Ik ben benieuwd hoe de gemiddelde TA'er hierover denkt?
Voor of tegen? En waarom?
Ik ben zelf voor de grondwet omdat ik bij een verwerping van deze grondwet bang ben voor afbraak van de marktpositie van NL ten opzichte van Europa. NL als im- export land heeft deze marktpositie nodig om de economie op peil te houden.
Ik stem voor. Ik denk ook dat een verwerping van het verdrag een negatieve invloed zal hebben op de positie van Nederland in Europa. Europa hebben we gewoon nodig.
Bovendien vind ik 't een belangrijke stap in verdere Europese eenwording. Ik vind 't belangrijk dat we dan meer als geheel een tegengewicht worden voor andere grootmachten, zoals de VS.
En Nederland kan ook met de grondwet dingen waarin we voorlopen op de andere EU-landen, zoals drugsbeleid, gewoon zelf blijven regelen.
Niet zeuren, gewoon een nieuwe peiling
Die dingen worden toch elke week gehouden
May-20-2005 09:16
MaGiK54
Happy Skippy
Registered: Apr 2002
quote:
Originally posted by Phortje
Niet zeuren, gewoon een nieuwe peiling
Die dingen worden toch elke week gehouden
Lol
Ben er nog steeds niet over uit, dus ik mijn stem in de poll komt later.
May-20-2005 09:29
dj_spare
Sjef Jembek
Registered: Apr 2002
Ik stem TEGEN.
Ik vind het debiel dat wij onze macht moeten overdragen aan die mongolen in Brussel, waarbij dus nog meer bureaucratie komt kijken. Daarbij voel ik me echt geen Europeaan, maar Nederlander. Dus waarom een wet voor heel europa... daaaaag
Ik weet niet of ik aan stemmen toekom (stembiljet ligt namelijk niet bepaald in de buurt... ) maar momenteel heb ik de vrij sterke neiging tegen te stemmen. Zal niet ontkennen dat het geen voordelen heeft maar ik denk dat Nederland er uiteindelijk niet beter van wordt en dat we nog meer redelijk fatsoenlijk geregelde dingen kunnen gaan inleveren. En dat zie ik dus niet zo zitten. Ik moet mij er eigenlijk nog wat meer in verdiepen maar wat ik zo her en der hoor is momenteel nog geen enkele politicus met een fatsoenlijk antwoord op de proppen gekomen over waarom we nou voor zouden moeten stemmen. En 'omdat we anders een slechte reputatie krijgen' vind ik dus geen fatsoenlijk antwoord. Hoe meet je dat, reputatie? Heeft Nederland na het instorten van het polderidee zo'n goede reputatie dan? Zijn al die inwoners van andere landen dan wel voor (volgens de berichten die mij ter ore komen niet namelijk...).
Nogmaals, er zullen ook zat voordelen aanzitten maar voor mij persoonlijk lijken ze voorlopig nog niet op te wegen tegen de nadelen (overhaast dus) en is het momenteel voor het gros van de stemmers te moeilijk om in te schatten wat de lange termijn effecten zullen zijn, want vergeet niet: als die grondwet er eenmaal is dan kun je er vanuit gaan dat jij het niet meer meemaakt dat ie afgeschaft wordt .
May-20-2005 10:49
Stephan B
Senior tranceaddict
Registered: Jul 2004
Tegen.
Kijk als je als kabinet mensen wil gaan overtuigen dat ze voor moeten stemmen door foldertjes en door alleen maar argumentaties te verkondigen die leunen op het "je moet ja stemmen, want als je nee stemt dan (vul wat negatiefs in)" i.p.v. dat ze nou zeggen van "je moet ja stemmen, want als je ja stemt dan..."
Klinkt misschien kort door de bocht, maar het is niet anders. Europa is grappig, maar met dit soort verdragen zie ik het niet zo zitten. Ik vrees dat de macht nog meer op aantal inwoners, omvang of politieke macht van een bepaald land wordt gebaseerd. Hier schieten wij als Nederland niets mee op. De Europese Grondwet heeft vooral voordelen voor de grote landen, en voor de lidstaten die veel financiële steun krijgen van de EU. Nederland betaalt als jaren per inwoner het meeste geld, en ontvangt het minste uit de verscheidene EU fondsen. Dus ja, waarom zal je de EU nog beter in het zadel helpen door voor te stemmen?
May-20-2005 11:59
Remy D
Oranje!!!!
Registered: Apr 2001
Location: Nederland oh Nederland jij bent een kampioen, wij houden van ORANJE om zijn daden en zijn doen.
TEGEN!!!
en als je voor stemt ben je in mijn ogen een domme rukker