Mag alles worden gezegd op internet??
Mag/kan alles op internet zomaar gezegd worden?
Gisteren was er een mooie discussie bij B&W onder leiding van Hanneke Groenteman. Het ging over weblogs, onder andere volkomenkut.nl en geenstijl.nl. Er zat een of andere moraal ridder met zijn vingertje te wijzen dat dingen niet mochten et cetera et cetera. Op zich had hij wel een punt, maar hij bracht het overdreven. Groot voorbeeld was een vrouw van Stivoro (stichting anti roken) die onterecht helemaal zwart werd gemaakt op die site. Haar kinderen werden bedreigd, haar adres etc stond erbij enzovoort.
Zo zie je dat het op internet meestal anoniem je gang kan gaan. Personificering van ‘slechte dingen’ is altijd heel makkelijk, en je agressie kwijt schelden op iemand ook. Toch kunnen sommige van dat soort zaken gewoon gezien worden als strafbare feiten, oftewel bedreigingen.
Een post van Esrem (jaja, ze is populair) in die reactie op die ‘rel’ met Markus Schulz elders op het forum deed mij er ook over nadenken.
| quote: |
Maar in het hele verhaal van Markus zit wel een kern van waarheid met dat het op TA te erg wordt. Ligt niet aan TA, maar aan internet op zich. Het is zo makkelijk om wat lomps over iemand te zeggen hier, je agressie af te reageren, want je bent toch aardig anoniem. In real life zou de helft van de dingen die hier gepost worden niet uitgesproken worden omdat je er gewoon ruzie mee krijgt. Dat heeft niets te maken met freedom of speech, maar met het feit dat iedereen gewoon met respect behandeld wil worden en dat betekend dus dat iedereen gewoon een beetje beleefd is tegen elkaar. Wordt hier nog wel eens vergeten denk ik...
|
Hier op het forum gebeurt het ook: lekker makkelijk je mening ventileren zonder ergens bij te hoeven nadenken. Ik doe het ook wel eens ofcourse, en het is ook lekker makkelijk. Maar is er een verschil tussen je mening geven en gewoon ‘zeiken’? Zeiken we met zijn allen niet teveel? En is het zo dat mensen IRL dingen niet durven zeggen die ze op internet wel doen? Op zich vind ik dat laatste triest. Je staat voor je mening, waarom zou je op ineternet ineens anders gaan doen/ je anders voordoen dan je bent?
In die oude thread van 'Is dit forum dood?' werd het wel mooi gezegd: omdat je meer mensen IRL kent en je dus uit de anonimiteit bent, durf je minder dingen zo stellig/direct te zeggen. Of juist wel direct op de man af, juist OMDAT je weet wat je aan elkaar hebt.
Oftewel: wat vinden jullie hier allemaal van?
Greetz,
SnuggLe
*edit* fucking hell, gaat wat mis, opnieuw typen :S :S