som i "he is spinning som wonderful trance" eller nåt... alltså jag vet ju vad det betyder, men man kan ju knappast säga "han spinner underbar trance"...
bra översättning för "spin" ?
___________________
man with no sig
Jan-10-2002 01:50
fruktsoppa
Supreme tranceaddict
Registered: Aug 2001
Location: Stockholm Sweden
han snurrar helt underbar trance...
spinner går också bra.-.
___________________
Signature Suspended as it was deemed offensive.
Jan-10-2002 10:05
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
visst, spin betyder snurra... men det går ju knappast att säga att nån snurrar trance
och "han spinner trance" går jag inte med på
___________________
man with no sig
Jan-10-2002 16:24
Virus
yes
Registered: Oct 2001
Location: Stockholm
Men man säger ju att en dj "spinner" plattor, så då borde det gå att säga att man "spinner" trance.. ..eller hmm.. låter kanske inte så bra.. *förvirrad*
Jan-10-2002 16:34
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights
quote:
Originally posted by reveal visst, spin betyder snurra... men det går ju knappast att säga att nån snurrar trance
och "han spinner trance" går jag inte med på
Jag tror inte du ska hänga upp dig på trance utan det faktum att de snurrar plattor/skivor. Jag har hört hiphop jockeys benämnas som " han vänder feta beats" vilket oxå refererar till att vända plattor. Så jag tror att Fruktsoppa ligger bra på det. Tror att både spinner och snurrar lär funka utan att man gör bort sig helt.
___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?
You and me, me and you, we�re the only ones in our song?
Jan-10-2002 16:37
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
ja, alltså, jag fattar ju att det är all musik man talar om... och att snurra skivor kanske funkar
men ordet "spinner" är ju en felöversättning från engelskans "spin", och det passar inte alls bra, ni vet ju alla vad svenskans "spinna" betyder..
ok, snurra skivor, vända skivor eller nåt sånt, men fan inte spinner
___________________
man with no sig
Jan-10-2002 16:40
fruktsoppa
Supreme tranceaddict
Registered: Aug 2001
Location: Stockholm Sweden
Aendy
tror du har hört i hiphop sammanhang att DJ:n "lägger feta beats", men spinner o snurrar plattor gör man ju. tror man inte ska säga att man spinner/snurrar+musikstilen ex. spinner trance, spinner hiphop. låter som farmor som spinner väv eller nåt. (?)
___________________
Signature Suspended as it was deemed offensive.
Jan-10-2002 16:42
Dj Memento
Senior tranceaddict
Registered: Aug 2001
Location: Uppsala, Sweden
Det finns väl ett uttryck som heter "spisa plattor" tror jag. Fast det låter ju mer åt funkhållet än hårdare dansmusik
Jan-11-2002 10:30
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
"spisa plattor" betyder väl helt enkelt att man "lyssnar på plattor" och det är ju inte det spin betyder
___________________
man with no sig
Jan-11-2002 12:58
Dj Memento
Senior tranceaddict
Registered: Aug 2001
Location: Uppsala, Sweden
Jag tror jag hört det i DJ-sammanhang, men jag kan ju ha fel...
Jan-11-2002 14:53
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Location: Hammervillageheights
Re: Aendy
quote:
Originally posted by fruktsoppa tror du har hört i hiphop sammanhang att DJ:n "lägger feta beats", men spinner o snurrar plattor gör man ju. tror man inte ska säga att man spinner/snurrar+musikstilen ex. spinner trance, spinner hiphop. låter som farmor som spinner väv eller nåt. (?)
Nä, inte lägger utan vänder, precis som jag skrev. Kan ju komma av dessa underbara försvenskningar av amerikanska uttryck. ("Turning" som av "Turntables" som sedan direktöversatts) Inte vet jag men jag tycker man kan typ använda dessa uttryck då det tydligen inte finns svenska varianter.
___________________
I never had any friends later on like those I had when I was twelve. Jesus, does anyone?
You and me, me and you, we�re the only ones in our song?
Jan-11-2002 17:59
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris
Ajaj Ravesquad
Du får gärna berätta vad som fått dig att må så dåligt?
Själv har jag också funderat på hur det ska översättas...ingen aning faktiskt.....själv brukar jag bara säga: