Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Pages (4): [1] 2 3 4 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
klappa
Supreme tranceaddict

Registered: Sep 2004
Smile Era kommentarer om EDM musiken idag och förr

Känner mig äntligen fri från såna som armin, tiesto, ferry corsten o rubbet. Istället för apa mig efter dem har jag utvecklat min egen personliga stil bara de senaste månaderna. Har upptäckt den progressiva sidan av trance och house. Jag höll på att dö på att spela den sorts musik som nästan alla andra kör. Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. För mig räcker det enkla och en bit av kreativitet. De som har varit med en viss tid förstår nog mig bättre. Jag höll på att lägga av och sälja hela skiten som kostat mig en hel j*vla del. Många skivor som jag köpt den senaste tiden har fått sätta livet till får jag medge och det skyller jag på grupptrycket. Måste också nämna att det verkligen är svårt och hitta sånt som både är bra och nytt idag. Känner mig tvingad och köpa en massa begagnade skivor men det kanske är värt det? Jag ville bara få ut allt det här ur mig. Tack o hej!

Last edited by klappa on Jun-14-2005 at 18:41

Old Post Jun-12-2005 13:47 
Click Here to See the Profile for klappa Click here to Send klappa a Private Message Add klappa to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Gate 42
Discover Dark

Registered: May 2001
Re: äntligen känner jag mig fri......

quote:
Originally posted by dj christian
Har upptäckt den progressiva sidan av trance och house. Jag höll på att dö på att spela den sorts musik som nästan alla andra kör. Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre.

Tycker det känns som om fler och fler går över till att lira progressive. Är fan bara Armin som lirar Trance nu för tiden. Så att det vore så "nyskapande" att lira progg, vet jag inte om jag kan hålla med om.

Men kul att du funnit din nya väg inom musiken!

Old Post Jun-12-2005 16:20  Sweden
Click Here to See the Profile for Gate 42 Click here to Send Gate 42 a Private Message Visit Gate 42's homepage! Add Gate 42 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Välkommen till den mörka sidan (progens underbara värld) Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket. Därmed är det inte sagt att jag inte kan njuta av trance...ASOT 200 var helt makalöst och det finns mycket som fortfarande håller inom trancen också, men jag skulle mycket hellre åka iväg och se Sasha, Digweed, Zabiela, Sanches, AvH eller någon av de stora prog- och housejockarna framför AvB, Tiësto och grabbarna...

Vad som gjort att proggen slagit så enormt det senaste året har jag dock inte en aning om...någon som har någon teori?

www.laszlo.se

Old Post Jun-12-2005 16:24 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by Laszlo
Vad som gjort att proggen slagit så enormt det senaste året har jag dock inte en aning om...någon som har någon teori?

erhm... svaret på den frågan skrev ni väl själva?

Old Post Jun-12-2005 21:08  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by jofawe
erhm... svaret på den frågan skrev ni väl själva?

Du menar det att trancen är tråkig och enformig och att den inte utvecklats de senate åren?

www.laszlo.se

Old Post Jun-12-2005 21:12 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by Laszlo
Du menar det att trancen är tråkig och enformig och att den inte utvecklats de senate åren?

Typ ..

quote:
Dagens helt oinspererade trance med en massa lager o dötrista melodier som typ armin kör funkar inte för mig längre. För mig räcker det enkla och en bit av kreativitet. De som har varit med en viss tid förstår nog mig bättre.

quote:
Precis samma sak hände med mig för något år sedan...blev urless på trancen, upptäckte technon, housen och har på senare tid precis som många andra även fastnat i progträsket

eller?

Old Post Jun-12-2005 21:37  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Gate 42
Discover Dark

Registered: May 2001

Tror nog mer det är lyssnarna som har utvecklats. Det finns fortfarande väldigt bra trance (t.ex. Jonas Steur - Castamara), dock lyssnar jag själv inte på det så värst mycket. Är själv insnöad i hårdare formen av trance med stor övergång till techno etc just nu.

Att det inte släpps några nya Carte Blance idag beror nog på att det släpps så sanslöst mycket mer musik och i och med internet's exposionsartade utveckling så kan "alla höra allt".

Själv ser jag mycket progressive-house som låter likadant, alla vill låta som Benz & MD och Leama & Moor. Finns några som sticker ut, men den stora massan här gör samma sak som med ASOT trancen. (och ta nu inte upp James Holden som ett exempel för han är techno )

Att fler och fler lyssnar på progg har nog en del med att göra att man blir mobbad om man gillar ASOT och liknande. "Det är cheese" , "tonårs-trance" m.m. florerar på forum runt om på nätet. Självklart blir den ovane lyssnaren rädd och ändrar snabbt sin uppfattning om vilken musik som är "rätt" att lyssna på.

Se bara på våran svenska avdelning av TranceAddict. Hur många pratar om senaste trancemusiken här i jämfört med hur många som prisar ny fräsh house? Efter att 'Call On Me' slog igenom förra hösten så har SWETA blivit ett SWEHA

Old Post Jun-12-2005 21:37  Sweden
Click Here to See the Profile for Gate 42 Click here to Send Gate 42 a Private Message Visit Gate 42's homepage! Add Gate 42 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Braxen
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2004

i'm feelin' u guys, ja e väl fortfarande en sucker för dom stora numren ála 'carte blanche', men ja tycker d släpps allt för mkt ointressanta prylar, 'intetsägande' grejer, typ.

Har alltid gillat house, men nu är jag mer insnöad där än nånsin, vet inte om d låter konstigt, men jag tycker house har fler sidor än trance, house har väl som trance, flera 'subgenrer', men d känns som att subgenrerna i house skiljer sig mer än subgenrerna i trance, kanske e därför d känns fräschare på nå sätt å lyssna på house nu för tiden.

Old Post Jun-12-2005 22:19  Sweden
Click Here to See the Profile for Braxen Click here to Send Braxen a Private Message Visit Braxen's homepage! Add Braxen to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by Gate 42 Att fler och fler lyssnar på progg har nog en del med att göra att man blir mobbad om man gillar ASOT och liknande. "Det är cheese" , "tonårs-trance" m.m. florerar på forum runt om på nätet. Självklart blir den ovane lyssnaren rädd och ändrar snabbt sin uppfattning om vilken musik som är "rätt" att lyssna på.

Du har så rätt, men det är så fel... Det är verkligen synd att folk inte kan tycka och tänka själva. Jag har själv märkt av detta i min närmaste bekantskapskrets. I den så är det jag som är deras fönster ut mot EDM-världen. Ingen av de har internet - moha. Pinsamt ja. I början var det bara hardtrance och dittan och dattan och en del trallvänlig lugnare trance som gällde. När jag fastnade i technon (tackar Sven Väth och Jeff Mills för detta ) så tog jag med ett par schyssta mixar till ett gäng förfester.

"Hur i helvete kan du lyssna på detta? Detta är inte musik" och så vidare. Det var i princip samma bemötande jag fick som man får av folk som överhuvudtaget inte gillar EDM. Men efter några månader så var de inne på samma bana som jag. "Ta med dit lite schysst techno till förfesten Laszlo!". Hade jag med mig någon schysst nysläppt tranceplatta så dög det helt plötsligt inte. "Vi vill ha techno!" hette det...

Tiden gick och jag fick även upp ägonen för hous. Då ska tilläggas att jag innan detta avskydde house som pesten. Jag kunde i min lilla hjärna inte få in och begripa hur folk kunde lyssna på skiten och hur i herrans namn det kunde vara så omåttligt populärt i UK och Ibiza. Tack vare Sebastian Voght och hans ostiga Extravadance 6 (av alla skivor på denna jord) fick jag upp ögonen för den genren också.

När jag kom med några houseplattor till förfesterna fick jag i början samma bemötande som med technon. "Vad i helvete är detta? Jävla skräp - det är ju för lungt, det händer inget, man somnar ju. Ge oss techno!" och så vidare. Lite grand har den housefientligheten släppt men de har fortfarande inte lyckats ta till sig musiken riktigt ännu, men jag försöker packa på de det så gott det går.

Nu är vi inne på progträsket, men där händer inte så mycket eftersom jag för två år sedan flyttade till växjö och inte umgås med det gamla gänget lika ofta. Här på campus finns lite mer liksinnade själar som jag som jag inte behöver packa på min musik - de vet redan vad som är bra Lite av problemet med mig är just att vad jag än gillar för stunden försöker jag packa på andra och få de att inse att "this is teh shit!". Får jag inte välja minst 50% av musiken som spelas på en förfest blir jag galen - och det vet jag retar gallfeber på många av polarna. Men det är väl den mentaliteten som gör att vissa av oss drömmer om att få spela inför 10.000 personer.. "Bara denna låten också - den är så jävla het, sen får ni lyssna på vad som helst...jag lovar"

Någon som känner igen sig?

www.laszlo.se

Old Post Jun-12-2005 22:52 
benni
merci charles

Registered: Mar 2002

samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever

fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag)

många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt .. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's

Old Post Jun-12-2005 23:02 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by benni
samma sak här... trancen blev tråkig imo och jag överfördes till techno, house, prog... whatever

fast den enda trance dj'n som fortfarande håller måtten för mig är Paul van Dyk... han har sin egen feta stil som jag gillar... flesta andra verkar vara Armin kopior (imo) som alla spelar detsamma (...eller vad vet jag)

många gillar också när DJ'n leker på scen... sånt händer väldigt sällan när en trance dj spelar... många har tillomed slutat beatmatcha ju.. dom har alla sina låtar ställda på samma bpm så att det är bara att mixa och färdigt .. fast detta gäller såklart inte bara trance dj's

Det ges inte speciellt mycket utrymme för att leka med trancen tyvärr - vilket också är en av anledningarna till att jag lade det åt sidan. Det blir i längden enformigt och tråkigt att spela. Proggen som är lite monotonare, för att inte tala om technon, är mycket roligare att mixa för där kan man leka bäst fan man vill. Det jag gillar med proggen framförallt är de långa buildupsen. På en treminutersövergång kan man hinna med att leka mycket, ibland lite för mycket (kolla bara på Zabiela ) - förutsatt att man har ett mixerbord med lite effekter eller en effektbox. Att bara klippa de olika EQ-banden och kanalerna fram och tillbaka blir lite tjatigt i längden....

www.laszlo.se

Old Post Jun-12-2005 23:07 
CJ InterCity
Peter South

Registered: Jan 2004

För mig känns det som att hela prog-hypet blev en inne-grej i och med As The Rush Comes. Innan dess var det bara de kunniga som höll på med progg, medan trancen var 'teh shit' - nu börjar trancen bli uttjatad. I sinom tid kommer proggen också bli uttjatad, precis som 60-tals musiken en gång i tiden blev uttjatad, osv Vi letar alltid efter något nytt, något som vi inte redan hört 1000 gånger. Så är det helt enkelt.

det har varit svårt för mig att fånga polarnas intresse. Det räckte att jag nämnde ATB eller Uniting Nations, så var dom förvirrade och borttappade och bland trance-folk har jag inte mycket att säga heller, alla vet ju redan allt om alla

Old Post Jun-13-2005 01:05  Germany
Click Here to See the Profile for CJ InterCity Click here to Send CJ InterCity a Private Message Visit CJ InterCity's homepage! Add CJ InterCity to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Era kommentarer om EDM musiken idag och förr
Post New Thread    Post A Reply

Pages (4): [1] 2 3 4 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackTune To ID Please [2003] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMarcos - Sunfire (Jay walker Remix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:39.

Forum Rules: