Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Ipod als platentas????
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Endless_Trance
Senior tranceaddict



Registered: Mar 2005
Location: The Netherlands
Thumbs down Ipod als platentas????

Stond vandaag een text over Dj die de Ipod (van Apple) als decks gebruiken.

Ze verzinnen toch ok weer van alles tegenwoordig

De iPod als platentas
door Sigrid Stamkot

Op de meeste danceparty's draait één dj een lange set in een soort muziekgenre en komt de muziek uit de vinylplatentas. Zo niet op de iPodparty, aanstaande woensdag in de Amsterdamse RAI, een feest waar alles anders is. Een line-up van twintig(!) dj's en bijna even zo veel verschillende soorten muziek. Het publiek als jury. En het belangrijkste wapen van de dj: niet de platentas, maar de mp3-speler.

Het is natuurlijk ook best ouderwets: uren luisteren naar één dj met een tas vol muziekschijven, geluidsdragers die in de tijd van je grootouders revolutionair waren. Inmiddels is het mp3-tijdperk aangebroken. De iPod verovert de wereld. En dus ook de dansvloer? Als het aan iPodparty-organisator Bryan Smiet ligt wel. In Londen en New York sieren dit soort feesten al langer de partyagenda's. Vorig jaar waagde hij zich aan de eerste proefeditie in Nederland. ,,Ik merkte dat veel mensen geen idee hadden van wat het was. De directeur van het Haagsche GEM-museum, waar de eerste party werd gehouden, wist niet wat hij in huis haalde. De een dacht aan een stille disco, de ander dacht dat iedereen apart met een iPod op zijn eigen muziek stond te swingen."

Wat het dan wel is? ,,Een dj-battle, waarbij het publiek beslist", zo omschrijft Smiet, grafisch ontwerper van beroep en fervent Apple-liefhebber. ,,Iedereen kan de dj zijn en bezoekers kunnen meebeslissen over de muziek. Iedereen kan zich inschrijven als dj. Het enige wat je nodig hebt, is een mp3-speler." Via de website schrijft de dj-in-spe zich in en krijgt een nummer. De dj zet thuis de muziek die hij wil draaien, op zijn mp3-speler. Dat kunnen losse nummers zijn of een mix. Eenmaal op het feest wordt het apparaatje aangesloten op een sound- en mixsysteem. Iedere dj krijgt tien minuten de tijd het publiek met zijn muziek op te zwepen. Daarna neemt de volgende dj het over. Anders Het is een soort dj-battle: het publiek beslist welke dj men het beste vindt. De twee beste dj's strijden tegen elkaar in een muzikale finale.

De mp3-speler speelt een cruciale rol. Sjouwt een 'gewone' dj een platentas van tientallen kilo's met zich mee, de zogenaamde iDj volstaat met een mp3-spelertje van een paar centimeter. Dat hoeft, zoals de naam wel doet vermoeden, geen iPod te zijn. ,,We hebben voor deze naam gekozen omdat de iPod momenteel de wereld verovert en een bepaald publiek trekt. Als ik mijn feest de onbekend-merk-mp3-spelerparty had genoemd, zou er geen hond komen."

Anders dan bij een 'gewone' danceparty, gaat het voor de dj ook niet om zijn mixkunsten, maar om de keuze van de muziek. En zo kan het dat op een avond jazz-, funk-, soul- en jaren tachtigmuziek voorbijkomen. ,,Dat is het grote voordeel van dit dj-systeem: als je de muziek niets vindt, dan bestel je een drankje, klets je wat, en de volgende stijl wordt al weer gedraaid." En anders dan bij een gewoon feest, staat niet alles in het teken van één dj, maar van meerdere. ,,Steeds vaker draait het op feesten om één dj. Maar wat doe je als je vindt dat die niet goed draait? Je gaat aan de bar zitten, of weg. Hier zit er altijd wel iets van jouw gading bij. Slechts één dj is zo voorspelbaar. Je weet bij een naam al wat voor muziek je kan verwachten. Dat is hier nog maar afwachten."

Eveneens bijzonder: de tijden. Het feest in de RAI, waar gelijktijdig een nationale beurs voor de ICT-branche plaatsvindt, start om negen uur 's avonds en sluit zijn deuren al om één uur 's nachts. ,,Onze doelgroep is ouder, ik denk tussen de 30 en 45 jaar. Bovendien heb je het dan ook wel gehad. Je hebt veel dj's voorbij horen komen en de ontknoping hoeft niet zo lang te duren." En met een bezoekersaantal van duizend man gaat Smiet ook niet voor de standaardbezoekersaantallen van duizenden mensen bij andere feesten. ,,Ik heb het idee dat mensen juist weer kleinschaliger willen, waarbij contact met elkaar en de dj makkelijk is."

Smiet ziet de iPodparty als het feest van de toekomst. ,,Er zijn heel veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld een internationale party, gekoppeld aan parties in Londen en New York. Zo ontstaat een unieke iDj community en een internationale competitie, waarin Nederland een prominente rol speelt. We spelen in op een hype. Apple gebruikte ooit de slogan: Think different. Dat doen we met dit feest."

Kijk voor meer informatie op www.ipodparty.nl


Verschenen in SP!TS op vrijdag 15 april 2005.




http://spitsnet.nl/cci.php?rid=13&id=43304

Old Post Apr-15-2005 11:02  Netherlands
Click Here to See the Profile for Endless_Trance Click here to Send Endless_Trance a Private Message Add Endless_Trance to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
tango
no tranceaddict anymore



Registered: Oct 2000
Location: Holland

Oud nieuws.......


___________________

Old Post Apr-15-2005 11:12  Netherlands
Click Here to See the Profile for tango Click here to Send tango a Private Message Add tango to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
New Wave
We are all a number......



Registered: Mar 2001
Location: Holland

Vind het wel grappig. Er zijn al wat van die feesten gegeven.
Beetje allround muziek. prima.


___________________
Allemaal gelul!!

Old Post Apr-15-2005 11:13  Netherlands
Click Here to See the Profile for New Wave Click here to Send New Wave a Private Message Add New Wave to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Endless_Trance
Senior tranceaddict



Registered: Mar 2005
Location: The Netherlands

Die foto is net zo foto die je in een Ikea gids ziet.

Strak en clean.

Old Post Apr-15-2005 11:17  Netherlands
Click Here to See the Profile for Endless_Trance Click here to Send Endless_Trance a Private Message Add Endless_Trance to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Little Theseus
Addicted Myth



Registered: Jun 2001
Location: Amsterdam

quote:
Originally posted by Endless_Trance
Die foto is net zo foto die je in een Ikea gids ziet.

Strak en clean.


hoe kan je nou strak en clean tegelijk zijn


___________________

www.balticbastian.com/

Old Post Apr-15-2005 14:05  Tokelau
Click Here to See the Profile for Little Theseus Click here to Send Little Theseus a Private Message Visit Little Theseus's homepage! Add Little Theseus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Endless_Trance
Senior tranceaddict



Registered: Mar 2005
Location: The Netherlands
Behold, my arse.

!/\!

Old Post Apr-15-2005 14:07  Netherlands
Click Here to See the Profile for Endless_Trance Click here to Send Endless_Trance a Private Message Add Endless_Trance to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
HiGH_NrG
Als een gek!



Registered: Jun 2001
Location: Vanzelfsprekend!

quote:
Originally posted by Endless_Trance
!/\!


Ontopic graag...

Old Post Apr-15-2005 14:24  Netherlands
Click Here to See the Profile for HiGH_NrG Click here to Send HiGH_NrG a Private Message Add HiGH_NrG to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Matthijs
On fire!



Registered: Jun 2001
Location: Maassluis, The Netherlands

Lijkt mij helemaal niks, het wordt in het verhaal ook wel heel erg rooskleurig neergezet als beter alternatief voor feesten waar maar één DJ draait. Neem nou bijvoorbeeld onderstaande quote

quote:
Dat is het grote voordeel van dit dj-systeem: als je de muziek niets vindt, dan bestel je een drankje, klets je wat, en de volgende stijl wordt al weer gedraaid."


die zou je net zo goed om kunnen draaien:

"hoor je een onwijs lekkere plaat waar je helemaal op uit je dak gaat, wordt er ineens overgesprongen naar een totaal andere muziekstijl!"

Op deze manier krijg je echt een skihut idee met allerlei stijlen door elkaar waar geen touw aan vast te knopen is, en dan nog niet eens aan elkaar gemixed ook...

Old Post Apr-15-2005 14:31  Netherlands
Click Here to See the Profile for Matthijs Click here to Send Matthijs a Private Message Add Matthijs to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jp
Retired tranceaddict



Registered: Apr 2001
Location: Holland

quote:
Originally posted by Little Theseus
hoe kan je nou strak en clean tegelijk zijn


Old Post Apr-15-2005 15:53  Netherlands
Click Here to See the Profile for jp Click here to Send jp a Private Message Add jp to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
arjoderoon
Daniëlle Addict



Registered: May 2001
Location: The Netherlands

quote:
Originally posted by Endless_Trance
Die foto is net zo foto die je in een Ikea gids ziet.

Strak en clean.


that's iPod...


___________________
Fav Artists:
Ashley Caselle
Brian S
Deep Dish
Delerium
DJ Tiesto

Old Post Apr-15-2005 18:59  Netherlands
Click Here to See the Profile for arjoderoon Click here to Send arjoderoon a Private Message Add arjoderoon to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
New Wave
We are all a number......



Registered: Mar 2001
Location: Holland

quote:
Originally posted by Little Theseus
hoe kan je nou strak en clean tegelijk zijn



Een naar lente-bloemen ruikende gewassen vagina van een zeer lieve maagdelijke vrouw.


___________________
Allemaal gelul!!

Old Post Apr-16-2005 11:49  Netherlands
Click Here to See the Profile for New Wave Click here to Send New Wave a Private Message Add New Wave to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Lynxx
Senior tranceaddict



Registered: Nov 2003
Location: Utrecht

Wat is hier nou weer zo bijzonder aan?

Dit had je sinds de komst van de cd brander ook met cd's kunnen doen.


___________________
if you follow others you're always behind!

Old Post Apr-16-2005 12:45  Netherlands
Click Here to See the Profile for Lynxx Click here to Send Lynxx a Private Message Add Lynxx to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Ipod als platentas????
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID - Proggy track (listened a few times) [2006] [3]

Click here to listen to the sample!Pause playbackFractal Structure - Lost Sequence (Anima Remix) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:09.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!