|
Watskeburt
AMSTERDAM - "Ons nummer Watskeburt is pure kunst, het is dat er een beat onder zit", zegt P. Dronq, ofwel Pepijn von Bièreliér, van de groep De Jeugd Van Tegenwoordig. "Maar ik zie in kroegen wel mensen met hun hoofd bewegen op onze muziek", zegt medebandlid Vieze Fur, ofwel Freddie van Nazareth, uiteraard geboren op eerste kerstdag. "Ja ik weet dat het gebeurt, maar daar is het nummer dus niet voor gemaakt", reageert P. Dronq.
Watskeburt circuleerde al langer op internet, maar lijkt nu echt door te breken. Deze week kwam het liedje binnen in de Mega Top 50 en ook is het veelvuldig op muziekzenders MTV, TMF en The Box te zien. De Jeugd bestaat uit drie personen, behalve P. Dronq en Vieze Fur, hoort ook Willy Wartaal, alias Oliçio KoBoï Moderno, nog bij de groep. "Maar ik doe niks hoor", verzekert hij.
Bout
Ondanks de muziek die makkelijk blijft hangen, moet de tekst van het nummer een paar keer worden beluisterd. De tekst klinkt wel Nederlands, maar is doorspekt van verzonnen woorden. Zo luidt een deel van het nummer: Wat is niau kauw watskeburt in de schuur / Is bij jouw alles rustig of gezeur met de buur? / Of zijn het biertjes voor gratis of gewoon pleurisduur / En ben je 'bout it bout it of een treurig figuur.
Portiek
De tekst hebben de heren niet zelf bedacht. P. Dronq zat op een dag stoned in de metro toen hij een verfrommeld papiertje vond. Daar stond de helft van de tekst op. De andere helft komt uit een computerprogramma van 'Dave van de fietsenwinkel met de bierbuik'. Ook de naam voor de groep komt niet uit het brein van de drie heren. "Zo noemen oude omaatjes ons altijd als we in hun portiek hangen en een biertje drinken."
Idols
Waar ze elkaar hebben leren kennen, daar bestaat geen twijfel over. "Bij de audities van Idols 1", aldus Willy Wartaal. "We zijn daar met de grond gelijkgemaakt", zegt P. Dronq. "We willen er verder ook niets meer over zeggen", meldt Vieze Fur.
Single
Een ander punt waar ze maar moeilijk over kunnen praten, is Luxemburg. "We hadden daar een proefballonnetje voor onze single gedropt. Ik bedoel, Luxemburg is het avant garde van Europa", weet P. Dronq. Uiteindelijk heeft De Jeugd naar eigen zeggen het land moeten ontvluchten. "Het was een gekkenhuis, medicijnkastjes werden leeggeroofd, maar volgens mij werd er wel goed op de single gereageerd."
| quote: | Props voor de highest rocker en de watskebuuurt
Watskebizzy bizzle rob robber
Mensen praten serieus maar ze weten van geen ene kaaaaankermoer watskeburt
Maar dr gebeurt veel serieus
Komen die vocalen nog of moet ik beginnen
REFREIN:
Je bent een sjembek dat zeurt
Maar je weet niet watskeburt, watskeburt, watskeburt
Je bent een MC dat dropt
Maar je komt niet tot de grond, tot de grond, tot de grond
Je bent een MC met crown
Maar je weet niet wat is niau, wat is niau, wat is niau
Je bent een sjembek zonder klauw
En je bent niet 'bout it 'bout, 'bout it 'bout, 'bout it 'bout
*ok vieze freddy is aandeburt*
Vieze Freddy, alsof je dat niet wist
En ik drink tot de motherfucking fles leeg is
Heb pas doekoe als ik bierflesjes inwissel
Dan ben ik pas stang yo uhh, fo' shizzle
Je lacht maar ik maak hier geen motherfucking grappen
Plus uit mn pik je kan een lauw biertje tappen
Staat te spacen, maar ik ben niet van Star Trek
Ook geen bhustabust maar ik breek wel je nek *ehehehehehe*
Komt alleen uit m'n achterste
Moeders met dochters ze verachten me
Ben van baksteen. alsof je dat niet ruikt
Want de een is dik en de ander gebruikt
Ik ben tuig, van de eerste klasse
En je wast je handen al tijdens het plassen
Kijk me aan, je weet precies hoe laat het is
Baksteen, de rest is geschiedenis
[REFREIN]
Wat is niau kauw watskeburt in de schuur
Is bij jouw alles rustig of gezeur met de buur?
Of zijn het biertjes voor gratis of gewoon pleurisduur
En ben je baudibau of een treurig figuur
Voor alle vrouwen en chickies, van Joure tot Maastrikkie
Heb die vrouwen in m'n dickies yo we houden het jiggy
Baudibau net als een gek met al dat goud in m'n mikkie
Twee gezichten een formule als Lauda en Nikki
[REFREIN]
Watser, watser, watser, watser
Watser met jou ouwe?
Keeenker keeeenker je staat te spacen
Serieus gek wat praat je met mij man keeeeenker
Je praat maar je weet niet eens watser met jou
Je weet niet eens watser met mij maar watser met jou ouwe
Keenker keenker
mensen zijn aan de crack tegenwoordig, serieus
Ik liep laatst door het centraal
komt er een junkie naar me toe voor een euro
*euro, keeenker een euro?*
Ik zeg hier heb je twintig cent, zegt-ie nee hoef je niet
Dus ik zeg, ja ja is goed ik ken jou ik ken jou
Je komt uit Noord
- uhh ja ik kom uit Noord hoe weet je dat hoe weet je dat
Zeg ik ja ik ken je moeder ik heb m'n krantenwijk voor dr bezorgt
- Uhh m'n moeder m'n moeder? Ik heb haar al 25 jaar niet gezien
Dus ik zeg fuck jou man ik verkoop dr crack stomme slet
Kanker kanker kanker junkies op het centraal
Serieus, enigste vette plek van centraal is de fucking pizzahut
En uhh en en en en en de meeting point maar kanker die is dicht
In ieder geval centraal is een baas, vieze freddy is een baas,
baksteen is een baas, highest rocker is een baas.
*watskeburt*
*keenker* |
Voor video: http://3voor12.vpro.nl/3voor12/grou...groups=22331617
mp3: (staat gewoon op hun site, maar die is overbelast) [[ LINK REMOVED ]]
Die gasten zijn meesterlijk 
Last edited by jp on May-29-2005 at 03:50
|