10-2003 12:07
raoel
just addicted
Registered: Jan 2001
Location: Hapert near by Eindhoven, The Netherlands
Het is IDD een gevoelskwestie.
Vooral het DJ-en is het gevoel en talent ervoor hebben. Het produceren is echter iets anders. Het gebruiken en combineren van bepaalde soft- en hardware en het is zeker iets waar scholing belangrijk bij kan zijn.
Muziekaal gezien kan iedereen wel wat leren, maar of je productie uiteindelijk een succes is? Daar zijn in de muziek geen garanties voor.
Als er maar 10 plekken zijn neem ik aan dat ze wel streng selecteren op mensen met talent.
Erg goed initiatief in ieder geval en als het al wordt gesteund door Armin en Ben Liebrand valt er een hoop te leren. Ik vraag me alleen af of het niet een beetje riskant is om dj-producer te gaan "studeren". In deze tijd is het relatief makkelijk om je brood te verdienen met dance, maar hoe is dat over 10 jaar?
___________________
Nov-10-2003 14:14
Flippe
Snap jij het wel ?
Registered: Sep 2001
Location: Asten, Netherlands
Ik had het ook gelezen op Fok!.
Denk dat het opzich wel een goed idee is, maar of je nou zoveel aan deze studie hebt? Je meot natuurlijk talent hebben, dit kan niet egt aangeleerd worden, je kan wel leren dat je er wat meer van weet, maar ze kunnen natuurlijk niet garanderen dat je een succesvolle DJ/Producer zal worden.
___________________
Nov-10-2003 14:34
SnuggLe
drs. Betweter
Registered: Mar 2001
Location: Den Haag, Hakkuh!
quote:
Originally posted by basd
[uni mode]
Oh ja: HBO'ers zijn GEEN studenten
[/uni mode]
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\
Kom maar kom maar kom mmaar!
___________________
"Life is all about choices & respect"
Nov-10-2003 14:42
Blik
The Almighty Blik
Registered: Jan 2001
Location: Rosmalen, Holland
quote:
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\
Kom maar kom maar kom mmaar!
beste meneer Snuggle
aangezien u vandaag de dag nog steeds een modereeter bent op dit forum word er van u verwacht dat u zich voorbeeldig gedraagt op het forum
hierbij word ook verwacht dat u niet aanspoort tot off-topic posten, er word hier dus ook niet off-topic gepost!
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\
Kom maar kom maar kom mmaar!
diezelfde HBO-scholieren verdienen bij een stage wel 5x zoveel dan zo'n nutteloze Uni-student mwhuahahaha
Hoeveel krijg je per uur ook al weer? 2 kwartjes netto?
Last edited by Opti on Nov-10-2003 at 23:48
Nov-10-2003 15:27
jp
Retired tranceaddict
Registered: Apr 2001
Location: Holland
Was vanochtend een thema over deze opleiding op Radio 1. Heb met interesse geluisterd en denk dat dit een succes wordt. Ze leren niet alleen de technische kanten van het DJ zijn, maar ook hoe men een live optreden moet verzorgen, het economische aspect (management) en algemene muziekkennis.
Het is dus een opleiding op niveau waar je naast het draaien ook nog wat aan hebt. Talent kun je natuurlijk ook ontwikkelen...
Nov-10-2003 15:30
sndh
'dispels & contradicts'
Registered: May 2003
Location: Amsterdam
quote:
Originally posted by SnuggLe
Kom maar kom maar kom mmaar!
hmm ok
ben er
___________________
Talvekoidik / Saafi Brothers / Murmur / Burial / Near The Parenthesis
Nov-10-2003 15:54
Cosmic
4-8-15-16-23-42
Registered: Jan 2002
Location: home
quote:
Originally posted by SnuggLe
Iemand die het begrijpt
Echt mooi, om een HBO-er op de kast te krijgen hoef je dit maar te zeggen. HBO-ers zijn SCHOLIEREN. Lekker bij mama thuis....! Naar SCHOOL gaan (zeggen ze zelf) naar de LERAAR en HUISWERK hebben! Bah!\
Kom maar kom maar kom mmaar!
Dat zeg ik nog steeds, ik ga naar school. Ben dan wel een ex-HBo'er, maar nu een 'echte' student.
Ik heb er gemengde gevoelens bij: Natuurtalenten worden toch wel ontdekt, met of zonder opleiding. Als ze maar hun eigen creativitiet kunnen ontplooien, en niet allemaal in hetzelfde keurslijf worden geperst vind ik het wel best.
___________________
Even if you can not hear my voice, I'll be right beside you dear